اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

آيا نور سبز درمان جديد ميگرن است؟

به گزارش گروه اجتماعي ايسكانيوز، محققان اعتقاد دارند كه بيش از 80 درصد از حملات ميگرني همراه با حساسيت به نور است و به همين خاطر افراد در حين سردرد ميگرني به دنبال جايي تاريك براي استراحت مي‌كردند.

انواع سردرد و دلايل آن
قسمتي در مركز مغز به نام تالاموس وجود دارد كه به‌صورت نوعي رله واسط بين چشم و كورتكس بينايي است و اين قسمت از مغز در مبتلايان به ميگرن مي‌تواند حساسيت به نور را تشديد كند.

در يك مطالعه جديد محققان افراد مبتلا به ميگرن را در برابر نورهاي با رنگ متفاوت قرار داده و متوجه شدند نور آبي احتمال بروز ميگرن را بيشتر كرده درحالي‌كه نور سبز مي‌تواند اثري محافظتي در برابر شروع آن داشته باشد و حتي در تعدادي از افراد نور سبز توانسته است شدت درد ميگرن را تا 20 درصد كاهش دهد.

اختلال خواب در كودكان

لازم به ذكر است كه نتايج مطالعه ذكرشده در شماره ماه مي 2016 مجله Brain منتشرشده است.

همچنين به گزارش مديكال ديلي، به گفته بيماران نور سبز با شدت پايين ميزان درد را 20 درصد كاهش مي‌دهد در حالي كه رنگ‌هاي ديگر اين خاصيت را ندارند.

نتايج به دست آمده آشكار ساخت نور سبز كوچك‌ترين مقدار سيگنال‌هاي الكتريكي در مغز و شبكيه را موجب شده كه نشان مي‌دهد كمترين ميزان تحريك‌كنندگي را داشته است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۹:۰۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

علائمي ساده‌اي كه نشان از فشار خون بالا در افراد است

باشگاه خبرنگاران دانشجويي : اگر فشار خون شما به طور ناگهاني خيلي بالا برود مي‌تواند باعث ايجاد علايمي شود كه هر كدام از آنها يك زنگ خطر جديد براي شما هستند. علايمي مانند: سردرد شديد، سر گيجه، مشكلات بينايي، درد قفسه سينه، تنفس سخت، ضربان قلب نا منظم، وجود خون در ادرار

به گزارش گروه اجتماعي ايسكانيوز، بيماري فشار خون به عنوان يكي از علل ابتلا به بسياري بيماري‌ها همچون بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سكته مغزي، سكته قلبي، نارسايي كليوي و آسيب رسيدن به چشم و...در علم پزشكي از اهميت زيادي برخوردار است؛ به طوري كه ساليانه صد ها هزار نفر در جهان و ايران در اثر اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند.

چه كساني بيشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار مي‌گيرند؟
اين بيماري با همه شرايطي كه دارد علامت و مشخصه اصلي و واضحي نداشته و به عنوان قاتل خاموش مشهور شده است.

همه ديگر درباره اهميت فشار خون مي‌دانند و اينكه اگر فشار خون آنها در كنترل نباشد دچار مشكل خواهند شد.

فشار خون چيست؟
فشار خون نيرويي است كه از طرف خون به ديواره رگ‌ها وارد مي شود. خوني كه قلب آن را به داخل شريانها پمپ مي‌كند تا با كمك آنها به همه نقاط بدن برسد. افزايش فشار خون كه «هايپرتنشن» نيز ناميده مي‌شود بيماري خطرناكي است؛ زيرا باعث مي‌شود تا قلب با فشار و سختي بيشتري كار كرده و هم چنين عاملي براي سخت شدن جداره رگها يا «آترواسكلروز» است.

اين آسيب‌ها در نهايت به نارسايي قلب منتهي مي‌شود.

چه عاملي باعث به وجود آمدن فشار خون مي‌شوند؟
دلايل قطعي افزايش فشار خون هنوز شناخته نشده اند اما بر اساس تحقيقات چندين عامل كه در ادامه مطلب مي‌آيند ممكن است كه در اين افزايش نقش داشته باشند. اين موارد شامل؛

سيگار كشيدن

داشتن اضافه وزن

نداشتن فعاليت فيزيكي
رژيم غذايي پر نمك

مصرف مشروبات الكلي

استرس و اضطراب

سن بالا

عوامل ژنتيكي

سابقه خانوادگي فشار خون بالا

بيماري كليوي مزمن

اختلالات غدد فوق كليوي و تيروئيد

علايم فشار خون كدام ها هستند؟
متاسفانه در بيشتر اوقات فشار خون بالا هيچ علامت و نشانه‌اي از خود نشان نمي‌دهد. در حقيقت يك سوم از كساني كه به افزايش فشار خون مبتلا هستند از بيماري شان هيچ اطلاعي ندارند. تنها راه قطعي براي اينكه شما را از وضعيت فشار خونتان با خبر كند كنترل مداوم آن به وسيله پزشك است.

اگر فشار خون شما به طور ناگهاني خيلي بالا برود مي‌تواند باعث ايجاد علايمي شود كه هر كدام از آنها يك زنگ خطر جديد براي شما هستند. علايمي مانند:
سردرد شديد
سر گيجه
مشكلات بينايي
درد قفسه سينه
تنفس سخت
ضربان قلب نا منظم
وجود خون در ادرار

چه كساني بيشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند؟
همه انسانها به شكل بالقوه در معرض ابتلا به اين بيماري هستند، اما خطر بعضي از ما را بيشتر تهديد مي‌كند.
اين افراد شامل افرادي كه بعضي از اعضاي خانواده شان مبتلا به فشار خون هستند.
افرادي كه سيگار مي‌كشند.
زناني كه حامله هستند.
زناني كه از قرص‌هاي ضد بارداري استفاده مي‌كنند.
افرادي كه بالاي ۳۵ سال سن دارند.
افرادي كه اضافه وزن داشته و يا چاق هستند.
افرادي كه فعاليت فيزيكي ندارند.
كساني كه الكل مصرف مي‌كنند.
كساني كه رژيم غذايي سرشار از نمك و چربي دارند.

فشار خون چگونه تشخيص داده مي شود؟
پزشك شما مي‌تواند با معاينه روتين، شما را از وجود فشار خون آگاه كند. فقط كافي است در سال حداقل يك بار از اين نظر خود را بررسي كنيد. قبول كنيد كه اين كار سختي نيست.

فشار خون باعث ايجاد چه مشكلاتي براي سلامتي شما مي‌شود؟
فشار خون بالا بيماري خطرناكي است كه مي‌تواند مشكلاتي جدي را براي قلب و عروق شما ايجاد كند و در صورت ادامه يافتن حتي براي ساير ارگانها خطرناك بوده و مي‌تواند باعث مواردي چون:
سكته

نارسايي قلبي

حمله قلبي

نارسايي كليه و مشكلات ديد شود.

چگونه مي‌توان فشار خون را درمان كرد؟

فشار خون به طور عمده با استفاده از تغيير شيوه زندگي بيماران و سپس با استفاده از دارو درماني بهبود مي‌يابد. تغيير شيوه زندگي شامل موارد زير است:

كاهش وزن

ترك كردن سيگار

داشتن يك برنامه غذايي مناسب (برنامه غذايي مناسب شامل غذاهاي كم چربي، كم سديم و مصرف روزانه ميوه و سبزيجات است)
انجام ورزش‌هاي مناسب به خصوص ورزش‌هاي هوازي

درمان فشار خون بالا با دمنوش‌هاي گياهي
بسياري از گياهان دارويي، مشابه داروهاي شيميايي مي‌توانند در لحظه فشار خون را كاهش دهند. از اين گياهان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

پونه كوهي

سنبل‌الطيب

اسطوخودوس

گياه دم‌اسبي

گياه قاصدك

گل ساعتي

چاي ترش

مكانيسم اثر اكثر آن‎ها بر مبناي گشاد كردن عروق يا آرامبخشي بدن است. از آن جايي ‎‎كه استفاده همزمان اين گياهان به ‏صورت دمنوش يا چاي ممكن است با داروهاي شيميايي تداخل داشته باشد، پيش از مصرف با پزشك متخصص طب سنتي خود صحبت كنيد.

