اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

نقش رابطه جنسی سالم بر سلامت جسم و روان

دانستنی های ضروری درباره روابط زناشویی سالم؛

نقش رابطه جنسی سالم بر سلامت جسم و روان

 


کلینیک سلامت جنسی

پارسینه: این یک واقعیت انکارناپذیر است که رابطه جنسی سالم اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی ما دارد اثرات یک رابطه جنسی بر روی سلامت توسط محققان زیادی مورد بررسی موشکافانه و دقیق قرار گرفته است که در ادامه به ۱۰ مورد از برجسته ترین آن ها اشاره می شود:

 


این یک واقعیت انکارناپذیر است که رابطه جنسی سالم اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی ما دارد اثرات یک رابطه جنسی بر روی سلامت توسط محققان زیادی مورد بررسی موشکافانه و دقیق قرار گرفته است که در ادامه به ۱۰ مورد از برجسته ترین آن ها اشاره می شود:

 


کاهش استرس

 


محققان اسکاتلندی مطالعه‌ای بر روی ۲۴ زن و ۲۲ مرد که میزان رابطه جنسی خود را در یک دوره زمانی خاص ثبت کرده بودند، انجام دادند؛ و سپس میزان فشار خون و پاسخ آن‌ها نسبت به شرایط استرس زا را تحلیل و بررسی کردند. نتایج این مطالعه که در مجله Biological Psychology منتشر شد بدین صورت بود که "افرادی که دارای رابطه جنسی منظم هستند فشار خون و سطح استرس پایین تری نسبت به افرادی که این رابطه را به طور منظم تجربه نمی‌کنند دارند. "

 

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 


دانشمندان در دانشگاه Wilkes University در تحقیقی که بر روی ۱۱۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه انجام شد، میزان ایمنوگلوبولین A (یک نوع آنتی بادی در بدن که در پاسخ به ورود میکروب‌هایی خاص در خون ترشح می‌شود) موجود در خون آن‌ها را با تعداد دفعات رابطه جنسی آن‌ها در هفته بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که "افرادی که یک یا دو بار در هفته رابطه جنسی دارند، دارای مقادیر بیشتر از ایمنوگلوبولین A هستند و در نتیجه کمتر از دیگران به بیماری‌ها دچار می‌شوند. "

 

 

 

سوزاندن کالری و کنترل وزن

 


به گفته محققان هر بار رابطه جنسی که حدود ۳۰ دقیقه به طول بیانجامد باعث سوختن ۸۵ کالری در بدن می‌شود. در نگاه اول این مقدار سوزاندن انرژی ممکن است قابل توجه نباشد، اما در طول زمان باعث سوزاندن مقادیر زیادی انرژی می‌شود که به کاهش وزن نیز کمک بسیاری می‌کند.

 

 

 

بهبود سلامت قلب و عروق

 


داشتن دو بار رابطه جنسی در هفته باعث ۵۰% کاهش احتمال سکته قلبی در مردان می‌شود.

 

 

 

 


تقویت اعتماد به نفس

 


بر اساس گفته محققان University of Texas چنانچه رابطه جنسی بر اساس عشق و علاقه دو طرفه باشد، باعث بهبود اعتماد به نفس در طرفین می‌شود و افزایش اعتماد به نفس نیز خود باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی می‌شود.

 

 

 

افزایش میزان صمیمیت

 


رابطه جنسی باعث افزایش سطح "هورمون اکسی توسین" در بدن می‌شود. این هورمون باعث افزایش میزان وابستگی عاطفی و افزایش صمیمیت در بین افراد می‌شود و به همین دلیل "هورمون عشق" نیز خوانده می‌شود.

 

 

 

با افزایش سطح هورمون اکسی توسین در خون، "اندورفین" نیز در خون بالا می‌رود. اندورفین یکی از مسکن‌های طبیعی است که در بدن ترشح می‌شود. دلیل این که بعد از رابطه جنسی، سردرد و یا درد مفاصل شما بهبود می‌یابد همین ترشح اکسی توسین و به دنبال آن ترشح اندورفین در بدن است.

 

 

 

کاهش خطر سرطان پروستات در مردان

 


نشان می‌دهد که مردانی که ۵ یا بیش از ۵ بار در هفته انزال داشته اند، ۳۰% کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

 

 

 

تقویت عضلات کف لگن در خانم‌ها

 


داشتن رابطه جنسی در خانم‌ها باعث تقویت عضلات کف لگن می‌شود.

 

 

 

بهبود کیفیت خواب

 


افزایش هورمون اکسی توسین ناشی از رابطه جنسی، می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. خواب خوب هم به کنترل فشار خون و کنترل وزن کمک زیادی می‌کند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۵:۰۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

درباره نوروفیدبک بیشتر بدانیم

درباره نوروفیدبک بیشتر بدانیم

(اخبار رسمی): وروفیدبک نیز به طور مستقیم با مغز ما در ارتباط بوده و به همین دلیل نیز باید درباره نوروفیدبک بیشتر بدانیم.

مرکز نوروفیدبک

شاید تا به حال کلمه ی نوروفیدبک به گوشتان نخورده باشد، شاید هم خورده باشد اما متوجه نشده باشید که به چه معنی است. در هر صورت نوروفیدبک هر چه که باشد می تواند در زندگی هر کدام از ما تاثیر گذار باشد. چرا که فعالیت هایی که انجام می دهیم، تصمیم هایی که می گیریم، احساساتی که حس می کنیم، همه و همه به مغز ارتباط پیدا می کند و در واقع ناشی از فعالیت های مغز ماست. نوروفیدبک نیز به طور مستقیم با مغز ما در ارتباط بوده و به همین دلیل نیز باید درباره نوروفیدبک بیشتر بدانیم.

 


آیا مشتاق نشدید که درباره ی نوروفیدبک بیشتر بدانید؟ پس با ما در این مقاله همراه باشید تا درباره نوروفیدبک بیشتر بدانیم.

 


نوروفیدبک یعنی چه؟

 


واژه ی نوروفیدبک (Neurofeedback) به معنای بازخورد عصبی است و در واقع به معنای آموزش دادن مغز توسط خود مغز می باشد. به عبارت دیگر در نوروفیدبک مغز سعی می کند با بازخوردهایی که از بدن و محیط اطراف دریافت می کند، کارکرد های خود را تنظیم و کنترل نماید.

