اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

علامت اصلی آلزایمر چیست؟

دکتر سیدجواد حسینی نژاد، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که حافظه چیست، گفت: حافظه ترکیب سه فعالیت در مغز است. مهم‌ترین قسمت، ثبت و دریافت اطلاعات از محیط است که در لوب گیجگاهی ذخیره می‌شود، تا فرد در زمان لازم بتواند آن‌ها را بازیابی کند. این سه فرآیند، حافظه نام دارد و هرگونه اختلالی در این سه مرحله، با اختلال حافظه همراه است.گاهی استرس زیاد باعث عدم تمرکز و ثبت نشدن وقایع در مغز می‌شود، که با فراموشی حاصل از آلزایمر، تفاوت دارد.

وی افزود: مهم‌ترین علامت بیماری آلزایمر، اختلال حافظه است. در بیماری آلزایمر، معمولاً اطرافیان بیمار شکایت دارند و خود بیمار هیچ گونه شکایتی ندارد.

این متخصص مغز و اعصاب، حافظه فوری، حافظه اخیر و حافظه دور را، سه قسمت اصلی حافظه دانست و یادآوری کرد: مهم‌ترین قسمت از حافظه که در بیماران آلزایمری آسیب می‌بیند، حافظه اخیر است. این افراد، حوادث چند ساعت پیش را فراموش می‌کنند، اما حوادث سال‌های دور را به خاطر سپرده اند. از جمله افتراق انواع فراموشی‌ها، این است که کسانی که مبتلا به آلزایمر نیستند، در همه انواع حافظه دچار مشکل می‌شوند. همچنین در بیماری کم کاری تیروئید، کمبود ویتامین B ۱۲، افسردگی و استرس‌های روحی و روانی، میزانی از اختلال حافظه وجود دارد که پس از درمان، قابل برگشت است و نباید با اختلال حافظه بیماری آلزایمر، اشتباه شود.

وی افزود: در آمریکا حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال، به درجاتی از بیماری آلزایمر مبتلا هستند، این آمار در افراد بالای ۸۵ سال به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سوال که آیا آلزایمر، تنها از دست دادن حافظه اخیر است یا موارد دیگری را نیز شامل می‌شود، گفت: در بیماری آلزایمر، قسمت‌های مختلف از مغز توسط «انباشت پروتئینی» که در سلول‌های مغز صورت می‌گیرد، باعث تخریب سلول‌های مغز می‌شود.

طبیعتاً علائم آلزایمر تنها به اختلالات حافظه محدود نمی‌شود و به تناسب این که چه قسمتی از مغز درگیر شود، علائم متفاوت خواهد بود.

حسینی نژاد افزود: اگر قسمت جلوی پیشانی مغز درگیر شود، فرد علائمی از اختلال شخصیت و افسردگی پیدا می‌کند. یکی از مشکلاتی که اطرافیان فرد آلزایمری را آزار می‌دهد؛ توهم‌های ناشی از بدبینی است، بی قراری و خروج از منزل نیز از دیگر علائم بیماری آلزایمر است.

توهم و هذیان فرد مبتلا به آلزایمر، در اختیار خودش نیست، توصیه می‌شود در برخورد با این افراد، هیچ گونه تأیید و انکاری، انجام نگیرد، بهترین کار این است که سعی کنید موضوع را عوض کرده و با موضوع‌های خوشایند بیمار، با او صحبت کنید.

حسینی نژاد افزود: علائم آلزایمر در تاریکی هوا شدیدتر می‌شود، به همین جهت، برای جلوگیری از این مسئله توصیه می‌شود نور داخل منزل را به نحو مناسبی تنظیم کنید.

وی به فرزندان خانواده‌ها توصیه کرد: پدر و مادر‌ها را از خانه قدیمی خودشان خارج نکنید، زیرا این افراد با محیط آشنای قبلی، خاطره و انس دارند که در حفظ آرامش آنها، بسیار تأثیرگذار است.

حسینی نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به طور صددرصد از بروز ابتلاء به آلزایمر جلوگیری کرد، افزود: می‌توانیم علائم را به تأخیر بیاندازیم و از شدت آن بکاهیم، اما نمی‌توان به طور صد درصد از بروز آن پیشگیری کرد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری آلزایمر معمولاً به یک زمینه مستعد ژنتیکی و همچنین عوامل محیطی، برای بروز خود نیازمند است. تحقیقات انجام گرفته، مؤید این نکته است؛ افرادی که سابقه مطالعه بیشتری دارند، دیرتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند و یا در صورت ابتلاء، خفیف‌تر مبتلا می‌شوند، زیرا در این افراد سلول‌های مغزی، مرتب در حال فعالیت هستند و بازسازی و قوی‌تر می‌شوند، وی همچنین، از ورزش به عنوان عاملی که در جلوگیری از انواع بیماری‌ها مؤثر است، نام برد.

بیشتر بخوانید : نوار عصب و عضله کودکان

وی در پاسخ به این سوال، که آیا غذا‌ها می‌توانند در ابتلاء افراد به آلزایمر نقش داشته باشد، گفت: غذا‌های چرب و پر پروتئین، غذا‌های فرآوری شده و صنعتی، فرد را مستعد ابتلاء به این بیماری می‌کند و یا حتی ممکن است، ابتلاء به این بیماری را سرعت بخشد.

حسینی نژاد افزود: مصرف غذا‌های حاوی فسفر، سلنیوم و منیزیوم، به بازسازی سلول‌های مغزی کمک می‌کند. همچنین به افرادی که خام گیاه خوار هستند، از نظر کمبود ویتامین B ۱۲ (که با اختلال حافظه همراه است)، هشدار داد.

وی همچنین از آلودگی هوا، به عنوان عامل مؤثر در ابتلاء به آلزایمر نام برد و گفت: درمان‌های دارویی تنها سیر پیشرفت آلزایمر را کُند می‌کنند و بر درمان مؤثر نیستند. شاید در آینده بتوان با استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری آلزایمر موفق بود.

