اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

آيا درمان پاركينسون امكان‌پذير است؟

آيا درمان پاركينسون امكان‌پذير است؟
يك متخصص مغز و اعصاب گفت: بيماري پاركينسون درمان قطعي ندارد، اما با تجويز داروهاي داراي ساختمان دوپامين براي بيماران، سعي مي‌شود علائم بيمار تا حد امكان كنترل و كم شود.

فرشته اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار ايمنا، اظهار كرد: بيماري پاركينسون جزو بيماري‌هاي تحليل‌برنده مغزي است، كه در آن سلول‌هاي سازنده دوپامين با سرعتي بيش از حد معمول از بين مي‌روند. اين بيماري درمان قطعي ندارد، اما با تجويز داروهاي داراي ساختمان دوپامين براي بيماران، سعي مي‌شود علائم بيمار تا حد امكان كنترل و كم شود، تا فرد مبتلا بتواند سير طبيعي زندگي خود را داشته باشد.

وي با بيان اينكه داروهايي تحت عنوان «لئوپال» براي بيماران مبتلا به بيماري پاركينسون تجويز مي‌شود، افزود: اين داروها وارد مغز بيمار شده، تبديل به دوپامين مي‌شود و در نتيجه تا حد زيادي توان كنترل كمبود دوپامين در مغز بيمار را دارد.

عوارض افزايش دوز دارو بر بيماران پاركينسون
اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينكه گاهي به‌علت عوارض دارو نمي‌توان دوز آن را افزايش داد، تصريح كرد: اين دارو در اوايل تأثير بسيار خوبي بر بيماران دارد، اما به مرور زمان در نتيجه كاهش يافتن دوپامين مغز فرد، پزشك ناگزير به افزايش دوز دارو مي‌شود؛ و متعاقب آن، عوارض دارو پديدار مي‌شود.

وي با بيان اينكه در درمان برخي از بيماران مبتلا به پاركينسون از روش جراحي استفاده مي‌شود، اضافه كرد: با انجام جراحي مغز، محركي در مغز بيمار جاي‌گذاري مي‌شود كه مي‌تواند سلول‌هاي مغز را تحريك كند و بيماراني كه در پي عوارض اين بيماري ناتوان شده‌اند، با جراحي بهتر مي‌شوند.

اشتري با بيان اينكه تزريق برخي از مواد نيز براي بهبود اين بيماري كمك‌كننده است، گفت: اين بيماري درمان قطعي ندارد، اما با اين حال، دارودرماني و جراحي مي‌تواند علائم فرد مبتلا به پاركينسون را مقداري بهبود ببخشد، تا عملكرد بهتري داشته باشد.

مقالات ديگر: درمان اختلالات خواب

تأثير ورزش و رژيم غذايي سالم بر بيماران پاركينسون
وي با بيان اينكه انجام ورزش‌هاي ساده مانند نرمش يا پياده‌روي به بيماران توصيه مي‌شود و اين اقدامات به بهبود وضعيت عضلات و استخوان‌هاي بيماران مي‌انجامد، ادامه داد: اين بيماري، خشكي بدن را به همراه دارد و با بي‌حركت ماندن بيمار، خشكي بدن او بيشتر خواهد شد.

اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينكه بهتر است بيماران مبتلا به پاركينسون رژيم غذايي سالمي داشته باشند، تصريح كرد: رژيم‌هاي كم‌نمك و كم‌چرب و مصرف سبزيجات و ميوه‌جات نيز به بيماران توصيه مي‌شود، زيرا كمك‌كننده بهبود وضعيت بيمار هستند. به علت اينكه سن بيشتر افراد مبتلا به اين بيماري بيش از ۶۰ سال است و احتمال سكته نيز وجود دارد، هدف، جلوگيري از ساير عللي است كه مي‌تواند زمينه ناتواني هرچه بيشتر فرد را ايجاد كند.

وي با بيان اينكه مصرف مواد پروتئيني همراه با دارو منجر به كم‌اثر شدن دارو مي‌شود، خاطرنشان كرد: به بيماران توصيه مي‌شود هم‌زمان با مصرف داروي خود، مواد غذايي پُرپروتئين مصرف نكنند، تا جذب دارو بهتر صورت گيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۰۸:۰۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)