اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

كشف نورون‌هاي مسئول رياضيات در مغز


كشف نورون‌هاي مسئول رياضيات در مغز

نوار مغز براي چيست

بهترينها

مغز داراي نورون‌هايي است كه به طور خاص هنگام انجام عمليات‌هاي رياضي فعال مي‌شوند.

ايسنا: مغز داراي نورون‌هايي است كه به طور خاص هنگام انجام عمليات‌هاي رياضي فعال مي‌شوند.

به نقل از مديكال‌اكسپرس، يافته‌هاي به دست آمده توسط محققان دانشگاه‌هاي توبينگن (Tübingen) و بن(Bonn) نشان مي‌دهد كه برخي از نورون‌ها منحصرا هنگام انجام عمليات "جمع" فعال مي‌شوند در حالي كه برخي ديگر هنگام انجام "تفريق" فعال هستند. فرقي نمي‌كند كه دستورالعمل‌هاي انجام محاسبات به صورت يك كلمه نوشته شده باشد يا يك نماد در هر صورت نورون‌هاي مخصوص به آن بخش فعال مي‌شوند. نتايج اين تحقيقات در مجله "Current Biology" منتشر شده است.

كشف نورون‌هاي مسئول رياضيات در مغز

اكثر كودكان دبستاني احتمالا مي‌دانند كه اگر سه سيب را به علاوه دو سيب كنيم پنج سيب خواهيم داشت اما آن چه كه در طول اين گونه محاسبات در مغز رخ مي‌دهد هنوز تا حد زيادي ناشناخته باقي مانده است. مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه‌هاي بن و توبينگن به روشن شدن اين موضوع كمك مي‌كند.

محققان از ويژگي‌هاي خاص دپارتمان صرع‌شناسي دانشگاه بن بهره بردند. اين مركز به طور تخصصي به جراحي مغز افراد مبتلا به صرع مي‌پردازد. در برخي از بيماران تشنج هميشه از يك ناحيه از مغز نشات مي‌گيرد. پزشكان براي شناسايي اين ناحيه معيوب چندين الكترود در مغز بيمار قرار مي‌دهند. از اين طريق مي‌توان منشا دقيق گرفتگي را تعيين كرد و علاوه بر آن فعاليت تك تك نورون‌ها را اندازه‌گيري كرد.

پنج زن و چهار مرد در اين مطالعه شركت كردند. در لوب گيجگاهي مغز اين افراد الكترود قرار داده شده بود تا فعاليت سلول‌هاي عصبي ثبت شود.

در همين حال، شركت كنندگان بايد كارهاي محاسباتي ساده‌اي انجام مي‌دادند. پروفسور "فلوريان مورمان" (Florian Mormann) از دپارتمان صرع‌شناسي در دانشگاه بن مي‌گويد: ما دريافتيم كه نورون‌هاي متفاوتي هنگام انجام "جمع" نسبت به "تفريق" فعال مي‌شوند.

"استر كاتر"(Esther Kutter) توضيح مي‌دهد: اين طور نبود كه برخي از نورون‌ها تنها به علامت + و برخي تنها به علامت - پاسخ دهند. حتي زماني كه ما اين علائم رياضي را با كلمات جايگزين كرديم اثر آن بر فعاليت مغز مشابه بود.

براي مثال زماني كه گروه تحقيقاتي مورمان از افراد خواستند كه سه را به پنج اضافه كنند، نورون‌هاي مربوط به "جمع" فعال شد و زماني كه گفته شد "چهار كم شود از هفت" نورون‌هاي "تفريق" فعال شد.

اين نشان مي‌دهد كه سلول‌هاي كشف شده در حقيقت يك دستورالعمل رياضي را براي فعال شدن رمزگذاري مي‌كنند. فعاليت مغزي افراد با دقت بالا نشان مي‌داد كه افراد مورد آزمايش در لحظه در حال انجام چه نوع محاسباتي هستند. محققان الگوهاي فعاليت سلول‌ها را وارد يك برنامه خود آموز رايانه‌اي كردند.

آن‌ها همزمان به اين نرم‌افزار اعلام مي‌كردند كه شخص در حال انجام تفريق است يا جمع. زماني كه اين الگوريتم پس از آموزش با داده‌هاي جديد روبه‌رو شد توانست به طور دقيق نوع محاسبه را تشخيص دهد.

پروفسور "آندرياس نيدر" (Andreas Nieder) از دانشگاه توبينگن مي‌گويد: با توجه به آزمايش‌هاي انجام شده روي ميمون‌ها مي‌دانيم كه نورون‌هاي مخصوص براي قوانين محاسباتي خاص در مغز آن‌ها وجود دارد اما با اين حال داده‌هاي كمي در مورد انسان‌ها وجود دارد.

اين دو گروه در خلال بررسي‌هاي خود به پديده جالبي برخوردند. يكي از نواحي مورد مطالعه مغز قشر پاراهيپوكمپ(parahippocampal cortex) بود كه در اين ناحيه نيز محققان توانستند سلول‌هاي عصبي را بيابند كه هنگام جمع يا تفريق فعال مي‌شدند. با اين حال هنگام انجام عمليات جمع نورون‌هاي مختلفي در طول انجام يك محاسبه فعال شدند. به بيان ديگر گويي دكمه "جمع" روي ماشين حساب دائما جاي خود را تغيير مي‌داد. در مورد تفريق نيز اين موضوع صادق بود. محققان از اين موضوع به عنوان "كدگذاري پويا" ياد مي‌كنند.

مورمن مي‌گويد: اين مطالعه گام مهمي به سوي درك بهتر يكي از مهم‌ترين توانايي‌هاي نمادين ما يعني محاسبات است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۰۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

تاثير مخرب ويروس كرونا بر يك عصب مغزي مهم

تاثير مخرب ويروس كرونا بر يك عصب مغزي مهم

نوار عصب پا

گروهي از محققان اظهار كرده‌اند كوويد طولاني مدت ممكن است با اثرات كروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ بر روي عصب واگ مرتبط باشد.

به گزارش ايسنا و به نقل از اس تي دي، تحقيقات جديد محققان آلماني نشان مي‌دهد كه بسياري از علائم مرتبط با سندرم پس از كوويد(كه به عنوان كوويد طولاني نيز شناخته مي‌شود) مي‌تواند با تاثير اين ويروس بر روي عصب واگ كه يكي از مهمترين اعصاب چند عملكردي در بدن است، مرتبط باشد.

