اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

افزایش مرگ‌ومیر بیماران مغز و اعصاب در دوران کرونا

نتایج یک پژوهش نشان داد

افزایش مرگ‌ومیر بیماران مغز و اعصاب در دوران کرونا

 


متخصص مغز و اعصاب

 


بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که در طول همه‌گیری، افرادی که دچار سکته‌های مغزی جزئی و سایر بیماری‌های غیرتهدیدکننده زندگی بودند، از مراقبت‌های بیمارستانی اجتناب کردند که این موضوع، منجر به نرخ بالاتر و قابل توجه مرگ‌ومیر در شرایط بحرانی شد. همچنین افزایش بروز سکته مغزی و خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای در طول همه‌گیری نیز باعث افزایش قابل توجه مرگ و میر در بیمارستان شده است.

 


به گزارش ایسنا، همه‌گیری اخیر کووید-19 منجر به بسیاری از موقعیت‌های غیرمنتظره و خسارات شدید مردم شده است. این بیماری همه‌گیر، روان جامعه را به شکلی پایدار دچار آسیب کرد. بررسی‌ها نشان داده که کووید-۱۹ باعث ایجاد عوارض زیاد برای بیماران مغز و اعصاب می‌شود.

 


همچنین ترس از این بیماری و ترس فرد از ابتلا به کووید-۱۹ در حین مراجعه به بیمارستان، منجر به اجتناب از مراجعه به بیمارستان شده است. این موضوع باعث از دست دادن زمان ارزشمند درمان و بدتر شدن مشکلات و عوارض می‌شود. طبق بررسی‌ها در دوران همه‌گیری تعداد مراجعه به بیمارستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

 


بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی البرز با انجام یک مطالعه، تأثیر همه‌گیری کووید-19 بر «مرگ‌های درون بیمارستانی» ناشی از اختلالات عصبی و همچنین تأثیر عفونت کووید-۱۹ را بر تمام مرگ‌ومیرهای ناشی از علت خاص و یا سکته را بررسی کردند.

 


در این مطالعه 1742 بیمار مورد بررسی قرارا گرفت که 671 نفر از آن‌ها در طول همه‌گیری کووید-19 مراجعه کرده بودند و 1071 نفر در دوران پیش از همه گیری به اورژانس مراجعه کرده بودند.

 


بررسی‌ها نشان داد که مرگ‌ومیر کلی در طول همه‌گیری به طور قابل توجهی بالاتر بود و میزان مرگ و میر در مبتلایان به کووید-۱۹ بیشتر اتفاق می‌افتاد.

 


به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ در طول همه‌گیری، افرادی که دچار سکته‌های مغزی جزئی و سایر بیماری‌های غیرتهدیدکننده زندگی بودند، از مراقبت‌های بیمارستانی اجتناب کردند که این موضوع، منجر به نرخ بالاتر قابل توجه مرگ‌ومیر در شرایط بحرانی شد. همچنین افزایش بروز سکته مغزی و خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای در طول همه‌گیری نیز باعث افزایش قابل توجه مرگ و میر در بیمارستان شده است.

 


نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «مقایسه میزان مراجعات و بستری بیماران مغز و اعصاب و فراوانی پیامدهای حاصل و میزان مرگ‌ومیر در دو دوره مشابه زمانی پیش از کرونا و پس از کرونا مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و ناهید عباسی خوش سیرت، سحر محمد پورنامی، مصطفی قربانی، فاطمه رحیمی، نامی محمدیان خونسار؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی البرز در انجام آن مشارکت داشتند.

 


ایمپلنت دندان فوری


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۳:۱۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

کلینیک تخصصی توانبخشی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلینیک تخصصی توانبخشی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلینیک توانبخشی

 


نینی بان

ویژگی‌های یک کلینیک تخصصی توانبخشی خوب و باکیفیت چیست؟ چطور می‌توانیم عزیزان خود را به این مراکز درمانی ببریم؟ در این کلینیک‌ها برای بیمار ما، چه خدماتی انجام می‌دهند؟ انواع روش‌های درمان در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟ در این صفحه نی‌نی‌بان، تمام این اطلاعات را برای‌تان گفته‌ایم.

 


مراکز توانبخشی چیست

در کلینیک تخصصی توانبخشی چه کار می‌کنند؟

توانبخشی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است که به کمک آن می‌توان بیماری‌های حرکتی و فیزیکی افراد را تا حدودی بهبود بخشید. از طرفی برخی دردهای عضلانی و اندامی نیز در کلینیک تخصصی توانبخشی قابل تسکین هستند.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم در این صفحه نی‌نی‌بان درباره طب فیزیکی و توانبخشی با شما صحبت کنیم و کلینیک‌های تخصصی توانبخشی شهر را، نشان دهیم.

علم توانبخشی به این منظور به کار گرفته می‌شود که مجموعه‌ای از خدمات درمانی را به افراد ارائه کند تا بتوانند به حداکثر حرکت و توانایی‌های خود برسند.

توانبخشی می‌تواند به بازگشت، حفظ و پیشرفت عملکرد سیستم اسکلتی- عضلانی بیماران کمک کند و باعث بهبود عملکرد در سیستم قلبی عروقی، سیستم ادراری و سیستم تنفسی آن‌ها شود.

در ادامه می‌خوانید:

 


علم توانبخشی چیست؟

توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که به کمک آن انواع دردها و بیماری‌های مربوط به فیزیک بدن، تسکین و بهبود می‌یابند. از طرفی برخی توانایی‌های حرکتی بیمار نیز به او باز گردانده می‌شود. برای این منظور علم توانبخشی و طب فیزیکی گسترده شده و محققان با بررسی علمی، هر روز روش‌های جدیدی برای درمان این بیماری‌ها کشف کرده و به جامعه پزشکی ارائه می‌دهند.

 


کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

 


در کلینیک تخصصی توانبخشی به بیمار چه کمکی می‌کنند؟

پزشکان و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در مراکز درمانی و کلینیک‌های تخصصی توانیبخشی، برنامه ریزی می‌کنند تا با روش‌های علمی درد بیمار تسکین یابد؛ عضو از کارافتاده، دوباره به حرکت دربیاید. همچنین بیمار اعتماد به نفس پیدا کند. به این ترتیب سطح کیفی عملکرد زندگی فرد بهبود می‌یابد. عملکرد عضلانی، مفصلی و روحی روانی او بهتر می‌شود. همین‌ها معجزه بسیار بالایی در یک فرد از کارافتاده است که طب فیزیکی و توانبخشی، باعث آن است.

 

 

 

برنامه‌های توانبخشی و طب فیزیکی چیست؟

حال سوال پیش می‌آید که اگر ما عزیزی که مشکل حرکتی یا تکلم دارد را به نزد چنین متخصصی ببریم؛ درکلینیک تخصصی توانبخشی چه برنامه‌ای برای او دارند؟ به دنبال چه باشیم. در پاسخ باید بگوییم، برنامه درمانی هر کلینیکی با دیگری متفاوت است اما به طور کلی روش‌های کاردرمانی تجویزی هم می‌توانند در خانه انجام شوند؛ هم در خود کلینیک تخصصی توانبخشی.

 


چه متخصصانی در کلینیک تخصصی توانبخشی به ما کمک می‌کنند؟

 


چه متخصصانی در کلینیک تخصصی توانبخشی به ما کمک می‌کنند؟

در یک کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی معمولا گروهی از متخصصان با هم برای بیمار شما، برنامه درمانی را تجویز و اجرا می‌کنند؛ از جمله: فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتاردرمان، ارتوپد فنی، روانشناس و مددکار و غیره.

