اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

دیابت در بیماران افسرده ۲ برابر جمعیت عادی است

 دیابت در بیماران افسرده ۲ برابر جمعیت عادی است

ایسنا/بوشهر پزشک متخصص بیماری‌های اعصاب و روان گفت: شیوع دیابت در بیماران افسرده حدود ۱.۵ تا ۲ برابر جمعیت عادی است.

دکتر فرزانه باباعلی اظهار کرد: بین افسردگی، اضطراب و بیماری دیابت ارتباط دوطرفه‌ای وجود دارد به صورتی که شیوع افسردگی در این افراد ۱۲ درصد است.

وی تصریح کرد: عموماً افسردگی در هنگام تشخیص اولیه دیابت، هنگام بروز عوارض دیابت (بی‌حسی، گزگز و مورمور کردن اندام‌ها، مشکلات بینایی …) و یا تبدیل درمان خوراکی به تزریقی (انسولین) دیده می‌شود.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان با اشاره به اینکه افراد دیابتی مبتلا به افسردگی اغلب جوان، مؤنث، کمتر تحصیل‌کرده، چاق و سیگاری هستند، عنوان کرد: افسردگی باعث تشدید علائم دیابت، تقویت شکایات درد و مزمن شدن آن و افرایش ده برابری احتمال نقص عملکرد در مبتلایان به دیابت می‌شود.

مقالات دیگر: متخصص مغز و اعصاب برای بی خوابی

لمینت دندان اقساطی

باباعلی بیان کرد: متأسفانه افسردگی از طریق کاهش انرژی، تمرکز و حافظه و انگیزه، باعث کاهش رسیدگی به خود در افراد دیابتی شده و همچنین باعث افزایش هزینه‌های درمان و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شود که می‌تواند بار مالی برای بیماران به همراه داشته باشد.

وی بابیان اینکه حدود نیمی از موارد مرگ در دیابت به دلیل سکته مغزی و قلبی است، گفت: افسردگی می‌تواند این احتمال را بالا ببرد، به همین دلایل غربالگری ازنظر افسردگی در این بیماران مهم است.
دکتر باباعلی تصریح کرد: اضطراب و حملات هراس می‌تواند کنترل دیابت را سخت‌تر کند بنابراین غربالگری افراد دیابتی ازنظر اضطراب بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان با اشاره به اینکه، افراد مبتلا به اختلالات مزمن روان‌پزشکی (افسردگی، دوقطبی...) به دلیل عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی، مصرف داروهای روان‌پزشکی در معرض دیابت، فشارخون و چربی خون قرار دارند، تأکید کرد: پایش این بیماران، کسب شرح‌حال شخصی و خانوادگی در مورد دیابت، بیماری قلبی و سایر ریسک فاکتورها مثل سیگار کشیدن و هم‌چنین اندازه‌گیری منظم وزن، دور کمر، فشارخون، قند و چربی خون در این افراد مهم است و پزشکان و همچنین مراقبین سلامت و بهورزان باید به آن توجه داشته باشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۲۵:۳۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

برای به دست آوردن آرامش چه‌کار کنیم؟

برای به دست آوردن آرامش چه‌کار کنیم؟
یک‌ روانشناس گفت:‌ کسی که آرامش دارد به قدرت درونی خود پی برده است. فردی که آرامش دارد تمایل پیدا می‌کند که تحرک داشته باشد و دیگران را نیز به آرامش برساند و به افراد کمک کند.

بهداشت‌نیوز نوشت:‌ یک‌ روانشناس گفت:‌ کسی که آرامش دارد به قدرت درونی خود پی برده است. فردی که آرامش دارد تمایل پیدا می‌کند که تحرک داشته باشد و دیگران را نیز به آرامش برساند و به افراد کمک کند.

مهدی اخوان، روانشناس گفت: حال خوب یک واژه کلی است اما اگر بخواهیم از لحاظ علوم شناختی آن را تعریف کنیم به ۴ هورمون‌های شادی می‌گویند که باعث شادی فرد می‌شود.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر در بحث روانشناسی زمانی که ما با مسئله‌ای مواجه می‌شویم که با خواسته‌های ما تطابق دارد باعث خوب شدن حال ما می‌شود. ثابت شده که انسان‌ها از هاله انرژی برخوردارند که رنگ آن نشان‌دهنده حال انسان هستند. در گذشته زمانی که حال انسان را می‌پرسیدند منظورشان هاله دور بدن فرد بوده است.

اخوان ادامه داد: هاله‌های انرژی با رفتارهای ما تغییر می‌کند و برای مثال دروغ گفتن آن را به هم می‌ریزد. به طور کلی زمانی که ما رفتارهایی مطابق با انرژی مثبت هاله انجام دهیم احساس خوبی خواهیم گرفت و حالمان خوب خواهد شد.

این روانشناس گفت:‌ روایتی هست که در آن خانمی که از لحاظ عرفانی پیشرفت چشمگیری داشت سنگ گران قیمتی در مسیر خود پیدا می‌کند، در ادامه راه خود به نیازمندی برخورد کرد که از او سنگ گران قیمت را خواست؛ این زن بدون دلبستگی مادی به سنگ، آن را در اختیار نیازمند گذاشت. این نیازمند بعد از رفتن خانم به رفتار سخاوتمندانه او فکر کرد و فردای آن روز زن را پیدا کرد و سنگ را به او بازگرداند. وی به آن خانم گفت که محبتی که در رفتار او بود حالش را خوب کرده است و نیازی به آن سنگ ندارد.

وی متذکر شد:‌ حال خوب بسیار مفصل است اما اگر بخواهد به صورت سلامت روانی شکل بگیرد زمانی پدید می‌آید که ما دیگر افسردگی و اضطراب نداشته باشیم. متأسفانه امکان حذف حس‌های بد از زندگی وجود ندارد در نتیجه ما برای داشتن حال خوب باید یاد بگیریم چگونه با حس‌های منفی روبه‌رو شویم و آن‌ها را کنترل کنیم.