اين مطالعه توسط دكتر"گما ليادوس"(Gemma Lladós) و دكتر "لوردس متيو"(Lourdes Mateu) از بيمارستان دانشگاهي "Trias i Pujol" آلمان انجام شده است.

عصب واگ از مغز آغاز و به تنه و قلب، ريه‌ها و روده‌ها و همچنين چندين ماهيچه از جمله ماهيچه‌هايي كه در عمل بلعيدن دخيل هستند، گسترش مي يابد. به اين ترتيب اين عصب مسئول طيف گسترده‌اي از عملكردهاي بدن از جمله كنترل ضربان قلب، گفتار، رفلكس حلقي، انتقال غذا از دهان به معده، حركت غذا در روده، تعريق و ... است.

رفلكس حلقي يا رفلكس گگ يا اسپاسم حنجره(gag reflex) يك واكنش غيرارادي دفاعي انقباضي در انتهاي دهان است كه در نتيجه تحريك يا لمس انتهاي زبان، سقف دهان، اطراف لوزه‌ها يا زبان كوچك يا در اثر محرك‌هاي غيرلمسي رخ مي‌دهد كه از ورود جسم خارجي به حلق جلوگيري مي‌كند.

كوويد طولاني مدت يك سندرم به شدت ناتوان كننده بدن است كه گريبان گير ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادي كه از كوويد-۱۹ جان سالم به در برده‌اند، مي‌شود.

محققان اين مطالعه اظهار كرده‌اند كه اختلال در عملكرد عصب واگ (vagus nerve dysfunction) يا (VND) با حضور كروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ مي‌تواند علل برخي از علائم كوويد طولاني از جمله ديسفوني (مشكلات صوتي مداوم)، ديسفاژي (مشكل در بلع)، سرگيجه، تاكي كاردي (ضربان قلب بالا غير طبيعي)، ارتوستاتيك ، افت فشار خون (فشار خون پايين) و اسهال باشد.

در اين مطالعه، محققان ارزيابي مورفولوژيكي و عملكردي گسترده‌اي از عصب واگ در افراد داراي كوويد طولاني با علائمي كه نشان دهنده اختلال در عملكرد عصب واگ بود، انجام دادند.

از ۳۴۸ بيمار، ۲۲۸ نفر (۶۶درصد) حداقل يك علامت نشان دهنده اختلال در عملكرد عصب واگ داشتند. شايع ترين علائم مرتبط با اختلال در عملكرد عصب واگ شامل موارد زير بودند:

اسهال (۷۳درصد)، تاكي كاردي (۵۹درصد)، سرگيجه، ديسفاژي و ديسفوني (هر كدام ۴۵درصد) و افت فشار خون ارتواستاتيك (۱۴درصد).

خوردن و عملكرد گوارشي نيز در برخي از بيماران تحت تاثير قرار گرفته بود، به طوري كه برخي از آنها به ديسفاژي اوروفارنكس (مشكل در بلع) دچار شده بودند. ارزيابي عملكرد معده و روده نيز نشان داد كه توانايي برخي از افراد در رساندن غذا به معده (از طريق مري) دچار اختلال شده است. رفلاكس گاستروازوفاژيال (ريفلاكس اسيد به مري) نيز در برخي افراد مشاهده شد.

بازگشت اسيد به مري يا واشاريدگي معده‌اي مروي يا ريفلاكس گاستروازوفاژيال كه در ميان مردم به نام ترش كردن شناخته مي‌شود به معني آسيب‌هاي موكوزي و نشانه‌هاي مزمن در اثر بازگشت غيرعادي محتويات و اسيد معده به مري است.

تست شاخص نقص صوتي ۳۰(A Voice Handicap Index ۳۰ test) (روشي استاندارد براي اندازه‌گيري عملكرد صدا) نيز نشان داد كه برخي افراد دچار ديسفوني بودند.

محققان اين مطالعه گفتند: در اين مطالعه راهنما، اكثر افراد مبتلا به كوويد طولاني، علائم اختلال در عملكرد عصب واگ و طيف وسيعي از تغييرات ساختاري و عملكردي قابل توجه در عصب واگ خود داشتند كه مي‌توان به مشكلاتي از جمله ضخيم شدن عصب، مشكل در بلع و علائم اختلال در تنفس اشاره كرد. بنابراين يافته‌هاي ما اختلال در عملكرد عصب واگ را به عنوان يك ويژگي پاتوفيزيولوژيكي كوويد طولاني مدت نشان مي‌دهد.

باشگاه ورزشي بانوان سعادت آباد

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۲:۲۴ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمي در درمان تونل كارپ دارد

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمي در درمان تونل كارپ دارد

نوار عصب عضله ونك

نوار عصب و عضله در تشخيص سندرم تونل كارپ
(اخبار رسمي): سندروم تونل كارپ يكي از شايع‌ترين بيماري‌هايي است كه براي انجام نوار عصب و عضله به كلينيك‌هاي نوار عصب و عضله ارجاع داده مي‌شود، گرفتن نوار عصب و عضله در تشخيص، ميزان آسيب و درمان نقش كليدي دارد كه توسط متخصص طب فيزيكي و توان‌بخشي در كلينيك يا بيمارستان انجام مي‌شود.

نوار عصب و عضله در تشخيص سندرم تونل كارپ
گرفتن نوار عصب و عضله توسط دكتر پريسا يوسف فام متخصص طب فيزيكي و توانبخشي
سه دليل براي ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است: 1) تشخيص بيماري و رد ساير علل ايجاد كننده درد و بي حسي 2)تاييد تشخيص باليني بيماري 3) ارزيابي شدت بيماري براي تعيين نوع درمان
سندروم تونل كارپ يكي از شايع‌ترين بيماري‌هايي است كه براي انجام نوار عصب و عضله به كلينيك‌هاي نوار عصب و عضله ارجاع داده مي‌شود.

در بيماري سندروم تونل كارپ، گزگز، بي‌حسي و خواب رفتگي در انگشتان دست و كف دست ايجاد مي‌شود. اين علائم در ابتدا به طور موقتي است و بيشتر، شب‌ها بروز مي‌كند ولي به تدريج علائم مداوم مي‌شود و در طول روز هم ادامه دارد در نهايت در صورت عدم تشخيص به موقع و درمان مناسب مي‌تواند باعث تحليل عضله قاعده شست، ضعف دست و درد مقاوم به درمان شود و بيمار توانايي نگه داشتن اجسام را در دست نداشته باشد.