 

 

 

کدام بیماری‌ها با توانبخشی بهبود می‌یابند؟

اگر می‌خواهید برای درمان بیماری عزیز خود به این کلینیک‌ها مراجعه کنید؛ بهتر است نگاهی به فهرست بیماریهایی که در این مراکز قابل تسکین و بهبودی هستند؛ بیاندازید: از جمله:

 


بیماری‌های مغز و اعصاب: اثرات فیزیکی و حرکتی ناشی از سکته مغزی، ام اس، آسیب نخاعی، پارکینسون، التهابات مغز و نخاع، گیلن باره، جراحی‌های مختلف مغز و نخاع و دیسک کمر و گردن و …

 


بیماری‌های ارتوپدی یا عضلانی – اسکلتی: تمامی مشکلات فیزیکی بعد از عمل جراحی زانو، شانه، لگن و پا یا قبل از جراحی. آرتروز، دردهای مفصلی و عضلانی؛ همچنین توانبخشی‌های تخصصی مناسب برای کف لگن، مشکلات بی‌اختیاری ادراری و مدفوع، دفع ناهماهنگ و یبوست. دردهای کف لگن و مشکلات دیگر مرتبط با کف لگن

 


توانبخشی دستگاه قلبی و ریوی

توانبخشی به دنبال انواع سرطان

توانبخشی به کودکان

توانبخشی شناختی

توانبخشی به زنان

توانبخشی به سالمندان

فیزیوتراپی ورزشی

کاردرمانی ذهنی و مهارت‌های حافظه‌ای

برطرف کردن یا کاهش دادن مشکلات بلع

گفتاردرمانی (کودکان و بزرگسالان)

یادگیری و تطابق اجتماعی و محیطی

کنترل درد

آنالیز راه رفتن و ساختار بدنی فرد (پوسچر بیمار)

تعدای کلینیک تخصصی توانبخشی در تهران بشناسید

 


خدمات جانبی مراکز طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

در کلینیک تخصصی توانبخشی همچنین به بیمار و خانواده او کمک می‌کنند بهترین تجهیزات کمکی را برای خود تهیه کند؛ از جمله:

 


تجویز وسایل کمکی توسط ارتوپد فنی

تجویز دارویی و مدیریت مشکلات ثانویه بیماری با مداخلات دارویی

مشاوره‌های تغذیه‌ای مناسب شرایط پس از آسیب و ناتوانی جدید

 


 

کدام بیماری‌ها با توانبخشی بهبود می‌یابند؟

 


کلینیک توانبخشی چیست؟

شاخه‌های مناسب برای طب فیزیکی و توانبخشی زیاد است اما معمولا در یک کلینیک تخصصی توانبخشی، اکثر برنامه‌های درمان اجرا می‌شود.

 


 

 


 

 


کلینیک توانبخشی چیست؟

 


چطور یک کلینیک تخصصی توانبخشی خوب پیدا کنیم؟

برای انتخاب یک کلینیک تخصصی توانبخشی، باید ببینید عزیز شما چه نیازی دارد؟ آیا مرکز مورد نظر، خدمات مورد نظر شما را دارد؟ درباره کیفیت آن خدمات به خصوص تحقیق کنید؛ همچنین باید تجهیزات مورد نیاز آن نوع به خصوص توانبخشی را بشناسید و بررسی کنید که مرکز توانبخشی مد نظر شما، آن تجهیزات و ملزومات فنی را دارد؟ جدیداند یا کارآمد؟ سپس براساس این معیارها، اقدام به گرفتن وقت کنید.

 


دفتر ازدواج غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۶:۴۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

افسردگی درمان می‌شود؟

افسردگی درمان می‌شود؟

 


تحریک الکتریکی مغز

 


محققان موفق شدند با ابداع یک نوع دستگاه تحریک الکتریکی مغز، افسردگی شدید را درمان کنند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، درمان افراد مبتلا به افسردگی شدید اغلب اوقات بسیار دشوار است و معمولا برای این نوع افسردگی درمان دارویی تاثیر اندکی دارد. اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا با اعلام نتایج یک مطالعه جدید معتقدند نوع جدیدی درمان برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید ابداع کردند.

 


این محققان با اصلاح و تعدیل مداری در مغز بیماران مبتلا به افسردگی شدید رویکرد دقیق‌تری را برای درمان این بیماران ابداع کردند. در این درمان از تحریک عمیق مغزی که در کارآزمایی های قبلی موفقیت محدودی داشته است، استفاده می شود.

 


چالش های استفاده از این تحریکات عمیق این است که درواقع این تحریکات الکتریکی تنها یک نقطه از مغز را شامل می‌شود. این در حالی است که در افراد مختلف افسردگی نواحی مختلفی از مغز را درگیر می کند.

 


در این مطالعه محققان رویکردی ابداع کردند که می تواند علائم افسردگی را تقریبا بالافاصله بهبود ببخشد این در حالی است که سایر روش‌های تحریکی نیازمند چهار تا هشت هفته زمان برای بهبود علائم است.

 


دستگاه تحریک الکتریکی مغز که این محققان ابداع کردند تهاجمی بوده و نیازمند کاشت الکترودهایی در مغز است. این الکترودهایی در نواحی از مغز کاشت می شود که این محققان نشانگر زیستی افسردگی را در یک بیمار کشف کردند.

 


یکی از الکترودهای کاشته شده دائما نواحی از مغز که مسئول افسردگی هستند را کنترل کرده و الکترود دُز یک میلی آمپر الکتریسته برای شش ثانیه ارسال می کند که این جریان باعث می شود فعالیت نرون ها تغییر کند.

 


با این حال محققان اظهار داشتند که برای تایید نتایج این مطالعه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 


افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌ علاقگی و بی‌ میلی است و می‌ تواند بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد.

 


افراد افسرده هم می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌ بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌ میل و کم‌ اشتها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به‌خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل، برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند.

نایت گارد

اختلال افسردگی، ممکن است که باعث بی‌خوابی، خواب زیاد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۴:۰۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

نوار عصب و عضله

افکار نیوز

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند.

جراحی دندان نهفته

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند. اعصاب از الکتریسیته برای کمک به مغز جهت درک محیط پیرامون استفاده می‌کنند. همچنین اعصاب برای حرکت دادنِ بدن و فعال کردن عضلات از الکتریسیته استفاده می‌کنند.

 


اگر دچار آسیب جدی شده‌اید یا در حال مبارزه با بیماری خاصی هستید، این موارد می‌توانند روی نحوه‌ی تفسیر یا انتقال سیگنال‌های الکتریکی از سیستم عصبی و عضلات شما تأثیر مستقیمی بگذارند. نقص در این سیستم الکتریکی می‌تواند منجر به احساس درد، ضعف یا گزگز دست و پا شود. اگر در حال حاضر با درد در ناحیه کمر، دست‌ها، گردن یا اندام‌های انتهایی مختلف مواجه هستید، می‌توانید تست نوار عصب و عضله انجام دهید.

 

 

 

 


نوار عصب عضله

دو نوار عصب و عضله رایج تست‌های EMG و NCV هستند. این تست‌ها زیر نظر یک متخصص پزشکی انجام می‌شوند که اغلب یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک هستند. تست نوار عصب و عضله توسط دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی زمان زیادی نمی‌برد و معمولاً حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. با این حال، نتایجی که از این تست‌ها دریافت می‌کنید می‌توانند در احساس درد بدون دلیل و درک علت اصلی درد شما تفاوت ایجاد کنند.

 


تست EMG

الکترومیوگرام (EMG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی عضلات را اندازه‌گیری می‌کند. این تست هرگونه نشانه‌ای از انسداد یا کاهش سرعت پاسخ به تحریک عصبی را تشخیص می‌دهد. الکترومیوگرام اطلاعات مربوط به خود عضلات را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه عضلات تحریک عصب را به خوبی دریافت می‌کنند. آزمون سرعت هدایت عصبی (NCV) اغلب همزمان با الکترومیوگرام انجام می‌شود.