 


نکته ی مهم در نوروفیدبک امواج مغزی هستند. همان طور که می دانیم این امواج مغزی ما هستند که عادات، افکار و به طور کلی رفتار و خلق و خوی ما را به سمت خاصی هدایت می کنند. نوروفیدبک دستگاهی است که با سنسورهایی که دارد و روی پوست سر قرار می گیرد، قادر به شناسایی این امواج مغزی می باشد. در واقع این سنسور ها از طریق امواج مغزی، فعالیت های مغز را اندازه گیری می کند و سپس برای تجزیه و تحلیل آن ها باید از نرم افزار مخصوص کمک گرفت.

 


هنگامی که فعالیت های مغز تجزیه و تحلیل شد، می توان به این موضوع پی برد که هر کدام از فعالیت های مغز موجب بروز کدام رفتار می شود.

 


کاربرد های نوروفیدبک

 


حالا که فهمیدیم نوروفیدبک به چه معنی است و چه کار می کند، اکنون می خواهیم کاربردهای آن را نیز بررسی کنیم. اگر چه از نوروفیدبک می توان در موارد بسیاری زیادی بهره برد، اما کاربرد آن بیشتر در بخش درمان مشاهده می شود، به خصوص درمان مشکلات خلقی و رفتاری در کودکان.

 


رایج ترین مواردی که نوروفیدبک قادر به درمان آن در کودکان است به شرح زیر می باشند:

 


کنترل اختلالات رفتاری مخرب در کودکان مانند اختلال دو قطبی، اوتیسم، فلج مغزی و ...

کنترل تشنج در کودکان

مشکلات خواب در کودکان

اختلالات بیش فعالی کم توجهی

البته لازم به ذکر است که نوروفیدبک فقط محدود به درمان بیماری ها و اختلالات کودکان نمی شود و در بزرگسالان نیز کاربردها فراوانی دارد. از جمله:

درمان اضطراب و استرس

درمان افسردگی

درمان میگرن

درمان اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

- کاربردهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، در رابطه با درمان با نوروفیدبک بود، اما نوروفیدبک کارکردهای دیگری علاوه بر درمان مانند ایجاد آرامش عمیق و ایجاد مراقبه نیز دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۹:۴۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

آرتروز زودرس و گودی کمر در کمین افراد چاق

آرتروز زودرس و گودی کمر در کمین افراد چاق

 


کلینیک فیزیوتراپی

 


یک متخصص فیزیوتراپی گفت: افرادی که دارای چاقی شکمی هستند، گودی کمر و در نهایت آرتروز زودرس را تجربه می‌کنند.

 


لمینت بدون تراش

عارف سعیدی فیزیوتراپیست و مدرس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ستون فقرات، ستون اصلی بدن محسوب می‌شود؛ در واقع ستون فقرات طبیعی ۵ مهره دارد. افرادی که دچار چاقی به خصوص در ناحیه شکمی هستند، بدن برای جبران حالت عمود خود نسبت به زمین ناگزیر گودی بیشتری در ناحیه کمر ایجاد می‌کند.

 

 

 

 


او افزود: بیشتر شدن گودی کمر بر اثر چاقی، فرد را مستعد آرتروز زودرس قرار می‌دهد. افرادی که دچار آرتروز مهره‌های کمری می‌شوند، درد‌های مداوم و زیاد را تجربه می‌کنند. توصیه می‌کنیم همه افراد از چاقی پرهیز کنند و برای تقویت عضلات شکمی از تمرین‌های فیزیوتراپیست کمک بگیرند.

 

 

 

گردن خم بودن‌های طولانی مدت می‌تواند باعث دیسک و آرتروز کمر شود.

 


سعیدی درباره درد‌های ناحیه گردن بیان کرد: درد‌های ناحیه گردن از درد‌های بسیار شایع است که بیشتر افراد کارمند به آن مبتلا می‌شوند. به طور معمول علت اصلی درد‌های گردنی در افراد کارمند، خم بودن گردن به مدت طولانی است. بهترین حالت گردن به این صورت است که گردن حالت قائم بر بدن قرار بگیرد؛ چرا که وزن سر حدود ۱ دهم وزن بدن است.

 


این مدرس دانشگاه تهران گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشید گردن خم بودن‌های طولانی مدت می‌تواند باعث دیسک و آرتروز کمر شود. دانش آموزان و دانشجویان حین مطالعه و کارمندان زمان کار با سیستم بیشتر از دیگران در معرض این اختلال قرار دارند. گردن خم بودن‌های طولانی در سنین پایین تر، قبل از ابتلا به آرتروز یا دیسک کمر ممکن است نقطه‌های دردناک در عضلات ایجاد کند.

 


سعیدی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم افراد برای پیشگیری از در‌دهای ناحیه گردن، شیوه‌های صحیح برای کار سیستمی و مطالعه را یاد بگیرند تا دچار درد‌های مربوط به این ناحیه نشوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۱۸:۴۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

آیا جهان در پساکرونا با پاندمی بیماری‌های اعصاب و روان روبه‌رو می‌شود؟

احمدی‌پور مطرح کرد؛

آیا جهان در پساکرونا با پاندمی بیماری‌های اعصاب و روان روبه‌رو می‌شود؟

گفتار درمانی

نباید از این موضوع که هیچ فردی مصونیتی در مورد ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی ندارد، غافل شویم

قالیشویی غرب تهران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: تأثیرات روحی و روانی کرونا، تبعات منفی، بیمارهای روانپزشکی و اعصاب و روان در جهان پساکرونا را تشدید می‌کند.

 


آیا جهان در پساکرونا با پاندمی بیماری‌های اعصاب و روان روبه‌رو می‌شود؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، احمد احمدی‌پور، با اشاره به اینکه هر ساله و همزمان با ۱۰ اکتبر «روز جهانی سلامت روان» در ایران از روز ۱۸ تا بیست و چهارم مهر ماه به عنوان «هفته سلامت روان» نامگذاری شده، خاطر نشان کرد: بدون شک اهمیت سلامت روان به قدری زیاد است که یک هفته زمانی اندک برای پرداختن به آن است ولی بهانه خوبی برای یادآوری این نکته بوده که اهمیت سلامت روان کمتر از اهمیت سلامت فیزیکی و جسمی ما نیست و در واقع این دو به هم مرتبط بوده و سلامت هر کدام روی دیگری تاثیر می‌گذارد.