درمان فشار خون بالا با طب سنتي
از تاثير عسل براي فشار خون بالا غافل نشويد. زيرا مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف هر چه بيشتر آن باعث كاهش فشار خون مي‎‌شود. متخصصان براي پايين آوردن سريع فشار خون در طب سنتي، معتقد به خوردن روزانه يك حبه سير به صورت ناشتا هستند. اين روند بايد تا ۴۰ روز ادامه يابد و به مرور مي‎‌توانيد ميزان آن را كم كنيد.

چه زماني به پزشك مراجعه كنيم؟
فشار خون بالا قاتل خاموش ناميده مي‌شود؛ زيرا معمولاً هيچ علائم و نشانه‌هاي هشدار دهنده‌اي ندارد و بسياري از افراد نمي دانند كه به آن مبتلا هستند. به‎ همين‌ دليل بسياري از پزشكان در ويزيت‎هاي معمول، ابتدا به سراغ اندازه‎ گيري فشار خون شما مي‌روند.

اگر ۱۸ سال به بالا هستيد و سابقه خانوادگي اين بيماري را داريد، از پزشك متخصص بخواهيد كه به ‎صورت منظم وضعيت فشار خون شما را بررسي كند. اصولا ميزان فشار خون در هر دو بازو يكسان نيست و عدد بالاتر به عنوان فشار خون معمول شما در نظر گرفته مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : دكتر سر درد در تهران

ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران در پاسخ به اين پرسش كه فشارخون چه علامتي دارد؟، بيان داشت: معمولا فشار خون در افراد مسن پيدا مي‌شود؛ يعني وقتي رگ سخت مي‌شود اما در اطفال و جوانان نيز ممكن است به علت اختلالات كليوي، تنگي عروق كليوي و اختلال قلب يا هورموني پيدا شود و ميزان آن بالا رود.

وي ادامه داد: بنابراين بايد بررسي كامل شود و علت ان مشخص شود و وقتي علت مشخص شد، داروي خاص ان نيز تجويز مي‌شود.

اين متخصص داخلي درباره نشانه فشار خون بالا، خاطرنشان كرد: ممكن است فشار خون هيچ علامت مشخصي نداشته باشد يا ممكن است همراه با سردرد، بدن درد، سرگيجه و خونريزي بيني همراه باشد.كساني هم هستند كه فشار خون آنها همراه با سكته مغزي و قلبي همراه است.

خسرونيا درباره اقدام اورژانسي در زمان بالا رفتن فشار خون، ابراز كرد:‌معمولا كساني كه فشار خون بالا دارند اگر عوارضي ايجاد نشود بايد استراحت كنند و از داروهايي كه قبلا پزشك تجويز كرده استفاده كنند؛ ضمن اينكه بايد از مصرف نمك خودداري كنند.

وي تاكيد كرد:‌استرس و اضطراب نيز باعث بالا رفتن فشار خون مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۱:۱۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

بلايي كه پوشيدن كفش پاشنه بلند سرتان مي‌آورد/ دلايل ايجاد خار پاشنه چيست؟

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران مي‌گويد: «افردي كه دچار خار پاشنه هستند ممكن است مشكلاتي مانند كوتاهي تاندول آشيل داشته باشند، كوتاهي تاندول آشيل مي‌تواند از عوارض استفاده از كفش‌هاي پاشنه بلند خصوصاً در زنان باشد.»

پونه شيرازي: شايد در روزهايي‌كه بيماري‌هاي قلبي و ريوي باتوجه به آلودگي هوا بيش از هر موقع ديگري مورد توجه قرار گرفته، يا مشكلات درمان بيماران خاص و تامين داروي آن‌ها در صدر اخبار قرار دارد، كسي به سلامت پا فكر نكند، پاهايي كه اگر سلامت نباشند شما را براي رفتن به يك پياده‌روي ساده و حتي انجام يك خريد كوچك از سوپرماركت محل هم ياري نمي‌كنند. يكي از مواجهه‌هاي بيماران با سلامت پا، بيماري به‌نام خار پاشنه است.

درباره اين بيماري، دكتر احمد موذن زاده، فيزيوتراپيست و رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران به خبرآنلاين مي‌گويد: «معمولاً افرادي كه خار پاشنه دارند، دچار درد استخوان پاشنه‌ي پا در زمان بيدار شدن از خواب هستند.»

بيشتر بخوانيد : كاربرد فيزيوتراپي

او ادامه مي‌دهد: «اين افراد بعد از بيدار شدن از خواب و هنگام شروع راه رفتن به محض اين‌كه پاي خود را روي زمين قرار بدهند درد شديدي را در ناحيه پاشنه احساس مي‌كنند البته ممكن است بعد از مقداري راه رفتن و قدم زدن ميزان درد كاهش پيدا كند.»

دلايل ايجاد خار پاشنه؟

وي با اشاره به علل ابتلاي بيماران به خار پاشنه بيان مي‌كند: «ايجاد خار پاشنه نشانه استرس فيزيكي بيش از حد تحمل بر استخوان پاشنه و استخوان سازي است، طبيعي است كه ايستادن طولاني مدت، استفاده از كفش‌هاي نامناسب مانند كفش‌هايي كه كفي سفت و تخت دارند، و البته وزن زياد به همراه كم تحركي مي‌تواند از عوامل اصلي ايجاد خار پاشنه باشد.»

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران مي‌گويد: «افردي كه دچار خار پاشنه هستند ممكن است مشكلاتي مانند كوتاهي تاندول آشيل داشته باشند، كوتاهي تاندول آشيل مي‌تواند از عوارض استفاده از كفش‌هاي پاشنه بلند خصوصاً در زنان باشد.»

توصيه‌ها

موذن‌زاده در پايان بيان مي‌كند: «توصيه‌ ما اين است كه افراد با داشتن چنين علائمي حتما به پزشك مراجعه كنند و از پاشنه پا عكسبرداري شود، با اين اقدام مشخص مي‌شود آيا فرد دچار خار پاشنه شده است يا صرفاً التهاب نيام كف پا دارد، البته التهاب نيام كف پا درصورت ادامه داشتن مي‌تواند منجر به بروز خار پاشنه هم شود.»

منبع : خبر آنلاين 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۸:۳۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

آواز خواندن به روند بهبودي بعد از سكته مغزي كمك مي كند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مديسن نت، حدود ۴۰ درصد از بازماندگان سكته مغزي دچار آفازي، يعني مشكل در ارائه يا درك زبان گفتاري يا نوشتاري هستند. اين اختلال در حدود نيمي از اين بيماران يك سال پس از سكته مغزي ادامه دارد و به طور بالقوه بر كيفيت زندگي تأثير مي‌گذارد يا منجر به انزواي اجتماعي مي‌شود.

محققان فنلاندي يك برنامه توانبخشي گروهي مبتني بر آوازخواني را مطالعه كردند.