منبع :میگنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۳:۵۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار مغزی چه چیزی را نشان میدهد؟

EEG (الکتروانسفالوگرام) سیگنال های الکتریکی مغز شما را اندازه گیری و ثبت می کند. در طول EEG، یک تکنسین دیسک های فلزی کوچک (الکترود) را روی پوست سر شما قرار می دهد. الکترودها به دستگاهی متصل می شوند که اطلاعاتی در مورد فعالیت مغز به پزشک شما می دهد. فعالیت مغز می تواند به پزشک شما در تشخیص و نظارت بر شرایطی که بر مغز شما تأثیر می گذارد کمک کند.
چرا EEG انجام می شود؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینیک ، اغلب،پزشک از EEG برای بررسی فعالیت تشنج مرتبط با صرع استفاده می کنند. EEG همچنین می تواند به نظارت بر وضعیت سلامتی کمک کند یا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد علائم خاص می شود.

پزشکان ممکن است از EEG در طول جراحی مغز یا برای آزمایش فعالیت مغز فردی در کما استفاده کنند.

EEG همچنین می تواند وضعیت بیماری های مرتبط با مغز مانند:

بیماری آلزایمر یا زوال عقل
آسیب مغزی
عفونت ها، از جمله آنسفالیت
تومورها
EEG به تشخیص علل علائمی مانند موارد زیر می پردازد:

گیجی
غش ( سنکوپ )
از دست دادن حافظه
تشنج
چه کسی EEG را انجام می دهد؟
یک تکنسین EEG ویژه آموزش دیده این روش را انجام می دهد. ممکن است به دستور پزشک خود یک EEG در آزمایشگاه سرپایی یا بستری داشته باشید. برخی از تست‌های EEG فعالیت مغز شما را در حین انجام فعالیت‌های معمول خود با دستگاه سرپایی ثبت می‌کنند.

انواع مختلف تست های EEG چیست؟
چندین نوع آزمایش EEG وجود دارد:

EEG معمولی : اسکن معمول ۲۳ دقیقه طول می کشد. تکنسین EEG شما ممکن است از شما بخواهد که تنفس متفاوتی داشته باشید یا در طول تست به چراغ های چشمک زن نگاه کنید.
EEG طولانی مدت: آزمایش EEG طولانی مدت معمولاً یک ساعت و 15 دقیقه طول می کشد، اما برخی از انواع می توانند چندین روز طول بکشند. EEG طولانی مدت اطلاعات بیشتری نسبت به EEG معمولی به پزشک می دهد.پزشک شما ممکن است از یک آزمایش EEG طولانی مدت برای تشخیص یا مدیریت اختلالات تشنج استفاده کند. EEG های طولانی مدت از ویدئو استفاده می کنند.
EEG سرپایی: EEG سرپایی یک تا سه روز طول می کشد. EEG های سرپایی در خانه یا در یک واحد مانیتورینگ EEG انجام می شود. در طول EEG سرپایی، الکترودها به یک ضبط کننده EEG کوچک متصل می شوند. شما می توانید بیشتر فعالیت های روزانه خود را انجام دهید در حالی که دستگاه فعالیت مغز شما را ردیابی می کند. اگر تشنج یا رویدادی دارید که پزشک شما در تلاش است آن را ثبت کند، شما یا یکی از اعضای خانواده می‌توانید دکمه‌ای را فشار دهید.
EEG ویدئویی: تکنسین یک ویدئو از شما در طول EEG ضبط می کند. ضبط ویدیو به پزشک شما کمک می‌کند تا ببیند و بشنود که در هنگام تشنج یا سایر رویدادهای مغزی چه می‌کنید. پزشک شما همچنین ممکن است این آزمایش را نظارت بر EEG، تله متری EEG یا نظارت تصویری EEG بنامد.
EEG خواب: یک تکنسین آزمایش EEG را در هنگام خواب انجام می دهد. اگر EEG معمول اطلاعات کافی را ارائه نکند، ممکن است پزشکان EEG خواب را درخواست دهند. ممکن است یک مطالعه خواب برای آزمایش اختلالات خواب با یک مرکز اختلالات خواب انجام دهید.
EEG چگونه کار می کند؟
الکترودهای روی پوست سر شما سیگنال‌های الکتریکی (تکانه‌ها) را هنگام حرکت بین سلول‌های مغز اندازه‌گیری می‌کنند. الکترودها دیسک های فلزی کوچکی هستند که تکنسین آن ها را با چسب قابل جابجایی روی پوست سر شما محکم می کند.


بیشتر بخوانید : بهترین کلینیک نوار مغز


الکترودها به سیم‌هایی متصل می‌شوند که سیگنال‌های عصبی را که تکانه‌های الکتریکی هستند، حس می‌کنند. الکترودها اطلاعات مربوط به سیگنال ها را به دستگاه EEG ارسال می کنند.

دستگاه EEG تکانه ها را با خطوط (ردپایی) که الگوهای امواج مغزی را نشان می دهد، ثبت می کند. زمانی که شما بیدار هستید و خواب هستید، مغز الگوهای امواج خاصی دارد. اگر تشنج داشته باشید، الگوی امواج تغییر می کند.

چگونه برای EEG آماده شوم؟
برای آماده شدن برای EEG، شما:

شب قبل از EEG موهای خود را بشویید. (بعد از آن از چیزی مانند نرم کننده یا محصول حالت دهنده استفاده نکنید.)
به مدت هشت ساعت قبل از آزمایش از خوردن یا نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه، چای سیاه یا نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.
دستورالعمل های پزشک خود، از جمله هرگونه تغییر در دارو را دنبال کنید.
در طول EEG چه انتظاری باید داشته باشم؟
آنچه در طول EEG اتفاق می افتد به شرح زیر است:

