اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

دیابت در بیماران افسرده ۲ برابر جمعیت عادی است

 دیابت در بیماران افسرده ۲ برابر جمعیت عادی است

ایسنا/بوشهر پزشک متخصص بیماری‌های اعصاب و روان گفت: شیوع دیابت در بیماران افسرده حدود ۱.۵ تا ۲ برابر جمعیت عادی است.

دکتر فرزانه باباعلی اظهار کرد: بین افسردگی، اضطراب و بیماری دیابت ارتباط دوطرفه‌ای وجود دارد به صورتی که شیوع افسردگی در این افراد ۱۲ درصد است.

وی تصریح کرد: عموماً افسردگی در هنگام تشخیص اولیه دیابت، هنگام بروز عوارض دیابت (بی‌حسی، گزگز و مورمور کردن اندام‌ها، مشکلات بینایی …) و یا تبدیل درمان خوراکی به تزریقی (انسولین) دیده می‌شود.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان با اشاره به اینکه افراد دیابتی مبتلا به افسردگی اغلب جوان، مؤنث، کمتر تحصیل‌کرده، چاق و سیگاری هستند، عنوان کرد: افسردگی باعث تشدید علائم دیابت، تقویت شکایات درد و مزمن شدن آن و افرایش ده برابری احتمال نقص عملکرد در مبتلایان به دیابت می‌شود.

مقالات دیگر: متخصص مغز و اعصاب برای بی خوابی

لمینت دندان اقساطی

باباعلی بیان کرد: متأسفانه افسردگی از طریق کاهش انرژی، تمرکز و حافظه و انگیزه، باعث کاهش رسیدگی به خود در افراد دیابتی شده و همچنین باعث افزایش هزینه‌های درمان و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شود که می‌تواند بار مالی برای بیماران به همراه داشته باشد.

وی بابیان اینکه حدود نیمی از موارد مرگ در دیابت به دلیل سکته مغزی و قلبی است، گفت: افسردگی می‌تواند این احتمال را بالا ببرد، به همین دلایل غربالگری ازنظر افسردگی در این بیماران مهم است.
دکتر باباعلی تصریح کرد: اضطراب و حملات هراس می‌تواند کنترل دیابت را سخت‌تر کند بنابراین غربالگری افراد دیابتی ازنظر اضطراب بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان با اشاره به اینکه، افراد مبتلا به اختلالات مزمن روان‌پزشکی (افسردگی، دوقطبی...) به دلیل عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی، مصرف داروهای روان‌پزشکی در معرض دیابت، فشارخون و چربی خون قرار دارند، تأکید کرد: پایش این بیماران، کسب شرح‌حال شخصی و خانوادگی در مورد دیابت، بیماری قلبی و سایر ریسک فاکتورها مثل سیگار کشیدن و هم‌چنین اندازه‌گیری منظم وزن، دور کمر، فشارخون، قند و چربی خون در این افراد مهم است و پزشکان و همچنین مراقبین سلامت و بهورزان باید به آن توجه داشته باشند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۲۵:۳۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)