وی گفت: از کارهایی که من سعی می‌کنم انجام دهم آن است که در انتهای هر روز یک ترازی از خود می‌گیرم و سنجش می‌کنم. انسان نباید به خود دروغ بگوید، تمامی ما در زمانی احساس حسادت یا بخل می‌کنیم که باید آن‌ها را بپذیریم و سرکوبشان نکنیم.

این روانشناس خاطرنشان کرد:‌ ما باید یاد بگیریم چگونه صفات بد خود را شناسایی کنیم تا بتوانیم آنها را بررسی کرده و کنترل کنیم. حال خوب در واقع بین درجه صفر تا صد همواره در حال تغییر است.

مقالات دیگر: بهترین دکتر لمینت دندان در تهران

برای به دست آوردن آرامش چه‌کار کنیم؟

اخوان افزود: ما بحثی بین آسایش و آرامش داریم که معانی متفاوتی دارند. آسایش توسط چیزهایی مانند خانه و خودروی خوب به دست می‌آید اما از طرف دیگر آرامش از مسائل درونی شکل می‌گیرد و ربطی به محیط ندارد.

وی بیان داشت:‌انسان‌ها از لحاظ روان‌شناختی دو دسته هستند؛ عده‌ای انرژی خود را از محیط دریافت می‌کنند و دیگران انرژی را از درون خود می‌گیرند. اگر افراد بتوانند به قدرت درونی خود پی ببرند به آن حال خوب مد نظر می‌رسند.

اخوان گفت: ما باید تعریف آسایش و آرامش را در ذهن درست انجام دهیم چرا که ذهن تعریف‌پذیر است. در نتیجه تا زمانی که افراد نتوانند فرق این دو را برای خود تعریف کنند موفق نمی‌شوند که به آرامش دست پیدا کنند.

این روانشناس تصریح کرد:‌ از طرفی تنبلی با آرامش متفاوت است؛ کسی که آرامش دارد به قدرت درونی خود پی برده است و محدود به آرامیدن نمی‌شود. فردی که آرامش دارد تمایل پیدا می‌کند که تحرک داشته باشد و دیگران را نیز به آرامش برساند و به افراد کمک کند.

وی ادامه داد: برای یافتن این قدرت انسان باید به درون خود نگاه کند. اگر شما تمامی قوت‌های درونی خود را حس کنید و به آن توجه کنید می‌توانید به قدرت خود دست پیدا کنید.

مقالات دیگر: متخصص مغز و اعصاب

این روانشناس متذکر شد:‌در روانشناسی به برقراری ارتباط با قدرت‌های درونی ذهن‌آگاهی می‌گویند که شما را در زمان حال نگه می‌گذارد. حال خوب در زمان حال وجود دارد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند بهترین زمان‌ها، زمان حال است. شما همان‌قدر آرامش و حال خوب دارید که در زمان حال هستید. تفکر به آینده و گذشته انسان را مضطرب یا اندوهگین می‌کند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود در هر لحظه به کارهایی که انجام می‌دهید فکر کنید و به آن توجه داشته باشید. برای مثال هنگام میل کردن غذا به جویدن، طعم و قورت دادن آن فکر کنید. این امر نه تنها شما را در زمان حال نگه می‌دارد بلکه به سمت قدرت درونی هدایتتان می‌کند.

این روانشناس گفت: بر همین اساس است که توصیه می‌شود هنگام غذا خوردن تلویزیون نگاه نکنیم چرا که ما را از درک کردن و ارتباط گرفتن با غذای خود دور می‌کند و باعث مشکلاتی مانند چاقی می‌شود.

منبع: https://www.bartarinha.ir/

اخوان افزود:‌ چقدر خوب است که افراد در پایان سال با خود فکر کنند و رفتارشان را مورد بررسی قرار دهند. افراد باید ببیند در کجا حال خود را خوب نکردند و با تراز گرفتن از خود مسیر هدف سال آینده‌شان را مشخص کنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۱۱:۵۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

محیط سرد خانواده، موجب احساس ناامنی کودک است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:
محیط سرد خانواده، موجب احساس ناامنی کودک است/عوامل ایجاد پرخاشگری و عصبانیت چیست؟
تهران- ایرنا- روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: محیط سرد خانواده، احساس ناایمنی در کودک به وجود می‌آورد که در بزرگسالی به اضطراب او می‌انجامد.

زندگی امروز بیش از هر زمان دیگر دستخوش تحولات سیاسی و اجتماعی و متاثر از روابط ملی، بین‌المللی و تعاملات شخصی افراد است؛ روابطی که بر کیفیت و کمیت زندگی تک تک افراد تاثیر می‌گذارد. تنش‌های سیاسی، مشکلات اقتصادی، مسائل شخصی و حتی روابط بین فردی و ده‌ها عامل دیگر و همین طور عوامل ژنتیکی و ارثی می‌تواند موجبات اختلالات روانی فردی و اجتماعی را فراهم کند و بی‌توجهی و عدم رسیدگی و درمان این گونه موارد توسط خود فرد، خانواده، اطرافیان یا مسئولان ذیربط می‌تواند، مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

استرس‌ها، خشونت‌ها و عصبانیت‌ها در بیشتر شدن برخوردهای خشن اجتماعی مؤثرند؛ از جمله این موارد می‌توان به مسائل ساده‌ای همچون ترافیک و مشکلات مربوط به پارک وسایل نقلیه به‌ویژه در کلان شهرها تا مشکلات بزرگتری همچون مسائل اقتصادی، گرایش جوانان به مواد روانگردان، عدم برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت، الگوبرداری‌های نادرست از برخی شخصیت‌های خشن در برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنت و کمبود و گران بودن امکانات تفریحی سالم برای جوانان اشاره کرد. با این حال، اگر همه عوامل مؤثر در ایجاد پرخاشگری و بروز خشم نیز وجود داشته باشد، اما فرد از مهارت لازم برای خویشتنداری و پرهیز از رفتار خشن را داشته باشد، میزان بروز خشونت در جامعه و حتی درگیری‌ها تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد که این خویشتنداری تحت تاثیر مسائل سرشتی، تربیتی و فرهنگی، آموزش مهارت‌های فردی مانند کنترل خشم و حل مسئله و نیز روش‌های مدارا با مشکلات و حمایت فرزندان از سوی والدینشان ایجاد می‌شود.