هر بيماري كه با گزگز دست مراجعه مي‌كند تشخيص‌هاي زيادي مي‌تواند مطرح شود كه سردسته تشخيص‌ها سندروم تونل كارپ است. علل ديگر عبارت اند از ديسكوپاتي گردن، سندروم خروجي قفسه سينه، انواع نوروپاتي‌ها ، ضايعات سيستم عصبي مركزي مثل ام اس و …

براي تشخيص درست هر كدام از موارد فوق تست نوار عصب و عضله به كمك پزشك مي‌آيد.

معمولا پزشكان با معاينه باليني، شك به سندروم تونل كارپ مي‌كنند ولي آيا نوار عصب و عضله ضرورت دارد؟

3 دليل براي ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است:

تشخيص بيماري و رد ساير علل ايجاد كننده درد و بي حسي

تاييد تشخيص باليني بيماري

ارزيابي شدت بيماري براي تعيين نوع درمان

نوار عصب

نوار عصب، اعصاب حسي و حركتي را بررسي مي‌كند. در اندام فوقاني سه عصب مهم وجود دارد عصب مدين، اولنار و راديال كه عصب‌دهي حسي و حركتي اندام فوقاني را به عهده دارند.

عصب مدين سه و نيم انگشت خارجي (انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت مياني و نصف انگشت حلقه) را از نظر حسي تامين مي‌كند همچنين حركت انگشت شصت و خم كردن ساير انگشتان را بر عهده دارد.

در نوار عصب هر سه عصب مهم دست، از نظر حسي و حركتي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و تمام پارامترهاي تخصصي محاسبه مي‌شود و مورد تغيير قرار مي‌گيرد لذا هرگونه گرفتگي، يا آسيب در هر كدام از اعصاب فوق در طول اندام فوقاني و گردن وجود داشته باشد قابل تشخيص است.

در سندرم تونل كارپ در نوار عصب، پاسخ‌هاي حسي حركتي عصب مدين دچار مشكل هستند و سرعت هدايت عصب به علت گيرافتادگي عصب مدين در تونل كارپ در مچ دست مختل مي‌شود. در نوار عصب نوع آسيب، شدت آسيب، ميزان بهبودي عصب بعد از اعمال جراحي و موارد تخصصي ديگر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

نوار عضله

در نوار عضله سوزن‌هاي ريزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در عضلات مربوط به هر عصب زده مي‌شود تا فعاليت عضله در هر حال استراحت مورد ارزيابي قرار گيرد سپس از بيمار خواسته مي‌شود عضله مربوط را منقبض كند و فعاليت الكتريكي عضله در هنگام انقباض سنجيده مي‌شود.

سوزن نوار عصب به صورت يك بار مصرف است و در لحظه ورود در عضله ممكن است مختصر دردناك باشد ولي ماده‌اي به داخل عضله تزريق نمي‌شود. در واقع سوزن تغييرات الكتريكي عضله را ثبت مي‌كند سوزن عارضه خاصي ندارد فقط امكان كبودي در محل ورود سوزن وجود دارد كه طي چند روز برطرف مي‌شود.

در سندروم تونل كارپ در موارد خفيف آسيب عضله وجود ندارد ولي در موارد شديد كه تحليل عضله قاعده شست در معاينه ديده مي‌شود اغلب عضلات درگير هستند.

فيزيوتراپي در منزل

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

‍‍‍ تشخيص پاركينسون با استفاده از نوار مغز

‍‍‍تشخيص پاركينسون با استفاده از نوار مغز

نوار مغز چه چيزي را نشان مي دهد

عصر ايران

محققان معتقدند كه تشخيص پاركينسون با استفاده از اطلاعات نوار مغزي موثرتر از نظر يك متخصص مغز و اعصاب است.

 

 

 

به گزارش ايرنا طبق اعلام انجمن پاركينسون ، بيش از ۱۰ ميليون نفر در سراسر جهان به اين بيماري مبتلا هستند؛ با وجود اين هنوز ثابت نشده است كه هيچ اسكني بتواند اين بيماري را بطور قطع تشخيص دهد.

 


در حال حاضر نحوه تشخيص اين بيماري توسط يك متخصص مغز و اعصاب و با بررسي انجام يك سري كارها توسط بيمار صورت مي گيرد؛ اين كارها شامل نوشتن، نقاشي كردن، راه رفتن و صحبت كردن مي شود. متخصصان مغز و اعصاب همچنين صورت و اندام بيمار را بررسي مي كنند تا علائم لرزش و مشكلات بيان چهره را بررسي مي كنند.

 


تشخيص پاركينسون با استفاده از نوار مغزتشخيص پاركينسون با استفاده از نوار مغز

 


از آنجايي كه در حال حاضر تشخيص پاركينسون نظري است محققان سعي دارند تا يك روش آسان تر و علمي تر براي تشخيص اين بيماري پيدا كنند . بنابراين يك گروه از دانشگاه « اورگان» و دانشگاه «كاليفرنيا» در آمريكا به بررسي امكان استفاده از نوار مغزي براي تشخيص پاركينسون پرداختند.

 


نوار مغزي فعاليت الكتريكي توليد شده توسط مغز را از طريق سنسورهاي كوچكي كه به پوست سر متصل هستند، ثبت مي كند اما تلاش براي خواندن نوار مغزي به منظور تشخيص بيماري پاركينسون همواره نتايج مورد نظر محققان را نداشته است.

 


اكنون محققان مي گويند كه در گذشته براي تشخيص بيماري پاركينسون از روي نوار مغزي، امواج سينوسي نقطه كانوني بودند. اما بر اساس نتايج مطالعه جديد زوايا و شدت امواج مغزي سرنخي براي تشخيص اين بيماري هستند. محققان در اين مطالعه كه در مجله eNeuro منتشر شده است، ارتباط بالقوه اي ميان اين بيماري و شدت امواج مغزي كشف كردند.

 


به گفته محققان كشف يك روش غيرتهاجمي مانند نوار مغزي براي تشخيص بيماري پاركينسون مي تواند يك ابزار تشخيصي اميدوار كننده اي باشد كه پيامدهاي مهمي براي آينده اين بيماري دارد. محققان اميدوارند كه پزشكان و محققان بتواند از اين آزمايش براي رديابي تغييرات مرتبط با بيماري پاركينسون در مغز در طول سال ها استفاده كنند.