 


وی افزود: همه ما دوره‌هایی از زندگی را با لحظاتی از غم، اندوه، اضطراب، استرس، خشم و وحشت تجربه کرده‌ایم، اکثر مواقع از آنها عبور کردیم ولی در برخی موارد تحت تأثیر آن ها اثراتی جدی در زندگی ما نقش بسته و ما را درگیر خودشان کرده است به طور قطع هر چه از سلامت روان بهتری برخوردار باشیم اثرات منفی این هیجانات و اتفاقات در زندگی شخصی ما کمتر می‌شود.

 


استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه اظهار کرد: سلامت روان فقط به معنای عدم وجود بیماری روانپزشکی نیست، چه بسا افرادی که هیچگونه بیماری روانپزشکی ندارند ولی از سطح سلامت روان خوبی برخوردار نباشند و برعکس فردی دچار بیماری‌ای مانند افسردگی شده باشد ولی وضعیت سلامت روان او نسبت به سایرین بهتر باشد.

 


احمدی‌پور در مورد تعریف سلامت روان، بیان کرد: مفهوم این نوع از سلامت یعنی اینکه فرد از بیشترین ظرفیت وجودی خودش بهره ببرد، با تغییرات اجباری و عدم قطعیت در زندگی کنار بیاید، و نقش فعال و پر رنگی در بین دوستان، خانواده، محل کار و جامعه داشته باشد، سعی در ایجاد و تداوم روابط خوب با دیگران کند، نقشی مولد در جامعه داشته باشد و بتواند هیجانات مثبت یا منفی خودش را شناسایی، بیان و مدیریت کند. سلامت روان مانند سلامت فیزیکی یک مسئله ثابت و تغییر نیافتنی نیست و نمی‌توان همیشه در یک وضعیت خوب از سلامت باقی ماند به این دلیل که شرایط زندگی و محیط پیرامونی‌مان ثابت نیست.

 


وی‌ گفت: سالجاری نیز مانند سال گذشته دنیا درگیر و آلوده به ویروس کرونا بوده و این پاندمی ناگهانی، جهانیان را به بهت وحشت زدگی فراخواند، ارتباطات اجتماعی افراد کم شد، منابع حمایتی برای آرامش و سلامت روانی محدود شد، انزواطلبی و قرنطینه‌های اجباری رایج شد، درآمدهای اقتصادی کاهش یافت، فوت افراد مبتلا و شرایط سخت برای سوگواری، بازماندگان را بیشتر از همیشه غمگین کرد، اضطراب از ابتلا و ترس از مرگ افزایش یافت، ذخیره‌های انطباقی افراد در مواجهه با شرایط سخت مصرف شد و این خود نه تنها توانست در این ایام مشکلات سلامتی روان افراد را زیاد کند.

 


این استاد دانشگاه ادامه داد: به یقین در زمان پسا کرونا نیز تبعات منفی و بیماری‌های روانپزشکی را بیشتر می‌کند. سوال مهم این است که اگر الان کاری نکنیم آیا جهان با یک پاندمی دیگر ولی این بار نه یک بیماری عفونی بلکه بیماری های اعصاب و روان روبرو نخواهد شد؟

 


احمدی‌پور با اشاره به اینکه شعار سالجاری «سلامت روان در جهانی نابرابر» به مقوله مهم نابرابری سرویس دهی سلامت روان به افراد نیازمند در دنیا و توزیع ناعادلانه برخوردار نیست در بیانیه فدراسیون جهانی ذکر شده حدود ۷۵ تا ۹۵ درصد افراد با اختلالات روانپزشکی در کشورهای با درآمد کم یا متوسط دسترسی خوبی به این سرویس ها ندارند و حتی در کشورهای پر درآمد هم اوضاع خیلی بهتر از سایرین نیست. شاید یکی از دلایل آن تخصیص بودجه نامتناسب به سلامت روان نسبت به بودجه کلی سلامت باشد.

 


وی افزود: مسئله مهم دیگر وجود برچسب یا انگ روی بیماران و بیماریهای روانپزشکی است. این برچسب ها نه تنها اثرات منفی روی سلامت روان می گذارند که می‌توانند همان اثرات منفی را روی سلامت فیزیکی افراد نیز بگذارند. باعث می‌شود افراد نسبت به علائم شان حس بدتری پیدا کنند و سبب می شود جامعه قضاوت گر روی فرصتهای تحصیلی، شغلی، خانوادگی و روابط این افراد محدودیت بگذارد و این ظلمیست که به این افراد روا داشته می‌شود.

 


این روانپزشک ادامه داد: گاهی از این موضوع که هیچ فردی مصونیتی در مورد ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی ندارد، غافل می‌شویم و چه بسا هر زمان مشابه هر مریضی دیگری ما هم دچار این مدل از بیماری‌ها شویم و خودمان را در چاهی از انزوا و مورد قضاوت شدن می‌بینیم که خود آن را حفر کرده بودیم. اگر قرار است شعار دهیم؛ سلامت روان برای همه؛ تمام افراد حقیقی و حقوقی باید برای سلامت روان تلاش کنند. امروز دیگر زمانی نیست که بیماران وانپزشکی را از بیمارستان‌ها و جامعه طرد کنیم و آنها را در بیمارستان ها و موسسات مخصوص، بستری یا نگهداری کنیم.

 


استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پایان اظهار کرد: همان‌طور که روانپزشکی چیزی جدای از پزشکی نیست بیماران روانپزشکی نیز جدای از بقیه بیماران نیستند. آن‌ها حق دارند در بیمارستان‌های عمومی بخش بستری داشته باشند و درمان شوند، حق بازگشت به جامعه و انتخاب شغل و ازدواج و صاحب فرزند شدن را دارند. نباید اثرات این نابرابری ها در بدتر شدن وضعیت سلامت روان افراد و جامعه ادامه یابد و همه باید تلاش و حمایت کنیم زیرا همه به سلامت روان نیازمندیم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۷:۴۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

چه نوع رابطه جنسی باعث سلامت جسمی می شود؟

نحوه صحیح نزدیکی جنسی در زوجین؛

چه نوع رابطه جنسی باعث سلامت جسمی می شود؟

کلینیک سلامت جنسی

پارسینه: در منابع طب سنتی بر ملاعبه توسط زوجین پیش از انجام مرحله آخر رابطه جنسی تاکید فراوانی شده است؛ در این مطلب به بررسی برخی نکات ضروری درباره نحوه صحیح نزدیکی جنسی در زوجین پرداخته‌ایم.