 چه عواملی موجب ایجاد احساس ناامنی می‌شود؟

روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: انسان یک واحد زیستی، روانی و اجتماعی است. ژنتیک، عوامل فیزیکی محیط، روابط خانوادگی و شرایط اجتماعی در ساختار و رفتار او نقش دارند.

فربد فدایی افزود: اگر فردی ژن‌های بلندی قد را داشته باشد در صورت وجود منابع غذایی کافی، قدش بلند خواهد شد؛ اما اگر با سوءتغذیه روبرو باشد، امکان بالقوه بلندی قد محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگر نوزادی از نظر ارثی (ژنتیک) بتواند هوش بالا داشته باشد اما به علت زایمان طولانی و بدون مراقبت پزشکی، اکسیژن کافی در حین تولد به او نرسد، بهره هوشی کمی خواهد داشت.

این روانپزشک تصریح کرد: محیط سرد خانواده، احساس ناایمنی در کودک به وجود می‌آورد که در بزرگسالی به اضطراب او می‌انجامد یا به عنوان نمونه مهاجرت اجباری، جنگ و بیکاری، موجب آسیب‌های روانی در فرد می‌شود.
وی تاکید کرد:  این عوامل با یکدیگر ارتباط‌های چندجانبه دارند، برای نمونه، جنگ، سوءتغذیه و محیط ناایمن خانوادگی هر سه یکدیگر را تقویت می‌کنند. «بهداشت روانی» بدون توجه به همه عوامل حاصل نمی‌شود؛ بنابراین راه چاره برای رفع ابتلائات روانی، فقط با امکانات درمانی بهتر میسر نیست بلکه پرهیز از جنگ و خشونت‌های بین فردی، امکانات آموزشی و ورزشی و ایجاد کار نیز در کاستن از نابسامانی‌های روانی مؤثر است.

تغییر و تحولات زندگی عموما نقش عامل آشکارساز را دارند؛ مثلا فردی از نظر ارثی مستعد افسردگی است اما دچار افسردگی نمی‌شود، مگر آنکه رویداد ناخوشایندی در زندگی‌اش روی دهد

مقالات دیگر: تفاوت روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب

لمینت سرامیکی دندان

نابسامانی‌های روانی یک عامل منفرد ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: نابسامانی‌های روانی به این ترتیب یک عامل منفرد ندارد بلکه تعامل حداقل دو عامل وجود دارد که به صورت کلی به «عوامل زمینه‌ساز» و «عوامل آشکارساز» تقسیم می‌شوند.

وی افزود: برای نمونه، انباری را در نظر بگیرید که پر از باروت است، این انبار بالقوه قابلیت انفجار را دارد اما منفجر نمی‌شود، مگر اینکه آتش کبریتی در آن بیفتد و  این کبریت عامل آشکارساز است که به خودی خود اهمیتی نداشته اما چون در باروت افتاد، سبب انفجار شد.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: تغییر و تحولات زندگی عموما نقش عامل آشکارساز را دارند؛ مثلا فردی از نظر ارثی مستعد افسردگی است اما دچار افسردگی نمی‌شود، مگر آنکه رویداد ناخوشایندی در زندگی‌اش روی دهد، برای نمونه شنیدن پاسخ منفی از فرد مورد علاقه خود برای ازدواج.

وی گفت : هر چه تعداد و شدت عوامل موجب فشار روانی («استرسور» ها) بیشتر باشد، احتمال بروز اختلال روانی هم بالاتر می‌رود؛ به نحوی که در برابر فشارهای شدید مانند زلزله، سیل، جنگ، سوانح هواپیما یا وسایل حمل و نقل زمینی، بدون وجود عامل زمینه‌ای هم فرد ممکن است مبتلا به نابسامانی روانی شود.

فدایی تاکید کرد: بنابراین جای تعجب ندارد اگر در شرایط کنونی اجتماعی که گرانی، بیکاری، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، خشکسالی، افزایش جرم و جنایت و اعتیاد در حد بالایی است، مشکلات روانی افزایش یابد.


عوامل تحریک پذیری و پرخاشگری، خشونت و عصبانیت

این روانپزشک تصریح کرد:پژوهش‌ها نشان می‌دهد، سروصدای محیط، سبب افزایش تحریک‌پذیری و پرخاشگری می‌شود و گرمای زیاد با افزایش خشونت همراه است. آلودگی هوا و ریزگردها موجب عصبانیت می‌شود، ازدحام جمعیت از عوامل زمینه‌ای پرخاشگری است که نه فقط در انسان بلکه در جانوران هم دیده می‌شود، اینها عوامل زیستی (بیولوژیک) موجب پرخاشگری است.

روش مقابله اصولی با اختلالات روانی و جرم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: بنابراین اگر قرار به مقابله با اختلالات روانی و جرم است، چاره کار فقط افزایش تخت‌ها و درمانگاه‌های اعصاب و روان یا افزایش تعداد زندان‌ها نیست، مقابله واقعی باید با عوامل زمینه‌ساز و آشکارساز بیماری و بزه انجام گیرد که در این زمینه، مشکلات جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: برحسب بررسی «کمیته درمان‌های زیستی» انجمن علمی روان‌پزشکان ایران که به «سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت» منعکس شده است، بسیاری از داروهای ضد افسردگی، ضد روان‌پریشی، داروهای ضد تشنج و متعادل‌کننده خلق، ضد لرزش، مؤثر در ترک مواد مخدر، افزاینده شناخت و آرامش، کمیاب و عموما نایاب است و فقدان دارو و مصرف نکردن آن، فقط از کیفیت زندگی بیمار و اطرافیان او نمی‌کاهد.