روی یک تخت راحت دراز میکشید
یک تکنسین حدود 23 الکترود را با چسب یا خمیر روی پوست سر شما قرار می دهد
با چشمان باز یا بسته استراحت می کنید
شما ممکن است به نور روشن نگاه کنید یا به طور متفاوتی نفس بکشید تا ببینید آیا مغز شما در طول این مراحل فعال سازی تغییراتی دارد یا خیر
اگر تشنج داشته باشید، تکنسین فعالیت را در پرونده یادداشت می کند
در طول EEG های معمول، تکنسین به مدت 23 دقیقه ضبط می کند و تلاش می کند حداقل بخشی از خواب آلودگی یا خواب را به دست آورد. در طول EEG که چندین ساعت طول می کشد، آنها تلاش می کنند تا ضبط خواب طولانی تری داشته باشند و مطالعه را به مدت یک ساعت و 15 دقیقه ثبت کنند
در طول EEG سرپایی، شما معمولاً به خانه می روید و فعالیت های معمول خود را انجام می دهید. شما یک ضبط کننده EEG قابل حمل را برای یک تا سه روز حمل می کنید یا می پوشید
بعد از EEG چه اتفاقی می افتد؟
بعد از نوار مغزی، تکنسین الکترودها را برمی دارد و پوست سر شما را تمیز می کند. موها و پوست شما ممکن است چسبناک به نظر برسند، بنابراین بهتر است موهای خود را در خانه بشویید. می‌توانید رانندگی کنید و به فعالیت‌های معمول خود بازگردید، مگر اینکه پزشکتان بگوید که نباید انجام دهید.

آیا EEG عوارض جانبی دارد؟
برخی از افراد ممکن است هنگام تنفس عمیق در طول EEG احساس سرگیجه کنند.

احتمال بسیارکمی برای تشنج در طول EEG وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما برای کمک کردن آماده است.

چه زمانی نتایج EEG خود را دریافت خواهم کرد؟
نتایج EEG خود را در یک قرار ملاقات بعدی خواهید فهمید. پزشک شما نتایج EEG را برای شما توضیح خواهد داد.

نتایج EEG به چه معناست؟
پزشک شما الگوهای امواج مغزی را که EEG شما شناسایی کرده است، بررسی می کند. نتایج آزمایش الگوها را طبیعی یا غیرعادی توصیف می کند.

الگوهای غیر طبیعی دلایل مختلفی دارند، مانند:

الکلیسم یا اختلالات مصرف مواد ( سوء مصرف مواد )
خونریزی در مغز
تورم مغز ( ادم )
تومور مغزی
آسیب سر
میگرن
اختلال تشنجی مانند صرع
اختلال خواب، مانند آپنه خواب یا نارکولپسی
سکته مغزی
اگر EEG غیرطبیعی داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟
پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص مانند یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. یک متخصص می تواند بیماری شما را تشخیص، درمان یا مدیریت کند.

EEG (الکتروانسفالوگرام) یک آزمایش بی خطر و بدون درد است که فعالیت مغز را اندازه گیری می کند. EEG می تواند به پزشک شما کمک کند تا علت علائمی مانند تشنج، گیجی یا از دست دادن حافظه را بیاموزد. با تشخیص،پزشک شما می تواند یک بیماری مرتبط با مغز را به طور مناسب درمان و مدیریت کند.

منبع : سلامت نیوز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۴:۰۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

رضاوند ۲ ماه دیگر برمی‌گردد| شانس آمانوف بالا رفت

گروه ورزش|شهرآرانیوز، آرش رضاوند، هافبک استقلال در دربی دچار مصدومیت شد و حالا خبر می‌رسد که دست کم تا دو ماه دیگر قادر به حضور در ترکیب استقلال نیست. همسترینگ زانوی این بازیکن دچار کشیدگی شده و به همین دلیل باید به فیزیوتراپی بپردازد.

رضاوند درشرایطی دچار این مصدومیت شده که ساپینتو درخط میانی دست و بالش چندان باز نیست. هرچند که آسیب دیدگی این بازیکن باعث بالا رفتن شانس عزیزبک آمانوف برای حضور در ترکیب استقلال خواهد شد و هیچ بعید نیست با اتفاقی که برای رضاوند افتاده پرونده جدایی آمانوف به کلی بسته شود.

استقلال یکشنه هفته آینده با صنعت نفت آبادان بازی دارد و دراین میدان رضاوند اولین غیبت خود در ترکیب تیمش را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در ونک


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۰:۰۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

این گروه‌ها در روز بیش از ۲ فنجان قهوه نخورند

تحقیقات جدید محققان دانشگاه اوزاکا، نشان داده است که نوشیدن روزانه دو فنجان قهوه یا بیشتر، ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در افراد مبتلا به فشار خون شدید دو برابر کند.

علاوه بر این، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه به طور منظم، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد و به کاهش خطر افسردگی کمک کند. از جنبه مضر، قهوه زیاد ممکن است فشار خون را افزایش داده و منجر به اضطراب، تپش قلب و اختلالات خواب شود.

پژوهشگران گفته‌اند: در این مطالعه، ما به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا اثرات محافظتی شناخته شده قهوه برای افراد مبتلا به درجات مختلف فشار خون نیز صدق می‌کنند یا خیر؛ و همچنین اثرات چای سبز را در همان جمعیت مورد بررسی قرار دادیم.

فشار خون بالا، که به عنوان پرفشاری خون نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن، فشاری که خون به دیواره رگ‌های خونی وارد می‌آورد به طور مداوم بیش از حد معمول است و عمل پمپاژ خون را برای قلب، دشوارتر می‌کند. فشار خون، با واحد میلی‌متر جیوه (mm Hg) اندازه‌گیری می‌شود.

محققان فشار خون را به پنج دسته طبقه بندی کردند: فشار خون مطلوب و نرمال (کمتر از ۱۳۰.۸۵ میلی متر جیوه)، فشار خون بالا نرمال (۸۹-۱۳۹.۸۵-۱۳۰ میلی متر جیوه)، فشار خون بالا درجه ۱ (۹۹-۱۵۹/۹۰-۱۴۰ میلی متر جیوه)، فشار خون بالا درجه ۲ (۱۰۹-۱۷۹.۱۰۰-۱۶۰ میلی متر جیوه) و فشار خون بالا درجه ۳ (بالاتر از ۱۸۰.۱۱۰ میلی متر جیوه). در این مطالعه، فشار خون بالا در درجات ۲ و ۳، به عنوان فشار خون شدید، در نظر گرفته شد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همه شرکت کنندگان نشان داد:

نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه در روز، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در افرادی که فشار خونشان ۱۶۰/۱۰۰ میلی متر جیوه یا بالاتر بود، دو برابر کرد.