 


رابطه جنسی از منظر طب ایرانی بخشی از سته ضروریه بوده و ذیل دو بحث حرکت و سکون و اعراض نفسانیه تعریف می‌شود، رابطه جنسی و خروج منی از بدن اگر به اعتدال باشد، باعث تقویت بدن و دفع فضولات بوده و در صورت ضعف و نقاهت و پیری، باعث خشکی زیاد و از بین رفتن حرارت درونی بدن و ضعف و غلبه سردی است. رابطه جنسی که منتج به خروج منی شود، با فعال کردن ارواح و قوا و حرارت درونی بدن باعث لذت خواهد شد خصوصاً اگر شخص جوان، گرم مزاج با بدنی قوی باشد.

 


نکته جالب توجه از منظر طب ایرانی آن است که اگر شدت هیجان شهوت و بنیه قوی بدنی در حمایت از رابطه جنسی، فعال نباشد و خروج منی در هنگام بی‌میلی و بی‌رغبتی و کمی شهوت باشد، باعث ناقص یا ضعیف بودن و انواع بیماری‌های ژنتیکی در فرزند خواهد شد و برعکس آن اگر زیادی شهوت بر رابطه جنسی و شدت هیجان قوای بدنی به عنوان مهمترین پشتیبانی خروج منی در بدن فعال باشد، باعث تقویت بنیه و باهوش و زیرک شدن فرزند خواهد شد.

 

 

 

از سوی دیگر، افراط در رابطه جنسی و مخصوصا رابطه جنسی همراه با خروج منی می‌تواند باعث بیماری‌های متعددی شود از جمله می‌توان به ضعف اعصاب، چشم، قلب، مغز، کبد، معده، کلیه، مثانه، درد کمر و لگن، سیاتالژی، نقرس، پارکینسون، سکته مغزی و امثال این‌ها اشاره کرد؛ خصوصاً اگر این افراط در روابط جنسی حین پری یا خالی بودن شدید معده باشد. در عین حال اگر نزدیکی و خروج منی در هنگام قوت بدن و تقاضای شهوانی طبیعی باشد باعث تقویت بدن، افزایش حرارت، افزایش توان جنسی و برطرف‌کننده برخی بیماری‌ها با منشأ مغز مانند جنون و مالیخولیا و وسواس و همچنین غلبه دم و صفرا خواهد بود.

 


از نظر مزاج‌شناسی، جوانان دارای مزاج گرم و‌تر بیشتر از بقیه افراد توانایی برقرار کردن رابطه جنسی را دارند، اما در صورتی که به حد افراط نرسد و زیاده‌روی در این امر نکند و جانب اعتدال را رعایت کند؛ از سوی دیگر صفراوی مزاجان و افراد گرم و خشک نیز در درجه‌ای کمتر از دموی‌ها توانایی رابطه جنسی را داشته و در صورت زیاده‌روی و افراط، ضرری به بدنشان می‌رسد بیشتر از افراد دموی است و باعث خشکی و لاغری و ضعف چشم و فرورفتن چشم ایشان می‌شود.

 


صاحبان مزاج سرد و‌تر بلغمی و سرد و خشک سوداوی در صورت کم‌ترین زیاده‌روی در رابطه جنسی، دچار ضعف معده، هضم، قلب، مغز، کبد، سستی بدن، لاغری و برخی بیماری‌های روانی خواهند شد. بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی از منظر طب ایرانی، بعد از خروج غذا از معده است که هضم کامل شده و حداقل دو تا سه ساعت از خوردن غذا گذشته است؛ دیگر آنکه رابطه جنسی در زمان شوق و شهوت طبیعی و بدون دارو‌های افزاینده قوه شهوت صورت گیرد، زیرا در این هنگام ظرف منی پر، قوای بدنی بالا و توان ذهنی لازم برای انجام این امر فراهم است.

 


از سوی دیگر، هنگام خروج منی، مرد نباید جلوی آن را به هر وسیله‌ای بگیرد چرا که باعث زخم مجاری ادراری و عفونت می‌شود. اما در منابع طب ایرانی، بر "ملاعبه" توسط زوجین پیش از انجام مرحله آخر رابطه جنسی تاکید فراوانی شده که امروزه به نام عشق‌بازی پیش از مقاربت شناخته می‌شود؛ ملاعبه از نظر تدبیر جماع و رو به سلامتی بردن بدن نقش زیادی دارد به گونه‌ای که بسیاری از حکما نسبت به تشریح کامل و دقیق این مسئله اقدام کرده‌اند.

 


در منابع روایی هم احادیث فراوانی در لزوم انجام ملاعبه آمده است از جمله رسول اکرم در این باره می‌فرمایند: "وقتی کسی قصد نزدیکی با همسرش را دارد مانند مرغان به نزد او نرود بلکه اول با او ملاعبه، دست‌بازی و شوخی کند و سپس با او نزدیکی کند. (حلیه المتقین، انتشارات هجرت، چ ۱۱، ص ۱۲۶)

 


امروزه با انجام مطالعات گسترده علمی نیز به اثبات رسیده که یکی از رموز برخورداری از سلامت جنسی، فراهم کردن زمینه روحی و روانی عمل مقاربت جنسی از طریق ملاعبه است و اتفاقا یکی از دلایل اصلی نارضایتی جنسی به‌ویژه در زنان و تحمیل مشکلات زناشویی بعدی به‌دلیل عدم رعایت همین اصل مهم است که در منابع دینی و منابع طب سنتی بر آن تاکید فراوانی شده است. از نظر تقویمی و مسائل مرتبط با علم هیئت و نجوم در زمان‌هایی مانند قمر در عقرب، شب‌های اول و وسط و آخر ماه، هنگام کسوف و خسوف، سه‌شنبه شب و هنگام طلوع و غروب آفتاب باید از مقاربت خودداری کرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۷:۰۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار مغزی کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند

نوار مغزی کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند

نوار مغزی

یک فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: گرفتن نوار مغزی به تنهایی کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند، نوار مغزی صرفا برای افرادی تجویز می‌شود که مبتلا به صرع هستند.

به گزارش بهداشت نیوز ،محمدعلی اکبریان، فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی در مورد دلایل و تشخیص انواع سردرد اظهار کرد: سردرد‌ها یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیمار به پزشک است. با توجه به انواع مختلف سردردها، دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد.

 

اکبریان با بیان اینکه سردردها انواع متفاوتی دارند، گفت: شدت سردرد در برخی مواقع روند کاهشی دارد و گاهی فزاینده است. پزشک متخصص با توجه به زمان سردرد یعنی موقعی که فرد دچار سردرد می‌شود، می‌تواند علت سردرد را تشخیص بدهد.