فيزيوتراپي منزل شرق تهران

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۲:۱۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

چند دمنوش گياهي براي بهبود صرع

چند دمنوش گياهي براي بهبود صرع


نوار مغز براي تشخيص صرع


صرع، يك اختلال مغزي است. در اين بيماري سلول هاي عصبي يا نورون‌ها، پيام‌هاي غيرطبيعي دريافت مي كنند؛ در صرع، الگوهاي طبيعي فعاليت نورون‌ها مختل و در نتيجه فرد دچار تشنج، گرفتگي عضلاني و از دست دادن هوشياري مي‌شود.

به گزارش فرتاك نيوز،
در اين مطلب گياهاني را معرفي مي‌كنيم كه تاثير بسزايي در كنترل بيماري صرع دارند.

 


دمنوش آويشن و پونه كوهي


براي تهيه دمنوش آويشن و پونه كوهي بايد ميزان مساوي از گياه آويشن را با پونه كوهي مخلوط و با 2 ليوان آب دَم كنيد. اين چاي را روزانه 2 تا سه فنجان بنوشيد.

 


دمنوش زنجبيل

براي تهيه اين دمنوش زنجبيل بايد يك قاشق چاي‌خوري زنجبيل را با مقدار كمي دارچين و يك چهارم قاشق مرباخوري زعفران مخلوط و با 2 ليوان آب دَم كنيد. نوشيدن روزانه 2 فنجان از اين دمنوش نقش موثري در تسريع روند درمان بيماري صرع دارد.

 


دمنوش بهار نارنج

چاي بهار نارنج نيز از ديگر دمنوش‌هاي موثر در تسكين سردردهاي ناشي از صرع است. براي تهيه اين دمنوش بايد يك قاشق چاي خوري گياه بهار نارنج را به همراه 2 ليوان آب دَم كنيد.

 


دمنوش دارچين و هل

براي تهيه دمنوش دارچين و هل بايد يك قاشق چاي‌خوري دارچين را با 10 عدد هل و 2 ليوان آب دَم سپس آن را ميل كنيد.

دمنوش سنبل‌الطيب

نوشيدن دمنوش سنبل‌الطيب نيز تاثير بسزايي در درمان بيماري صرع دارد.

 


دمنوش زوفا

گياه زوفا نيز از جمله گياهاني هست كه بسياري از متخصصان طب سنتي نوشيدن دمنوش، جوشانده يا عصاره آن را براي درمان سردردهاي ناشي از ميگرن، صرع و سردردهاي مزمن توصيه مي‌كنند.

 


دمنوش گشنيز

براي تهيه دمنوش گشنيز بايد يك قاشق چاي‌خوري تخم گشنيز را در يك فنجان آب به مدت 10 دقيقه دَم سپس آن را ميل كنيد.

دندانپزشكي در اميرآباد

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۳:۰۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمي در درمان تونل كارپ دارد

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمي در درمان تونل كارپ دارد

نوار عصب دست

 


نوار عصب و عضله در تشخيص سندرم تونل كارپ
(اخبار رسمي): سندروم تونل كارپ يكي از شايع‌ترين بيماري‌هايي است كه براي انجام نوار عصب و عضله به كلينيك‌هاي نوار عصب و عضله ارجاع داده مي‌شود، گرفتن نوار عصب و عضله در تشخيص، ميزان آسيب و درمان نقش كليدي دارد كه توسط متخصص طب فيزيكي و توان‌بخشي در كلينيك يا بيمارستان انجام مي‌شود.

نوار عصب و عضله در تشخيص سندرم تونل كارپ
گرفتن نوار عصب و عضله توسط دكتر پريسا يوسف فام متخصص طب فيزيكي و توانبخشي
سه دليل براي ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است: 1) تشخيص بيماري و رد ساير علل ايجاد كننده درد و بي حسي 2)تاييد تشخيص باليني بيماري 3) ارزيابي شدت بيماري براي تعيين نوع درمان
سندروم تونل كارپ يكي از شايع‌ترين بيماري‌هايي است كه براي انجام نوار عصب و عضله به كلينيك‌هاي نوار عصب و عضله ارجاع داده مي‌شود.

در بيماري سندروم تونل كارپ، گزگز، بي‌حسي و خواب رفتگي در انگشتان دست و كف دست ايجاد مي‌شود. اين علائم در ابتدا به طور موقتي است و بيشتر، شب‌ها بروز مي‌كند ولي به تدريج علائم مداوم مي‌شود و در طول روز هم ادامه دارد در نهايت در صورت عدم تشخيص به موقع و درمان مناسب مي‌تواند باعث تحليل عضله قاعده شست، ضعف دست و درد مقاوم به درمان شود و بيمار توانايي نگه داشتن اجسام را در دست نداشته باشد.

هر بيماري كه با گزگز دست مراجعه مي‌كند تشخيص‌هاي زيادي مي‌تواند مطرح شود كه سردسته تشخيص‌ها سندروم تونل كارپ است. علل ديگر عبارت اند از ديسكوپاتي گردن، سندروم خروجي قفسه سينه، انواع نوروپاتي‌ها ، ضايعات سيستم عصبي مركزي مثل ام اس و …

براي تشخيص درست هر كدام از موارد فوق تست نوار عصب و عضله به كمك پزشك مي‌آيد.

معمولا پزشكان با معاينه باليني، شك به سندروم تونل كارپ مي‌كنند ولي آيا نوار عصب و عضله ضرورت دارد؟

3 دليل براي ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است:

تشخيص بيماري و رد ساير علل ايجاد كننده درد و بي حسي

تاييد تشخيص باليني بيماري

ارزيابي شدت بيماري براي تعيين نوع درمان

نوار عصب

نوار عصب، اعصاب حسي و حركتي را بررسي مي‌كند. در اندام فوقاني سه عصب مهم وجود دارد عصب مدين، اولنار و راديال كه عصب‌دهي حسي و حركتي اندام فوقاني را به عهده دارند.

عصب مدين سه و نيم انگشت خارجي (انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت مياني و نصف انگشت حلقه) را از نظر حسي تامين مي‌كند همچنين حركت انگشت شصت و خم كردن ساير انگشتان را بر عهده دارد.

در نوار عصب هر سه عصب مهم دست، از نظر حسي و حركتي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و تمام پارامترهاي تخصصي محاسبه مي‌شود و مورد تغيير قرار مي‌گيرد لذا هرگونه گرفتگي، يا آسيب در هر كدام از اعصاب فوق در طول اندام فوقاني و گردن وجود داشته باشد قابل تشخيص است.

