اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

وجود ۶۰ هزار بيمار مبتلا به صرع در اصفهان

مديرعامل انجمن خيريه صرع اصفهان خبر داد:

وجود ۶۰ هزار بيمار مبتلا به صرع در اصفهان

 


كلينيك نوار مغز

 


مديرعامل انجمن خيريه صرع اصفهان با اشاره به وجود ۶۰ هزار بيمار دچار صرع در اين استان، گفت: اولين اقدام براي تشخيص اين بيماري، گرفتن نوار مغز است كه پيشرفت‌هاي زيادي در اين زمينه داشته‌ايم. پس از گرفتن نوار مغز و طي شدن چند روز، كانون صرع در بيمار مشخص مي‌شود.

 


به گزارش خبرنگار ايمنا، مسعود اعتمادي‌فر در يك برنامه مجازي با اشاره به اهميت آشنايي با بيماري صرع، اظهار كرد: انسان‌ها از ديرباز با بيماري صرع مواجه بودند، در مغز هر انساني سلول‌هاي زيادي وجود دارد و هر گاه گروهي از سلول‌هاي مغز فعاليت طبيعي خود را از دست بدهند فرد دچار بيماري صرع مي‌شود.

 


وي در خصوص آمار مبتلايان به اين بيماري اضافه كرد: در ايران ۸۰۰ هزار نفر و در استان اصفهان ۶۰ هزار نفر دچار بيماري صرع هستند كه در اين استان بيماري صرع بيشتر شايع است، شيوع صرع در بين مردان در رده‌هاي سني ۵۰ سال به بالا به دليل ضربه مغزي بيش از زنان است.

 


مديرعامل انجمن خيريه صرع اصفهان تصريح كرد: فردي كه دچار بيماري صرع مي‌شود فعاليت‌هاي الكتريكي نابجا در مغز او صورت مي‌گيرد، اگر صرع در محدوده سلول‌هاي بينايي باشد فرد دچار بروز جرقه‌هايي در چشم مي‌شود و اگر صرع در محدوده وسط سر باشد فرد دچار سرگيجه مي‌شود.

 


۱۰ درصد افراد جامعه دچار بيماري تشنج مي‌شوند

وي تاكيد كرد: در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه دچار بيماري تشنج مي‌شوند و اگر تشنج‌ها تكرار شوند فرد دچار بيماري صرع شده است، چنانچه كانون صرع در بدن به فعاليت خود ادامه دهد فرد مبتلا به بيماري صرع است و اگر كانون صرع قوي باشد فرد مرتب دچار بيماري صرع مي‌شود.

 


اعتمادي‌فر با اشاره به انواع بيماري صرع گفت: صرع به دو شكل عمومي و موضعي اتفاق مي‌افتد، اگر كانون فعاليت تشنج تنها در يك قسمت مغز باشد صرع موضعي است، براي مثال صرع موضعي مي‌تواند به صورت حركتي در لب‌ها، پاها يا بدن باشد و به طور ناگهاني يك طرف اندام‌هاي بدن فرد دچار حركت و گزگز مي‌شود.

 


مديرعامل انجمن خيريه صرع اصفهان اظهار كرد: صرع موضعي مي‌تواند حركتي، چشايي، بويايي و حسي باشد، براي مثال هنگام فعاليت فرد بوي نامطبوع مانند گوشت مرده را حس مي‌كند و يا بروز جرقه‌هايي را در چشم دارد و اين موارد معمولاً با اختلال سطح هوشياري همراه نيستند.

 


وي ادامه داد: اگر كانون فعاليت صرع همه مغز را فرا بگيرد فرد دچار صرع كامل يا از دست دادن سطح هوشياري، سياه شدن لب‌ها و اندام‌ها و خوردن بر روي زمين و قفل شدن همه اندام‌هاي بدن مي‌شود.

 


اختلال سطح هوشياري و حمله در صرع‌هاي عمومي

اعتمادي‌فر خاطرنشان كرد: در صرع‌هاي عمومي بيمار با اختلال سطح هوشياري و حمله مواجه مي‌شود و سفت شدن اندام، سياه شدن لب‌ها و فرياد صرعي را دارد و بعد از دو يا سه دقيقه بيمار با داشتن تكانه‌هايي در دست بيهوش روي زمين قرار مي‌گيرد.

 


مديرعامل انجمن خيريه صرع اصفهان تصريح كرد: بيش از صد نوع صرع وجود دارد، پرش اندام‌ها، حالت مات و خيره شدن ۱۵ ثانيه‌اي صرع، در كودكان دو تا چهار سال با اختلال سطح هوشياري وجود دارد، بايد بدانيم هر كجاي مغز درگير باشد يك نوع صرع اتفاق خواهد افتاد.