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در هیچ یک از گروه‌های فشار خون، افزایش نداد. همچنین مصرف چای سبز با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در هیچ یک از گروه‌های فشار خون، مرتبط نبود.

بیشتر بخوانید : متخصص مغز و اعصاب

فواید چای سبز، ممکن است با وجود پلی فنول‌ها توضیح داده شود که ریزمغذی‌های مفیدی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند.

محققان افزوده‌اند، یافته‌های ما تایید می‌کنند که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از نوشیدن بیش از حد قهوه اجتناب کنند؛ از آنجا که افراد مبتلا به فشار خون شدید، به تاثیرات کافئین حساس‌تر هستند، اثرات مضر کافئین ممکن است بیشتر از اثرات محافظتی آن بوده و حتی با افزایش خطر مرگ در این افراد همراه باشد.

منبع : فرادید


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۱۶:۳۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

ارتباطات اجتماعی ضعیف، خطر افزایش حملات قلبی و سکته

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ محققان اطلاعات جدیدی را در مورد قربانیان سکته مغزی روشن کرده اند. طبق یک مطالعه منتشر شده، با عنوان "تنهایی و انزوای اجتماعی به عنوان عوامل خطرناک بیماری عروق کرونر قلب و سکته" ، تأثیر قابل توجهی از روابط اجتماعی بر سکته مغزی و سلامت قلبی عروقی وجود دارد.
کسانی که ارتباطات اجتماعی کمی دارند، در معرض خطرند
محققان گفته اند که بزرگسالانی که ارتباطات اجتماعی کمتری دارند در معرض خطر مرگ و میر زودرس هستند.

تأثیر روابط اجتماعی بر مرگ و میر قابل مقایسه با عوامل خطرناک تثبیت شده، از جمله فعالیت بدنی و چاقی است. با این حال، در مقایسه با درک ما از این عوامل خطرناک، ما در مورد پیامدهای تنهایی و انزوای اجتماعی برای علت شناسی بیماری بسیار کمتر می دانیم.

بیش از ۲۵ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی وجود دارد.
مطالعات نشان داد که روابط اجتماعی ضعیف با افزایش ۲۹ درصدی خطر ابتلا به CHD و افزایش ۳۲ درصدی در خطر سکته مغزی مرتبط است.

محققان، ارتباطی بین روابط اجتماعی ضعیف و سایر عوامل خطرناک روانی اجتماعی شناخته شده مانند اضطراب و فشار شغلی پیدا کردند.

محققان پیشنهاد کرده اند که برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، باید تنهایی و انزوای اجتماعی را در نظر گرفت.

بیش از ۳۵۰۰۰ رکورد بررسی شد
محققان ۳۵۹۲۵ رکورد را برای این مطالعه بازیابی کردند. این مطالعه در مجموع ۴۶۲۸ بیماری قلبی و ۳۰۰۲ رویداد سکته مغزی را در یک دوره زمانی بین ۳ تا ۲۱ سال ثبت کرد.

اگرچه بروز حملات قلبی و سکته مغزی به دلیل انزوای اجتماعی افزایش یافته بود، تجزیه و تحلیل های زیرگروهی هیچ تفاوتی را بر اساس جنسیت مشخص نکرد.

با افزایش سن خطر انزوای اجتماعی افزایش می یابد
طبق بیانیه رسمی انجمن قلب آمریکا، در رابطه با یکی از مطالعات تحقیقاتی آن، "انزوای اجتماعی و تنهایی با افزایش ۳۰ درصدی خطر حمله قلبی یا سکته مغزی یا مرگ ناشی از هر یک مرتبط است."

خطر انزوای اجتماعی با افزایش سن به دلیل عوامل زندگی، مانند بیوه شدن و بازنشستگی، افزایش می‌یابد. تقریباً یک چهارم بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر از نظر اجتماعی منزوی هستند و شیوع تنهایی حتی بیشتر است و تخمین‌ها بین ۲۲ تا ۴۷ درصد است. "

انزوای اجتماعی ممکن است در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته باشد
این مطالعه همچنین بر تأثیر قرنطینه ها، به ویژه در بین ۱۸ تا ۲۵ سال متمرکز شد.

قرنطینه سراسری برای کنترل شیوع ویروس کرونا در بسیاری کشورها اعمال شد. از مردم خواسته می شد در خانه بمانند و در برخی موارد افرادی که به مکان های مختلف مهاجرت کرده بودند نمی توانستند به محل اصلی خود برگردند و نمی توانستند در کنار خانواده خود باشند.

مطالب بیشتر : فیزیوتراپی سکته مغزی

همه این حوادث بر سلامت روان افراد تأثیر گذاشت.

علائم حمله قلبی و سکته مغزی را همه باید بدانند
درد یا ناراحتی قفسه سینه، احساس ضعف و سرگیجه، درد در هر دو بازو یا شانه، تنگی نفس از علائم شایعی هستند که در موارد حمله قلبی دیده می شوند.

علائم سکته مغزی بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازو و پا است. این علائم در یک طرف بدن دیده می شود. یکی از بارزترین علائم سکته مغزی این است که فرد در بینایی یک یا هر دو چشم مشکل دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۰:۴۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

8 بایدو نباید تغذیه‌ای در میگرن

تحریریه زندگی آنلاین : میگرن یکی از علل سردرد است. بیشتر کسانی که به میگرن دچار هستند، دچار حمله‌های پی‌درپی سردرد برای مدت چندین سال می‌باشند. سردرد میگرن بیشتر به گونه تپش‌دار (ضربان دار) بوده اغلب با تهوع و اختلالات بینایی همراه است. گر چه بیشتر موارد میگرن می‌تواند شدید باشد ولی گاه سردرد میگرن خفیف است. درد میگرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یک طرفه است که ابتدا خفیف است و کم کم شدید می‌شود. دردهای میگرنی در همه موارد با بی‌اشتهایی و تهوع و گاهی اوقات با استفراغ همراه هستند. هنوز چرایی ایجاد این سردرد مشخص نشده است. درد میگرن در اثر تورم رگ‌های خونی و اعصاب اطراف مغز که به ساقه مغز مرتبط است ایجاد می‌شود. به نظر می‌آید یک ماده شیمیایی موجود در مغز به نام سروتونین نقش اصلی را در این بیماری داشته باشد. البته برخی پژوهش‌های تازه نشان داده است نقص ژنتیکی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