برای مقابله با اختلالات روانی و جرم، چاره کار فقط افزایش تخت‌ها و درمانگاه‌های اعصاب و روان یا افزایش تعداد زندان‌ها نیست، مقابله واقعی باید با عوامل زمینه‌ساز و آشکارساز بیماری و بزه انجام گیرد که در این زمینه، مشکلات جدی وجود داردفدایی تاکید کرد:بلکه، در مورد بیمار افسرده ممکن است حتی منجر به خودکشی شود و در مورد بیمار روان‌پریش قطع دارو موجب برگشت هذیان، توهم و رفتارهای پرخاشگرانه خواهد شد. بیمار دچار صرع که دارو ندارد، ممکن است هنگام عبور از یک چهارراه شلوغ دچار تشنج شود و زندگی‌اش به خطر افتد. اینها فقط بخشی از مشکل است و این موضوع وجوه متعدد دارد؛ برای نمونه دانش‌آموز مبتلا به اختلال کاهش توجه و  بیش‌فعالی که داروی «متیل‌فنیدیت» او یافت نمی‌شود، دچار نزول کارکرد درسی می‌شود  و  نبود داروی ضد اضطراب برای بیمار، مشکلات خانوادگی و شغلی را به همراه می‌آورد.

 
 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۱۹:۳۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نقش کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان

یک روانپزشک مطرح کرد؛
نقش کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تشدید اختلالات روان بعد از دوران پاندمی کرونا در جهان خبر داد و گفت: ۲۵ درصد جمعیت دنیا، درگیر یکی از انواع اختلالات روان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر ماهورام، با بیان اینکه دسترسی به خدمات سلامت محور در حوزه روان، تنها محدود به مراکز بیمارستانی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات در سطح بالاتر (جامعه نگر) برای دسترسی راحت‌تر به خدمات سلامت در دستور کار است.

این فوق تخصص روانپزشکی، انگ‌های اجتماعی و نگرش‌های منفی جامعه به مبتلایان به اختلالات روان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه کلیشه‌های غلطی که در جامعه شکل گرفته، مانع از دریافت خدمات سلامت روان در بسیاری از افراد می‌شود.

مقالات دیگر: در نوار مغز چه چیزهایی مشخص است

دندانپزشکی در منزل

ماهورام با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد انگ بیماری از خود بیماری هزینه بیشتری را به فرد و جامعه تحمیل می‌کند، تقویت فرهنگ انگ زدایی جامعه و افزایش آگاهی افراد و سیاست‌گذاران از بیماری‌های اعصاب و روان را مهم‌ترین اقدام در تأمین سلامت جامعه عنوان کرد.

وی به نقش پاندمی کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان اشاره کرد و افزود: کرونا با ترس و وحشت ابتلاء به این بیماری، انزوا و کاهش ارتباطات افراد از یکدیگر، ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی و فقدان عزیزان، به میزان قابل توجهی سلامت افراد را تحت تأثیر قرار داد.

این فوق تخصص روانپزشکی با بیان اینکه در بحران‌ها و شرایط تنش‌زا، استرس و نگرانی افراد موضوعی طبیعی و نیاز به مداخله جدی ندارد، خاطرنشان کرد: اساساً این موضوع نشانه سلامت روان فرد است که به اتفاقات اطراف واکنش نشان می‌دهد.

ماهورام با تاکید بر اینکه مشکلات روان زمانی‎ که برای مدت طولانی زندگی طبیعی و انجام فعالیت‌های روزمره را دچار اختلال کند، نیاز به مداخله جدی دارد، گفت: اگر فردی نتواند بعد از گذر از یک بحران و یا شرایط تنش‌زا به زندگی عادی برگردد، باید توسط پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرد.

وی، پیگیری افراطی اخبار ناخوشایند را تهدیدی برای سلامت اعصاب و روان دانست و توصیه کرد: گفتگو با متخصص، ایجاد تعاملات اجتماعی، به اشتراک گذاشتن احساسات خود با افراد معتمد به عنوان منابع حمایتی به میزان قابل توجهی به سلامت روان افراد کمک می‌کند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۲:۰۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلال‌های روانی است

به نقل از «خبرگزاری آریا»

سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلال‌های روانی است

خبرگزاری آریا-روانشناس تربیتی سلامت روان را قدرت آرام زیستن و با خود و دیگران در آرامش بودن توصیف کرد.به گزارش خبرگزاری آریا،«حشمت‌الله قهرمانلو» دکترای روانشناس تربیتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین مفهموم سلامت روانی را از نظر سازمان بهداشت جهانی چیزی فراتر از نبود اختلال‌های روانی دانست و گفت: مفهوم سلامت روان یعنی خوب بودن ذهنی، ادراک خودکار آمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میان نسلی و خود شکوفایی توانمندی‌های بالقوه فکرو هیجانی است.

مقالات دیگر: نوار عصب چهار اندام چیست

وی افزود: شتاب گرفتن تحولات محیطی و تغییر و تنوع در ساختار و فرهنگ جوامع عاملی مهم در پیچیدگی آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و فردی است که می‌تواند موثر باشد که برخی از آن‌ها در کنترل افراد است و برخی خارج از کنترل آن هاست و بسیاری از افراد از توانایی‌های بالقوه خود برای پیشگیری از مشکلات استفاده نمی‌کنند که علت اصلی آن نداشتن مهارت لازم در هنگام برخورد با شرایط سخت زندگی و نداشتن سلامت روان در برخورد با مشکل است.این روانشناس تربیتی گفت: فرد با سلامت روان احساس راحتی می‌کند و می‌تواند با خودش و دیگران زندگی کند، او محدودیت‌ها و استعداد‌های خود را می‌شناسد، کمبود‌های خود را می‌پذیرد و برای بهبود رفتار خویش، گام بر می‌دارد.