 


هدف از انجام تست الکترومیوگرام

از EMG اغلب برای ارزیابی ضعف عضلانی، انقباض یا فلج غیرقابل توصیف عضلات‌ها و یافتن علل بی‌حسی، گزگز و درد استفاده می‌شود. تست الکترومیوگرام می‌تواند بین ضعف واقعی و کاهش استفاده از عضلات به دلیل درد یا فقدان محرک تمایز قائل شود. همچنین این تست قادر به تشخیص منشاء اختلال عضلانی است. این تست مشخص می‌کند که منشاء اختلال از خود عضلات شروع می‌شود یا ناشی از اختلال عصبی است.

 

 

 

 


الکترومیوگرام چگونه انجام می‌شود؟

در طی الکترومیوگرام پزشک یا تکنیسین سوزن بسیار ظریفی که به عنوان الکترود عمل می‌کند را از طریق پوست وارد عضله می‌کند. پس از نصب الکترود از بیمار خواسته می‌شود که عضله را به آرامی به عنوان مثال با خم کردن بازو منقبض کند. با افزایش تدریجی نیرو فعالیت الکتریکی نیز ثبت می‌شود. این فعالیت را می‌توان به صورت بصری روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه نمایش داد یا از طریق بلندگو به صورت شنیداری دریافت کرد. نتایج حاصل می‌توانند اطلاعاتی در خصوص توانایی عضله در پاسخ به تحریک عصبی فراهم سازند.

 


آیا تست EMG دردناک است؟

وقتی سوزن یا سوزن‌ها وارد می‌شوند، بیمار ممکن است ناراحتی جزئی مانند درد در زمان تزریق را احساس کند. پس از آن، ممکن است برای چند روز عضلات هدف حساس شوند یا درد را در آن‌ها احساس کنید. همچنین ممکن است کبودی جزئی مشاهده نمائید.

 


آزمایش سرعت هدایت عصبی چیست؟

تست سرعت هدایت عصبی که به آن مطالعه هدایت عصبی نیز گفته می‌شود، سرعت حرکت تکانه‌های الکتریکی در طول یک عصب را اندازه‌گیری می‌کند. این عمل اغلب همزمان با الکترومیوگرام و به منظور رد سایر علل یا تشخیص اختلالات عضلانی انجام می‌شود.

 


یک عصب سالم سیگنال‌ها را با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به عصب آسیب‌دیده هدایت می‌کند. سرعت هدایت عصبی تحت تأثیر غلاف میلین قرار می‌گیرد. این غلاف پوشش عایقی است که عصب را احاطه کرده است.

 


بیشتر نوروپاتی‌ها به دلیل آسیب به آکسون عصب ایجاد می‌شوند. آسیب به غلاف میلین عصب نیز به ندرت منجر به نوروپاتی می‌شود. از تست سرعت هدایت عصبی برای تمایز بین اختلالات عصبی واقعی (مانند بیماری شارکو-ماری-توث) و بیماری‌هایی که طی آن‌ها عضلات تحت تأثیر عصب قرار می‌گیرند (مانند سندرم تونل کارپال) استفاده می‌شود.

 


هدف از تست NCV

این تست برای تشخیص آسیب عصبی یا اختلال عملکرد و تأیید تشخیصی خاص استفاده می‌شود. آزمون سرعت هدایت عصبی معمولاً می‌تواند آسیب فیبر عصبی (آکسون) را از آسیب غلاف میلین اطراف عصب متمایز کند. این امر در استراتژی‌های تشخیصی و درمانی مفید است.

 


آزمون سرعت هدایت عصبی چگونه انجام می‌شود؟

در طول آزمایش، الکترودهای پهنی در فواصل معینی روی اعصاب تحت بررسی قرار می‌گیرند. سپس یک جریان الکتریکی با شدت پایین برای تحریک اعصاب اعمال می‌شود.

 


سرعت انتقال تکانه‌های الکتریکی حاصله از طریق اعصاب زمانی مشخص می‌شود که تصاویر تکانه‌ها روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه کامپیوتر به نمایش درآیند. اگر پاسخ بسیار آهسته‌تر از حالت عادی باشد، احتمال آسیب غلاف میلین وجود دارد. اگر پاسخ عصب به تحریک توسط جریان کاهش یابد اما سرعت هدایت نسبتاً طبیعی باشد این امر نشان‌دهنده‌ی آسیب به آکسون عصب است.

 

 

 

 


آیا آزمون سرعت هدایت عصبی موجب آسیب می‌شود؟

به طور کلی در طی آزمون حداقل ناراحتی وجود دارد زیرا میزان محرک الکتریکی ناچیز است و معمولاً به مقدار کمی توسط بیمار احساس می‌شود.

 


نوار عصب و عضله بیشتر برای تشخیص کدام بیماری‌ها انجام می‌شود؟

سندرم تونل کارپال: فشردگی عصب میانی در مچ دست

سندرم خروجی قفسه سینه: فشردگی شبکه بازویی در سطح شانه/قفسه سینه

گیر افتادن عصب اولنار: فشردگی عصب اولنار در آرنج

رادیکولوپاتی گردنی و کمری: فشردگی ریشه‌های عصبی پس از بیرون آمدن آن‌ها از نخاع

میوپاتی: بیماری‌های عضلانی

پلی نوروپاتی دیابتی: آسیب ناشی از دیابت بر اعصاب

نکاتی که باید قبل و بعد از انجام نوار عصب و عضله بدانید

در صورت داشتن باتری قلب یا مغز در بدن خود، ابتدا پزشک را مطلع کنید. بارداری مشکلی برای آزمایشات ایجاد نمی‌کند. نوار عصب و عضله را می‌توان برای نوزادان و کودکان نیز انجام داد. اگر بیماری مربوط به انعقاد خون دارید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، باید پزشک خود را مطلع کنید. در صورت داشتن عفونت یا بثورات پوستی ممکن است متخصص طب فیزیکی و توانبخشی عمل را به تعویق بیندازد. در روز انجام آزمایش از محصولات چرب یا پودری روی پوست خود استفاده نکنید و در صورت امکان از هیچگونه لوازم جانبی مانند جواهرات استفاده نکنید.

 


ممکن است علائمی از قبیل خونریزی یا حساسیت در نقاطی که سوزن‌های الکترومیگرام وارد شده‌اند را مشاهده نمایید. این علائم حداکثر ظرف مدت چند روز فروکش می‌کنند. نوار عصب و عضله عوارض جانبی طولانی مدتی نخواهد داشت. تحویل گزارش تشخیصی نوار عصب و عضله مدتی طول خواهد کشید و مدت زمان آن در آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۰۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

نوار عصب و عضله

افکار نیوز

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند.

جراحی دندان نهفته

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند. اعصاب از الکتریسیته برای کمک به مغز جهت درک محیط پیرامون استفاده می‌کنند. همچنین اعصاب برای حرکت دادنِ بدن و فعال کردن عضلات از الکتریسیته استفاده می‌کنند.

 


اگر دچار آسیب جدی شده‌اید یا در حال مبارزه با بیماری خاصی هستید، این موارد می‌توانند روی نحوه‌ی تفسیر یا انتقال سیگنال‌های الکتریکی از سیستم عصبی و عضلات شما تأثیر مستقیمی بگذارند. نقص در این سیستم الکتریکی می‌تواند منجر به احساس درد، ضعف یا گزگز دست و پا شود. اگر در حال حاضر با درد در ناحیه کمر، دست‌ها، گردن یا اندام‌های انتهایی مختلف مواجه هستید، می‌توانید تست نوار عصب و عضله انجام دهید.