 

پژوهشگران ژن معیوبی را در بین گروهی از بیماران میگرنی یافتند که می‌تواند علت اصلی دردهای میگرنی باشددر هنگام حملات میگرنی، بیماران به‌وضوح دچار تحمل نکردن نور هستند (Photophobia) و برای استراحت، به محلی تاریک می‌روند. ممکن است تحمل نکردن صدا (فونوفوبی) و گاهی اوقات تحمل نکردن بوها (Osmophobia) نیز وجود داشته باشد. در کودکان، میگرن اغلب با حملات درد شکم، بیماری حرکت (Motion Sickness) و اختلالات خواب همراه است. شروع دیررس میگرن (در سنین بالای 50 سال) نادر است؛ با وجود این، عود میگرنی که بهبود یافته است، غیر معمول نیست.

پزشک بیشتر از روی تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی او میگرن را تشخیص می‌دهد و کسانی که دچار میگرن هستند در بیشتر موارد معاینه فیزیکی طبیعی دارند. هیچ آزمایش مخصوصی برای تشخیص میگرن نیست و آزمایش‌هایی همانند CT اسکن و MRI مغز بیشتر طبیعی هستند. تشخیص بیماری، بر اساس خصوصیات سردرد و علائم همراه صورت می‌گیرد. چرا که نتایج معاینه فیزیکی و مطالعات آزمایشگاهی به‌طور معمول طبیعی است. در مورد میگرن انواع متعددی از آن توصیف شده‌اند که شایع‌ترین آنها عبارت‌اند از: میگرن معمولی (میگرن بدون وجود پیش درآمد) و میگرن کلاسیک(میگرن همراه با مرحله پیش درآمد

مراحل میگرن

حمله‌های سردرد میگرن به‌طور معمول صبح‌ها و اغلب آخر هفته شروع می‌شود. هر حمله از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد، و تعداد حمله‌ها در هر ماه بین یک تا سه بار تکرار می‌شود. یک سردرد میگرنی به‌طور معمول دارای دو مرحله است:

الف) مرحله پیش درآمد (Aura): در این مرحله، مجراهای خونی مغز منقبض می‌شوند و علائم این مرحله عبارتند از: اختلال در گفتار، مشکلات بینایی، بی‌حسی، سوزش خفیف، کم‌سو شدن چشم، وجود صدا در گوش، ضعف و کرختی در اندام. بیشتر اوقات دیده شده است که به علت سردرد میگرنی، آشفتگی‌هایی در سیستم گردش خون و عروق به وجود می‌آید. دست‌وپا (به‌ویژه انگشتان) در حین حمله‌های درد، سرد و به عکس پیشانی خیلی گرم می‌شود. این مرحله و علائم آن کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. افراد در پایان این مرحله باید کمی صبر کنند

ب) مرحله مغزی یا سفالیک (Cephalic): در این مرحله مجراهای خونی مغز، منبسط می‌شوند و علائم این مرحله عبارتند از: دردهای ضربان‌دار در کنار سر، تهوع و حال به‌هم‌خوردگی، حساسیت زیاد به صدا و نور، کاهش اشتها و احتقان در بینی. مرحله سفالیک حدود ۲ ساعت تا حداکثر ۳ روز طول می‌کشد. بنابراین بهتر است بیمار پیش از شروع حمله میگرنی از داروهای خود استفاده کند و با پرهیزهای لازم، شدت آن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید : دکتر سردرد در تهران

عوامل کاهش دهنده دردهای میگرنی

1-داشتن وزن نرمال:

اولین نکته تغذیه‌ای در مورد میگرن، داشتن وزن سلامت می‌باشد. درحالی‌که افراد با وزن کمتر از نرمال، 20 درصد افزایش ریسک میگرن دارند، در افراد با اضافه وزن این عدد به 75 درصد می‌رسد. کاهش وزن باعث کاهش فرکانس (توالی)، شدت و طول مدت حملات سردرد می‌شود. در مجموع به غیر از وزن سایر اجزا یک شیوه زندگی متعادل مانند ورزش منظم و خواب با کیفیت و کافی را نیز مدنظر داشته باشید.

 

2- برنامه غذایی کم‌چرب، میزان زیاد امگا 3 و بر اساس گیاهان:

شواهد نشانگر این است که کاهش چربی کل برنامه غذایی، و نیز چربی امگا 6 و افزایش نسبت امگا 3 به امگا 6، بروز سردرد را در افراد کاهش داده است. امگا 6 بیشتر در چربی‌های حیوانی وجود دارد و این چربی‌ها چون برای تولید واسطه‌های التهابی ایجادکننده درد نظیر پروستاگلاندین E2 و لکوترین B4 لازم هستند، بنابراین باعث شیوع بیشتر سردرد می‌شوند. هرچند که این واسطه‌ها توسط مسکن‌ها سرکوب می‌شوند و درد تسکین می‌یابد، ولی با تغییرات غذایی، درد، پیشگیری می‌شود و نیاز به مسکن و تحمل عوارض آن، کمتر می‌شود.


3- برنامه غذایی حذفی:

مواد غذایی که شروع کننده روند میگرن هستند نظیر الکل، محصولات لبنی به‌ویژه پنیر، شکلات، مرکبات، نوشیدنی‌های کافئین دار، قهوه (کافئین را به آرامی حذف کنید)، سرکه سیب، ماهی‌دودی، جگر و آبجو و نیز مواد غذایی حاوی آسپارتام، در این نوع برنامه، حذف می‌شوند. حذف افزودنی‌های خاص مانند، نیتریت و مونو سدیم گلوتامات (MSG) که در گوشت‌های فرآوری شده وجود دارند نیز بسیار کمک کننده هستند.