قهرمانلو با بیان اینکه سلامت روان در قدرت تصمیم گیری در بحران‌ها و مقابله با مشکلات زندگی و فشار‌ها اثر گذار است، افزود: چنین شخصی می‌داند که در طول زندگی با فراز و نشیب‌های زیادی ممکن است مواجه شود، بنابراین برای دست یابی به سعادت که یک امر نسبی است، باید تلاش کند.وی گفت: نکته مهم این است که سلامت روانی در زمان کودکی پی ریزی می‌شود و هیچ گاه از تکامل باز نمی‌ایستد بنابراین خانواده‌ای که از سلامت روانی برخوردار است همه افراد خانواده رابطه خوبی با خود دارند، تنش‌ها و درگیری‌های آن‌ها با هم کم است.

مقالات دیگر: قیمت روکش زیرکونیا 1401

این روانشناس تربیتی با تاکید بر اینکه که والدین باید از همان ابتدای تربیت روان کودک در بسیاری از مسائل با آن‌ها با آگاهی کامل برخورد کنند، توصیه کرد: احساسات کودک را در موقعیت‌های مختلف درست شناسایی کنند و آن‌ها را به صورت کلامی و به شکل همدلانه به او انعکاس دهند.

منبع: خبرگزاری آریا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۵۰:۱۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

ساپینتو اعصاب خود را کاملا از دست داد!

ساپینتو اعصاب خود را کاملا از دست داد!

در شرایطی که اعلام خطای پنالتی به سود استقلال آنها را در موقعیت پیروزی قرار داده بود، اما عصبانیت ساپینتو باعث اخراج او شد.ساپینتو اعصاب خود را کاملا از دست داد!
به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که بازی استقلال و گل گهر پس از گل تساوی سیرجانی ها بدون صحنه خاصی و در شرایطی کاملا آرام دنبال می شد، ناگهان ارسال ابوالفضل جلالی به درون محوطه جریمه، باعث شکل گیری صحنه جنجالی در محوطه جریمه میزبان شد که باعث وقفه ای 5 دقیقه ای در بازی شد.

ارسال جلالی در شرایطی به حردانی رسید که امین قاسمی نژاد با ضربه ای قیچی برگردان، باعث سرنگونی بازیکن جوان استقلال شد و همین مسئله کافی بود تا سعید عرب براقی به نشانه خطای پنالتی در سوت خود بدمد. بازیکنان و نیمکت نشینان گل گهر به شدت نسبت به این تصمیم معترض بوده و معتقد بودند خطا بیرون از محوطه رخ داده است.

هر چند که تصاویر تلویزیونی نشان می داد تصمیم داور مسابقه درست بوده و خطا درون محوطه جریمه رخ داده، اما سیرجانی ها به شدت معترض بودند و با اعتراض به کمک داور، اعتقاد داشتند که تصمیم آنها اشتباه است. همزمان نیز استقلالی ها با جلوگیری از نزدیک شدن بازیکنان میزبان به داوران، سعی داشتند مانع از تغییر تصمیم عرب براقی و محمدرضا ابوالفضلی کمک داور اول بازی شوند.

مقالات دیگر: متخصص مغز و اعصاب در تهران
در نهایت داور روی تصمیم خودش ماند و خطای پنالتی را اعلام کرد اما پیش از آنکه این ضربه زده شود، او به سمت نیمکت ذخیره های استقلال رفت و با کارت قرمز مستقیم، ریکاردو ساپینتو را از کنار زمین اخراج کرد و همین مسئله آتش خشم سرمربی پرتغالی را افزایش داد.

ساپینتو با حرکات دستانش معتقد بود او کاری انجام نداده که مستحق دریافت کارت قرمز باشد و به سمت عرب براقی حمله ور شد. همزمان نیز نیمکت نشینان استقلال از جمله بیژن طاهری و خسرو حیدری در تلاش بودند تا مانع از درگیری فیزیکی او با عرب براقی شوند.

در این لحظه، ناگهان ساپینتو به سمت نیمکت گل گهر رفت و مشخص شد هدف او، سعید الهویی کمک امیر قلعه نویی است. ظاهرا پس از اعلام خطای پنالتی به سود استقلال، او با سرمربی پرتغالی وارد درگیری های لفظی شده و همین مسئله خشم سرمربی پرتغالی را افزایش داد.

مقالات دیگر: ایمپلنت دندان فوری

سعید الهویی نیز هم پس از اخراج و هم در پایان بازی گفت به واسطه همکاری با یک مربی پرتغالی، به این زبان آشناست و ساپینتو در طول بازی با زبان پرتغالی، به آنها فحاشی کرده است و همین مسئله باعث عصبانیت او شده است.
در نهایت میانجیگری های اطرافیان نیمکت 2 تیم و بخصوص بیژن طاهری، باعث شد تا این درگیری ها افزایش پیدا نکند و در ادامه نیز عرب براقی با یک کارت قرمز، الهویی را نیز از کنار زمین اخراج کرد تا هر 2 چهره جنجالی سیرجان، بازی را از رختکن دنبال کنند.

نکته جالب اینکه ساپینتو پیش از شروع بازی، از قلعه نویی خواسته بود که به دستیارانش اجازه اعتراض به داوری را ندهد و تنها هر 2 سرمربی از حق تیم هایشان دفاع کنند. مسئله ای که به نظر می رسد رعایت نشده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۱۲:۴۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

تفاوت افسردگی با غمگینی چیست؟

تفاوت افسردگی با غمگینی چیست؟

یک روان‌شناس با اشاره به اینکه افسردگی دلایل و انواع مختلفی دارد گفت: برخی افسردگی‌ها بدون دارو و برخی با دارو بهبود می‌یابند اما نباید افسردگی را با غمگینی اشتباه گرفت.

سیما فردوسی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه افسردگی جزو اختلالات عاطفی است گفت: افسردگی انواع مختلف دارد . از علامت های بارز افسردگی این است که اتفاقاتی که قبلا فرد از آنها لذت می برده الان او را شاد نمی کند. همچنین فرد افسرده یا بسیار زود تحریک و عصبانی می شود و یا خُلق پایینی دارد و حوصله حرف زدن و تحرک و انجام هیچ کاری را ندارد.