«آني پيتكانيمي»، يكي از نويسندگان اين مطالعه از دانشگاه هلسينكي فلاند، گفت: «مطالعه ما از طيف گسترده‌اي از عناصر آوازخواني، مانند آواز كُر، آهنگ ملوديك درماني و آموزش آواز به كمك تبلت استفاده كرد.»

آهنگ ملوديك درماني شامل استفاده از ملودي و ريتم براي پيشرفت تدريجي از آواز خواندن به سمت گفتار است. اين روش تا حدودي در توانبخشي آفازي استفاده شده است.

اگرچه تحقيقات قبلي مشخص كرده بود كه حفظ توانايي آواز خواندن حتي در آفازي شديد امكان پذير است، اما استفاده از آواز- به ويژه آواز گروه كر- به طور گسترده در توانبخشي آفازي مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

جلسات توانبخشي توسط يك موسيقي درمانگر آموزش ديده و يك رهبر گروه كر آموزش ديده رهبري مي‌شد.

در حالي كه آواز درماني به طور معمول به صورت فردي انجام مي‌شود، اين محققان پيشنهاد كردند كه آموزش گروهي مبتني بر آواز بايد به عنوان بخشي از توانبخشي آفازي استفاده شود.

محققان همچنين دريافتند كه بار مسئوليت در ميان مراقبان خانواده شركت كننده در مطالعه به طور قابل توجهي كاهش يافت.

بيشتر بخوانيد : فيزيوتراپي سكته مغزي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۲:۲۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

عوارض تشنج بر مغز كودك و جلوگيري از آن

تشنج چيست و علائم آن در كودكان به چه صورت است؟

تشنج ناشي از تب در كودكان ناشي از تغيير ناگهاني دماي بدن كودك شما است و معمولاً در هنگام تب رخ مي‌دهد.

تشنج كودكان ممكن است براي خانواده و والدين ناراحت‌كننده باشد و باعث نگراني آن‌ها شود؛ اما بر خلاف تصور عموم براي كودك شما مضر نيست. حتي تشنج‌هاي بسيار طولاني كه يك ساعت يا بيشتر طول مي‌كشد تقريباً هرگز به كودك شما آسيب نمي‌زند. تشنج‌هاي ناشي از تب باعث آسيب مغزي نمي‌شوند و خطر ابتلا به صرع در كودكاني كه تشنج‌هاي ساده تب داشته‌اند، افزايش نمي‌يابد.

در طول تشنج:

كودك شما معمولاً هوشياري خود را از دست مي‌دهد.
ماهيچه‌هاي كودك ممكن است سفت شده يا تكان بخورد.
ممكن است صورت كودك شما قرمز يا آبي شود.
تشنج ممكن است چند دقيقه طول بكشد. هنگامي كه حركات او متوقف مي‌شود، كودك شما هوشياري خود را به دست مي‌آورد؛ اما احتمالاً پس از آن خواب‌آلود يا تحريك‌شده خواهد بود.

آيا تشنج كودكان درمان مي‌شود؟

براي توقف و درمان تشنج شما هيچ كاري نمي‌توانيد انجام دهيد؛ بهتر است در اين حالت به صورت زير عمل كنيد:

آرام باشيد و نترسيد.
كودك خود را روي يك سطح نرم، به پهلو يا پشت بخوابانيد.
سعي كنيد ببينيد چه اتفاقي مي‌افتد تا بتوانيد بعداً آن را براي پزشك توضيح دهيد. اگر بتوانيد فيلمي از تشنج كودكان ضبط كنيد تا به پزشك نشان دهيد، به تشخيص پزشك كمك خواهيد كرد.
در صورت امكان مدت زمان تشنج را اندازه بگيريد.
انگشتان خود را در دهان آن‌ها قرار ندهيد.
براي كاهش دما، كودك را در حمام قرار ندهيد.
چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد

اگر تشنج تب كودك شما كمتر از پنج دقيقه طول كشيد، در اسرع وقت براي يافتن علت تب به دكتر نورولوژي اطفال مراجعه كنيد. در صورت مشاهده علائم ناخوشي زياد كودك فورا او را به نزديك‌ترين بخش اورژانس بيمارستان منتقل كنيد.

اگر:

اين اولين تشنج كودك شما است؛
تشنج بيش از پنج دقيقه طول كشيد؛
هنگامي كه تشنج متوقف شد، كودك شما از خواب بيدار نشد؛
هنگامي كه تشنج متوقف شد، كودك شما بسيار بيمار به نظر رسيد؛
نياز است كه به پزشك اورژانس و بعدا به متخصص مغز و اعصاب كودكان مراجعه نماييد. گاهي اوقات كودكاني كه تشنج طولاني‌مدت داشته‌اند، نياز دارند تا چند روزي در بيمارستان تحت نظر باشند. اين كار معمولاً براي بررسي علت تب و مشاهده روند بيماري فرزندتان انجام مي‌شود.

مراقبت در منزل

در بيشتر موارد پس از ويزيت توسط پزشك مي‌توانيد در خانه از او مراقبت كنيد. كودك ممكن است براي چند روز كمي بداخلاق باشد؛ اين موضوع كاملا طبيعي است. روال معمول زندگي خود را از سر بگيريد. شب او را در در زمان هميشگي و در تخت خودش بخوابانيد. نگران تشنج مجدد نباشيد؛ در صورت تشنج مجدد تخت او امن خواهد بود.

عوارض تشنج بر كودكان

بيشتر كودكان تنها يك بار تشنج ناشي از تب را تجربه مي‌كنند؛ اما برخي از كودكان هم هستند كه معمولاً در طول بيماري‌هايي كه باعث تب مي‌شوند بيش از يك تشنج را تجربه مي‌كنند. اكثر كودكاني كه تشنج ناشي از تب دارند هيچ مشكل سلامتي در طولاني مدت ندارند. اگر كودك شما تشنج‌هاي طولاني مدت مكرر دارد، مراجعه به پزشك متخصص مغز و اعصاب كودكان مفيد و لازم است. درباره ضرورت مراجعه به متخصص از پزشك عمومي يا اورژانس بيمارستان كه كودك را ويزيت مي‌كند سؤال كنيد.

راه هاي جلوگيري از تشنج

تب پاسخ طبيعي بدن به عفونت است و هميشه نيازي به پايين‌آوردن تب نيست. درمان تب كودك با استامينوفن يا ايبوپروفن از تشنج كودكان جلوگيري نمي‌كند. با اين حال اگر تب حال براي فرزند شما بسيار ناراحت‌كننده است، مي‌توانيد با پيروي از توصيه‌هاي اين مقاله به او كمك كنيد تا احساس راحتي بيشتري كند.

جمع‌بندي؛ نكات كليدي در تشنج كودكان كه بايد به خاطر بسپاريد

يك كودك از هر 30 كودك يك بار و معمولا بين شش ماهگي تا شش سالگي دچار تشنج كودكان ناشي از تب مي‌شود.
هيچ كاري نمي‌توان براي جلوگيري از بروز تشنج ناشي از تب انجام داد.
در طول تشنج سعي كنيد آرام باشيد و وحشت نكنيد. كودك خود را در حمام قرار ندهيد، او را مهار نكنيد و چيزي در دهانش نگذاريد.
تشنج ناشي از تب براي كودك شما مضر نيست و باعث آسيب مغزي نمي‌شود.
اگر تشنج بيش از پنج دقيقه طول كشيد، با اورژانس تماس بگيريد.
اگر تشنج كمتر از پنج دقيقه طول كشيد و حال كودك شما قبل از تشنج بسيار ناخوشايند بود، در اسرع وقت او را نزد پزشك يا بخش اورژانس بيمارستان ببريد. در غير اين صورت از متخصص مغز و اعصاب وقت ويزيت بگيريد.
سوالات متداول

اگر كودك من تشنج ناشي از تب داشته باشد، آيا به اين معني است كه او صرع دارد؟

خير. تشنج كودكان ناشي از تب به حملات يا تشنج‌هايي گفته مي‌شود كه فقط با تب رخ مي‌دهند. كودكان مبتلا به صرع حملات مكرر بدون تب دارند. حتي اگر كودك شما تشنج‌هاي تب زيادي داشته باشد، باز هم به اين معني نيست كه او صرع دارد.در كودكاني كه تشنج‌هاي ساده تب دارند، خطر ابتلا به صرع افزايش نمي‌يابد.