 

 

 

 


نوار عصب عضله

دو نوار عصب و عضله رایج تست‌های EMG و NCV هستند. این تست‌ها زیر نظر یک متخصص پزشکی انجام می‌شوند که اغلب یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک هستند. تست نوار عصب و عضله توسط دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی زمان زیادی نمی‌برد و معمولاً حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. با این حال، نتایجی که از این تست‌ها دریافت می‌کنید می‌توانند در احساس درد بدون دلیل و درک علت اصلی درد شما تفاوت ایجاد کنند.

 


تست EMG

الکترومیوگرام (EMG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی عضلات را اندازه‌گیری می‌کند. این تست هرگونه نشانه‌ای از انسداد یا کاهش سرعت پاسخ به تحریک عصبی را تشخیص می‌دهد. الکترومیوگرام اطلاعات مربوط به خود عضلات را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه عضلات تحریک عصب را به خوبی دریافت می‌کنند. آزمون سرعت هدایت عصبی (NCV) اغلب همزمان با الکترومیوگرام انجام می‌شود.

 


هدف از انجام تست الکترومیوگرام

از EMG اغلب برای ارزیابی ضعف عضلانی، انقباض یا فلج غیرقابل توصیف عضلات‌ها و یافتن علل بی‌حسی، گزگز و درد استفاده می‌شود. تست الکترومیوگرام می‌تواند بین ضعف واقعی و کاهش استفاده از عضلات به دلیل درد یا فقدان محرک تمایز قائل شود. همچنین این تست قادر به تشخیص منشاء اختلال عضلانی است. این تست مشخص می‌کند که منشاء اختلال از خود عضلات شروع می‌شود یا ناشی از اختلال عصبی است.

 

 

 

 


الکترومیوگرام چگونه انجام می‌شود؟

در طی الکترومیوگرام پزشک یا تکنیسین سوزن بسیار ظریفی که به عنوان الکترود عمل می‌کند را از طریق پوست وارد عضله می‌کند. پس از نصب الکترود از بیمار خواسته می‌شود که عضله را به آرامی به عنوان مثال با خم کردن بازو منقبض کند. با افزایش تدریجی نیرو فعالیت الکتریکی نیز ثبت می‌شود. این فعالیت را می‌توان به صورت بصری روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه نمایش داد یا از طریق بلندگو به صورت شنیداری دریافت کرد. نتایج حاصل می‌توانند اطلاعاتی در خصوص توانایی عضله در پاسخ به تحریک عصبی فراهم سازند.

 


آیا تست EMG دردناک است؟

وقتی سوزن یا سوزن‌ها وارد می‌شوند، بیمار ممکن است ناراحتی جزئی مانند درد در زمان تزریق را احساس کند. پس از آن، ممکن است برای چند روز عضلات هدف حساس شوند یا درد را در آن‌ها احساس کنید. همچنین ممکن است کبودی جزئی مشاهده نمائید.

 


آزمایش سرعت هدایت عصبی چیست؟

تست سرعت هدایت عصبی که به آن مطالعه هدایت عصبی نیز گفته می‌شود، سرعت حرکت تکانه‌های الکتریکی در طول یک عصب را اندازه‌گیری می‌کند. این عمل اغلب همزمان با الکترومیوگرام و به منظور رد سایر علل یا تشخیص اختلالات عضلانی انجام می‌شود.

 


یک عصب سالم سیگنال‌ها را با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به عصب آسیب‌دیده هدایت می‌کند. سرعت هدایت عصبی تحت تأثیر غلاف میلین قرار می‌گیرد. این غلاف پوشش عایقی است که عصب را احاطه کرده است.

 


بیشتر نوروپاتی‌ها به دلیل آسیب به آکسون عصب ایجاد می‌شوند. آسیب به غلاف میلین عصب نیز به ندرت منجر به نوروپاتی می‌شود. از تست سرعت هدایت عصبی برای تمایز بین اختلالات عصبی واقعی (مانند بیماری شارکو-ماری-توث) و بیماری‌هایی که طی آن‌ها عضلات تحت تأثیر عصب قرار می‌گیرند (مانند سندرم تونل کارپال) استفاده می‌شود.

 


هدف از تست NCV

این تست برای تشخیص آسیب عصبی یا اختلال عملکرد و تأیید تشخیصی خاص استفاده می‌شود. آزمون سرعت هدایت عصبی معمولاً می‌تواند آسیب فیبر عصبی (آکسون) را از آسیب غلاف میلین اطراف عصب متمایز کند. این امر در استراتژی‌های تشخیصی و درمانی مفید است.

 


آزمون سرعت هدایت عصبی چگونه انجام می‌شود؟

در طول آزمایش، الکترودهای پهنی در فواصل معینی روی اعصاب تحت بررسی قرار می‌گیرند. سپس یک جریان الکتریکی با شدت پایین برای تحریک اعصاب اعمال می‌شود.

 


سرعت انتقال تکانه‌های الکتریکی حاصله از طریق اعصاب زمانی مشخص می‌شود که تصاویر تکانه‌ها روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه کامپیوتر به نمایش درآیند. اگر پاسخ بسیار آهسته‌تر از حالت عادی باشد، احتمال آسیب غلاف میلین وجود دارد. اگر پاسخ عصب به تحریک توسط جریان کاهش یابد اما سرعت هدایت نسبتاً طبیعی باشد این امر نشان‌دهنده‌ی آسیب به آکسون عصب است.

 

 

 

 


آیا آزمون سرعت هدایت عصبی موجب آسیب می‌شود؟

به طور کلی در طی آزمون حداقل ناراحتی وجود دارد زیرا میزان محرک الکتریکی ناچیز است و معمولاً به مقدار کمی توسط بیمار احساس می‌شود.

 


نوار عصب و عضله بیشتر برای تشخیص کدام بیماری‌ها انجام می‌شود؟

سندرم تونل کارپال: فشردگی عصب میانی در مچ دست

سندرم خروجی قفسه سینه: فشردگی شبکه بازویی در سطح شانه/قفسه سینه

گیر افتادن عصب اولنار: فشردگی عصب اولنار در آرنج

رادیکولوپاتی گردنی و کمری: فشردگی ریشه‌های عصبی پس از بیرون آمدن آن‌ها از نخاع

میوپاتی: بیماری‌های عضلانی

پلی نوروپاتی دیابتی: آسیب ناشی از دیابت بر اعصاب

نکاتی که باید قبل و بعد از انجام نوار عصب و عضله بدانید

در صورت داشتن باتری قلب یا مغز در بدن خود، ابتدا پزشک را مطلع کنید. بارداری مشکلی برای آزمایشات ایجاد نمی‌کند. نوار عصب و عضله را می‌توان برای نوزادان و کودکان نیز انجام داد. اگر بیماری مربوط به انعقاد خون دارید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، باید پزشک خود را مطلع کنید. در صورت داشتن عفونت یا بثورات پوستی ممکن است متخصص طب فیزیکی و توانبخشی عمل را به تعویق بیندازد. در روز انجام آزمایش از محصولات چرب یا پودری روی پوست خود استفاده نکنید و در صورت امکان از هیچگونه لوازم جانبی مانند جواهرات استفاده نکنید.