در سندرم تونل كارپ در نوار عصب، پاسخ‌هاي حسي حركتي عصب مدين دچار مشكل هستند و سرعت هدايت عصب به علت گيرافتادگي عصب مدين در تونل كارپ در مچ دست مختل مي‌شود. در نوار عصب نوع آسيب، شدت آسيب، ميزان بهبودي عصب بعد از اعمال جراحي و موارد تخصصي ديگر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

نوار عضله

در نوار عضله سوزن‌هاي ريزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در عضلات مربوط به هر عصب زده مي‌شود تا فعاليت عضله در هر حال استراحت مورد ارزيابي قرار گيرد سپس از بيمار خواسته مي‌شود عضله مربوط را منقبض كند و فعاليت الكتريكي عضله در هنگام انقباض سنجيده مي‌شود.

سوزن نوار عصب به صورت يك بار مصرف است و در لحظه ورود در عضله ممكن است مختصر دردناك باشد ولي ماده‌اي به داخل عضله تزريق نمي‌شود. در واقع سوزن تغييرات الكتريكي عضله را ثبت مي‌كند سوزن عارضه خاصي ندارد فقط امكان كبودي در محل ورود سوزن وجود دارد كه طي چند روز برطرف مي‌شود.

در سندروم تونل كارپ در موارد خفيف آسيب عضله وجود ندارد ولي در موارد شديد كه تحليل عضله قاعده شست در معاينه ديده مي‌شود اغلب عضلات درگير هستند.

دندانپزشكي اقساطي

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۳:۲۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

بيمارستان مهريز به ۲ دستگاه پيشرفته مغز و اعصاب مجهز شد

بيمارستان مهريز به ۲ دستگاه پيشرفته مغز و اعصاب مجهز شد


نوار مغز

يزد- ايرنا- مدير بيمارستان مهريز گفت: اين مركز درماني به دستگاه‌هاي پيشرفته تحريك مغناطيسي مغز و اعصاب (RTMS) و ويدئو مانيتورينگ نوار مغز (LTM) تجهيز شد.

 


سيد رسول محسن‌زاده عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دستگاه تحريك مغناطيسي مغز و اعصاب (RTMS) كاربرد موثري در درمان بيماري‌هايي نظير سكته مغزي ، پاركينسون ، صرع‌، فلج صورت و دردهاي اسكلتي عضلاني دارد .

 


وي، درمان افسردگي و اختلال دوقطبي، اختلالات اضطرابي و وسواس، درمان اختلال بلع پس از سكته مغزي و سردردهاي ميگرني را از ديگر كاربردهاي اين دستگاه ذكر كرد و ادامه داد: با خريد و تجهيز بيمارستان به دستگاه ويدئو مونيتورينگ نوار مغز (LTM)، تشخيص قطعي نوع صرع يا اختلال تشنجي بيماران نيز فراهم شده است.

 


اين مسئول با قدرداني از همكاري مردم و مسئولان شهرستان، تعيين موثرترين درمان دارويي يا غيردارويي، تعيين كانون تشنج و برداشتن آن با عمل جراحي و تشخيص صرع‌هاي عصبي را از ديگر كاربردهاي مهم دستگاه مونيتورينگ نوار مغز (LTM) ذكر كرد.

محسن‌زاده ميزان بودجه هزينه شده براي خريد اين ۲ دستگاه‌ها را ۲۵ ميليارد ريال اعلام كرد و همكاري خيران براي كمك به اين مجموعه براي ارتقاي فعاليت‌ها در بخش‌هاي مختلف را خواستار شد.

 


هم‌اكنون ۶ پزشك فوق تخصص در رشته‌هاي ريه، روماتولوژي، گوارش و غدد دربيمارستان مهريز فعاليت دارند كه تامين تجهيزات و اضافه شدن فوق تخصص مغز و اعصاب، تعداد پزشكان فوق تخصص در اين بيمارستان به هفت نفر رسيد.

 


فعاليت درماني و بهداشتي بيمارستان مهريز از سال ۱۳۷۲ آغاز شده كه شامل درمانگاه عمومي و تخصصي ، بخش هاي زنان و زايمان ، جراحي، اورژانس، اطفال، آزمايشگاه، راديولوژي، دياليز و چشم پزشكي است.

 


مركز شهرستان ۵۵ هزار نفري مهريز در ۳۰ كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.

دندانپزشكي اميرآباد

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۶:۰۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

۵ باور غلط رايج در مورد درد مفاصل و زانو + راهكار طبيعي براي تسكين درد

۵ باور غلط رايج در مورد درد مفاصل و زانو + راهكار طبيعي براي تسكين درد


نوار عصب عضله براي دردهاي زانو

۵ باور غلط رايج در مورد درد مفاصل و زانو و راهكار طبيعي براي تسكين آن را بشناسيد.

 

گروه دانش "تيتريك"؛ افسانه‌هاي بسياري وجود دارند كه مردم در مورد زانو درد در فصل زمستان آن‌ها را باور مي‌كنند. به همين دليل است كه مي‌توانيد با از بين بردن رايج‌ترين افسانه‌ها در مورد درد زانو يا مفاصل در زمستان، نحوه مديريت درد را بهتر درك كنيد.
در اين گزارش باور‌هاي غلط شناخته شده در مورد درد مفاصل و زانو و راهكار تسكين در زمستان آمده است.

درد مفاصل و زانو و راهكار تسكين

آيا در انجام اسكات مشكل داريد؟ دويدن سريع براي شما سخت است؟ آيا در زانو‌هاي خود احساس درد مي‌كنيد؟ مي‌توانيد سفتي را در مفاصل خود احساس كنيد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ممكن است با مشكلات مفصلي يا زانو دست و پنجه نرم كنيد. با كاهش فشار و همچنين هواي سرد، ممكن است ناگهاني درد‌هاي تحريك‌كننده‌اي در سراسر بدن ايجاد شوند. زانو درد به خصوص در فصل زمستان شايع است و زندگي را به خصوص براي مبتلايان به آرتروز سخت مي‌كند.

افزايش زانو درد در هواي سرد

هميشه اعتقاد بر اين است كه زانو درد ناشي از هواي سرد با آرتروز مرتبط است. با اين حال، تغيير شرايط آب و هوايي بر سلامت مفاصل تاثير نمي‌گذارد. از آن جايي كه فشار اتمسفر در فصل زمستان كاهش مي‌يابد، اين تغيير فشار مي‌تواند باعث تورم مفاصل شما بيشتر از حد معمول و در نتيجه افزايش درد شود.