مقالات دیگر: دندانپزشکی در منزل

وی افزود: افسردگی علامت های دیگری هم دارد . در برخی بیماران افسرده ، خواب و اشتها مشکل پیدا می‌کند. افسردگی می‌تواند موجب اختلال در روابط فرد با دیگران شود. افراد افسرده بیش از انسان های معمولی به مرگ فکر می‌کنند و بعضا دچار کابوس هستند. افسردگی می‌تواند مشکلات جسمانی مثل کمردرد و معده درد را همراه داشته باشد و در خانم ها می‌تواند موجب اختلال در قاعدگی شود.

 


فردوسی با بیان اینکه برای تشخیص بالینی افسردگی؛ این علامت های مذکور باید حداقل برای دو هفته و مستمر وجود داشته باشند متذکر شد: غمگینی با افسردگی کاملا متفاوت است. همه ما غمگینی را تجربه کرده ایم . غمگینی می‌تواند در اثر اتفاق و خبری بد برای مدتی کوتاه ایجاد شود.

متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

وی در پاسخ به اینکه چه کار کنیم تا غمگینی تبدیل به افسردگی نشود گفت: اینطور نیست که غم‌های معمولی انسان را به یک فرد افسرده تبدیل کند. چون افسردگی دلایل مختلفی دارد و می تواند مربوط به عوامل داخلی بدن انسان مثل عدم تعادل در ترشح هورمون‌های مختلف باشد. بخشی دیگر از افسردگی ها در اثر عوامل محیطی به وجود می آیند. فرد افسرده آنچه که برایش بسیار عزیز بوده را از دست داده و با فقدانی بزرگ روبرو است.

 


روانشناس بالینی کشورمان با تاکید بر اینکه با یک علامت نمی توان افسردگی را تشخیص داد گفت: این علامت ها باید توامان بوده و حداقل دو هفته مستمر ادامه داشته باشد. افرادی که بسیار درگیر کارهای روزانه و خسته هستند و زندگی برایشان تکراری شده است، می‌توانند با فعالیت‌های ورزشی و سفرهای کوتاه از افسردگی خود پیشگیری کنند.

 


فردوسی با اشاره به اینکه درمان افسردگی در مراحل اول نیاز به دارو ندارد گفت: افسردگی شدید نیاز به دارو درمانی دارد. افسردگی‎ های شدید معمولا دو قطبی هستند. افراد دو قطبی گاهی کاملا افسرده و گاهی کاملا سرخوش هستند. مواقعی کاملا بی‌اشتها و برخی مواقع کاملا پر اشتها هستند. این افراد برخی مواقع کم خواب و برخی مواقع پرخواب هستند. این افراد کاملا افراطی هستند برخی مواقع خُلق بسیار بالا و برخی مواقع خُلق بسیار پایین دارند. بسیار صحبت می کنند و به دیگران اجازه صحبت تمی دهند. این افراد باید کمی دارو مصرف کنند تا به حالت تعادل برسند

 


وی شد: اما معمولا افرادی که در اثر عوامل محیطی افسرده و خسته می‌شوند نیاز به دارو درمانی زیادی ندارند و با مراجعه به روانشناس باید از راه درمان های شناختی، سبک زندگی خود را تغییر دهند تا روحیه آنها بهتر شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۹:۴۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

افزایش اختلالات اسکلتی و عضلانی کودکان ایرانی در دوران کرونا

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران هشدار داد شیوع همه گیری بیماری کرونا باعث شده اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان کشورمان ۳۰ درصد افزایش یابد.

 


به گزارش صبای سلامت، احمد مؤذن زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان به علت بی تحرکی، استفاده از رایانه و تغذیه نادرست در مدت شیوع همه گیری کرونا تاکنون افزایش یافته و آنان در ۴۰ سالگی دچار بیماری پوکی استخوان و غیره می شوند در حالیکه تمرین و آموزش‌ وزرش های مناسب در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر است.

 


وی اظهارداشت: به عنوان مثال اگر یک فرد روزانه ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد، از بروز پوکی استخوان در سنین ۵۰ سال به بالا پیشگیری می شود.

 


رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری برعهده پزشک است و با روشهای درمان فیزیوتراپی می تواند از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مقالات دیگر: کدکم دندانسازی

مؤذن زاده با بیان اینکه تعیین شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی تدوین شده و به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسیده است، گفت: ۱۴ ماه از تصویب این شرح وظایف می گذرد،

ولی ابلاغ نشده است، در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری عرصه سلامت رعایت استانداردهای جهانی و منافع بیمار حائز اهمیت است ولی در کشور ما تعارض منافع وجود دارد.

مقالات دیگر: کاربرد فیزیوتراپی

وی با اشاره به نگرانی در مورد مهاجرت فیزیوتراپیست ها، گفت: بطور متوسط سالانه ۲۰۰ درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست به سایر کشورها داریم که این موضوع نگران کننده است.

 


وی اظهار داشت: با توجه به شیوع مشکلات اسکلتی و عضلانی و اینکه مردم نیاز بیشتری به دریافت خدمات فیزیوتراپی دارند، باید شرایط مطلوب برای فیزیوتراپیست ها فراهم شود تا آنها به دلایل مختلف از جمله رفاهی و معیشتی مهاجرت نکنند.

 


وی تصریح کرد: اکنون هشت هزار فیزیوتراپیست در کشور، داریم و حدود هزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.

 


مؤذن زاده توضیح داد: برخی از فیزیوتراپیست ها در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور و مابقی در سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

 


رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود، با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه شده است.

 


به گفته مؤذن زاده ، مردم نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و با توجه به این موضوع باید افراد با صلاحیت حرفه ای در رشته فیزیوتراپی تربیت شوند.

 


محمد اکبری دبیر علمی سی و سومین کنگره فیزیوتراپی نیز در ادامه این نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگی ماشینی از ۳ دهه پیش و شیوع کرونا فعالیت فیزیکی بین مردم کاهش یافته ،شیوع آسیب های اسکلتی و عضلانی در مردم به خصوص دانش آموزان۲ برابر افزایش یافته است.