 


وي افزود: وقتي فردي به پزشك مغز و اعصاب مراجعه مي‌كند، پزشك وظيفه دارد شرح حال دقيق از خود بيمار و همراهان او درباره وضعيت بيمار صرعي بگيرد تا بعد از معاينه دقيق با اطمينان اعلام بيماري صرع را به خانواده اعلام كند.

 


تعيين ۹۰ درصد علل صرع با نوار مغز و ام آر آي

اعتمادي‌فر اظهار كرد: اولين اقدام تشخيصي براي بيماري صرع گرفتن نوار مغز است و پيشرفت‌هاي زيادي در اين زمينه داشته‌ايم، پس از گرفتن نوار مغز و طي شدن چند روز كانون صرع در بيمار مشخص مي‌شود، علاوه بر اين همه بيماران بايد يك ام آر آي داشته باشند تا علت‌هاي شايع تشنج آنها مشخص شود و بيشتر از ۹۰ درصد علل صرع را مي‌توان با گرفتن نوار مغز و ام آر آي مشخص كرد.

 


مديرعامل انجمن خيريه صرع اصفهان گفت: بعد از گرفتن شرح حال و انجام نوار مغز و ام آر آي مي‌توان نوع صرع و علل تشنج بيمار را مشخص كرد، اگر بخواهيم بيمار را جراحي كنيم با روش‌هاي تشخيصي جديد مي‌توان اين كار را انجام داد و با پيشرفت‌هاي جراحي مي‌توان نسبت به درمان بيماران صرع اقدام كنيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۸:۱۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

فيزيوتراپي در منزل

فيزيوتراپي در منزل

 

كلينيك فيزيوتراپي

 


احتمالا همه ما با فيزيوتراپي آشنا هستيم و به دلايلي خود يا يكي از نزديكانمان به فيزيوتراپي مراجعه كرده است. اما با گذشت زمان و پيشرفت علم، حيطه هاي كاري و تنوع خدمات فيزيوتراپي هم گسترش يافت كه اين امر باعث شد تا خدمات بهتر و موثرتري به مراجعين ارائه شود. فيزيوتراپي در منزل يكي از انواع خدمات فيزيوتراپي مي‌باشد كه درمانگر با حضور در منزل مراجع روند ارزيابي و درمان را انجام مي‌دهد. شايد اين سوال براي شما پيش بيايد كه اين نوع از فيزيوتراپي چه تفاوت هايي با فيزيوتراپي در كلينيك دارد؟ كدام يك از اين خدمات براي بيمار ما مفيد تر مي‌باشد؟ در اين مطلب سعي مي‌كنيم در مورد فيزيوتراپي در منزل توضيحاتي دهيم و شما را از مزيت ها و محدوديت هاي آن آگاه كنيم.

ايلنا

فيزيوتراپي در منزل چيست؟

 


بسياري از افراد به دلايل مشكلات ارتوپديك مانند شكستگي و مشكلات نورولوژيك مانند ام اس و سكته مغزي به خدمات فيزيوتراپي نياز پيدا مي‌كنند. اين خدمات مي‌تواند به صورت حضوري در كلينيك يا در منزل ارائه شود. خدمات فيزيوتراپي مي‌تواند شامل تكنيك ها و تمرينات فعال و همچنين استفاده از دستگاه هاي تخصصي فيزيوتراپي و مداليته هاي دمايي باشد. اين خدمات به صورت تخصصي در كلينيك هاي فيزيوتراپي ارائه مي‌شود. اما براي بسياري از مراجعين، رفت و آمد به كلينيك بسيار سخت و هزينه‌بر مي‌باشد. با توجه به شيوع ويروس كرونا و سبك جديد زندگي جامعه اين شيوه از درمان طرفدارهاي زيادي پيدا كرده است. چون با حضور فيزيوتراپيست در منزل، مراجع احساس راحتي و آرامش بيشتري كرده و همكاري بهتري با درمانگر خود خواهد داشت. همچنين درمانگر دستگاه و وسايل مورد نياز مراجع را كه قابل حمل باشد، با خود به منزل مراجع برده تا جلسات فيزيوتراپي همراه با دستگاه هاي مورد نياز و تخصصي برگزار شود. استفاده از هركدام از دستگاه ها و امكانات به تشخيص فيزيوتراپيست مي‌باشد و استفاده برون تشخيص درمانگر مي‌تواند آسيب هاي زيادي به مراجع بزند.