 


ممکن است علائمی از قبیل خونریزی یا حساسیت در نقاطی که سوزن‌های الکترومیگرام وارد شده‌اند را مشاهده نمایید. این علائم حداکثر ظرف مدت چند روز فروکش می‌کنند. نوار عصب و عضله عوارض جانبی طولانی مدتی نخواهد داشت. تحویل گزارش تشخیصی نوار عصب و عضله مدتی طول خواهد کشید و مدت زمان آن در آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۰۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار مغزی چیست ؟

نوار مغزی چیست ؟

نوار مغزی

 


اسنپ آن اسمایل

الکتروانسفالوگرافی یا همان نوار مغزی، همانند نوار عصب و عضله که در آن فعالیت الکتریکی عضلات سنجیده می‌شود، آزمایشی است که در آن فعالیت الکتریکی مغز مشخص می‌شود. این کار با استفاده از الکترودهای فلزی کوچک دیسکی شکل که به پوست سر متصل می‌شوند، صورت می‌گیرد.

 


به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کلینیک طبیب، سلولهای مغزی از طریق پالس های الکتریکی با یکدیگر در ارتباط هستند و تمام مدت فعالیت دارند حتی زمانی که خواب هستید. این فعالیت به صورت خطوط موجی نمایش داده و ثبت می‌شود.

 


نوار مغزی یکی از مهمترین ابزارهای تشخیصی در صرع است. همچنین در تشخیص مشکلات مغزی دیگر نیز نقش دارد.

 


کلینیک تست های تشخیصی مغز و اعصاب مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب طبیب جهت انجام تست های نوار عصب و عضله و نوار مغزی در خدمت مراجعین گرامی می‌باشد.

 

 

 

 


نوار مغزی از جمله آزمایش‌های سرپایی است که نیاز به هیچ‌گونه بستری شدن بیمار یا بیهوشی ندارد. این تست ممکن است در بیمارستان یا کلینیک مغز و اعصاب و به‌عنوان بخشی از روند بررسی بیمار و یا به‌صورت مستقل در مطب پزشک یا مرکز نوار عصب و عضله در تهران انجام شود.

 

 

 

 


در چه مواردی نوار مغزی لازم است؟

 


نوار مغزی تغییرات فعالیت مغز را نشان می‌دهد و این می‌تواند در تشخیص اختلالات مغزی مفید باشد به خصوص تشنجها. علاوه بر این، نوار مغزی برای تشخیص یا درمان اختلالات زیر نیز میتواند مفید باشد:

 


تومور مغزی

 


آسیب مغزی ناشی از جراحت سر

 


اختلال عملکرد مغزی به دلایل مختلف (انسفالوپاتی)

 


التهاب مغز

 


سکته مغزی

 


اختلالات خواب

 


همچنین از نوار مغزی برای تایید مرگ مغزی در کسی که در زندگی نباتی به سر می‌برد استفاده می‌شود. نوار مغزی پیوسته برای کمک به مشخص کردن مقدار مناسب بیهوشی برای کسی که در کمای مصنوعی (به دلیل پزشکی فرد را به کما میبرند) به سر می‌برد، به کار گرفته می‌شود.

 


نوار مغزی چه عوارض یا خطراتی دارد؟

 


گرفتن نوار مغزی کاری بی خطر و بدون درد است. گاهی اوقات ممکن است در کسانی که صرع دارند، عمدا حمله صرع در حین آزمایش تحریک شود اما در این صورت، مراقبت پزشکی مناسب نیز صورت می‌گیرد.

 


چگونه برای گرفتن نوار مغزی آماده شوم؟

 


در روز آزمایش از خوردن هر چیزی که حاوی کافئین است پرهیز کنید چون بر نتیجه تست تاثیر می‌گذارد.

 


داروهایتان را طبق معمول بخورید مگر این که دستور دیگری به شما داده شده باشد.

 


موهای خود را در شب قبل آزمایش یا همان روز بشویید اما از نرم کننده، ماسک یا کرم مو، اسپری، ژل یا هر چیز دیگری بعد از شستشوی مو استفاده نکنید. این محصولات که روی مو می مانند باعث می‌شوند چسبیدن الکترودها که داخل یک صفحه چسب دار تعبیه شده اند، سخت‌تر شود.

 


اگر قرار باشد در حین نوار مغزی گرفتن خواب باشید، ممکن است دکتر از شما بخواهد شب پیش از آزمایش نخوابید یا کم بخوابید.

 

 

 

 


آزمایش نوار مغزی چگونه انجام میشود؟

 


در حین آزمایش نوار مغزی، هیچ دردی احساس نمی‌کنید. الکترودها هیچ حسی به شما منتقل نمی‌کنند بلکه فقط امواج مغزی شما را ثبت می‌کنند.

 


تکنسین سر شما را اندازه گیری کرده و با قلم مخصوص، روی سرتان علائمی می‌کشد که نشان می‌دهد الکترودها به کجا باید وصل شوند. این نقاط روی پوست سر ممکن است با یک کرم ساینده تمیز شوند تا کیفیت ثبت امواج بهتر شود.

 


الکترودهای دیسکی روی پوست سر چسبانده می‌شوند. گاهی اوقات یک کلاه پلاستیکی حاوی الکترودهای متعدد، استفاده می‌شود. الکترودها با سیم به یک دستگاه متصل هستند. این دستگاه دامنه امواج مغزی را افزایش می‌دهد و آنها را روی کامپیوتر ثبت و ذخیره می‌کند.

 


پس از این که الکترودها در جای خود قرار گرفتند، نوار مغزی گرفته میشود که معمولا یک ساعت طول می‌کشد. برای تست در برخی شرایط لازم است در آزمایش بخوابید. در این موارد، آزمایش بیشتر طول میکشد.

 


در طول این آزمایش، یک ویدئو ضبط می‌شود. از حرکات بدن توسط دوربین ویدئو تصویر گرفته می‌شود در حالی که امواج مغزی نیز در حال ضبط شدن است. ترکیب این دو داده، به پزشک کمک می‌کند وضعیت شما را تشخص داده و درمان مناسب انتخاب کند.

 


نوار مغزی سیار (Ambulatory EEG) نیز ممکن است انجام شود. این کار امکان ثبت طولانی مدت تر نوار مغزی در مطب یا بیمارستان را فراهم می‌کند. این تست فعالیت مغزی را در چند روز ثبت می‌کند در نتیجه امکان ثبت فعالیت تشنجی مغز افزایش می یابد. با این حال نوارمغزی سیار در مقایسه با روش معمول در تشخیص تفاوت بین تشنجهای صرعی و تشنجهای غیر صرعی کارآمد نیست.

 


پس از تمام شدن تست نوار مغزی، الکترودها یا کلاه برداشته می‌شوند. اگر هیچ آرام بخشی به شما داده نشده باشد، هیچ عارضه ای ندارید و به فعالیت‌های معمول خود می‌توانید ادامه دهید اما اگر آرام بخش مصرف کرده اید، باید صبر کنید تا تاثیر آن از بین برود. در این مدت نباید رانندگی کنید. به منزل که رسیدید استراحت کنید و تا پایان روز رانندگی یا کارهای حساس انجام ندهید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۳:۲۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

همه چیز رو راجع به بیوفیدبک بدون!

همه چیز رو راجع به بیوفیدبک بدون!

 


مرکز بیوفیدبک

بیوفیدبک چیست؟ معرفی انواع بیوفیدبک، هزینه‌ها و عوارض بیوفیدبک تراپی

 


پر کردن دندان

, (اخبار رسمی): بیوفیدبک به عنوان روشی تعریف می‌شود که به افراد اجازه می‌دهد فعالیت فیزیولوژی به منظور بهبود دادن سلامت یا عملکرد خود را تغییر دهند. با بکارگیری ابزار دقیق اندازه‌گیری، اطلاعات مربوط به عملکرد بدن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. هزینه‌های بیوفیدبک می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

 


بیوفیدبک چیست؟ بیوفیدبک یک تکنیک سایکوفیزیولوژیک که شامل استفاده از بازخوردهای دیداری و شنیداری برای بدست آوردن کنترل روی عملکردهای غیر ارادی بدن است.