 

او ادامه داد: برای مثال بعضی سردرد‌ها قبل از بیدار شدن از خواب اتفاق می‌افتد و چند دقیقه پس از بیدار شدن از بین می‌رود. بعضی سردرد‌ها تا دقایقی پس از بیدار شدن نیز ادامه دارد و گاه تا نزدیک ظهر، همراه بیمار است. معمولا افرادی که فشار خون بالا دارند، صبح‌ها قبل و بعد از بیدار شدن از خواب، دچار سردرد می‌شوند.

 

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: سردرد‌هایی که بعد ازظهر و نزدیک عصر اتفاق می‌افتد معمولا به دلیل سینوزیت است. سردرد‌هایی که عصر‌ها و اوایل شب به سراغ بیمار می‌آید معمولا به دلیل بیماری‌ها و مشکلات چشمی است. علت سردرد‌های مزمن روزانه نیز مشکلات و ناراحتی‌های عصبی است. برخی سردرد‌ها نیز در شب و حین خواب اتفاق می‌افتد و فرد را از خواب بیدار می‌کند، این نوع سردرد بسیار مهم و خطرناک است و باید خیلی سریع مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ممکن است یکی از نشانه‌های تومور مغزی و فشار داخل جمجمه باشد.

 

اکبریان ادامه داد: مکان سردرد نیز بسیار حائز اهمیت و برای تشخیص کمک کننده است. برخی درد‌ها در ناحیه پشت چشم ایجاد می‌شود، گاهی درد در ناحیه پیشانی، گاهی ناحیه دو طرف سر و گاهی پشت سر و گردن است.

 

صفت سردرد، یکی از کمک کننده‌ترین عوامل تشخیص است

 

او بیان کرد: صفت سردرد هم یکی از کمک کننده‌ترین عوامل تشخیص است، سردرد‌هایی که به صورت تیر کشنده همراه با درد بسیار شدید ایجاد می شوند برای پزشک از اهمیت زیادی برخوردارند برای مثال بیمار، شدت درد خود را اینگونه توصیف می‌کند؛« احساس می‌کنم یک شمشیر در سرم فرو رفته است یا احساس می‌کنم، با پتک و چکش به سرم ضربه می‌زنند». گاهی درد‌ها ناگهانی و چند دقیقه‌ای هستند و بعد از گذشت مدتی خوب می‌شوند. گاهی درد، ساعت‌ها طول می‌کشد و گاهی به صورت دائمی و یک هفته و دو هفته‌ای ادامه دارد.

 

اکبریان گفت: انتشار سردرد نیز از دیگر موارد حائز اهمیت در تشخیص سردرد است. برای مثال درد سر در ناحیه پشت چشم بیمار است اما درد را تا ناحیه گردن نیز احساس می‌کند. گاه شدت درد به اندازه‌ای است که بیمار تا ستون فقرات و گردن آن را احساس می‌کند، گاه هم سردرد در گوش‌ها منتشر می‌شود.

 

این فوق تخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: عواملی وجود دارند که باعث کاهش و یا افزایش سردرد می‌شوند. برای مثال بیمار می‌گوید « هنگام انجام فعالیت‌های شدید دچار سردرد می‌شوم»، گاهی نیز بیمار می‌گوید «پس از انجام فعالیت هنگامی که برای استراحت یا خواب اقدام می‌کنم، سردردم افزایش می‌یابد، که با مصرف قرص مسکن این درد کاهش می‌یابد»، گاهی هم برخی افراد سردردشان با دوش آب سرد التیام پیدا می‌کنند.

 

او گفت: اصولا سردرد‌های ناگهانی که تا کنون فرد هرگز تجربه آن نوع از سردرد را نداشته، بسیار مهم و حتی خطرناک است زیرا ممکن است یکی از دلایل آن، پارگی رگ‌های مغزی باشد اما سردرد‌هایی که مداوم هستند و فرد سالهاست درگیر آن است، نمی‌تواند خطرناک باشد و از اصلی‌ترین دلایلش می‌توان به فشار‌های عصبی و روحی اشاره کرد.

 

این فوق تخصص مغز و اعصاب در مورد تشخیص دلایل سردرد توضیح داد: با ارائه شرح حال بیمار و بررسی توسط پزشک، گرفتن فشار خون، چک کردن تب، معاینه چشم، اندازه گیری فشار چشم، فشار مغز و همچنین لمس نقاط مختلف سر بیمار، می‌توان علل خارجی سردرد را بررسی کرد.

 

او افزود: پس از بررسی نتایج آزمایش‌ها و معاینات اگر باز پزشک نتوانست تشخیص قطعی بدهد، باید سی تی اسکن از مغز انجام شود تا پزشک بتواند فشار مغز و مایع مغزی را بررسی کند. به وسیله مشاهده یک سی تی اسکن ساده، پزشک معالج می‌تواند تومور مغزی، اختلالات عروقی و یا خون ریزی‌های مغزی را تشخیص دهد؛ در نهایت با ادامه دار شدن سردرد، انجام ام آر آی ضرورت پیدا می‌کند.

 

اکبریان تصریح کرد: گرفتن نوار مغزی هیچ کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند و اگر پزشکی دستور انجام نوار مغزی را صادر کرد به این معنی است که سردرد، نوع خاص و خطرناکی ندارد و نیازی نیست بیمار نوار مغزی انجام دهد. نوار مغزی صرفا برای افرادی تجویز می‌شود که مبتلا به صرع هستند. افرادی که از غلظت و فشار و چربی خون رنج می‌برند و درصد اکسیژن رسانی مغزشان افزایش پیدا کرده است با انجام یک آزمایش خون می‌توانند به تشخیص بیماری کمک کنند.

 

او یادآوری کرد: در شرایطی که پزشک معالج از هیچ طریقی موفق به تشخیص دقیق نشود و یا در صورتی که بیمار با مصرف دارو هیچ تغییری در دردش ایجاد نشود، متوجه می‌شویم که منشا سردرد، عصبی است و فرد باید مشکلات روحی اش مثل افسردگی و استرس و فشار عصبی را درمان کند و به حداقل برساند تا درمان‌های مربوط به سردردش، تاثیر پیدا کند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۳:۰۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

بهترین روش‌ برای آموزش گفتاردرمانی کودکان در خانه

بهترین روش‌ برای آموزش گفتاردرمانی کودکان در خانه

گفتار درمانی

اخبار رسمی

رشته‌ گفتار درمانی‌ یکی‌ از زیر مجموعه‌های‌ علوم‌ توانبخشی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ یاری‌ رساندن‌ به‌ افرادی‌ است‌ که‌ دچار اختلالات‌ گفتاری‌ و زبانی‌ هستند.