افراد مبتلا به آرتريت ممكن است در ماه‌هاي زمستان مشكلاتي داشته باشند؛ زيرا فشار هواي پايين باعث انبساط بافت‌هاي بدن مي‌شود كه به اعصاب و مفاصل فشار وارد مي‌كند و باعث التهاب و حتي درد شديد مي‌شود.

تسكين درد تنها راه براي مديريت درد است

حتي درد و تورم كوتاه مدت در مفاصل مي‌تواند كيفيت زندگي شما را تحت تاثير قرار دهد. علت درد مفاصل هرچه كه باشد، معمولاً مي‌توانيد آن را با دارو، فيزيوتراپي يا درمان‌هاي جايگزين درمان كنيد. تنها مشكل در مصرف منظم مسكن ها است. مصرف منظم مسكن‌ها مي‌تواند عوارض جانبي داشته باشد كه برخي از آن‌ها مي‌تواند جدي باشد.

در عوض، بايد از يك سبك زندگي سالم مانند تغذيه سالم و ورزش صحيح پيروي كنيد. ورزش به بازيابي عملكرد زانو و تسكين درد كمك مي‌كند. در حالي كه يك رژيم غذايي سالم به حفظ كمبود مواد مغذي براي درمان التهاب كمك مي‌كند.

ورزش نبايد با زانو درد انجام شود

زانو بزرگترين مفصل بدن است و ما از آن براي فعاليت‌هاي مختلفي مانند پياده روي، دويدن و كوهنوردي استفاده مي‌كنيم. بنابراين، آن‌ها در برابر آسيب و درد آسيب پذير مي‌مانند. به خصوص در ماه‌هاي زمستان، بسياري از افراد با مشكلات ارتوپدي كه زمستان به همراه دارد، مواجه مي‌شوند.

با اين حال، ورزش به بازيابي عملكرد زانو، تسكين درد و كاهش وزن كمك مي‌كند. در واقع، تمرينات ساده‌اي مانند كشش پا، اسكات زانو و استپ آپ، زماني كه تحت نظر پزشك انجام مي‌شود، مي‌تواند در بازسازي قدرت زانو‌ها و كاهش سفتي مفاصل مفيد باشد.

از جراحي پروتز زانو بايد اجتناب شود

اين گفته كاملا اشتباه است. هيچ ارتباطي بين جراحي تعويض مفصل زانو و آب و هوا وجود ندارد. علاوه بر اين، درد ناشي از اين جراحي مشابه ساير جراحي‌ها است. اكنون مي‌توان درد را با يك رويكرد مدرن كنترل كرد. جراحي‌هاي پروتز زانو را مي‌توان در حداقل زمان انجام داد و به موفقيت رسيد؛ بنابراين فرد مي‌تواند به راحتي پس از جراحي به برنامه روزانه خود ادامه دهد.

جراحي را به تاخير نيندازيد؛ زيرا از درد مي‌ترسيد. حتي مي‌توانيد با پزشك خود صحبت كنيد و تمام شك و ترديد‌هاي خود را برطرف كنيد. درد نبايد مانع از انجام جراحي شود. اگر درمان را به تعويق بيندازيد، وضعيت زانوي شما بدتر مي‌شود.

درد فقط در هواي سرد افزايش مي‌يابد

معمولاً زانو درد به عنوان تشخيص هواي سرد نشان داده مي‌شود. اما آيا فقط افراد مسن‌تر مبتلا به آرتريت با درد مفاصل زماني كه دماي بيرون پايين مي‌آيد، دست و پنجه نرم مي‌كنند؟ روشي كه ما در مورد زمستان صحبت مي‌كنيم، تنها علت درد نيست. تنها سالمندان مبتلا به آرتريت به دليل سردي هوا از زانو درد رنج نمي‌برند. افراد مبتلا به آرتريت شديدتر ممكن است به دليل فشار اتمسفر پايين و رطوبت زياد هوا، درد و تورم بيشتري را احساس كنند.

تسكين درد مفاصل و زانو

حالا كه اشتباهات رايج درباره درد مفاصل و زانو را فهميديم، بياييد به سراغ پاسخ اين سوال برويم كه چه چيزي براي زانو درد مفيد است. اگر مي‌خواهيد زانو درد خود را كاهش دهيد و مفاصل، ماهيچه‌ها و استخوان‌هاي خود را تقويت كنيد، مي‌توانيد نگاهي به راه حل‌هاي گياهي و طبيعي زير بيندازيد. شما فقط مي‌توانيد دقيق‌ترين و موثرترين اطلاعات را از پزشك خود دريافت كنيد.

سرما درماني

به خصوص اگر زانودردي وجود دارد كه در اثر ضربه يا زمين خوردن ناگهاني شروع مي‌شود، مي‌توانيد با اعمال سرما در ناحيه دردناك، اين درد‌ها را كاهش دهيد. براي اين كار كافي است چند تكه يخ را كه از فريزر بيرون مي‌آوريد در كيسه‌اي قرار دهيد و با پارچه تميزي بپيچيد و مدتي روي محل درد بگذاريد.

دانه باميه

دانه باميه را مي‌توانيد از عطاري‌ها تهيه كنيد. از سلامت استخوان ها، ماهيچه‌ها و مفاصل حمايت مي‌كند. دانه باميه درد ناشي از، از دست دادن مايعات در زانو را به حداقل مي‌رساند. تنها كاري كه بايد انجام دهيد، مصرف چاي دانه باميه است. فراموش نكنيد پس از مصرف اين چاي در دو هفته براي حداقل يك هفته، مصرف را متوقف كنيد. با مصرف منظم به مدت ۲ هفته زانو درد را تسكين مي‌دهد و سپس دوباره ادامه دهيد.

 

زنجبيل و روغن زنجبيل

زنجبيل در واقع يكي از موادي است كه به عنوان مسكن‌ طبيعي شناخته مي‌شود. به لطف خواص ضد التهابي و آنتي اكسيداني موجود در آن، مي‌توانيد زنجبيل را به روش‌هاي مختلف استفاده كنيد كه باعث كاهش درد مي‌شود. مي‌توانيد با احتياط، روغن زنجبيل را به محل درد بماليد. دم كرده و چاي زنجبيل تازه آسياب شده بنوشيد يا آن را با موادي مانند عسل و روغن زيتون مخلوط كرده و براي مدتي كوتاه به محل درد بماليد و سپس آبكشي كنيد. البته روغن راه حل سريع تري است؛ اما مصرف منظم آن به شكل چاي يا خمير نيز كمك‌هاي دائمي تري به سلامتي شما مي‌كند.