مواد غذایی که هیچ نوع تداخلی با سردرد ندارند شامل برنج قهوه‌ای (یا برنج سفید همراه با سبوس)، میوه‌های تازه، خشک یا پخته شده نظیر گیلاس، گلابی، آلو، ذغال اخته، سبزیجات سبز، زرد و نارنجی تازه یا پخته شده نظیر کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، کاهو، اسفناج، لوبیا سبز، کدو حلوایی، سیب‌زمینی و چغندر، آب و چاشنی‌های طعم دهنده (مقدار کمی نمک و وانیل) را می‌توانید در برنامه داشته باشید. محصولات لبنی، مغزیجات و دانه‌ها را به‌صورت آزمون‌وخطا برای خود امتحان کنید و انواعی که درد را ایجاد یا تشدید می‌کنند را حذف و بقیه را به خاطر خواصی که دارند وارد برنامه غذایی بنمایید. وقتی‌که سردرد کامل از بین رفت، می‌توانید به‌تدریج یک سری از مواد غذایی را با مقدار کم وارد برنامه غذایی کنید و اگر سردرد تشدید نشد، مقدار آن را افزایش دهید و در برنامه روزانه نگاه دارید.

 

4-مکمل‌های ویتامینی:

کو آنزیم Q10، منیزیم و رویبوفلاوین (ویتامین B2) در تحقیقات کارایی لازم برای پیشگیری از میگرن را نشان داده‌اند. 150 میلی‌گرم Q10 همراه با 400 میلی‌گرم B2 و 600 میلی‌گرم منیزیم همراه با یک مولتی‌ویتامین مینرال که حاوی 200 میلی‌گرم ویتامین سی و 134 میلی‌گرم ویتامین E باشد، برای 3 ماه تجویز می‌گردد و تعداد و شدت سردرد به‌شدت کاهش می‌یابد.

 

5-آب:

سلول‌های عصبی برای فعالیت نیاز به آب دارند و کمبود آب منجر به درد می‌شود. بعلاوه کم‌آبی منجر به آن می‌شود که مغز از جمجمه فاصله بگیرد و در نتیجه درد تشدید می‌شود.

 

6- زنجبیل:

در تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده است که زنجبیل وقتی به‌صورت قرص مکمل استفاده شود، برای حمله میگرن بسیار مؤثر است. در این تحقیق که عده‌ای زنجبیل با مسکن وعده‌ای مسکن تنها استفاده کردند شرکت داده شدند. در گروهی که همراه مسکن زنجبیل استفاده کرده بودند، درد کمتر و عملکرد بهتری نسبت به گروهی که فقط مسکن استفاده کرده بودند، ایجاد شد.

 

7- زردچوبه:

در مطالعه‌ای که زردچوبه (که البته جزء فعالش یعنی کورکومین) همراه با کوآنزیم Q10 برای بیماری میگرن استفاده شد، تعداد روزهای سردرد، شدت و مدت آن به شدت کاهش یافت.

 

8- پروبیوتیک ها:

مطالعات جدیدی در حال انجام است و نشانگر آن است که فلورمیکروبی روده نیز می‌تواند در بروز سردرد مؤثر باشد. بنابراین مصرف فیبروپروبیوتیک ها که سودمند هستند و عوارض خاصی هم ندارند تا مشخص شدن نتایج مطالعات توصیه می‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۴۱:۱۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

۵۹ خدمت توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت

به گزارش پایگاه خبری بیمه سلامت و به نقل از ایسنا دکتر مهدی رضایی در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات کاردرمانی، توانبخشی و بازتوانی، گفت: بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۱۳۹۶، وزارت بهداشت موظف شد پوشش بیمه افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی را تامین کند و طبق این قانون علاوه بر خدمات درمانی باید خدمات توانبخشی، جسمی و روانی این افراد نیز تامین شود که این وظیفه به سازمان بیمه سلامت محول شد.
او تاکید کرد: در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان در آبان ماه سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور با موضوع بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر از بیمه سلامت هستند، منعقد شد.
وی افزود: بر این اساس علاوه بر خدمات قبلی که تحت پوشش بودند، ۹ کد خدمتی غیر بیمه‌ای دیگر هم در حوزه‌های کار درمانی، گفتار درمانی و شنوایی شناسی هم به پوشش‌های بیمه‌ای ما اضافه شد و مقرر شد این خدمات هم به شکل ۷۰ درصد سهم بیمه و ۳۰ درصد سهم بیمار پوشش داده شود.
افزایش تعداد خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه
او تاکید کرد: در سال جاری از آخر شهریور ماه با تمدید تفاهم‌نامه مشترک میان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، تعداد خدمات توانبخشی که قبلا تحت پوشش بیمه‌ای نبوده‌اند به ۵۹ کد خدمتی در حوزه‌های کار درمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی افزایش یافت و این خدمات جدید نیز با پوشش بیمه‌ای ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت متناسب با نوع مالکیت مرکز ارائه دهنده خدمت ارائه می‌شود.
به گفته رضایی، علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.
پوشش بیمه خدمات توانبخشی مبتلایان به اوتیسم تا ۱۲ سالگی
وی افزود: در خصوص افراد طیف اوتیسم نیز بسته خدمتی خدمات توانبخشی شامل شش کد خدمتی در حوزه‌های کاردرمانی، گفتار درمانی و اختلالات روانشناختی تا سن ۱۲ سالگی تحت پوشش بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت است. خدمات اوتیسم شامل اقدامات تشخیصی، درمانی، دارویی، توانبخشی و بستری است. مهم‌ترین بخش حوزه توانبخشی، کاردرمانی و مشاوره‌های روانشناسی است که خوشبختانه از امسال تعرفه بخش خصوصی این امر هم تا ۷۰ درصد پوشش بیمه‌ای محقق شده است.
او با اشاره به اینکه سن ارائه خدمات بیمه‌ای به مبتلایان اوتیسم پیش‌تر شش سال بود، بیان کرد: سن ارائه خدمات به این افراد به ۱۲ سال افزایش یافت تا همه‌ کودکان زیر ۱۲ سال بتوانند از خدمات بهره برند؛ هرچند دوره طلایی خدمت رسانی شش سال اول است، اما باز هم پوشش خود را گسترش دادیم. بنابراین با اطلاعاتی که از معاونت درمان وزارت بهداشت و انجمن اوتیسم می‌گیریم، مبتلایان اوتیسم در سامانه‌های ما نشان‌دار شده و به دنبال این امر می‌توانند در مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت با تعرفه‌های مصوب اعلام شده در بخش خصوصی خدمات دریافت کنند.