 


چند راهکار ساده برای گفتاردرمانی کودکان در خانه

 


گفتاردرمانی با توصیف اعمال کودک و اشیاء محیط

فرزندتان، با توصیفی که شما از آنچه بدان علاقمند است یا انجام می‌دهد یا می‌خواهد که انجام دهد، ارائه میدهید، بهتر یاد میگیرد. اگر مواردی که می‌گویید، با علایق و موضوع مورد توجه کودک، سازگار باشد، آنها را بهتر دریافت می‌کند؛ چون کلماتی را می‌شنود که دقیقا با چیزی که انجام می‌دهد، سازگار است:« تو آتش نشان را روی پشت بام گذاشتی»، « تو در حال علف دادن به میمون کوچولو هستی».

 


آموزش گفتاردرمانی در خانه با توصیف اعمال خودتان

به کار بردن عبارات توصیفی مانند« اسب من گرسنه است، بنابراین به او علف می‌دهم»، به کودک کمک می‌کند تا به شما توجه کند، و شما را در بازی خود داخل نماید. با گفتن اینکه «من به آشپزخانه می روم تا شام را حاضر کنم»، فرزندتان میفهمد که فعالیت بعدی شما چیست و متوجه می‌شود که شما ناپدید نشده‌اید.

 


گفتاردرمانی با توصیف عواطف

توصیف عواطف خودتان مانند «من عاشق دلقک بامزه‌ات هستم، چون من را به خنده می‌اندازد»، یا تشریح احساسات کودک:«آه، دردت آمد؛ چون انگشت را زخمی کردی»، به او کمک میکند تا بتواند احساسات خود و دیگران را در مواقع مشابه درک کند. به علاوه او را مجهز به کلماتی برای توصیف احساسش مینماید.

 


گفتاردرمانی در خانه با توصیف اشیاء دیگر

توصیف اینکه هر چیز چه طور به نظر میرسد یا چه حسی را منتقل می‌کند، به کودک شما کمک می‌کند تا بتواند مفاهیم مهم را یاد بگیرد:« خرس عروسکی تو نرم است وچشم‌های بزرگ و براقی دارد».

 


آموزش گفتاردرمانی در خانه با مقایسه کردن

 


مقایسه کردن تجربه‌های حال حاضر کودک، با آنچه در گذشته برایش رخ داده است: « نگاه کن، آن قطار شبیه قطار توماس است».چنین رویه‌ای به کودک کمک می‌کند تا پدیده‌ها را آنگونه که هستند، درک کند، و بتواند میان آنها ارتباط برقرار کند، و درباره تجربه‌های خودش صحبت کند.

 


گفتاردرمانی با سوالات

سوال کردن از کودک، میتواند او را تشویق به فکر کردن در مورد پدیده‌ها کند؛ مثلا وقتی کودک، عروسک خود را رختخوابش می‌گذارد، والدین می‌توانند از او بپرسند که « چرا عروسک را به رختخواب بردی؟» و پاسخ کودک ممکن است ای نباشد که« چون وقت خوابش است»، یا«چون مریض شده است». این روال میتواند منتهی به تفکر خلاقانه کودک در هنگام بازی کردن با گسترش مهارتهای محاوره‌ای او شود. حتی زمانی که خود شما هم پاسخ را نمیدانید، میتوانید کمکتان کند؛ مثلا کودک شما مدام به پای شما می‌چسبد، میتوانید به جای اینکه او را پس بزنید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۴:۰۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در اصفهان

مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان خبر داد:

وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در اصفهان

 


کلینیک نوار مغز

 


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان با اشاره به وجود ۶۰ هزار بیمار دچار صرع در این استان، گفت: اولین اقدام برای تشخیص این بیماری، گرفتن نوار مغز است که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم. پس از گرفتن نوار مغز و طی شدن چند روز، کانون صرع در بیمار مشخص می‌شود.

 


به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود اعتمادی‌فر در یک برنامه مجازی با اشاره به اهمیت آشنایی با بیماری صرع، اظهار کرد: انسان‌ها از دیرباز با بیماری صرع مواجه بودند، در مغز هر انسانی سلول‌های زیادی وجود دارد و هر گاه گروهی از سلول‌های مغز فعالیت طبیعی خود را از دست بدهند فرد دچار بیماری صرع می‌شود.

 


وی در خصوص آمار مبتلایان به این بیماری اضافه کرد: در ایران ۸۰۰ هزار نفر و در استان اصفهان ۶۰ هزار نفر دچار بیماری صرع هستند که در این استان بیماری صرع بیشتر شایع است، شیوع صرع در بین مردان در رده‌های سنی ۵۰ سال به بالا به دلیل ضربه مغزی بیش از زنان است.

 


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان تصریح کرد: فردی که دچار بیماری صرع می‌شود فعالیت‌های الکتریکی نابجا در مغز او صورت می‌گیرد، اگر صرع در محدوده سلول‌های بینایی باشد فرد دچار بروز جرقه‌هایی در چشم می‌شود و اگر صرع در محدوده وسط سر باشد فرد دچار سرگیجه می‌شود.

 


۱۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری تشنج می‌شوند

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری تشنج می‌شوند و اگر تشنج‌ها تکرار شوند فرد دچار بیماری صرع شده است، چنانچه کانون صرع در بدن به فعالیت خود ادامه دهد فرد مبتلا به بیماری صرع است و اگر کانون صرع قوی باشد فرد مرتب دچار بیماری صرع می‌شود.

 


اعتمادی‌فر با اشاره به انواع بیماری صرع گفت: صرع به دو شکل عمومی و موضعی اتفاق می‌افتد، اگر کانون فعالیت تشنج تنها در یک قسمت مغز باشد صرع موضعی است، برای مثال صرع موضعی می‌تواند به صورت حرکتی در لب‌ها، پاها یا بدن باشد و به طور ناگهانی یک طرف اندام‌های بدن فرد دچار حرکت و گزگز می‌شود.

 


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان اظهار کرد: صرع موضعی می‌تواند حرکتی، چشایی، بویایی و حسی باشد، برای مثال هنگام فعالیت فرد بوی نامطبوع مانند گوشت مرده را حس می‌کند و یا بروز جرقه‌هایی را در چشم دارد و این موارد معمولاً با اختلال سطح هوشیاری همراه نیستند.