بيشتر بخوانيد : مركز نوار مغز كودكان

آيا تشنج ناشي از تب باعث آسيب مغزي مي‌شود؟

خير. تشنج‌هاي ناشي از تب هر چقدر هم ترسناك به نظر برسند باعث آسيب مغزي نمي‌شوند. حتي تشنج‌هاي بسيار طولاني كه يك ساعت يا بيشتر طول مي‌كشند تقريباً هيچ آسيبي ايجاد نمي‌كنند.

اگر كودك من يك بار تشنج تب را تجربه كند، آيا دوباره تشنج مي‌كند؟

تقريباً از هر سه كودكي كه تشنج مي‌كند يك كودك تا حدود 6 سالگي همزمان با بيماري‌هاي تب‌دار مجددا تشنج خواهد داشت. اگر كودك شما سابقه يك تشنج ناشي از تب را دارد، بهتر است كه ياد بگيريد در صورت تكرار اين اتفاق چه كاري بايد انجام دهيد.

آيا مي‌شود با دادن استامينوفن يا ايبوپروفن به كودك از تشنج او جلوگيري كرد؟

خير. حتي اگر اين داروها به كاهش تب كمك كنند، اگر قرار باشد كودك شما تشنج تب داشته باشد، اين اتفاق خواهد افتاد و شما نمي‌توانيد هيچ كاري براي جلوگيري از آن انجام دهيد.

منبع : تسنيم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۷:۱۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

چرا تيروئيد كم كار مي شود

به گزارش اينتيتر به نقل از سلامت نيوز، ساسان شرقي گفت: تيروئيد، غده‌اي است پروانه‌اي شكل در جلوي گردن در پايين حنجره و بالاي استخوان‌هاي ترقوه. تيروئيد، دو نوع هورمون ترشح مي‌كند كه وارد خون مي‌شود و آنها باعثِ سوخت و ساز سلول‌هاي بدن اعم از پوست، عصب و…، مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : نوار عصب عضله

وي افزود: هدف اصلي تيروئيد، تنظيم سوخت‌وساز بدن است كه اگر نتواند اين كار را به درستي انجام دهد طبيعتاً سوخت و ساز بدن دچار مشكل مي‌شود كه اين حالت، را كم كاري تيروئيد مي‌گويند؛ بدين معنا كه، كار تيروئيد، كم شده است اما چرا اين اتفاق مي‌افتد.

شرقي با بيان اينكه يد لازم است تا تيروئيد بتواند كار خودش را انجام دهد، ادامه داد: هنگامي كه يد وجود نداشته باشد مواد ساخته نمي‌شود و كم كاري تيروئيد اتفاق مي‌افتد. از حدود ۲۰ سال پيش، در خاورميانه از جمله ايران، نمك طعام را يددار كردند و خوشبختانه كمبود يد نداريم و كمبود يد در بسياري از مناطق دنيا ريشه كن شده است؛ اما همچنان با رفع كمبود يد و اقدامات ديگر، هنوز هم با شيوع قابل توجهي از كم كاري تيروئيد در كشور مواجه هستيم.

وي افزود: هنگامي كه كمبود يد در جامعه‌اي رفع مي‌شود. يك نوع خود ايمني در بدن رخ مي‌دهد، بدين معنا كه بدن عليه خودش وارد عمل شده است. در همه جاي دنيا، بعد از رفع كمبود يد، اين مورد شايع است. در حال حاضر، بسياري از كم كاري تيروئيدها، در اثر خود ايمني است. بيماري كه به اسم هاشيموتو شناخته مي‌شود و ترسناك نيست ولي بيماران را مي‌ترساند. هاشيموتو يك بيماري خود ايمني است كه غده تيروئيد را مورد حمله قرار مي‌دهد و موجب بروز اختلال در كاركرد آن مي‌شود. مورد ديگري هم كه در كم كاري تيروئيد تأثيرگذار است، كمبود روي است.

اين متخصص غدد در پاسخ به اين پرسش كه كم كاري تيروئيد در بدن چه مي‌كند، بيان كرد: در موارد خفيف هيچ اتفاقي نمي‌افتد. معيارهايي براي خفيف يا شديد بودن كم كاري تيروئيد وجود دارد؛ اما خفيف بودن كم كاري تيروئيد، هيچ كاري نمي‌كند ولي در موارد شديد، عواقب جدي دارد. به طور مثال، در كودكان و نوزادان منجر به عقب ماندگي ذهني مي‌شود. در بزرگسالان سبب افزايش وزن، خواب آلودگي و حتي مي‌تواند تا نارسايي قلبي پيش رود. از اين رو، غربالگري نوزادان قانوني شده است و در همه جا انجام مي‌شود.

وي خواب آلودگي، كسل شدن و پر خوابي را يكي از نشانه‌ها و علائم كم كاري تيروئيد دانست و خاطرنشان كرد: فرد دچار كاهش اشتها مي‌شود؛ اما به رغم اينكه كاهش اشتها پيدا كرده است چون بدن سوخت و ساز انجام نمي‌دهد، فرد چاق مي‌شود و افزايش وزن دارد. معمولاً افزايش وزن در حد زير ۱۰ كيلو است. در مواقعي كه افراد احساس راحتي مي‌كنند، فرد سردش مي‌شود. ريزش مو، پوست خشك، يبوست، مشكل شنوايي، كندي ذهن هم از ديگر علائم كم كاري تيروئيد است. البته اين را هم بايد بدانيم كه كم كاري تيروئيد، روي خلق و خو هم تأثير مي‌گذارد و باعث كم حوصلگي افراد مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۴۰:۰۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

زياد ارضا شدن مردان در رابطه جنسي چه عوارضي دارد

تفاوت هاي رابطه جنسي زن و مرد كه هيچكس نمي داند!

كارشناسان مسائل جنسي و مشاوران فعال در اين حوزه، هيچ گاه تمايل چنداني براي تعيين گزارشي از حد كفايت ميزان و تعداد رابطه جنسي براي افراد نداشته اند. چرا كه باعث ميشود خيلي از افراد در مورد خود دچار گمان اشتباه شده و نتوانند مرز بين ميزان ميل و غريزه جنسي طبيعي را با مشكلاتي مانند اعتياد و بيش فعالي جنسي تشخيص دهند. با اين وجود به طوركلي بين يك زوج سالم داشتن رابطه جنسي يك تا دو بار در ماه و به طور كلي كمتر از 10 مرتبه در يكسال ازدواج بدون رابطه جنسي تلقي شده و معمولا ميانگين يك تا سه بار در هفته براي بيشتر افراد ارتباطي طبيعي و متعادل محسوب ميگردد


زياد ارضا شدن مرد، زياده روي در مقاربت و از آن بدتر داشتن شريك هاي جنسي متعدد آسيب ها و مشكلات فراواني براي مردان، خانواده و جامعه به همراه خواهد داشت. در ادامه برخي از مضرات زياد ارضا شدن مرد از نظر متخصصان طب سنتي و صاحبنظران گردآوري شده است

مضرات زياد ارضا شدن مرد


علاوه بر عوارض فراوان زياده روي در مقاربت و زياد ارضا شدن مرد، اين افراد با مشكلات روحي متعددي مواجه ميگردند. غير از آنكه چنين افرادي اگر كنترل ميل و افزون خواهي خود را از دست بدهند ممكن است تا جايي به خيال پردازي هاي جنسي بپردازند كه در حقيقت مرز بين واقعيت و رويا را از دست داده و چنانچه ازدواج كرده باشند از عهده وظايف زناشويي خود به خوبي بر نيايند و اگر مجرد باشند دچار سرخوردگي، ياس و افسردگي ميگردند.