بیشتر بخوانید :کاربرد فیزیوتراپی


۸۰۰هزار بیمه شده ستاره‌دار مشمول خدمات توانبخشی
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در خاتمه، بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان مشمول که قبلا از سوی سازمان بهزیستی به این سازمان معرفی و در سامانه‌های سازمان نشان‌دار شده‌اند، در هنگام دریافت این خدمات در مراکز طرف قرار داد از مزایای پوشش بیمه‌ای آن برخوردار خواهند بود.

منبع : سازمان بیمه سلامت ایران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۵:۱۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

برای سردردهای میگرنی چه بخوریم چه نخوریم؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ از هر ۱۰ فرد بزرگسال، حداقل یک نفر دچار میگرن است. سردردهای میگرنی طولانی مدت‌تر از سردردهای دیگر هستند ضمن این که اثرات فیزیکی بیشتری هم دارند اما تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند تجربه سردردهای میگرنی و فرکانس این دردها را کاهش دهد.

 دکتر میگرن در تهران

میگرن یک سردرد شدید است که معمولا در یک طرف سر شروع می‌شود و همراه با حالت تهوع و حساسیت به نور خود را نشان می‌دهد. این علائم به خاطر تغییرات موقت در هدایت عصبی داخل مغز است و باعث می‌شود التهاب در سلول‌های عصبی ایجاد درد کند. دردهای میگرنی اغلب چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

 

اگر یکی از دو والدین شما به میگرن مبتلا باشند، شما نیز تا ۹۰ درصد احتمال دارد این درد را تجربه کنید. زنان ۳ برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند که دلیل آن نوسانات هورمونی است. مصرف غذاهای حاوی سدیم بالا و همچنین غذاهای با مواد افزودنی از قبیل مونو سدیم گلوتامات و یا شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام می‌تواند منجر به ظهور میگرن شود. عوامل خطر دیگر عبارتنداز: فشار روحی و استرس، مصرف الکل، تغییرات آب و هوا، تغییر در عادات خواب، داروهای خاص.

 

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای میگرن
توجه به رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای دفاع از حملات میگرن است. غذاهای طبیعی و فاقد نگه دارنده و طعم دهنده شروع خوبی برای پیشگیری است. خوراکی‌های نارنجی رنگ مانند کدو و هویج و سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج بعلاوه سیب زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای، میوه‌های خشک یا پخته شده، گیلاس، زغال اخته و شیرین کننده‌های طبیعی مانند شربت افرا و عصاره وانیل منابع خوب تغذیه‌ای هستند.

 

پرهیزهای غذایی
پرهیز از برخی مواد غذایی تحریک کننده، می‌تواند از حملات میگرن پیشگیری کند و یا فرکانس میگرن را کاهش دهد. مکمل‌های غذایی یا غذاهای فرآوری شده به طور گسترده‌ای آغازگر حملات میگرن هستند. تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، پیاز، محصولات لبنی، گندم، میوه‌های خانواده مرکبات، نیتریت موجود در غذاها، الکل، کافئین، آسپارتام، شکلات، پنیر و آجیل از مواد غذایی محرک دیگر هستند.

 

این رژیم همراه با کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد برای از بین بردن دردهای ناشی از برخی اختلالات عصبی مفید است و می‌تواند یک راه تسکین برای دردهای میگرنی باشد.

 

اما اگر شما به دنبال تسکین فوری دردهای میگرنی هستید، استفاده از داروهای ضد درد و استراحت در اتاق کم نور توصیه می‌شود. شما همچنین می‌توانید برای از بین بردن حالت تهوع و سرگیجه آب زیاد بنوشید. اگر درد همچنان ادامه دارد باید با پزشک‌تان در مورد تجویز داروهای کمک کننده به کاهش درد مشورت کنید

منبع : راهبرد معاصر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۳:۱۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

5 راه برای تنظیم روال خواب کودکان نوپا

برای یک کودک نوپا، هر روز یک تجربه حسی جدید و فوق‌العاده به ارمغان می‌آورد و هر زمان احساس جدیدی مانند ناامیدی و ترس از دست دادن ،میل به لیسیدن چیزی عالی را به همراه دارد. پدر و مادر بودن یک کودک نوپا خسته و کسی که از خوابیدن امتناع میکند به خودی خود خسته کننده است ولی می تواند آن روزهای اولیه محرومیت از خواب با یک نوزاد تازه متولد شده را عجیب و دوست داشتنی جلوه دهد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنت، اگر کودک نوپای شما نمی‌خواهد هنگام غروب خورشید دست از لمس کردن، چشیدن و نگاه کردن به چیزها بردارد، ایجاد یک روال خواب که تمام حواس پنج‌گانه را درگیر می‌کند می‌تواند به ایجاد حس خواب‌آلود کمک کند.

1. چراغ ها را کم کنید
روال قبل از خواب را با کم کردن نور و تغییر آنچه کودکتان می بیند شروع کنید. مطالعه‌ای روی بچه‌ها در نیوزلند نشان داد که هر چه بچه‌ها در نود دقیقه قبل از خواب بیشتر از صفحه نمایش استفاده کنند، دیرتر به خواب می‌روند، در حالی که بچه‌هایی که در فعالیت‌های دیگری شرکت می‌کنند سریع‌تر به خواب می‌روند. سارا اوکول اسمیت، نویسنده کتاب خواب آرام ، می گوید که صفحه نمایش تنها نوع نور غیرطبیعی نیست که بچه های کوچک را بیدار نگه می دارد. او توصیه می‌کند چراغ‌های اتاق نشیمن را کم نور کنید و در مراسم قبل از خواب از چراغ‌های قرمز در حمام و اتاق خواب استفاده کنید.