 


وی ادامه داد: اگر کانون فعالیت صرع همه مغز را فرا بگیرد فرد دچار صرع کامل یا از دست دادن سطح هوشیاری، سیاه شدن لب‌ها و اندام‌ها و خوردن بر روی زمین و قفل شدن همه اندام‌های بدن می‌شود.

 


اختلال سطح هوشیاری و حمله در صرع‌های عمومی

اعتمادی‌فر خاطرنشان کرد: در صرع‌های عمومی بیمار با اختلال سطح هوشیاری و حمله مواجه می‌شود و سفت شدن اندام، سیاه شدن لب‌ها و فریاد صرعی را دارد و بعد از دو یا سه دقیقه بیمار با داشتن تکانه‌هایی در دست بیهوش روی زمین قرار می‌گیرد.

 


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان تصریح کرد: بیش از صد نوع صرع وجود دارد، پرش اندام‌ها، حالت مات و خیره شدن ۱۵ ثانیه‌ای صرع، در کودکان دو تا چهار سال با اختلال سطح هوشیاری وجود دارد، باید بدانیم هر کجای مغز درگیر باشد یک نوع صرع اتفاق خواهد افتاد.

 


وی افزود: وقتی فردی به پزشک مغز و اعصاب مراجعه می‌کند، پزشک وظیفه دارد شرح حال دقیق از خود بیمار و همراهان او درباره وضعیت بیمار صرعی بگیرد تا بعد از معاینه دقیق با اطمینان اعلام بیماری صرع را به خانواده اعلام کند.

 


تعیین ۹۰ درصد علل صرع با نوار مغز و ام آر آی

اعتمادی‌فر اظهار کرد: اولین اقدام تشخیصی برای بیماری صرع گرفتن نوار مغز است و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم، پس از گرفتن نوار مغز و طی شدن چند روز کانون صرع در بیمار مشخص می‌شود، علاوه بر این همه بیماران باید یک ام آر آی داشته باشند تا علت‌های شایع تشنج آنها مشخص شود و بیشتر از ۹۰ درصد علل صرع را می‌توان با گرفتن نوار مغز و ام آر آی مشخص کرد.

 


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان گفت: بعد از گرفتن شرح حال و انجام نوار مغز و ام آر آی می‌توان نوع صرع و علل تشنج بیمار را مشخص کرد، اگر بخواهیم بیمار را جراحی کنیم با روش‌های تشخیصی جدید می‌توان این کار را انجام داد و با پیشرفت‌های جراحی می‌توان نسبت به درمان بیماران صرع اقدام کنیم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۸:۱۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

 

کلینیک فیزیوتراپی

 


احتمالا همه ما با فیزیوتراپی آشنا هستیم و به دلایلی خود یا یکی از نزدیکانمان به فیزیوتراپی مراجعه کرده است. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، حیطه های کاری و تنوع خدمات فیزیوتراپی هم گسترش یافت که این امر باعث شد تا خدمات بهتر و موثرتری به مراجعین ارائه شود. فیزیوتراپی در منزل یکی از انواع خدمات فیزیوتراپی می‌باشد که درمانگر با حضور در منزل مراجع روند ارزیابی و درمان را انجام می‌دهد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این نوع از فیزیوتراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی در کلینیک دارد؟ کدام یک از این خدمات برای بیمار ما مفید تر می‌باشد؟ در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد فیزیوتراپی در منزل توضیحاتی دهیم و شما را از مزیت ها و محدودیت های آن آگاه کنیم.

ایلنا

فیزیوتراپی در منزل چیست؟

 


بسیاری از افراد به دلایل مشکلات ارتوپدیک مانند شکستگی و مشکلات نورولوژیک مانند ام اس و سکته مغزی به خدمات فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کنند. این خدمات می‌تواند به صورت حضوری در کلینیک یا در منزل ارائه شود. خدمات فیزیوتراپی می‌تواند شامل تکنیک ها و تمرینات فعال و همچنین استفاده از دستگاه های تخصصی فیزیوتراپی و مدالیته های دمایی باشد. این خدمات به صورت تخصصی در کلینیک های فیزیوتراپی ارائه می‌شود. اما برای بسیاری از مراجعین، رفت و آمد به کلینیک بسیار سخت و هزینه‌بر می‌باشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و سبک جدید زندگی جامعه این شیوه از درمان طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. چون با حضور فیزیوتراپیست در منزل، مراجع احساس راحتی و آرامش بیشتری کرده و همکاری بهتری با درمانگر خود خواهد داشت. همچنین درمانگر دستگاه و وسایل مورد نیاز مراجع را که قابل حمل باشد، با خود به منزل مراجع برده تا جلسات فیزیوتراپی همراه با دستگاه های مورد نیاز و تخصصی برگزار شود. استفاده از هرکدام از دستگاه ها و امکانات به تشخیص فیزیوتراپیست می‌باشد و استفاده برون تشخیص درمانگر می‌تواند آسیب های زیادی به مراجع بزند.

 


چرا فیزیوتراپی در منزل؟

 


شاید این سوال را از خود بپرسید که چرا فیزیوتراپی در منزل؟ چرا با کلینیک مراجعه نکنیم؟ هدف از برگزاری جلسات فیزیوتراپی بهبود هرچه سریعتر مراجعین می‌باشد. فیزیوتراپی در منزل با توجه به مزیت هایی که دارد این امکان را فراهم می‌کند تا این بهبودی سریعتر و راحت تر به دست بیاید. به همین دلیل استفاده از این نوع از خدمات فیزیوتراپی، به شدت توصیح می‌شود. برگزاری جلسات فیزیوتراپی در منزل برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات امکان پذیر می‌باشد. بسیاری از مراجعین قادر به جابه جایی راحت و بدون کمک نیستند و به همین دلیل باید توسط یک یا چند نفر برای رفت و آمد همراهی شوند. جابه جایی این افراد هزینه و زحمات فراوانی دارد که باعث استهلاک مراجع و خانواده وی می‌شود. همچنین این جابه جایی برای بسیاری از مراجعین می‌تواند خطرناک باشد. شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا به آن و افتادن و شکستگی از خطرات احتمالی رفت و آمد مراجعین می‌باشد. همچنین از نظر زمان، مراجع مجبور است وقت زیادی بزای مراجعه به کلینیک صرف کند. مسیر رفت و آمد به کلینیک باعث خستگی مراجعین شده و اجازه نمی‌دهد مراجع بتواند از جلسه درمانی حداکثر استفاده را کند. همچنین مراجعینی که در منزل ویزیت می‌شوند عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند که باعث می‌شود که تلاش و همکاری بیشتری با درمانگر و انگیزه درمانی بالاتری داشته باشند. فیزیوتراپی در منزل افراد را از خطر ابتلا به کرونا دور کرده و کمک می‌کند افراد در شرایط بهتری درمان فیزیوتراپی را دریافت کنند. ام اس، سکته مغزی، ضایعه نخاعی، شکستگی ها و بسیاری از بیماری ها و عارضه های مفصلی می‌توانند از فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. فیزیوتراپی بیماران ام اس در منزل از پر طرفدار ترین خدمات توانبخشی می‌باشد. چون مراجعان مبتلا به ام اس به علت مصرف داروهای س کوب کننده سیستم ایمنی، احتمال بالاتری برای ابتلا به بیماری های ویروسی را دارند. به همین دلیل بیشتر این افراد تمایل زیادی به دریافت فیزیوتراپی در منزل دارند. فیزیوتراپی در منزل می‌تواند برای بسیاری از عارضه های مفصلی نیز مفید باشد. فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل شامل این نول خدمات می‌باشد. شانه یخ زده یکی از عارضه های شایعی می‌باشد که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در شانه می‌شود.