 


این موضوع ممکن است شامل تحت کنترل داشتن مواردی مانند ضربان قلب، فشار عضلانی، جریان خون، احساس درد و فشارخون، باشد. این روند شامل اتصال به یک دستگاه با سنسورهایی است که از جنبه‌های خاصِ بدن افراد بازخورد می‌دهد.

 


انواع بیوفیدبک

 


انواع مختلفی از بیوفیدبک وجود دارد. رویکرد خاصی که به کار برده می‌شود ممکن است به هدفی که مد نظر است و آنچه روان‌پزشک یا روان‌شناس پیشنهاد می‌دهد، بستگی داشته باشد.

 


برخی از این گزینه‌های موجود عبارتند از:

 


نفس کشیدن: بیوفیدبک تنفسی شامل استفاده از نوار سنسور دار در اطراف سینه و شکم برای نظارت بر الگو و میزان تنفس، است. با تمرین کردن، افراد می‌توانند داشتن کنترل بیشتر بر میزان تنفس خود را یاد بگیرند که در شرایط مختلف به آنها کمک می‌کند.

 


ضربان قلب: این نوع به عنوان بیوفیدبک تغییرپذیری ضربان قلب یا HRV شناخته می‌شود و شواهدی موجود است که ممکن است برای تعدادی از اختلالات مختلف از جمله آسم و افسردگی مفید باشد.

 


برای بیمارانی که از این نوع بیوفیدبک استفاده می‌کنند دستگاه متصل به سنسور در گوش‌ها یا انگشتان و یا روی مچ دست، قفسه سینه یا تنه‌ قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها ضربان قلب و همچنین تغییرات آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

 


سنسور ثبت تعریق پوست (GSR): این نوع از بیوفیدبک شامل اندازه‌گیری میزان تعرق روی سطح پوست است. ثبت تعریق پوست که به عنوان هدایت پوست (SC) نیز شناخته می‌شود، یک نشانگر کاربردی برای تشخیص سطح تحریک احساسات است.

 


گذشته از عملکرد واضح ترمو رگولشن (تنظیم حرارت بدن) برای تعریق، تحریک احساسی نیز به آسانی موجب تعریق می‌شود. هر چه افراد بیشتر تحریک شوند، هدایت پوستی آنها قوی‌تر خواهد بود.

 


فشار خون: این نوع بیوفیدبک شامل پوشیدن دستگاهی که فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند، است. این دستگاه اطلاعاتی در رابطه با فشارخون بیمار ارائه می‌دهد و غالبا تکنیک‌های آرام‌بخشی که استفاده می‌کند شامل نشانه‌های بصری، تمرین‌های تنفسی و موسیقی است.

 


درحالی‌ که چنین دستگاه‌هایی محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند، یک مطالعه با بررسی دوباره هشت آزمایش قبلی شواهد قانع‌کننده‌ای برای اینکه این نوع بیوفیدبک تأثیر طولانی مدت بر فشار خون داشته باشد، نیافته است.

 


حرارت پوست: در این حالت از بیوفیدبک بیماران از سنسورهایی استفاده می‌کنند که جریان خون به پوست را تشخیص می‌دهد. از آنجا که افراد معمولا در مواقع استرس افت دمای بدن را تجربه می‌کنند، چنین دستگاه‌هایی می‌تواند بدون داشتن حس استرس، بهترین تشخیص را داشته باشد.

 


امواج مغزی: این نوع بیوفیدبک که معمولا با نوروفیدبک (بازخورد عصبی) شناخته شده است، شامل استفاده از الکتروانسفالوگراف (نوار مغزی) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز است. الکترودهای یک دستگاه EEG به پوست سر متصل می‌شوند.

 


نوروفیدبک به عنوان درمان غیرتهاجمی برای اختلال بیش‌فعالی، درد، اعتیاد، اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


فشار عضلانی: در این نوع بیوفیدبک، سنسورها در نقاط مختلف روی بدن قرار می‌گیرند و به دستگاه الکترومایوگرافی (ثبت سیگنال عضلات) متصل می‌شود. این دستگاه تنش‌های عضلانی که در طی زمان تغییر می‌کند را با مشاهده فعالیت‌های الکتریکی تشخیص می‌دهد.

 


بیوفیدبک تراپی چه زمانی انجام می‌شود؟

 


از بیوفیدبک برای طیف وسیعی از برنامه‌ها استفاده می‌شود. از جمله:

 


درمان سردردهای تنشی، میگرن‌ها و سایر دردها

کنترل فشارخون بالا یا پایین

کاهش اختلالات گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر

کمک کردن به بیماران برای کنترل واکنش‌های جسمی در مقابل استرس یا اضطراب

بازخورد دستگاه ثبت تحرک عضلات (EED)

بیوفیدبک به طور کلی برای مدیریت استرس و همچنین علائم استرس‌زا برای بیماری‌ها مفید است. به عنوان مثال روان‌پزشکان ممکن است از بیوفیدبک برای کمک به بیماران برای کنترل پاسخ‌گویی به استرس استفاده کنند.

 


استرس مزمن می‌تواند طیف گسترده‌ای از اثرات منفی از جمله کاهش ایمنی، بیماری قلبی، افسردگی، مشکلات گوارشی و اختلال خواب را همراه داشته باشد. با یادگیری اینکه چگونه می‌توان واکنش‌های ناشی از استرس را مدیریت کرد، می‌توان اثرات مضر جسمی و روانی ناشی از استرس را در بیماران کاهش داد.

 


بیوفیدبک دقیقا چگونه کار می‌کند؟

 


با یادگیری و شناخت علائم و نشانه‌های جسمی استرس و اضطراب مانند افزایش ضربان قلب، دمای بدن و فشار عضلات، افراد می‌توانند راحت‌تر به آرامش برسند. دانشمندان معتقدند که این موضوع اغلب مربوط به واکنش ناشی از استرس است که بدن را به سمت حالت ستیز و گریز برای مقابله با خطرهای احتمالی‌ که اغلب شرایط خاصی را تشدید می‌کنند، می‌کشاند.

 


با یادگیری چگونگی کنترل پاسخ‌های فیزیولوژیکی در برابر استرس، بیمارانِ بیوفیدبک می‌توانند روش آرام کردن ذهن و بدن خود را یاد بگیرند و بهتر با علائم استرس کنار بیایند.

 


جلسه درمانی بیوفیدبک به چه صورت است؟

 


حسگرهای الکتریکی به مناطق خاص بدن با توجه به نوع واکنش، نصب شده و عمل اندازه‌گیری انجام می‌شود. این سنسورها به یک دستگاه اندازه‌گیری وصل می‌شوند و از عکس‌العمل جسمانی بازخورد می‌دهند.

 


در طول جلسه، درمانگر از طریق تمرینات ذهنی مختلف که شامل تجسم، مدیتیشن، تنفس یا تکنیک‌های آرامش بخش است، افراد را هدایت می‌کند. با اتمام این فعالیت‌ها، اطلاعاتی مربوط به نتیجه‌ی جسمانی فرد از دستگاه دریافت می‌شود.

 


هزینه‌های مربوط به بیوفیدبک چه مقدار است؟

 


هزینه‌های بیوفیدبک می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، این مقدار غالبا بین ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان برای هر جلسه بیوفیدبک متغیر است. هزینه‌ها بسته به آموزش، صلاحیت و تجربه‌های درمانگر بیوفیدبک، متغیر است.