بیشتر بخوایند : اختلال خواب در کودکان

2. صدای سکوت را ایجاد کنید
آنچه کودک نوپا قبل از خواب می شنود به اندازه آنچه می بیند مهم است. در طول روتین قبل از خواب با لحن آرام و آهسته صحبت کنید و تا حد امکان صداهای اتاق های دیگر را محدود کنید. افزودن مقداری صدای پس زمینه به اتاق خواب کودک نوپا می تواند مفید باشد – به خصوص اگر فقط آنها را از اتاق خود بیرون می آورید و آنها به شنیدن نفس (یا خروپف) شما در طول شب عادت دارند. محققان بیمارستان کودکان بیمار تورنتو از والدین می‌خواهند که به سطح دسی‌بل دستگاه‌های صوتی توجه داشته باشند و پیشنهاد می‌کنند که در تمام شب به جای نویز سفید ، موسیقی را با صدای کم پخش کنند.

3. اجازه دهید طعم راحتی را بچشند
در حالت ایده‌آل، ما می‌خواهیم کودکان نوپا بتوانند بدون شیشه یا سینه در دهان به خواب بروند. اگر با آن مشکل دارید، سرو کردن مقداری شیرینی زودتر در برنامه روتین قبل از خواب، یکی از راه‌های درگیر کردن حس چشایی کودکتان بدون خطر پوسیدگی دندان در شب است . سعی کنید شیر یا جایگزین های بدون لبنیات را در اوایل عصر ارائه دهید و آن را در یک فنجان سرو کنید.

به این ترتیب آنها از شیشه شیر قبل از خواب برای به خواب رفتن استفاده نمی کنند و شما زمان زیادی برای مسواک زدن آن دندان های کوچک خواهید داشت.

4. بوی خوبی برای نوزادتان ایجاد کنید
بزرگسالان تنها کسانی نیستند که از کمی رایحه درمانی سود می برند. فعال کردن حس بویایی کودک در طول برنامه خواب او راه دیگری برای ارسال سیگنال های آرامش بخش به مغز کوچک اوست. اگر هر شب از همان رایحه استفاده کنید، کودک نوپا آن رایحه را با خنک شدن و آرامش مرتبط می کند.

حمام حباب‌دار معطر برای برخی از بچه‌ها عالی است، اما اگر کودک نوپای شما در وان هیجان زده میشود ، حمام را برای صبح حفظ کنید و فقط در وقت پیژامه به او ماساژ معطر بدهید. بسیاری از والدین میگویند که بوی روغن اسطوخودوس به بچه‌ها کمک می‌کند، اما همانطور که مرکز سموم تنسی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت اشاره می‌کند، این روغن و سایر روغن‌های ضروری می‌توانند برای بچه‌ها خطرناک باشند. خوشبختانه، چندین برند بزرگ لوسیون کودک این عطر را به شکل ایمن تری تولید کرده اند.

5. چیزی نرم به آنها بدهید تا لمس شوند
با ارائه اشیایی که حس لامسه او را درگیر می کند، به کودک نوپا لامسه خود در رختخواب راضی نگه دارید. یک پتو یا عروسک نرم چیزی را به کودک می‌دهد که آن را نگه دارد، و همانطور که سایت خواب کودک اشاره می‌کند، این اشیاء می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا از انجام رفتارهای بالقوه خطرناک خودآرام‌بخشی مانند کشیدن یا چرخاندن خود اجتناب کنند. اگر یک کودک کمی بیش از حد عروسک دوست داشتنی خود را دوست دارد، والدین می توانند برای جلوگیری از وابستگی ، دسترسی را در زمان خواب محدود کنند.

منبع : سلامت نیوز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۵۹:۵۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

چای سبز را در این ساعت ها به هیچ وجه نخورید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چای سبز حاوی فواید بسیار زیادی است که می‌تواند سلامت انسان را تقویت کند و این فواید فقط به کاهش وزن محدود نیست؛ بلکه می‌تواند به پوست و مو نیز طراوت ببخشد.

زمان نوشیدن چای سبز بسیار مهم است؛ به گونه‌ای که برخی اوقات نوشیدن آن بیشتر از آنکه مفید باشد مضر است، بنابراین باید برخی اوقات که در این گزارش به آن اشاره می‌شود از نوشیدن چای سبز پرهیز کرد.

اگر از مشکلات بی خوابی رنج می‌برید، شما نباید پیش از خواب چای سبز بنوشید. علی رغم آنکه این چای به خواص آرامبخشی معروف است، اما مشوق مناسبی برای خواب نیست، زیرا حاوی ماده کافئین بوده و می‌تواند ترشح میلاتونین را کاهش دهد که این موضوع مانع از خواب راحت و مناسب خواهد بود.

شاید تا به حال گمان می‌کردید نوشیدن چای سبز با معده خالی می‌تواند منجر به آغاز فرآیند متابولیسم و سوخت و ساز غذا شود، اما واقعیت غیر از این است؛ به گونه‌ای که آنتی اکسیدان قوی و بولیفینول موجود در چای سبز اسید معده را افزایش می‌دهد که این حالت ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

اگر عادت دارید که داروهایتان را با یک فنجان چای میل کنید، باید این کار را متوقف کنید؛ چراکه خوردن دارو همراه و یا پس از نوشیدن چای سبز زیانبار بوده و ترکیب مواد شیمایی موجود در دارو‌ها با چای سبز موجب ترش کردن می شود؛ بنابراین همیشه توصیه می‌شود داروهایتان را فقط با آب میل کنید.

چای سبز به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند، اما اگر شما همراه غذا یا بلافاصله پس از آن این چای را بنوشید مانع از جذب عناصر غذایی برای بدن شده که در دراز مدت منجر به کمبود بسیاری از مواد مغذی و مورد نیاز در بدنتان خواهد شد؛ در نتیجه توصیه می‌شود دستکم بین وعده غذایی و نوشیدن چای سبز یک ساعت فاصله بیند

بیشتر بخوانید : درمان بی خوابی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۲۹:۰۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)