 


وی افزود: سیستم اسکلتی و عضلانی اهمیت زیادی دارد در واقع موتور محرکه تمام سیستم های بدن است ، امروزه دغدغه این است مقاطع تحصیلی فیزیوتراپی ارتقا نیافته و ارائه خدمات نیز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت .

 


وی با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد، اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسکلتی و عضلانی دارند و اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

 


وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. پیشنهاد می شود مسوولان وزارت بهداشت به استانداردهای جهانی فکر کرده و سیاست های لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

 


سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 


اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب‌های عصبی عضلانی و اسکلتی، فیزیوتراپی در آسیب‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری‌های کودکان و عمره ، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۲۵:۵۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

عواملی که حمله میگرنی را آغاز می‌کنند

نکته بهداشتی روز:

عواملی که حمله میگرنی را آغاز می‌کنند

میگرن سردرد شدیدی است که می‌تواند باعث تهوع و حساسیت به نور و صدا هم بشود.

 


علت دقیق میگرن نامعلوم است، اما تصور بر این است که نتیجه فعالیت غیرطبیعی مغزی باشد که بر طور گذرا بر پیام‌های عصبی، مواد شیمیایی و عروق خونی در مغز اثر می‌گذارد.

 


هنوز روشن نیست که چه چیزی باعث این تغییر فعالیت مغزی می‌شود، اما ممکن است زمینه ژنتیکی فرد احتمال دچار شدن به میگرن در نتیجه عوامل خاص را بیشتر کند.

 


عوامل زیادی به عنوان عوامل احتمالی محرک یا آغازگر میگرن پیشنهاد شده‌اند، از جمله عوامل هورمونی، عاطفی، جسمی، رژیم غذایی، محیطی و دارویی.

 


این عوامل محرک بسیار شخصی هستند، و ثبت یادداشت‌های روزانه برای شناسایی یک عامل محرک که به طور مداوم باعث حمله میگرن می‌شود، سودمند است.

 


گاهی تشخیص اینکه چیزی یک عامل محرک میگرن است یا در واقع یک علامت اولیه حمله میگرن است، مشکل می‌شود.

 


عوامل هورمونی

برخی از زنان در حدود زمان خونریزی قاعدگی احتمالا به علت تغییرات هورمون‌هایی مانند استروژن در این زمان دچار میگرن می‌شوند.

 


این نوع میگرن معمولا در فاصله روز دوم پیش از شروع قاعدگی تا روز سوم پس از آن رخ می‌دهد.

 


برخی از زنان فقط در این هنگام دچار حمله میگرنی می‌شوند که «میگرن قاعدگی خالص» نامیده می‌شود. اما اغلب زنان میگرن را در زمان‌های دیگر هم تجربه می‌کنند که در این صورت آن را «میگرن مربوط به قاعدگی» می‌نامیم.

خریدار فرش دستباف

در بسیاری از زنان میگرن پس از یائسگی بهبود پیدا می‌کند، اما یائسگی به نوبه خود می‌تواند در برخی از زنان آغازگر میگرن باشد یا آن را بدتر کند.

 


عوامل عاطفی

استرس، اضطراب، تنش، ضربه عاطفی، افسردگی و هیجان می‌توانند آغازگر میگرن باشند.

 


عوامل جسمی

خستگی، خواب با کیفیت پایین، کار در شیفت شب، قرارگیری غیرطبیعی قامت، فشارهای وارد بر گردن یا شانه، جت‌زدگی، افت قند خون، ورزش شدیدی که به آن عادت ندارید نیز می‌توانند باعث آغاز حمله میگرن شوند.

دکتر میگرن در تهران

عوامل رژیم غذایی

- تاخیر در وعده غذایی یا از دست دادن آن یا بی‌نظمی وعده‌های غذایی، کم‌آبی بدن، الکل، فراورده‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه، برخی از غذاها مانند شکلات و مرکبات، غذاهای حاوی ماده تیرامین از جمله گوشت‌های فراوری شدخ، عصاره‌های مخمر، ماهی ساردین کنسرو شده، ماهی دودی و برخی پنیرها (مانند پنیر چدار و کممبر) هم می‌توانند محرک میگرن باشند.

 


غذاهایی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند نه درون یخچال و نه به صورت منجمد، میزان بیشتری از تیرامین دارند.

 


عوامل محیطی

نورهای درخشنده، صفحه نمایش چشمک‌زن مانند صفحه تلویزیون یا صفحه کامپیوتر، سیگار یا اتاق حاوی دود سیگار، سروصدای بلند، تغییرات اقلیمی مانند تغییرات رطوبت و دماهای بسیار پایین و بوهای تند، رطوبت بالای جو از جمله عوامل محیطی آغازگر حمله میگرن هستند.

 


داروها

برخی از انواع قرص‌های خواب، قرص‌های ترکیبی ضدبارداری، درمان هورمونی جایگزین که گاهی برای رفع علائم یائسگی استفاده می‌شود.

 


منبع: همشری آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۹:۵۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

پرخوابی موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟

پرخوابی موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟
خواب زیاد اگرچه بیماری نیست اما می‌تواند نشانه بیماری باشد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، شاید خیلی افراد در کنار ما باشند یا حتی خود ما علاقه‌ای به خواب بیشتر داریم. خواب کافی برای داشتن پوست زیبا، بدن سالم و آرامش ذهنی لازم است اما پرخوابی پیامد‌های مضری برای سلامت انسان دارد.

کم‌خوابی

کمبود خواب، علت همه‌چیز از تصادفات اتومبیل گرفته تا خطا‌های پزشکی و بروز انواع بیماری‌ها است.

هر ساله فقط در آمریکا، سالانه صدهزار مرگ و میر در بیمارستان‌ها به دلیل خطا‌های پزشکی رخ می‌دهد و نشان داده شده که کمبود خواب سهم مهمی در این مرگ و میرها داشته است.
دندان مصنوعی

تخمین زده می‌شود ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها در خواب مشکل دارند، در حالی‌که تقریباً ۱۶۴ میلیون تن در هفته از مشکلات مربوط به خواب رنج می‌برند.