ديگر مضرات زياد ارضا شدن مرد در برخي افراد اقدام به خود ارضايي است. افرادي كه خود ارضايي را تجربه مي‌كنند فقط براي مدت كوتاهي احساس رضايت و آسودگي دارند و بعد همه چيز برعكس شده و مضرات زياد ارضا شدن بروز مي‌نمايند. اين عمل ناشايست عوارض روحي و جسمي متعددي براي فرد به همراه دارد


زياد ارضا شدن مرد چه ضرري دارد

پژوهشهاي جديد محققان در زمينه زياد ارضا شدن به ويژه در رابطه با مردان نشان داده است، كه تكرار و زياده روي در اعمال جنسي علاوه بر كاهش قدرت و بنيه مردان بر قدرت باروري آنها نيز موثر بوده و باعث كاهش قدرت باروري ميگردد. چنان چه تعداد دفعات رابطه جنسي افزايش يابد، ميزان اسپرم در هر بار انزال كاهش مي يابد و اگر اين ميزان كه به طور معمول بين 40 تا 60 ميليون اسپرم در هر ميلي ليتر مايع مني است، به كمتر از بيست ميليون اسپرم برسد مي تواند در زمينه باروري ايجاد مشكل كند.


زياد ارضا شدن مرد آسيب به قلب و ايجاد مشكلات قلبي و همچنين تشديد امكان سكته مغزي است. در حقيقت بين ميزان و تعداد رابطه جنسي مردان با برخي هورمونهاي جنسي خاص كه نوعي فاكتور خطرزا براي بيماري هاي قلبي و ايجاد سكته مغزي هستند، ارتباط مستقيمي وجود دارد كه لازم است مردان در زمينه تعديل نيازهاي جنسي خود دقت كننند.

زياد ارضا شدن مرد باعث داشتن شريكهاي جنسي متعدد نيز زمينه بروز بيماري هاي مختلف نظير ايدز، هپاتيت، زگيل تناسلي، سوزاك و …، انتشار و گسترش آن در جامعه را ايجاد ميكند.

بيشتر بخوانيد : كلينيك سلامت جنسي

مضرات زياد ارضا شدن از نظر ابن سينا


ابوعلي سينا اعتقاد داشت كه براي كم كردن شهوت استفاده از تخم كاهو، آب كاهو و خوردن برگهاي كاهو بسيار مفيد است. از نظر اين دانشمند ايراني مني، مايه حيات و قوت جان مردان است. پس بايستي در جماع رعايت حد اعتدال را نمود .كثرت جماع و زياده روي در مقاربت، باعث كاهش طول عمر و سستي بدن مي شود . افراط در جماع در هر حال مضرترين چيز هاست، خصوصا هنگامي كه پي در پي باشد چرا كه باعث ضعف مغز، قلب، كبد، قوا، اعصاب، بينايي، معده، كليه، مثانه و تپش قلب و درد كمر و باسن، سياتيك، نقرس و امثال اينها مي گردد . همچنين سبب كاهش توان و ضعف اعصاب و حدوث امراضي مانند فلج، رعشه، لقوه، تشنّج، ضعف قوه هاضمه، كاهش قواي جسماني مردان، قولنج، بدبويي دهان و ضعف ساير قوا مي شود. علت اين امر، آن است كه بدن براي توليد مني مراحل زيادي طي كرده و قواي زيادي صرف كرده است . همچنين كثرت جماع به چشم و ميزان ديد فرد آسيب مي‌رساند .

به طور كلي متخصصان طب سنتي معتقدند در هنگام زياد ارضا شدن بدن خشك و سرد ميشود و افزايش سردي بدن زمينه بروز ساير امراض و بيماري ها خواهد بود. عوارض نزديكي زياد ارضا شدن در مردان باعث مي شود تا در صورت عدم وجود زن؛ مرد به خود ارضايي روي بياورد و يكي از مضرات زياد ارضا شدن ، تماشاي فيلم مستهجن و خود ارضايي است.

منبع : روزنو


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۰۳:۴۴ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

بهترين زمان براي جدا كردن اتاق خواب كودك

مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه نسبت‌هاي تقريباً همه‌گير كودكان، امروزه با والدين مشترك مي‌خوابند. همچنين ۴۵ درصد از مادران به كودكان ۸ تا ۱۲ ساله خود اجازه مي‌دهند هر از گاهي با آن‌ها بخوابند و ۱۳ درصد از مادران هر شب اجازه به اين كار مي‌دهند. دلايلي كه والدين به كودكان اجازه مي‌دهند تا پيش آن‌ها بخوابند دقيقاً مشخص نيست اما داده‌ها نشان مي‌دهد كه كودكان امروزي نسبت به نسل‌هاي قبلي داراي سطوح بالاتري از اضطراب هستند كه دلايل اين امر عبارت‌اند از: نرخ طلاق بالاتر، فشارهاي تحصيلي بيشتر، استفاده مفرط از تلفن همراه و بازي‌هاي آنلاين و...؛ درنتيجه، امروزه كودكان كمتر به خود متكي هستند و والدين اغلب اين مشكل را با اجازه دادن به خواب مشترك حل مي‌كنند درحالي‌كه اين مسئله مي‌تواند مشكلات زيادي را براي كودك و والدين به دنبال داشته باشد كه در اين رابطه با دكتر زهره واثقي، روانشناس كودك و عضو انجمن روانشناسي سلامت ايران به گفت‌وگو پرداختيم.

انجمن پزشكان اطفال نسبت به خواب مشترك كودك و والدين در هر سني هشدار مي‌دهد، به‌خصوص اگر نوزاد كمتر از چهار ماه باشد. اين سازمان توصيه مي‌كند كه نوزاداني كه در يك اتاق با والدينشان مي‌خوابند، بايد حداقل به مدت شش ماه، ترجيحاً يك سال، به‌جاي اينكه در يك‌تخت مشترك باشند، در رختخواب يا تخت‌هاي جداگانه قرار بگيرند زيرا خوابيدن كودك وسط والدين و يا در فاصله نزديك از مادر مي‌تواند خطر خفگي، سندرم مرگ ناگهاني نوزاد و ساير مرگ‌هاي مرتبط با خواب را افزايش دهد؛ از طرف ديگر، اگر كودكان در سن مناسب روي تخت جداگانه قرار نگيرند، انجام اين كار با بزرگ‌تر شدن آن‌ها دشوار مي‌شود. دكتر واثقي دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «با توجه به اينكه از تولد تا ۲ سالگي مرحله شكل‌گيري اعتماد كودك است، پيشنهاد مي‌شود بعد از سن ۲ سالگي براي جدا خوابيدن كودك اقدام شود. براي اقدام به اين كار ابتدا بايد بدانيد كه اين پروسه بسيار مهم و وقت‌گير است و نيازمند صبر و شكيبايي والدين است.»