زردچوبه و روغن زردچوبه

درست مانند زنجبيل، زردچوبه نيز يك ماده غذايي با خواص آنتي اكسيداني قوي و ضد التهابي است. به اين ترتيب، به يكي از بزرگترين حاميان ما در برابر درد تبديل مي‌شود. براي بهره مندي از اين ويژگي، مي‌توانيد زردچوبه را در بسياري از دستور العمل‌هايي كه درست مي‌كنيد بگنجانيد. چاي خود را دم كنيد، روغن را مستقيماً روي ناحيه دردناك بماليد يا با مخلوط كردن آن با موادي مانند عسل و شير مصرف كنيد. همچنين مي‌توانيد مصرف شير زردچوبه را به طور مرتب شروع كنيد. فوايد بي شماري دارد.


چنار برگ

برگ چنار در واقع يكي از طبيعي‌ترين موادي است كه به تقويت استخوان‌ها كمك مي‌كند. براي بهره مندي از اثرات برگ چنار كه به ويژه براي كلسيفيكاسيون و روماتيسم مفيد است، مي‌توانيد آن را مانند چاي دم كنيد. سپس اين آب تيره رنگ را به نواحي دردناك بماليد و منتظر بمانيد.

نكته مهم

اگر زانو درد بسيار شديد يا مزمن داريد يا زانو درد به عنوان عارضه بيماري‌هاي مختلف داريد، بايد قبل از استفاده از غذا‌ها و مخلوط‌هاي فوق بدون اتلاف وقت به پزشك مراجعه كنيد.

بهترين روش‌هاي درماني براي خود را با مشورت پزشكان متخصص به دست آوريد. به ياد داشته باشيد كه محلول‌هاي طبيعي و گياهي فقط مي‌توانند كمك كننده باشند. درست نيست كه آن‌ها را درماني بدانيم و از آن‌ها به عنوان دارو استفاده كنيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۷:۰۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

چرا گاهي كابوس و خواب‌هاي عجيب مي‌‏بينيم؟

چرا گاهي كابوس و خواب‌هاي عجيب مي‌‏بينيم؟

مركز نوار مغز كودكان در تهران

 


كابوس

دانشمندان با استفاده از دستگاه نوار مغزي، فعاليت بخش‌هاي مختلف مغز را در هنگام خواب مورد بررسي قرار دادند.

 


به گزارش مشرق، انسان‌ها يك‏سوم از عمر خود را در خواب سپري مي‌كنند كه مقدار بسيار زيادي محسوب مي‌شود. گرچه از گذشته خواب‌ها و معناي پنهان آن‌ها براي انسان جالب توجه بوده، اما علم روياشناسي چندان پيشرفتي نداشته و به همين دليل اطلاعات زيادي به دست ما نمي‌دهد. اما به لطف پيشرفت تكنولوژي، مطالعه روي مغز در هنگام خواب امكان‌پذير شده و دانشمندان و روان‏شناسان سرتاسر دنيا دائماً نتايج تحقيقات خود را به اشتراك مي‌گذارند. بدين ترتيب پرده‌اي كه اين دنياي پر رمز و راز را پوشانده به تدريج كنار مي‌رود و ما به شناخت بيشتري از اين مبحث جذاب دست پيدا مي‌كنيم.

 


شايد شما هم دست‌كم تجربه يك خواب را داشته‌ايد كه مدت زيادي در ذهن‌تان باقي‏ مانده بدون آنكه معنايش را متوجه شده باشيد.

 


همه ما شايد ماجرايي در مورد اتفاقات و چيزهاي عجيب و بي‌معني‌اي كه در يكي از خواب‌هاي‏مان وجود داشتند، براي تعريف كردن داشته باشيم. اگر كنجكاو هستيد كه بدانيد چرا اين اتفاق رخ مي‌دهد، بايد بدانيد كه توضيحاتي براي آن وجود دارد.

 


هر شخصي خواب‌هاي منحصر به خودش را دارد چون آدم‌ها هر روز احساسات و وقايع مختلفي را تجربه مي‌كنند. وقتي به خواب مي‌رويد، مغز شما به فعاليت ادامه مي‌دهد، به طوري كه تمامي لحظاتي كه در طول روز از سر گذرانده‌ايد را در حافظه‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت شما طبقه‌بندي مي‌كند. مغز وقايعي كه اخيراً رخ داده‌اند را با آن‌هايي كه مدت‌ها قبل اتفاق افتاده‌اند مقايسه مي‌كند. به همين دليل است كه مي‌توانيد چيزهايي از كودكي‌تان مثل بازي كردن با يكي از دوستان‌تان را در مكان جديدي مثل جايي كه اخيراً در آن زندگي مي‌كنيد در خواب ببينيد.

 


دانشمندان با استفاده از دستگاه نوار مغزي، فعاليت بخش‌هاي مختلف مغز را در هنگام خواب مورد بررسي قرار دادند. آن‌ها ۱۸ شركت‌كننده آزمايش خود را در طول شب چندين بار از خواب بيدار مي‌كردند و از آن‌ها مي‌پرسيدند كه چه خوابي مي‌ديدند و آيا آن خواب‌ها كابوس بودند. به لطف پاسخ‌هاي شركت‌كنندگان و تجزيه و تحليل فعاليت مغز، محققان دو ناحيه از مغز را شناسايي كرده‌اند كه مسئول كابوس‌هاي ما هستند. اين دو بخش اينسولار و كورتكس سينگوليت مياني نام دارند. اين دو بخش از مغز در موقعيت‌هايي فعال مي‌شوند كه شخص در زندگي واقعي احساس نگراني يا ترس مي‌كند. وظيفه اينسولار ارزيابي احساسات است و به محض اينكه شخص احساس اضطراب كند به طور خودكار دست به كار مي‌شود. كورتكس سينگوليت مياني شخص را براي داشتن پاسخ لازم در هنگام وقوع يك تهديد آماده مي‌كند و نحوه رفتار فرد را در هنگام خطر كنترل مي‌كند.