به گفته کارشناسان علمی، برنامه‌های کاری، تغییر در زندگی شخصی و مسائل مربوط به سلامت عمومی همگی می‌توانند در نخوابیدن نقش عمده‌ای داشته باشند. با این حال اگر به درستی با آن برخورد نشود، محرومیت از خواب می‌تواند خطرناک باشد.

در حقیقت، کمبود خواب فقط نمی‌تواند برای سلامتی خود شخص خطرناک باشد، بلکه برای اطرافیان نیز خطرناک است.


بیماری‌های پرخوابی

درمان پرخوابی
اکنون، تحقیقات جدیدی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا انجام شده که نشان داد طیف وسیعی از آزمایشات حرکت چشم، یک نشانگر قابل اعتماد برای از دست دادن خواب است.

مرکز تحقیقات ایمز یک مرکز سازمان ناسا است و در بخشی از دره سیلیکون، فرودگاه صحرایی فدرال موقت، در ایالت کالیفرنیا واقع شده‌ است.

محققان دریافتند که یک مجموعه ساده و به راحتی قابل دستیابی از اندازه‌گیری حرکت چشم می‌تواند بینش دقیقی از هرگونه نقص عصبی احتمالی ارائه دهد. جالب‌تر از همه، این اندازه‌گیری‌های مشابه به‌طور بالقوه می‌تواند برای شناسایی اختلالات مربوط به خواب ناشی از الکل یا حتی آسیب مغزی باشد.

خواب بیش از اندازه با ابتلا به بیماری‌های زیادی مرتبط است و معمولا پیشنهاد می‌شود افراد بزرگسال تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. در ادامه به برخی مشکلات ناشی از پرخوابی اشاره می‌شود.


بیماری‌های پرخوابی


سردرد

خواب بیش از اندازه و پرخوابی که معمولا در تعطیلات اتفاق می‌افتد بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز از جمله سروتونین، تأثیر منفی می‌گذارد. به همین ترتیب اگر در طول روز زیاد بخوابید و خواب شب‌ دچار اختلال شود، احتمالا صبح روز بعد دچار سردرد می‌شوید.

اضافه وزن

همانند کم‌خوابی، پرخوابی نیز موجب اضافه‌وزن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از ۹ ساعت می‌خوابند تقریبا ۲۱ درصد با اضافه وزن در طول یک دوره ۶ ساله مواجه هستند. محققان معتقدند این اضافه‌وزن با رژیم غذایی و ورزش مناسب جبران نمی‌شود. پرخوابی بر نحوه ذخیره چربی نیز تأثیر می‌گذارد.

کمردرد

خوابیدن برای ساعت‌های طولانی و با وضعیت نامناسب می‌تواند موجب کمردرد شود. در نتیجه پرخوابی، عضلات سفت شده و کمردرد ایجاد می‌شود. به منظور کاهش کمردرد، داشتن زندگی پرتحرک و ورزش توصیه می‌شود.

امراض قلبی و دیابت نوع ۲

مطالعات نشان داده‌اند پرخوابی با ریسک ابتلا به امراض قلبی مرتبط است. در حقیقت، پرخوابی موجب افزایش ریسک مرگ به دلیل مشکلات قلبی می‌شود. همچنین موجب افزایش قند خون در کنار اضافه وزن می‌شود که ریسک دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

اختلال در سلامت روان

همان‌طور که بی‌خوابی موجب افسردگی می‌شود، پرخوابی نیز با کندشدن روند بهبود مشکلات سلامت روان مرتبط است. افراد پرخواب با اختلال در سلامت روان و مشکلاتی نظیر نوسانات اخلاقی روبرو هستند.


بیماری‌های پرخوابی


خطر پرخوابی

خواب زیاد اگرچه بیماری نیست اما می‌تواند نشانه بیماری باشد؛ افرادی که بیش از حد می‌خوابند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و چاقی قرار دارند. در این‌جا ۶ عارضه جسمی و روانی ناشی از خواب زیاد در شبانه‌روز معرفی شده است:

کاهش تمرکز: بر اساس تحقیقات انجمن طب سالمندان آمریکا، خواب مزمن و طولانی‌مدت می‌تواند تأثیرات منفی روی تمرکز در انجام کار‌های روزمره داشته باشد.

مرگ زودرس: مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده‌اند که خواب طولانی‌مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. البته هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست اما ظاهرا التهاب در این میان نقش جدی دارد. افزایش خواب و به تبع آن ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش می‌دهد و خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.

افسردگی: خواب زیاد و افسردگی می‌توانند علت و معلول هم باشند، به این معنی که هم افسردگی منجر به خواب طولانی‌مدت می‌شود و هم خواب بیش از حد، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به پرخوابی دو برابر بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی هستند.

خستگی تمام‌ وقت: ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری‌ شما زمان مشخصی ندارد، کارایی‌تان را از دست می‌دهید. درست است که آخر هفته‌ها و روز‌های تعطیل برنامه خواب همه به هم می‌ریزد اما با این حال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می‌کنند.

ابتلا به بیماری‌های قلبی: این بیماری‌ها در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در آمریکا هستند و در این میان خواب بیش از ۹ ساعت در شبانه‌روز شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. در این میان خطر ابتلای زنان به بیماری‌های قلبی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.

افزایش وزن: تحقیقات نشان می‌دهد کم‌خوابی به میزان ۲۷ درصد و خواب زیاد به میزان ۲۵ درصد خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. مسلما زمانی که شما بیشتر می‌خوابید، کمتر تحرک دارید و در نتیجه کالری کمتری هم می‌سوزانید.

ابتلا به دیابت: هر چه افراد بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه‌وزن می‌شوند و اضافه‌وزن مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است. خواب بیش از حد اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به‌وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد.

گفتنی است خواب کافی باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی می‌شود؛ ما به طور متوسط در شبانه‌روز به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیازمندیم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۰:۴۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)