 


چرا فيزيوتراپي در منزل؟

 


شايد اين سوال را از خود بپرسيد كه چرا فيزيوتراپي در منزل؟ چرا با كلينيك مراجعه نكنيم؟ هدف از برگزاري جلسات فيزيوتراپي بهبود هرچه سريعتر مراجعين مي‌باشد. فيزيوتراپي در منزل با توجه به مزيت هايي كه دارد اين امكان را فراهم مي‌كند تا اين بهبودي سريعتر و راحت تر به دست بيايد. به همين دليل استفاده از اين نوع از خدمات فيزيوتراپي، به شدت توصيح مي‌شود. برگزاري جلسات فيزيوتراپي در منزل براي بسياري از بيماري ها و اختلالات امكان پذير مي‌باشد. بسياري از مراجعين قادر به جابه جايي راحت و بدون كمك نيستند و به همين دليل بايد توسط يك يا چند نفر براي رفت و آمد همراهي شوند. جابه جايي اين افراد هزينه و زحمات فراواني دارد كه باعث استهلاك مراجع و خانواده وي مي‌شود. همچنين اين جابه جايي براي بسياري از مراجعين مي‌تواند خطرناك باشد. شيوع ويروس كرونا و احتمال ابتلا به آن و افتادن و شكستگي از خطرات احتمالي رفت و آمد مراجعين مي‌باشد. همچنين از نظر زمان، مراجع مجبور است وقت زيادي بزاي مراجعه به كلينيك صرف كند. مسير رفت و آمد به كلينيك باعث خستگي مراجعين شده و اجازه نمي‌دهد مراجع بتواند از جلسه درماني حداكثر استفاده را كند. همچنين مراجعيني كه در منزل ويزيت مي‌شوند عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتري دارند كه باعث مي‌شود كه تلاش و همكاري بيشتري با درمانگر و انگيزه درماني بالاتري داشته باشند. فيزيوتراپي در منزل افراد را از خطر ابتلا به كرونا دور كرده و كمك مي‌كند افراد در شرايط بهتري درمان فيزيوتراپي را دريافت كنند. ام اس، سكته مغزي، ضايعه نخاعي، شكستگي ها و بسياري از بيماري ها و عارضه هاي مفصلي مي‌توانند از فيزيوتراپي در منزل استفاده كنند. فيزيوتراپي بيماران ام اس در منزل از پر طرفدار ترين خدمات توانبخشي مي‌باشد. چون مراجعان مبتلا به ام اس به علت مصرف داروهاي س كوب كننده سيستم ايمني، احتمال بالاتري براي ابتلا به بيماري هاي ويروسي را دارند. به همين دليل بيشتر اين افراد تمايل زيادي به دريافت فيزيوتراپي در منزل دارند. فيزيوتراپي در منزل مي‌تواند براي بسياري از عارضه هاي مفصلي نيز مفيد باشد. فيزيوتراپي شانه يخ زده در منزل شامل اين نول خدمات مي‌باشد. شانه يخ زده يكي از عارضه هاي شايعي مي‌باشد كه باعث ايجاد درد و محدوديت حركتي در شانه مي‌شود.

 


چگونه يك جلسه فيزيوتراپي موفق داشته باشيم؟

 


فيزيوتراپي به عنوان يك روش درماني موثر براي درمان مشكلات جسمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فيزيوتراپيست ها با استفاده از روش هايي نظير ماساژ، الكتروتراپي، استفاده از مداليته هاي گرما و سرما و ... براي بهبود مراجعين خود بيشترين تلاش را مي‌كنند. اما شايد اين سوال براي شما پيش بيايد كه آيا هر جلسه فيزيوتراپي مي‌تواند مفيد باشد؟ و يا چكار كنيم كه يك جلسه مفيد داشته باشيم؟

 


زماني كه شما به يك فيزيوتراپ مراجعه مي‌كنيد، با او صحبت مي‌كنيد و برنامه ريزي هاي لازم را انجام مي‌دهيد؛ فيزيوتراپ شما اولين جلسه به عنوان جلسه ارزيابي به منزل شما مراجعه مي‌كند؛ وي بعد از معاينه تخصصي و دقيق مراجع خود، وضعيت او را به وي و خانواده او اعلام مي‌كند و جلسات بعدي را برنامه ريزي مي‌كنند. در طول روند جلسات فيزيوتراپ علاوه بر انجام تمرينات لازم سعي در ايجاد ارتباط دوستانه با مراجع خود دارد. به طوري كه او را مشتاق و پيگير براي شركت در جلسات مي‌كند. همچنين سعي مي‌كند تمرينات ساده اي را به خانواده و يا خود مراجع آموزش دهد تا در زمان مناسب و در خانه تمرين كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۵:۰۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

خوابي آرام و دلنشين با چند راهكار ساده

خوابي آرام و دلنشين با چند راهكار ساده

 


درمان اختلالات خواب

خليج فارس:متخصصان انگليسي توصيه‌هايي موثر براي داشتن خوابي آرام در طول شب مطرح كردند.

