اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

نقش كرونا در شيوع بيماري‌هاي اعصاب و روان

يك روانپزشك مطرح كرد؛
نقش كرونا در شيوع بيماري‌هاي اعصاب و روان
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، از تشديد اختلالات روان بعد از دوران پاندمي كرونا در جهان خبر داد و گفت: ۲۵ درصد جمعيت دنيا، درگير يكي از انواع اختلالات روان است.

به گزارش خبرگزاري مهر، امير ماهورام، با بيان اينكه دسترسي به خدمات سلامت محور در حوزه روان، تنها محدود به مراكز بيمارستاني نمي‌شود، خاطرنشان كرد: ارائه خدمات در سطح بالاتر (جامعه نگر) براي دسترسي راحت‌تر به خدمات سلامت در دستور كار است.

اين فوق تخصص روانپزشكي، انگ‌هاي اجتماعي و نگرش‌هاي منفي جامعه به مبتلايان به اختلالات روان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه كليشه‌هاي غلطي كه در جامعه شكل گرفته، مانع از دريافت خدمات سلامت روان در بسياري از افراد مي‌شود.

مقالات ديگر: در نوار مغز چه چيزهايي مشخص است

دندانپزشكي در منزل

ماهورام با تاكيد بر اينكه در بسياري از موارد انگ بيماري از خود بيماري هزينه بيشتري را به فرد و جامعه تحميل مي‌كند، تقويت فرهنگ انگ زدايي جامعه و افزايش آگاهي افراد و سياست‌گذاران از بيماري‌هاي اعصاب و روان را مهم‌ترين اقدام در تأمين سلامت جامعه عنوان كرد.

وي به نقش پاندمي كرونا در شيوع بيماري‌هاي اعصاب و روان اشاره كرد و افزود: كرونا با ترس و وحشت ابتلاء به اين بيماري، انزوا و كاهش ارتباطات افراد از يكديگر، ايجاد مشكلات اقتصادي و معيشتي و فقدان عزيزان، به ميزان قابل توجهي سلامت افراد را تحت تأثير قرار داد.

اين فوق تخصص روانپزشكي با بيان اينكه در بحران‌ها و شرايط تنش‌زا، استرس و نگراني افراد موضوعي طبيعي و نياز به مداخله جدي ندارد، خاطرنشان كرد: اساساً اين موضوع نشانه سلامت روان فرد است كه به اتفاقات اطراف واكنش نشان مي‌دهد.

ماهورام با تاكيد بر اينكه مشكلات روان زماني‎ كه براي مدت طولاني زندگي طبيعي و انجام فعاليت‌هاي روزمره را دچار اختلال كند، نياز به مداخله جدي دارد، گفت: اگر فردي نتواند بعد از گذر از يك بحران و يا شرايط تنش‌زا به زندگي عادي برگردد، بايد توسط پزشك متخصص تحت درمان قرار گيرد.

وي، پيگيري افراطي اخبار ناخوشايند را تهديدي براي سلامت اعصاب و روان دانست و توصيه كرد: گفتگو با متخصص، ايجاد تعاملات اجتماعي، به اشتراك گذاشتن احساسات خود با افراد معتمد به عنوان منابع حمايتي به ميزان قابل توجهي به سلامت روان افراد كمك مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۲:۰۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

سلامت روان چيزي فراتر از نبود اختلال‌هاي رواني است

به نقل از «خبرگزاري آريا»

سلامت روان چيزي فراتر از نبود اختلال‌هاي رواني است

خبرگزاري آريا-روانشناس تربيتي سلامت روان را قدرت آرام زيستن و با خود و ديگران در آرامش بودن توصيف كرد.به گزارش خبرگزاري آريا،«حشمت‌الله قهرمانلو» دكتراي روانشناس تربيتي دانشكده علوم پزشكي اسفراين مفهموم سلامت رواني را از نظر سازمان بهداشت جهاني چيزي فراتر از نبود اختلال‌هاي رواني دانست و گفت: مفهوم سلامت روان يعني خوب بودن ذهني، ادراك خودكار آمدي، استقلال و خودمختاري، كفايت و شايستگي، وابستگي ميان نسلي و خود شكوفايي توانمندي‌هاي بالقوه فكرو هيجاني است.

مقالات ديگر: نوار عصب چهار اندام چيست

وي افزود: شتاب گرفتن تحولات محيطي و تغيير و تنوع در ساختار و فرهنگ جوامع عاملي مهم در پيچيدگي آسيب‌ها و مشكلات اجتماعي و فردي است كه مي‌تواند موثر باشد كه برخي از آن‌ها در كنترل افراد است و برخي خارج از كنترل آن هاست و بسياري از افراد از توانايي‌هاي بالقوه خود براي پيشگيري از مشكلات استفاده نمي‌كنند كه علت اصلي آن نداشتن مهارت لازم در هنگام برخورد با شرايط سخت زندگي و نداشتن سلامت روان در برخورد با مشكل است.اين روانشناس تربيتي گفت: فرد با سلامت روان احساس راحتي مي‌كند و مي‌تواند با خودش و ديگران زندگي كند، او محدوديت‌ها و استعداد‌هاي خود را مي‌شناسد، كمبود‌هاي خود را مي‌پذيرد و براي بهبود رفتار خويش، گام بر مي‌دارد.