به گفته واثقي وادار كردن كودك به جدا خوابيدن يا به‌زور نگه‌داشتن كودك در يك اتاق جداگانه براي خوابيدن روش نامناسبي است. كودكان بايد از آزادي جدايي برخوردار باشند و هر زمان كه كودك ترسيده يا مضطرب است، والدين بايد او را از حضور خود اطمينان دهند. به همين منظور براي اقدام به جدا خواباندن كودك خود، هر شب در اتاق او حضور داشته باشيد و به او اين امنيت خاطر را بدهيد كه من تا وقتي‌كه به خواب نرفتي، كنارت خواهم بود. اگر كودكتان نيمه‌هاي شب به اتاق شما آمد، او را به اتاقش ببريد و كنار او بخوابيد يا بنشينيد تا دوباره بخوابد. همچنين كودك را تشويق كنيد و در ابتدا بعد از هر بار خوابيدن در اتاق خودش به او جايزه دهيد و كم كم فواصل جايزه دادن را زياد كنيد. توجه داشته باشيد در مقابل اصرار كودك براي خوابيدن در اتاقتان بايد مقاومت كنيد.

بسياري از كودكان به دليل ترس از تنهايي خوابيدن اصرار دارند تا در كنار والدينشان بخوابند. ترس‌هاي شبانه در بين كودكان بسيار رايج است و ممكن است شامل ترس از تاريكي، ترس از دزد، هيولا و... باشد. واثقي اولين اقدام براي كودكاني كه از تنهايي خوابيدن هراس دارند را پيدا كردن ريشه ترس مي‌داند و دراين‌باره مي‌گويد: «تخيلات ذهني كودك از شخصيت تخيلي فيلم، كارتون، آزار و اذيت جسمي و جنسي از جانب يكي از نزديكان و اختلاف پدر و مادر از عمده‌ترين دلايل ترس كودك از تنهايي است. ريشه‌يابي و حل مسئله توسط يك روانشناس در سرعت از بين بردن اين هراس بسيار كمك‌كننده است.»

اين روانشناس كودك بعد از ريشه‌يابي ترس، به روش‌هاي كمك‌كننده در اين امر مي‌پردازد و مي‌گويد: «دكوراسيون اتاق فرزندتان را تغيير دهيد. به‌عنوان‌مثال با روتختي جديد، چراغ‌خواب جديد و...اتاق كودك را برايش جذاب كنيد. محل خواب فرزندتان را با يك چراغ‌خواب روشن كنيد. همچنين آرامش فرزند خود را زماني كه كنار شماست از بين ببريد. به‌عنوان‌مثال، جاي خواب او را تنگ كنيد و اگر اعتراض كرد بگوييد كه در اتاق خودش آرامش بيشتري خواهد داشت.»

اغلب والدين در سن ۳ يا ۴ سالگي از خوابيدن فرزندشان در اتاق مشترك خودداري مي‌كنند و از اين سن سعي مي‌كنند تا كودك را به‌تنهايي خوابيدن عادت دهند. برخي از والدين تا سن ۵ سالگي به خواب مشترك ادامه مي‌دهند و معتقدند كه جدا كردن خواب كودك به‌يك‌باره ممكن است منجر به اضطراب جدايي در فرزندشان شود. عده ديگر از والدين تا سنين ۱۰-۱۱ سالگي همچنان به فرزندشان اجازه مي‌دهند تا در كنارشان بخوابد و اظهار مي‌كنند فرزندشان هنوز راضي به‌تنهايي خوابيدن نشده است اما والدين بايد بدانند كه ادامه اين روند تا سن ۱۰-۱۱ سالگي مي‌تواند منجر به مشكلاتي ازجمله عدم استقلال و اعتمادبه‌نفس در كودك شود.

وقتي براي سال‌هاي طولاني كنار فرزندتان مي‌خوابيد، به او ياد مي‌دهيد كه بيش‌ازحد به شما وابسته باشد. اگر كودك شما با بزرگ‌تر شدن هنوز احساس امنيت نكند و عادت به اين داشته باشد كه شما هميشه دركنارش باشيد و دستش را بگيريد، شما يك كودك مضطرب را پرورش خواهيد داد. از طرف ديگر، كودكي كه ۱۰-۱۱ سال است كه در كنار والدينش مي‌خوابد، فردي وابسته خواهد بود كه براي انجام هر كاري به والدينش تكيه خواهد كرد. چنين كودكي ممكن است نتواند به‌خوبي از پس مشكلات خود برآيد و هيچ نوع روش خود آرام بخشي يا مراقبت از خود براي كنار آمدن با موقعيت‌هاي منفي بعدي در زندگي را ايجاد نكند. اين مسئله به‌طور بالقوه مي‌تواند مشكلي بزرگ براي كودكاني باشد كه در مدرسه يا ساير موقعيت‌هاي اجتماعي مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرند؛ اين كودكان به دليل مشكل اتكاي به والدين و عدم اعتمادبه‌نفس نمي‌دانند چگونه مشكلاتشان را حل كنند. هرچه فرزند شما مستقل‌تر باشد، در طول رشد شادتر و سازگارتر خواهد بود. كودك شما بايد به‌اندازه كافي احساس امنيت كند و اين كار با تجربيات جديد ازجمله تنهايي خوابيدن تحقق پيدا خواهد كرد.

بيشتر بخوانيد : درمان اختلالات خواب

چطور كودكان بزرگ‌تر را به‌تنهايي خوابيدن عادت دهيم؟
واثقي در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: «با توجه به اينكه تا سن ۱۰-۱۱ سالگي كودك نتوانسته مستقل شود حتماً بايد ريشه هراس از تنها خوابيدن شناسايي گردد. بعد از تشخيص و حل ريشه ترس، قاطع بودن والدين حائز اهميت است. به فرزند خود نه‌تنها در كلام بلكه در عمل نيز «نه» بگوييد. حتي اگر فرزندتان چندين بار به اتاق شما آمد نبايد اجازه دهيد در كنار شما بخوابد و بايد قاطعانه بگوييد نه!. علاوه بر اين، با استفاده از تشويق و تنبيه مي‌توانيد انجام اين پروسه را سرعت دهيد. مثلاً اگر كودك ۱۰- ۱۱ ساله شما حاضر به‌تنهايي خوابيدن شد براي او هديه موردعلاقه‌اش را بخريد و اگر مقاومت نشان داد او را با محروم كردن از بازي با موبايل يا ايكس باكس تنبيه كنيد.

منبع : دنياي اقتصاد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۶:۲۴ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

علامت اصلي آلزايمر چيست؟

دكتر سيدجواد حسيني نژاد، در برنامه ضربان شبكه سلامت سيما، در پاسخ به اين سوال كه حافظه چيست، گفت: حافظه تركيب سه فعاليت در مغز است. مهم‌ترين قسمت، ثبت و دريافت اطلاعات از محيط است كه در لوب گيجگاهي ذخيره مي‌شود، تا فرد در زمان لازم بتواند آن‌ها را بازيابي كند. اين سه فرآيند، حافظه نام دارد و هرگونه اختلالي در اين سه مرحله، با اختلال حافظه همراه است.گاهي استرس زياد باعث عدم تمركز و ثبت نشدن وقايع در مغز مي‌شود، كه با فراموشي حاصل از آلزايمر، تفاوت دارد.

وي افزود: مهم‌ترين علامت بيماري آلزايمر، اختلال حافظه است. در بيماري آلزايمر، معمولاً اطرافيان بيمار شكايت دارند و خود بيمار هيچ گونه شكايتي ندارد.