 


همچنین تعدادی دستگاه بیوفیدبک خانگی و پوشیدنی در بازار وجود دارد. چنین دستگاه‌هایی در هزینه‌ها طیف قابل ملاحظه ای دارند، البته برخی از آنها قیمت پایین دارند و برخی بسیار گرانند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۶:۱۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

در مورد نوروفیدبک و بیوفیدبک بیشتر بدانید

در مورد نوروفیدبک و بیوفیدبک بیشتر بدانید

مرکز نورفیدبک

باغ تالار

از کودکی تا بزرگسالی

بیات

نورفیدبک یک نوعی بیوفیدبک است که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می شود.

این وسیله جزء پیشرفته ترین وسایل پزشکی نوین است که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاش های ناسا (سازمان فضایی آمریکا) با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد.


روش درمانی جدید که بدون مصرف داروها انسان یاد می گیرد که چگونه بیماری خود را درمان کند.

بازخورد به طور معمول، از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می شود.

این درمان، ابتدا در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و با مشخص شدن تاثیرات آن به اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت. اثرات درمانی بسیار خوب و ماندگار و طول کوتاه مدت دوره درمان نسبت به درمان های دیگر باعث شد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز این درمان را مورد تایید قرار دهد.

در حال حاضر، از درمان نورفیدبک بر روی طیف گسترده ای از بیماری های خلقی و شناختی استفاده می شود.

نحوه درمان نورفیدبک
در درمان نورفیدبک، از امواج مغزی و بازخورد آن به بیمار برای درمان بیماری استفاده می شود. بسته به نوع و شدت بیماری، الکترودهایی به مناطق مختلف سر و گوش ها وصل می شود. این الکترودها امواج مغزی آن ناحیه از مغز را دریافت و به رایانه ارسال می کنند. رایانه، این امواج را پردازش می کنند و به صورت شکل هایی خاص از امواج و تصاویر به درمانگر و خود بیمار نشان می دهد. درمانگر بر اساس این موج ها شیوه درمانی خاص آن بیمار را تنظیم می کنند.

بیمار در مقابل نمایشگر رایانه می نشیند و با مشاهده الگوی امواج خود سعی می کند که با فکر خود آن ها را به صورت بهینه و مناسب بازگردانند. با تکرار این روش در جلسات متعدد، مغز بیمار به تدریج به حالت ایده آل و مناسب می رسد و در واقع یاد می گیرد که در حالت مناسب باقی بماند.

تعداد جلسات
حداقل ۲ تا ۳ جلسه در هفته به مراجع توصیه می شود. بدیهی است که مستمر بودن جلسات، نقش اساسی در روند بهبودی و بالا بودن توجه و تمرکز مراجع خواهد داشت.

 

نوروفیدبک و بیوفیدبک در شیراز

برخی از کاربردهای نورفیدبک
بیش فعالی و نقص توجه
ناتوانی یادگیری: این اختلال در سنین دبستان شایع هستند. نور فیدبک در درمان این اختلال تحول بزرگی ایجاد کرده است.
اختلالات خواب: اولین تغییراتی که مراجعین عموما بعد از شروع درمان با نورفیدبک مشاهده می کنند، تنظیم خوابشان است.
کاربردهای درمان بیوفیدبک
سردردهای تنشی و میگرنی
فشارخون بالا
تیک های عصبی و حرکتی
ضعف عضلانی ناشی از ضربه
سندروم روده های تحریک پذیر
ترک اعتیاد و کاهش ولع فرد و کنترل وسوسه ها
و در دراز مدت احتمال عود و بازگشت را پایین می آورد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۱:۵۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

نوار عصب و عضله

افکار نیوز

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند.

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند. اعصاب از الکتریسیته برای کمک به مغز جهت درک محیط پیرامون استفاده می‌کنند. همچنین اعصاب برای حرکت دادنِ بدن و فعال کردن عضلات از الکتریسیته استفاده می‌کنند.

 


اگر دچار آسیب جدی شده‌اید یا در حال مبارزه با بیماری خاصی هستید، این موارد می‌توانند روی نحوه‌ی تفسیر یا انتقال سیگنال‌های الکتریکی از سیستم عصبی و عضلات شما تأثیر مستقیمی بگذارند. نقص در این سیستم الکتریکی می‌تواند منجر به احساس درد، ضعف یا گزگز دست و پا شود. اگر در حال حاضر با درد در ناحیه کمر، دست‌ها، گردن یا اندام‌های انتهایی مختلف مواجه هستید، می‌توانید تست نوار عصب و عضله انجام دهید.

 

 

 

 


نوار عصب عضله

دو نوار عصب و عضله رایج تست‌های EMG و NCV هستند. این تست‌ها زیر نظر یک متخصص پزشکی انجام می‌شوند که اغلب یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک هستند. تست نوار عصب و عضله در اصفهان توسط دکتر مظاهری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی زمان زیادی نمی‌برد و معمولاً حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. با این حال، نتایجی که از این تست‌ها دریافت می‌کنید می‌توانند در احساس درد بدون دلیل و درک علت اصلی درد شما تفاوت ایجاد کنند.

 


تست EMG

الکترومیوگرام (EMG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی عضلات را اندازه‌گیری می‌کند. این تست هرگونه نشانه‌ای از انسداد یا کاهش سرعت پاسخ به تحریک عصبی را تشخیص می‌دهد. الکترومیوگرام اطلاعات مربوط به خود عضلات را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه عضلات تحریک عصب را به خوبی دریافت می‌کنند. آزمون سرعت هدایت عصبی (NCV) اغلب همزمان با الکترومیوگرام انجام می‌شود.

 


هدف از انجام تست الکترومیوگرام

از EMG اغلب برای ارزیابی ضعف عضلانی، انقباض یا فلج غیرقابل توصیف عضلات‌ها و یافتن علل بی‌حسی، گزگز و درد استفاده می‌شود. تست الکترومیوگرام می‌تواند بین ضعف واقعی و کاهش استفاده از عضلات به دلیل درد یا فقدان محرک تمایز قائل شود. همچنین این تست قادر به تشخیص منشاء اختلال عضلانی است. این تست مشخص می‌کند که منشاء اختلال از خود عضلات شروع می‌شود یا ناشی از اختلال عصبی است.

 

 

 

 


الکترومیوگرام چگونه انجام می‌شود؟

در طی الکترومیوگرام پزشک یا تکنیسین سوزن بسیار ظریفی که به عنوان الکترود عمل می‌کند را از طریق پوست وارد عضله می‌کند. پس از نصب الکترود از بیمار خواسته می‌شود که عضله را به آرامی به عنوان مثال با خم کردن بازو منقبض کند. با افزایش تدریجی نیرو فعالیت الکتریکی نیز ثبت می‌شود. این فعالیت را می‌توان به صورت بصری روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه نمایش داد یا از طریق بلندگو به صورت شنیداری دریافت کرد. نتایج حاصل می‌توانند اطلاعاتی در خصوص توانایی عضله در پاسخ به تحریک عصبی فراهم سازند.

 


آیا تست EMG دردناک است؟

وقتی سوزن یا سوزن‌ها وارد می‌شوند، بیمار ممکن است ناراحتی جزئی مانند درد در زمان تزریق را احساس کند. پس از آن، ممکن است برای چند روز عضلات هدف حساس شوند یا درد را در آن‌ها احساس کنید. همچنین ممکن است کبودی جزئی مشاهده نمائید.

 


آزمایش سرعت هدایت عصبی چیست؟

تست سرعت هدایت عصبی که به آن مطالعه هدایت عصبی نیز گفته می‌شود، سرعت حرکت تکانه‌های الکتریکی در طول یک عصب را اندازه‌گیری می‌کند. این عمل اغلب همزمان با الکترومیوگرام و به منظور رد سایر علل یا تشخیص اختلالات عضلانی انجام می‌شود.

