اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

 

کلینیک فیزیوتراپی

 


احتمالا همه ما با فیزیوتراپی آشنا هستیم و به دلایلی خود یا یکی از نزدیکانمان به فیزیوتراپی مراجعه کرده است. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، حیطه های کاری و تنوع خدمات فیزیوتراپی هم گسترش یافت که این امر باعث شد تا خدمات بهتر و موثرتری به مراجعین ارائه شود. فیزیوتراپی در منزل یکی از انواع خدمات فیزیوتراپی می‌باشد که درمانگر با حضور در منزل مراجع روند ارزیابی و درمان را انجام می‌دهد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این نوع از فیزیوتراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی در کلینیک دارد؟ کدام یک از این خدمات برای بیمار ما مفید تر می‌باشد؟ در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد فیزیوتراپی در منزل توضیحاتی دهیم و شما را از مزیت ها و محدودیت های آن آگاه کنیم.

ایلنا

فیزیوتراپی در منزل چیست؟

 


بسیاری از افراد به دلایل مشکلات ارتوپدیک مانند شکستگی و مشکلات نورولوژیک مانند ام اس و سکته مغزی به خدمات فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کنند. این خدمات می‌تواند به صورت حضوری در کلینیک یا در منزل ارائه شود. خدمات فیزیوتراپی می‌تواند شامل تکنیک ها و تمرینات فعال و همچنین استفاده از دستگاه های تخصصی فیزیوتراپی و مدالیته های دمایی باشد. این خدمات به صورت تخصصی در کلینیک های فیزیوتراپی ارائه می‌شود. اما برای بسیاری از مراجعین، رفت و آمد به کلینیک بسیار سخت و هزینه‌بر می‌باشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و سبک جدید زندگی جامعه این شیوه از درمان طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. چون با حضور فیزیوتراپیست در منزل، مراجع احساس راحتی و آرامش بیشتری کرده و همکاری بهتری با درمانگر خود خواهد داشت. همچنین درمانگر دستگاه و وسایل مورد نیاز مراجع را که قابل حمل باشد، با خود به منزل مراجع برده تا جلسات فیزیوتراپی همراه با دستگاه های مورد نیاز و تخصصی برگزار شود. استفاده از هرکدام از دستگاه ها و امکانات به تشخیص فیزیوتراپیست می‌باشد و استفاده برون تشخیص درمانگر می‌تواند آسیب های زیادی به مراجع بزند.

 


چرا فیزیوتراپی در منزل؟

 


شاید این سوال را از خود بپرسید که چرا فیزیوتراپی در منزل؟ چرا با کلینیک مراجعه نکنیم؟ هدف از برگزاری جلسات فیزیوتراپی بهبود هرچه سریعتر مراجعین می‌باشد. فیزیوتراپی در منزل با توجه به مزیت هایی که دارد این امکان را فراهم می‌کند تا این بهبودی سریعتر و راحت تر به دست بیاید. به همین دلیل استفاده از این نوع از خدمات فیزیوتراپی، به شدت توصیح می‌شود. برگزاری جلسات فیزیوتراپی در منزل برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات امکان پذیر می‌باشد. بسیاری از مراجعین قادر به جابه جایی راحت و بدون کمک نیستند و به همین دلیل باید توسط یک یا چند نفر برای رفت و آمد همراهی شوند. جابه جایی این افراد هزینه و زحمات فراوانی دارد که باعث استهلاک مراجع و خانواده وی می‌شود. همچنین این جابه جایی برای بسیاری از مراجعین می‌تواند خطرناک باشد. شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا به آن و افتادن و شکستگی از خطرات احتمالی رفت و آمد مراجعین می‌باشد. همچنین از نظر زمان، مراجع مجبور است وقت زیادی بزای مراجعه به کلینیک صرف کند. مسیر رفت و آمد به کلینیک باعث خستگی مراجعین شده و اجازه نمی‌دهد مراجع بتواند از جلسه درمانی حداکثر استفاده را کند. همچنین مراجعینی که در منزل ویزیت می‌شوند عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند که باعث می‌شود که تلاش و همکاری بیشتری با درمانگر و انگیزه درمانی بالاتری داشته باشند. فیزیوتراپی در منزل افراد را از خطر ابتلا به کرونا دور کرده و کمک می‌کند افراد در شرایط بهتری درمان فیزیوتراپی را دریافت کنند. ام اس، سکته مغزی، ضایعه نخاعی، شکستگی ها و بسیاری از بیماری ها و عارضه های مفصلی می‌توانند از فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. فیزیوتراپی بیماران ام اس در منزل از پر طرفدار ترین خدمات توانبخشی می‌باشد. چون مراجعان مبتلا به ام اس به علت مصرف داروهای س کوب کننده سیستم ایمنی، احتمال بالاتری برای ابتلا به بیماری های ویروسی را دارند. به همین دلیل بیشتر این افراد تمایل زیادی به دریافت فیزیوتراپی در منزل دارند. فیزیوتراپی در منزل می‌تواند برای بسیاری از عارضه های مفصلی نیز مفید باشد. فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل شامل این نول خدمات می‌باشد. شانه یخ زده یکی از عارضه های شایعی می‌باشد که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در شانه می‌شود.

 


چگونه یک جلسه فیزیوتراپی موفق داشته باشیم؟

 


فیزیوتراپی به عنوان یک روش درمانی موثر برای درمان مشکلات جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپیست ها با استفاده از روش هایی نظیر ماساژ، الکتروتراپی، استفاده از مدالیته های گرما و سرما و ... برای بهبود مراجعین خود بیشترین تلاش را می‌کنند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا هر جلسه فیزیوتراپی می‌تواند مفید باشد؟ و یا چکار کنیم که یک جلسه مفید داشته باشیم؟

 


زمانی که شما به یک فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید، با او صحبت می‌کنید و برنامه ریزی های لازم را انجام می‌دهید؛ فیزیوتراپ شما اولین جلسه به عنوان جلسه ارزیابی به منزل شما مراجعه می‌کند؛ وی بعد از معاینه تخصصی و دقیق مراجع خود، وضعیت او را به وی و خانواده او اعلام می‌کند و جلسات بعدی را برنامه ریزی می‌کنند. در طول روند جلسات فیزیوتراپ علاوه بر انجام تمرینات لازم سعی در ایجاد ارتباط دوستانه با مراجع خود دارد. به طوری که او را مشتاق و پیگیر برای شرکت در جلسات می‌کند. همچنین سعی می‌کند تمرینات ساده ای را به خانواده و یا خود مراجع آموزش دهد تا در زمان مناسب و در خانه تمرین کنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۵:۰۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)