اين متخصص مغز و اعصاب، حافظه فوري، حافظه اخير و حافظه دور را، سه قسمت اصلي حافظه دانست و يادآوري كرد: مهم‌ترين قسمت از حافظه كه در بيماران آلزايمري آسيب مي‌بيند، حافظه اخير است. اين افراد، حوادث چند ساعت پيش را فراموش مي‌كنند، اما حوادث سال‌هاي دور را به خاطر سپرده اند. از جمله افتراق انواع فراموشي‌ها، اين است كه كساني كه مبتلا به آلزايمر نيستند، در همه انواع حافظه دچار مشكل مي‌شوند. همچنين در بيماري كم كاري تيروئيد، كمبود ويتامين B ۱۲، افسردگي و استرس‌هاي روحي و رواني، ميزاني از اختلال حافظه وجود دارد كه پس از درمان، قابل برگشت است و نبايد با اختلال حافظه بيماري آلزايمر، اشتباه شود.

وي افزود: در آمريكا حدود ۲۰ درصد افراد بالاي ۶۵ سال، به درجاتي از بيماري آلزايمر مبتلا هستند، اين آمار در افراد بالاي ۸۵ سال به ۴۰ درصد افزايش مي‌يابد.

اين متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به اين سوال كه آيا آلزايمر، تنها از دست دادن حافظه اخير است يا موارد ديگري را نيز شامل مي‌شود، گفت: در بيماري آلزايمر، قسمت‌هاي مختلف از مغز توسط «انباشت پروتئيني» كه در سلول‌هاي مغز صورت مي‌گيرد، باعث تخريب سلول‌هاي مغز مي‌شود.

طبيعتاً علائم آلزايمر تنها به اختلالات حافظه محدود نمي‌شود و به تناسب اين كه چه قسمتي از مغز درگير شود، علائم متفاوت خواهد بود.

حسيني نژاد افزود: اگر قسمت جلوي پيشاني مغز درگير شود، فرد علائمي از اختلال شخصيت و افسردگي پيدا مي‌كند. يكي از مشكلاتي كه اطرافيان فرد آلزايمري را آزار مي‌دهد؛ توهم‌هاي ناشي از بدبيني است، بي قراري و خروج از منزل نيز از ديگر علائم بيماري آلزايمر است.

توهم و هذيان فرد مبتلا به آلزايمر، در اختيار خودش نيست، توصيه مي‌شود در برخورد با اين افراد، هيچ گونه تأييد و انكاري، انجام نگيرد، بهترين كار اين است كه سعي كنيد موضوع را عوض كرده و با موضوع‌هاي خوشايند بيمار، با او صحبت كنيد.

حسيني نژاد افزود: علائم آلزايمر در تاريكي هوا شديدتر مي‌شود، به همين جهت، براي جلوگيري از اين مسئله توصيه مي‌شود نور داخل منزل را به نحو مناسبي تنظيم كنيد.

وي به فرزندان خانواده‌ها توصيه كرد: پدر و مادر‌ها را از خانه قديمي خودشان خارج نكنيد، زيرا اين افراد با محيط آشناي قبلي، خاطره و انس دارند كه در حفظ آرامش آنها، بسيار تأثيرگذار است.

حسيني نژاد همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان به طور صددرصد از بروز ابتلاء به آلزايمر جلوگيري كرد، افزود: مي‌توانيم علائم را به تأخير بياندازيم و از شدت آن بكاهيم، اما نمي‌توان به طور صد درصد از بروز آن پيشگيري كرد.

اين متخصص مغز و اعصاب گفت: بيماري آلزايمر معمولاً به يك زمينه مستعد ژنتيكي و همچنين عوامل محيطي، براي بروز خود نيازمند است. تحقيقات انجام گرفته، مؤيد اين نكته است؛ افرادي كه سابقه مطالعه بيشتري دارند، ديرتر به آلزايمر مبتلا مي‌شوند و يا در صورت ابتلاء، خفيف‌تر مبتلا مي‌شوند، زيرا در اين افراد سلول‌هاي مغزي، مرتب در حال فعاليت هستند و بازسازي و قوي‌تر مي‌شوند، وي همچنين، از ورزش به عنوان عاملي كه در جلوگيري از انواع بيماري‌ها مؤثر است، نام برد.

بيشتر بخوانيد : نوار عصب و عضله كودكان

وي در پاسخ به اين سوال، كه آيا غذا‌ها مي‌توانند در ابتلاء افراد به آلزايمر نقش داشته باشد، گفت: غذا‌هاي چرب و پر پروتئين، غذا‌هاي فرآوري شده و صنعتي، فرد را مستعد ابتلاء به اين بيماري مي‌كند و يا حتي ممكن است، ابتلاء به اين بيماري را سرعت بخشد.

حسيني نژاد افزود: مصرف غذا‌هاي حاوي فسفر، سلنيوم و منيزيوم، به بازسازي سلول‌هاي مغزي كمك مي‌كند. همچنين به افرادي كه خام گياه خوار هستند، از نظر كمبود ويتامين B ۱۲ (كه با اختلال حافظه همراه است)، هشدار داد.

وي همچنين از آلودگي هوا، به عنوان عامل مؤثر در ابتلاء به آلزايمر نام برد و گفت: درمان‌هاي دارويي تنها سير پيشرفت آلزايمر را كُند مي‌كنند و بر درمان مؤثر نيستند. شايد در آينده بتوان با استفاده از سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري آلزايمر موفق بود.

منبع :ميگنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۳:۵۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نوار مغزي چه چيزي را نشان ميدهد؟

EEG (الكتروانسفالوگرام) سيگنال هاي الكتريكي مغز شما را اندازه گيري و ثبت مي كند. در طول EEG، يك تكنسين ديسك هاي فلزي كوچك (الكترود) را روي پوست سر شما قرار مي دهد. الكترودها به دستگاهي متصل مي شوند كه اطلاعاتي در مورد فعاليت مغز به پزشك شما مي دهد. فعاليت مغز مي تواند به پزشك شما در تشخيص و نظارت بر شرايطي كه بر مغز شما تأثير مي گذارد كمك كند.
چرا EEG انجام مي شود؟
به گزارش سلامت نيوز به نقل از ماي كليولند كلينيك ، اغلب،پزشك از EEG براي بررسي فعاليت تشنج مرتبط با صرع استفاده مي كنند. EEG همچنين مي تواند به نظارت بر وضعيت سلامتي كمك كند يا بفهمد چه چيزي باعث ايجاد علائم خاص مي شود.

پزشكان ممكن است از EEG در طول جراحي مغز يا براي آزمايش فعاليت مغز فردي در كما استفاده كنند.

EEG همچنين مي تواند وضعيت بيماري هاي مرتبط با مغز مانند:

بيماري آلزايمر يا زوال عقل
آسيب مغزي
عفونت ها، از جمله آنسفاليت
تومورها
EEG به تشخيص علل علائمي مانند موارد زير مي پردازد:

گيجي
غش ( سنكوپ )
از دست دادن حافظه
تشنج
چه كسي EEG را انجام مي دهد؟
يك تكنسين EEG ويژه آموزش ديده اين روش را انجام مي دهد. ممكن است به دستور پزشك خود يك EEG در آزمايشگاه سرپايي يا بستري داشته باشيد. برخي از تست‌هاي EEG فعاليت مغز شما را در حين انجام فعاليت‌هاي معمول خود با دستگاه سرپايي ثبت مي‌كنند.