 


یک عصب سالم سیگنال‌ها را با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به عصب آسیب‌دیده هدایت می‌کند. سرعت هدایت عصبی تحت تأثیر غلاف میلین قرار می‌گیرد. این غلاف پوشش عایقی است که عصب را احاطه کرده است.

 


بیشتر نوروپاتی‌ها به دلیل آسیب به آکسون عصب ایجاد می‌شوند. آسیب به غلاف میلین عصب نیز به ندرت منجر به نوروپاتی می‌شود. از تست سرعت هدایت عصبی برای تمایز بین اختلالات عصبی واقعی (مانند بیماری شارکو-ماری-توث) و بیماری‌هایی که طی آن‌ها عضلات تحت تأثیر عصب قرار می‌گیرند (مانند سندرم تونل کارپال) استفاده می‌شود.

 


هدف از تست NCV

این تست برای تشخیص آسیب عصبی یا اختلال عملکرد و تأیید تشخیصی خاص استفاده می‌شود. آزمون سرعت هدایت عصبی معمولاً می‌تواند آسیب فیبر عصبی (آکسون) را از آسیب غلاف میلین اطراف عصب متمایز کند. این امر در استراتژی‌های تشخیصی و درمانی مفید است.

 


آزمون سرعت هدایت عصبی چگونه انجام می‌شود؟

در طول آزمایش، الکترودهای پهنی در فواصل معینی روی اعصاب تحت بررسی قرار می‌گیرند. سپس یک جریان الکتریکی با شدت پایین برای تحریک اعصاب اعمال می‌شود.

 


سرعت انتقال تکانه‌های الکتریکی حاصله از طریق اعصاب زمانی مشخص می‌شود که تصاویر تکانه‌ها روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه کامپیوتر به نمایش درآیند. اگر پاسخ بسیار آهسته‌تر از حالت عادی باشد، احتمال آسیب غلاف میلین وجود دارد. اگر پاسخ عصب به تحریک توسط جریان کاهش یابد اما سرعت هدایت نسبتاً طبیعی باشد این امر نشان‌دهنده‌ی آسیب به آکسون عصب است.

 

 

 

 


آیا آزمون سرعت هدایت عصبی موجب آسیب می‌شود؟

به طور کلی در طی آزمون حداقل ناراحتی وجود دارد زیرا میزان محرک الکتریکی ناچیز است و معمولاً به مقدار کمی توسط بیمار احساس می‌شود.

 


نوار عصب و عضله بیشتر برای تشخیص کدام بیماری‌ها انجام می‌شود؟

سندرم تونل کارپال: فشردگی عصب میانی در مچ دست

سندرم خروجی قفسه سینه: فشردگی شبکه بازویی در سطح شانه/قفسه سینه

گیر افتادن عصب اولنار: فشردگی عصب اولنار در آرنج

رادیکولوپاتی گردنی و کمری: فشردگی ریشه‌های عصبی پس از بیرون آمدن آن‌ها از نخاع

میوپاتی: بیماری‌های عضلانی

پلی نوروپاتی دیابتی: آسیب ناشی از دیابت بر اعصاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۶:۴۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نقش رابطه جنسی سالم بر سلامت جسم و روان

دانستنی های ضروری درباره روابط زناشویی سالم؛

نقش رابطه جنسی سالم بر سلامت جسم و روان

 


کلینیک سلامت جنسی

پارسینه: این یک واقعیت انکارناپذیر است که رابطه جنسی سالم اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی ما دارد اثرات یک رابطه جنسی بر روی سلامت توسط محققان زیادی مورد بررسی موشکافانه و دقیق قرار گرفته است که در ادامه به ۱۰ مورد از برجسته ترین آن ها اشاره می شود:

 


این یک واقعیت انکارناپذیر است که رابطه جنسی سالم اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی ما دارد اثرات یک رابطه جنسی بر روی سلامت توسط محققان زیادی مورد بررسی موشکافانه و دقیق قرار گرفته است که در ادامه به ۱۰ مورد از برجسته ترین آن ها اشاره می شود:

 


کاهش استرس

 


محققان اسکاتلندی مطالعه‌ای بر روی ۲۴ زن و ۲۲ مرد که میزان رابطه جنسی خود را در یک دوره زمانی خاص ثبت کرده بودند، انجام دادند؛ و سپس میزان فشار خون و پاسخ آن‌ها نسبت به شرایط استرس زا را تحلیل و بررسی کردند. نتایج این مطالعه که در مجله Biological Psychology منتشر شد بدین صورت بود که "افرادی که دارای رابطه جنسی منظم هستند فشار خون و سطح استرس پایین تری نسبت به افرادی که این رابطه را به طور منظم تجربه نمی‌کنند دارند. "

 

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 


دانشمندان در دانشگاه Wilkes University در تحقیقی که بر روی ۱۱۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه انجام شد، میزان ایمنوگلوبولین A (یک نوع آنتی بادی در بدن که در پاسخ به ورود میکروب‌هایی خاص در خون ترشح می‌شود) موجود در خون آن‌ها را با تعداد دفعات رابطه جنسی آن‌ها در هفته بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که "افرادی که یک یا دو بار در هفته رابطه جنسی دارند، دارای مقادیر بیشتر از ایمنوگلوبولین A هستند و در نتیجه کمتر از دیگران به بیماری‌ها دچار می‌شوند. "

 

 

 

سوزاندن کالری و کنترل وزن

 


به گفته محققان هر بار رابطه جنسی که حدود ۳۰ دقیقه به طول بیانجامد باعث سوختن ۸۵ کالری در بدن می‌شود. در نگاه اول این مقدار سوزاندن انرژی ممکن است قابل توجه نباشد، اما در طول زمان باعث سوزاندن مقادیر زیادی انرژی می‌شود که به کاهش وزن نیز کمک بسیاری می‌کند.

 

 

 

بهبود سلامت قلب و عروق

 


داشتن دو بار رابطه جنسی در هفته باعث ۵۰% کاهش احتمال سکته قلبی در مردان می‌شود.

 

 

 

 


تقویت اعتماد به نفس

 


بر اساس گفته محققان University of Texas چنانچه رابطه جنسی بر اساس عشق و علاقه دو طرفه باشد، باعث بهبود اعتماد به نفس در طرفین می‌شود و افزایش اعتماد به نفس نیز خود باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی می‌شود.

 

 

 

افزایش میزان صمیمیت

 


رابطه جنسی باعث افزایش سطح "هورمون اکسی توسین" در بدن می‌شود. این هورمون باعث افزایش میزان وابستگی عاطفی و افزایش صمیمیت در بین افراد می‌شود و به همین دلیل "هورمون عشق" نیز خوانده می‌شود.

 

 

 

با افزایش سطح هورمون اکسی توسین در خون، "اندورفین" نیز در خون بالا می‌رود. اندورفین یکی از مسکن‌های طبیعی است که در بدن ترشح می‌شود. دلیل این که بعد از رابطه جنسی، سردرد و یا درد مفاصل شما بهبود می‌یابد همین ترشح اکسی توسین و به دنبال آن ترشح اندورفین در بدن است.

 

 

 

کاهش خطر سرطان پروستات در مردان

 


نشان می‌دهد که مردانی که ۵ یا بیش از ۵ بار در هفته انزال داشته اند، ۳۰% کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

 

 

 

تقویت عضلات کف لگن در خانم‌ها

 


داشتن رابطه جنسی در خانم‌ها باعث تقویت عضلات کف لگن می‌شود.

 

 

 

بهبود کیفیت خواب

 


افزایش هورمون اکسی توسین ناشی از رابطه جنسی، می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. خواب خوب هم به کنترل فشار خون و کنترل وزن کمک زیادی می‌کند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۵:۰۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)