قهرمانلو با بيان اينكه سلامت روان در قدرت تصميم گيري در بحران‌ها و مقابله با مشكلات زندگي و فشار‌ها اثر گذار است، افزود: چنين شخصي مي‌داند كه در طول زندگي با فراز و نشيب‌هاي زيادي ممكن است مواجه شود، بنابراين براي دست يابي به سعادت كه يك امر نسبي است، بايد تلاش كند.وي گفت: نكته مهم اين است كه سلامت رواني در زمان كودكي پي ريزي مي‌شود و هيچ گاه از تكامل باز نمي‌ايستد بنابراين خانواده‌اي كه از سلامت رواني برخوردار است همه افراد خانواده رابطه خوبي با خود دارند، تنش‌ها و درگيري‌هاي آن‌ها با هم كم است.

مقالات ديگر: قيمت روكش زيركونيا 1401

اين روانشناس تربيتي با تاكيد بر اينكه كه والدين بايد از همان ابتداي تربيت روان كودك در بسياري از مسائل با آن‌ها با آگاهي كامل برخورد كنند، توصيه كرد: احساسات كودك را در موقعيت‌هاي مختلف درست شناسايي كنند و آن‌ها را به صورت كلامي و به شكل همدلانه به او انعكاس دهند.

منبع: خبرگزاري آريا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۵۰:۱۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

ساپينتو اعصاب خود را كاملا از دست داد!

ساپينتو اعصاب خود را كاملا از دست داد!

در شرايطي كه اعلام خطاي پنالتي به سود استقلال آنها را در موقعيت پيروزي قرار داده بود، اما عصبانيت ساپينتو باعث اخراج او شد.ساپينتو اعصاب خود را كاملا از دست داد!
به گزارش "ورزش سه"، در شرايطي كه بازي استقلال و گل گهر پس از گل تساوي سيرجاني ها بدون صحنه خاصي و در شرايطي كاملا آرام دنبال مي شد، ناگهان ارسال ابوالفضل جلالي به درون محوطه جريمه، باعث شكل گيري صحنه جنجالي در محوطه جريمه ميزبان شد كه باعث وقفه اي 5 دقيقه اي در بازي شد.

ارسال جلالي در شرايطي به حرداني رسيد كه امين قاسمي نژاد با ضربه اي قيچي برگردان، باعث سرنگوني بازيكن جوان استقلال شد و همين مسئله كافي بود تا سعيد عرب براقي به نشانه خطاي پنالتي در سوت خود بدمد. بازيكنان و نيمكت نشينان گل گهر به شدت نسبت به اين تصميم معترض بوده و معتقد بودند خطا بيرون از محوطه رخ داده است.

هر چند كه تصاوير تلويزيوني نشان مي داد تصميم داور مسابقه درست بوده و خطا درون محوطه جريمه رخ داده، اما سيرجاني ها به شدت معترض بودند و با اعتراض به كمك داور، اعتقاد داشتند كه تصميم آنها اشتباه است. همزمان نيز استقلالي ها با جلوگيري از نزديك شدن بازيكنان ميزبان به داوران، سعي داشتند مانع از تغيير تصميم عرب براقي و محمدرضا ابوالفضلي كمك داور اول بازي شوند.

مقالات ديگر: متخصص مغز و اعصاب در تهران
در نهايت داور روي تصميم خودش ماند و خطاي پنالتي را اعلام كرد اما پيش از آنكه اين ضربه زده شود، او به سمت نيمكت ذخيره هاي استقلال رفت و با كارت قرمز مستقيم، ريكاردو ساپينتو را از كنار زمين اخراج كرد و همين مسئله آتش خشم سرمربي پرتغالي را افزايش داد.

ساپينتو با حركات دستانش معتقد بود او كاري انجام نداده كه مستحق دريافت كارت قرمز باشد و به سمت عرب براقي حمله ور شد. همزمان نيز نيمكت نشينان استقلال از جمله بيژن طاهري و خسرو حيدري در تلاش بودند تا مانع از درگيري فيزيكي او با عرب براقي شوند.

در اين لحظه، ناگهان ساپينتو به سمت نيمكت گل گهر رفت و مشخص شد هدف او، سعيد الهويي كمك امير قلعه نويي است. ظاهرا پس از اعلام خطاي پنالتي به سود استقلال، او با سرمربي پرتغالي وارد درگيري هاي لفظي شده و همين مسئله خشم سرمربي پرتغالي را افزايش داد.

مقالات ديگر: ايمپلنت دندان فوري

سعيد الهويي نيز هم پس از اخراج و هم در پايان بازي گفت به واسطه همكاري با يك مربي پرتغالي، به اين زبان آشناست و ساپينتو در طول بازي با زبان پرتغالي، به آنها فحاشي كرده است و همين مسئله باعث عصبانيت او شده است.
در نهايت ميانجيگري هاي اطرافيان نيمكت 2 تيم و بخصوص بيژن طاهري، باعث شد تا اين درگيري ها افزايش پيدا نكند و در ادامه نيز عرب براقي با يك كارت قرمز، الهويي را نيز از كنار زمين اخراج كرد تا هر 2 چهره جنجالي سيرجان، بازي را از رختكن دنبال كنند.

نكته جالب اينكه ساپينتو پيش از شروع بازي، از قلعه نويي خواسته بود كه به دستيارانش اجازه اعتراض به داوري را ندهد و تنها هر 2 سرمربي از حق تيم هايشان دفاع كنند. مسئله اي كه به نظر مي رسد رعايت نشده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۱۲:۴۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)