 


چگونه یک جلسه فیزیوتراپی موفق داشته باشیم؟

 


فیزیوتراپی به عنوان یک روش درمانی موثر برای درمان مشکلات جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپیست ها با استفاده از روش هایی نظیر ماساژ، الکتروتراپی، استفاده از مدالیته های گرما و سرما و ... برای بهبود مراجعین خود بیشترین تلاش را می‌کنند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا هر جلسه فیزیوتراپی می‌تواند مفید باشد؟ و یا چکار کنیم که یک جلسه مفید داشته باشیم؟

 


زمانی که شما به یک فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید، با او صحبت می‌کنید و برنامه ریزی های لازم را انجام می‌دهید؛ فیزیوتراپ شما اولین جلسه به عنوان جلسه ارزیابی به منزل شما مراجعه می‌کند؛ وی بعد از معاینه تخصصی و دقیق مراجع خود، وضعیت او را به وی و خانواده او اعلام می‌کند و جلسات بعدی را برنامه ریزی می‌کنند. در طول روند جلسات فیزیوتراپ علاوه بر انجام تمرینات لازم سعی در ایجاد ارتباط دوستانه با مراجع خود دارد. به طوری که او را مشتاق و پیگیر برای شرکت در جلسات می‌کند. همچنین سعی می‌کند تمرینات ساده ای را به خانواده و یا خود مراجع آموزش دهد تا در زمان مناسب و در خانه تمرین کنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۵:۰۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

خوابی آرام و دلنشین با چند راهکار ساده

خوابی آرام و دلنشین با چند راهکار ساده

 


درمان اختلالات خواب

خلیج فارس:متخصصان انگلیسی توصیه‌هایی موثر برای داشتن خوابی آرام در طول شب مطرح کردند.

خواب ارام

به گزارش«خلیج فارس»؛ هیچ چیز به اندازه یک خواب آرام و دلنشین در طول شب برای سلامت بدن مفید نیست. با این حال، متاسفانه نزدیک به ۵۰ درصد مردم از اختلالات و مشکلات خواب رنج می‌برند. تحقیقات در انگلیس نشان داده است تنها ۵۳ درصد زنان و ۵۶ درصد مردان در طول شب به میزان کافی می‌خوابند.

 


فیزیوتراپی در منزل

یافته‌های وحشتناکتر موید آن است که ۱۰ درصد مردان و ۱۳ درصد زنان کمتر از ۵ ساعت در طول شب می‌توانند، بخوابند. این موضوع باعث می‌شود این افراد روز بعد از خستگی، خواب آلودگی و عدم تمرکز رنج ببرند. از این رو، توجه به داشتن خوابی آرام بسیار ضروری است.

 


حقیقت این است که خواب مناسب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث بهبود عملکرد جسمی و ذهنی می‌شود.

 


در این مطلب به ساده‌ترین توصیه‌ها برای داشتن خوابی آرام در طول شب می‌پردازیم:

 


۱- پیش از به بستر رفتن زمانی را به آرامش ذهنی اختصاص دهید. بکوشید از انجام کارهای هیجان انگیز مانند دیدن مسابقه فوتبال پیش از خواب اجتناب کنید. به طور معمول ۳۰ دقیقه پیش از به بستر رفتن کارهای آرامش بخش مانند کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی بدون کلام انجام دهید.

 


۲- از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین در طول شب اجتناب کنید. بسیاری از مردم نمی‌دانند که اثر کافئین ۸ ساعت در خون باقی می‌ماند. از این رو، بهتر است از ساعت ۴ بعد از ظهر از نوشیدن قهوه اجتناب کنید.

 


۳- در محیط کاملاً تاریک بخوابید. حقیقت این است که شما هیچ دوستی بهتر از تاریکی در زمان خواب ندارید. از چراغ خواب استفاده نکنید و اگر نمی‌توانید اتاق را به طور کامل تاریک نگه دارید، از چشم بند بهره بگیرید.

 


خوابی آرام و دلنشین با چند راهکار ساده

 


۴- سعی کنید برای به بستر رفتن و یا از خواب برخاستن یک برنامه مشخص و روزانه داشته باشید. این کار باعث می‌شود ساعت بدنتان به خوابیدن در یک زمان مشخص عادت کند.

 


۵- در چرت زدن روزانه زیاده روی نکنید. به هر میزان که شما در طول روز بیشتر بخوابید، در طول شب سخت‌تر خوابتان خواهد برد. اگر در بعد از ظهر احساس خستگی می‌کنید، بهتر است یک چرت کوتاه (۳۰ دقیقه ای) بزنید.

 


۶- تحرک کافی داشته باشید. ورزش کردن حتی برای ۱۰ دقیقه در طول روز می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آرام در شب شود. اگر در زمانی که به بستر می‌روید به میزان کافی خسته نیستید نشان دهنده آن است که فعالیت روزانه کمی دارید.

 


۷- از ترکیبات طبیعی برای کمک به خواب بهره بگیرید. روغن گیاه شاهدانه به حل مشکل بی خوابی می‌تواند کمک کند. این روغن آرامش را برای ذهن و جسم به ارمغان می‌آورد. بهتر است از این روغن یک ساعت پیش از خواب استفاده کنید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۴:۵۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)