 


در تحقيق ديگري دانشمندان پي بردند كساني كه به مدت طولاني‌تر و دفعات بيشتري كابوس مي‌ديدند، در زندگي واقعي واكنش‌هاي آن‌ها به چيزهاي منفي، شدت و تندي كمتري داشت. حالا روشن است كه نحوه ارتباط ناخودآگاه ما با خودمان و كمك آن به حل مشكلات، همان چيزي است كه باعث مي‌شود احساس نگراني كنيم. مثلاً دانشمندان مي‌گويند ديدن تعقيب و گريز در خواب اغلب به مشكلات حل نشده فرد در زندگي مربوط مي‌شود. اما همانطور كه پيشتر اشاره كرديم، خواب‌ها به اندازه كافي مورد مطالعه و بررسي قرار نگرفته‌اند و بسياري از جنبه‌هاي جالب توجه آن هنوز كشف نشده است.

فيزيوتراپي ريه در منزل

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۵:۱۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نرخ سواد سلامت جنسي در ايران پايين است

به گفته يك متخصص سلامت باروري جنسي؛
نرخ سواد سلامت جنسي در ايران پايين است

كلينيك سلامت جنسي


يك فلوشيپ طب جنسي گفت: آموزش هاي باروري جنسي پيش از ازدواج براي زوجين كافي نيست؛ بعد از ازدواج هم زوجين با مشكلاتي مواجه مي شوند كه نياز است آگاهي و نگرش دقيقي در باب باروري جنسي داشته باشند.

زهره كشاورز، دكتراي تخصصي سلامت باروري، سكستراپيست و فلوشيپ طب جنسي در گفتگو با خبرنگار سيناپرس درباره اهميت سواد سلامت جنسي و نقش باورهاي نادرست در بروز مشكلات جنسي افراد در جامعه گفت: در دنياي امروزي براي اينكه هر فردي كاركرد مطلوب و بهينه داشته باشد، بايد طيف وسيعي از توانايي ها و شايستگي ها را كسب كند و سواد كافي در زمينه هاي لازم را به دست بياورد. يكي از مهمترين اين توانايي ها دريافت آموزه هاي مربوط به سلامت است. از نگاه سازمان بهداشت جهاني، سواد سلامت يعني كسب مهارت هاي شناختي و اجتماعي كه تعيين كننده ظرفيت و توانايي افراد در پردازش، درك و به كارگيري اطلاعات دريافت شده است به طوريكه منجر به تصميم گيري مناسب و ارتقاي سلامت فرد مي شود.

وي با اشاره به گسترش آموزه هاي مربوط به سلامت در كشور گفت: گسترش سواد سلامت در كشورها متفاوت است؛ مطالعات در ايران نشان مي دهد كه اين نوع آگاهي در كشورمان وضعيت چندان مطلوبي ندارد؛ بنابراين نياز است افراد در بسياري از زمينه ها آموزش هايي در راستاي افزايش آگاهي خويش بيفزايند، تا نرخ سلامت در جامعه ارتقا پيدا كند.

سواد دانشگاهي با سواد سلامت همخواني دارد
كشاورز ميزان سواد سلامت را با تحصيلات افراد مرتبط دانست و گفت: مطالعات نشان داده اند كه سواد سلامت با ميزان تحصيلات افراد هم ارتباط دارد. هر چقدر افراد سواد دانشگاهي بالاتري داشته باشند، اطلاعات بيشتري هم در زمينه سلامت و به ويژه سلامت جنسي دارند. اما در برخي موارد هم ممكن است ميزان آگاهي افراد در بحث سلامت علارغم داشتن تحصيلات دانشگاهي، همچنان مغفول مانده باشد.

وي افزود: در اين شرايط بايد رويكردهاي ويژه آموزشي را عملياتي كرد. اين آموزش ها بايد به صورت متمركز اتفاق بيفتد، به ويژه در حوزه سلامت و مسائل باروري جنسي. در اين زمينه وراي اطلاعاتي كه افراد از منابع گوناگون دريافت مي كنند، بايد به عنوان يك دانش مجزا به كسب آموزش بپردازند. اينكه چه فردي به آموزش و اشاعه آگاهي در اين زمينه مي پردازد اهميت زيادي دارد؛ با توجه به مطالعاتي كه در كشور درباره سطح سلامت باروري جنسي در زوجين انجام شد، بايد گفت، علاوه بر اينكه دانش افراد در اين حوزه كم است، جستجوگري و نحوه پردازش اطلاعات افراد در اين زمينه هم ضعف دارد. گفتني است، امروزه جامعه ما نيازمند آموزش از راه درست براي افزايش ارتقاي سلامت جنسي و باروري است.

به گفته كشاورز، منابعي كه افراد براي كسب آگاهي در زمينه افزايش سواد سلامت جنسي به آن رجوع مي كنند، اهميت زيادي دارد. بايد گفت، اغلب اين منابع فاقد اعتبار علمي است؛ نظير فضاي مجازي. به همين دليل ممكن است منجر به اشاعه يك سري باورهاي نا كارامد و نادرست در بطن جامعه شود.

كشاورز عدم درك و پردازش صحيح را ديگر معضل در بحث آگاهي و سلامت جنسي دانست و گفت: مساله ديگر اين است كه گاهي دسترسي به اطلاعات و منابع دقيق هم وجود دارد؛ اما درك و پردازش صحيحي از سوي افراد حاصل نمي شود. يكي از نتايج افزايش سواد سلامت اين است كه افراد توانمند شوند تا آگاهي و نگرش مناسبي نسبت به اين مساله به وجود بيايد. بنابراين علاوه بر دسترسي به منابع علمي معتبر، درك و پردازش صحيح مي تواند منجر به اخذ تصميمات درست و آگاهانه شود.

وي افزود: در زمينه سلامت باروري جنسي نياز است به زوج ها آموزش هاي كافي داده شود. اين آموزش ها صرفا با دوران پيش از ازدواج كامل نمي شود. يعني آموزش هايي كه در دوران پيش از ازدواج داده مي شود، در طول زندگي مشترك هم بايد تداوم داشته باشد چراكه بعد ازدواج هم زوجين با مسائلي مواجه مي شوند كه نياز است آگاهي و نگرش دقيقي در باب باروري جنسي كسب كنند؛ بنابراين لازم است ارتقاي آموزش ها و تدام سواد سلامت باروري جنسي در زوجين بعد از ازدواج هم لحاظ شود.

ايمپلنت دندان فوري در تهران

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۵:۰۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)