انواع مختلف تست هاي EEG چيست؟
چندين نوع آزمايش EEG وجود دارد:

EEG معمولي : اسكن معمول ۲۳ دقيقه طول مي كشد. تكنسين EEG شما ممكن است از شما بخواهد كه تنفس متفاوتي داشته باشيد يا در طول تست به چراغ هاي چشمك زن نگاه كنيد.
EEG طولاني مدت: آزمايش EEG طولاني مدت معمولاً يك ساعت و 15 دقيقه طول مي كشد، اما برخي از انواع مي توانند چندين روز طول بكشند. EEG طولاني مدت اطلاعات بيشتري نسبت به EEG معمولي به پزشك مي دهد.پزشك شما ممكن است از يك آزمايش EEG طولاني مدت براي تشخيص يا مديريت اختلالات تشنج استفاده كند. EEG هاي طولاني مدت از ويدئو استفاده مي كنند.
EEG سرپايي: EEG سرپايي يك تا سه روز طول مي كشد. EEG هاي سرپايي در خانه يا در يك واحد مانيتورينگ EEG انجام مي شود. در طول EEG سرپايي، الكترودها به يك ضبط كننده EEG كوچك متصل مي شوند. شما مي توانيد بيشتر فعاليت هاي روزانه خود را انجام دهيد در حالي كه دستگاه فعاليت مغز شما را رديابي مي كند. اگر تشنج يا رويدادي داريد كه پزشك شما در تلاش است آن را ثبت كند، شما يا يكي از اعضاي خانواده مي‌توانيد دكمه‌اي را فشار دهيد.
EEG ويدئويي: تكنسين يك ويدئو از شما در طول EEG ضبط مي كند. ضبط ويديو به پزشك شما كمك مي‌كند تا ببيند و بشنود كه در هنگام تشنج يا ساير رويدادهاي مغزي چه مي‌كنيد. پزشك شما همچنين ممكن است اين آزمايش را نظارت بر EEG، تله متري EEG يا نظارت تصويري EEG بنامد.
EEG خواب: يك تكنسين آزمايش EEG را در هنگام خواب انجام مي دهد. اگر EEG معمول اطلاعات كافي را ارائه نكند، ممكن است پزشكان EEG خواب را درخواست دهند. ممكن است يك مطالعه خواب براي آزمايش اختلالات خواب با يك مركز اختلالات خواب انجام دهيد.
EEG چگونه كار مي كند؟
الكترودهاي روي پوست سر شما سيگنال‌هاي الكتريكي (تكانه‌ها) را هنگام حركت بين سلول‌هاي مغز اندازه‌گيري مي‌كنند. الكترودها ديسك هاي فلزي كوچكي هستند كه تكنسين آن ها را با چسب قابل جابجايي روي پوست سر شما محكم مي كند.


بيشتر بخوانيد : بهترين كلينيك نوار مغز


الكترودها به سيم‌هايي متصل مي‌شوند كه سيگنال‌هاي عصبي را كه تكانه‌هاي الكتريكي هستند، حس مي‌كنند. الكترودها اطلاعات مربوط به سيگنال ها را به دستگاه EEG ارسال مي كنند.

دستگاه EEG تكانه ها را با خطوط (ردپايي) كه الگوهاي امواج مغزي را نشان مي دهد، ثبت مي كند. زماني كه شما بيدار هستيد و خواب هستيد، مغز الگوهاي امواج خاصي دارد. اگر تشنج داشته باشيد، الگوي امواج تغيير مي كند.

چگونه براي EEG آماده شوم؟
براي آماده شدن براي EEG، شما:

شب قبل از EEG موهاي خود را بشوييد. (بعد از آن از چيزي مانند نرم كننده يا محصول حالت دهنده استفاده نكنيد.)
به مدت هشت ساعت قبل از آزمايش از خوردن يا نوشيدني حاوي كافئين مانند قهوه، چاي سياه يا نوشيدني هاي انرژي زا خودداري كنيد.
دستورالعمل هاي پزشك خود، از جمله هرگونه تغيير در دارو را دنبال كنيد.
در طول EEG چه انتظاري بايد داشته باشم؟
آنچه در طول EEG اتفاق مي افتد به شرح زير است:

روي يك تخت راحت دراز ميكشيد
يك تكنسين حدود 23 الكترود را با چسب يا خمير روي پوست سر شما قرار مي دهد
با چشمان باز يا بسته استراحت مي كنيد
شما ممكن است به نور روشن نگاه كنيد يا به طور متفاوتي نفس بكشيد تا ببينيد آيا مغز شما در طول اين مراحل فعال سازي تغييراتي دارد يا خير
اگر تشنج داشته باشيد، تكنسين فعاليت را در پرونده يادداشت مي كند
در طول EEG هاي معمول، تكنسين به مدت 23 دقيقه ضبط مي كند و تلاش مي كند حداقل بخشي از خواب آلودگي يا خواب را به دست آورد. در طول EEG كه چندين ساعت طول مي كشد، آنها تلاش مي كنند تا ضبط خواب طولاني تري داشته باشند و مطالعه را به مدت يك ساعت و 15 دقيقه ثبت كنند
در طول EEG سرپايي، شما معمولاً به خانه مي رويد و فعاليت هاي معمول خود را انجام مي دهيد. شما يك ضبط كننده EEG قابل حمل را براي يك تا سه روز حمل مي كنيد يا مي پوشيد
بعد از EEG چه اتفاقي مي افتد؟
بعد از نوار مغزي، تكنسين الكترودها را برمي دارد و پوست سر شما را تميز مي كند. موها و پوست شما ممكن است چسبناك به نظر برسند، بنابراين بهتر است موهاي خود را در خانه بشوييد. مي‌توانيد رانندگي كنيد و به فعاليت‌هاي معمول خود بازگرديد، مگر اينكه پزشكتان بگويد كه نبايد انجام دهيد.

آيا EEG عوارض جانبي دارد؟
برخي از افراد ممكن است هنگام تنفس عميق در طول EEG احساس سرگيجه كنند.

احتمال بسياركمي براي تشنج در طول EEG وجود دارد. اگر اين اتفاق بيفتد، پزشك شما براي كمك كردن آماده است.

چه زماني نتايج EEG خود را دريافت خواهم كرد؟
نتايج EEG خود را در يك قرار ملاقات بعدي خواهيد فهميد. پزشك شما نتايج EEG را براي شما توضيح خواهد داد.

نتايج EEG به چه معناست؟
پزشك شما الگوهاي امواج مغزي را كه EEG شما شناسايي كرده است، بررسي مي كند. نتايج آزمايش الگوها را طبيعي يا غيرعادي توصيف مي كند.

الگوهاي غير طبيعي دلايل مختلفي دارند، مانند:

الكليسم يا اختلالات مصرف مواد ( سوء مصرف مواد )
خونريزي در مغز
تورم مغز ( ادم )
تومور مغزي
آسيب سر
ميگرن
اختلال تشنجي مانند صرع
اختلال خواب، مانند آپنه خواب يا ناركولپسي
سكته مغزي
اگر EEG غيرطبيعي داشته باشم چه اتفاقي مي افتد؟
پزشك شما ممكن است شما را به يك متخصص مانند يك متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. يك متخصص مي تواند بيماري شما را تشخيص، درمان يا مديريت كند.

EEG (الكتروانسفالوگرام) يك آزمايش بي خطر و بدون درد است كه فعاليت مغز را اندازه گيري مي كند. EEG مي تواند به پزشك شما كمك كند تا علت علائمي مانند تشنج، گيجي يا از دست دادن حافظه را بياموزد. با تشخيص،پزشك شما مي تواند يك بيماري مرتبط با مغز را به طور مناسب درمان و مديريت كند.

منبع : سلامت نيوز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۴:۰۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)