خواب ارام

به گزارش«خليج فارس»؛ هيچ چيز به اندازه يك خواب آرام و دلنشين در طول شب براي سلامت بدن مفيد نيست. با اين حال، متاسفانه نزديك به ۵۰ درصد مردم از اختلالات و مشكلات خواب رنج مي‌برند. تحقيقات در انگليس نشان داده است تنها ۵۳ درصد زنان و ۵۶ درصد مردان در طول شب به ميزان كافي مي‌خوابند.

 


فيزيوتراپي در منزل

يافته‌هاي وحشتناكتر مويد آن است كه ۱۰ درصد مردان و ۱۳ درصد زنان كمتر از ۵ ساعت در طول شب مي‌توانند، بخوابند. اين موضوع باعث مي‌شود اين افراد روز بعد از خستگي، خواب آلودگي و عدم تمركز رنج ببرند. از اين رو، توجه به داشتن خوابي آرام بسيار ضروري است.

 


حقيقت اين است كه خواب مناسب سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند و باعث بهبود عملكرد جسمي و ذهني مي‌شود.

 


در اين مطلب به ساده‌ترين توصيه‌ها براي داشتن خوابي آرام در طول شب مي‌پردازيم:

 


۱- پيش از به بستر رفتن زماني را به آرامش ذهني اختصاص دهيد. بكوشيد از انجام كارهاي هيجان انگيز مانند ديدن مسابقه فوتبال پيش از خواب اجتناب كنيد. به طور معمول ۳۰ دقيقه پيش از به بستر رفتن كارهاي آرامش بخش مانند كتاب خواندن و گوش دادن به موسيقي بدون كلام انجام دهيد.

 


۲- از مصرف مواد غذايي حاوي كافئين در طول شب اجتناب كنيد. بسياري از مردم نمي‌دانند كه اثر كافئين ۸ ساعت در خون باقي مي‌ماند. از اين رو، بهتر است از ساعت ۴ بعد از ظهر از نوشيدن قهوه اجتناب كنيد.

 


۳- در محيط كاملاً تاريك بخوابيد. حقيقت اين است كه شما هيچ دوستي بهتر از تاريكي در زمان خواب نداريد. از چراغ خواب استفاده نكنيد و اگر نمي‌توانيد اتاق را به طور كامل تاريك نگه داريد، از چشم بند بهره بگيريد.

 


خوابي آرام و دلنشين با چند راهكار ساده

 


۴- سعي كنيد براي به بستر رفتن و يا از خواب برخاستن يك برنامه مشخص و روزانه داشته باشيد. اين كار باعث مي‌شود ساعت بدنتان به خوابيدن در يك زمان مشخص عادت كند.

 


۵- در چرت زدن روزانه زياده روي نكنيد. به هر ميزان كه شما در طول روز بيشتر بخوابيد، در طول شب سخت‌تر خوابتان خواهد برد. اگر در بعد از ظهر احساس خستگي مي‌كنيد، بهتر است يك چرت كوتاه (۳۰ دقيقه اي) بزنيد.

 


۶- تحرك كافي داشته باشيد. ورزش كردن حتي براي ۱۰ دقيقه در طول روز مي‌تواند باعث ايجاد احساس خستگي و خواب آرام در شب شود. اگر در زماني كه به بستر مي‌رويد به ميزان كافي خسته نيستيد نشان دهنده آن است كه فعاليت روزانه كمي داريد.

 


۷- از تركيبات طبيعي براي كمك به خواب بهره بگيريد. روغن گياه شاهدانه به حل مشكل بي خوابي مي‌تواند كمك كند. اين روغن آرامش را براي ذهن و جسم به ارمغان مي‌آورد. بهتر است از اين روغن يك ساعت پيش از خواب استفاده كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۴:۵۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

درمان مشكلات ستون فقرات با كمك طب فيزيكي و توانبخشي

درمان مشكلات ستون فقرات با كمك طب فيزيكي و توانبخشي

 


كلينيك طب فيزيكي

ستون فقرات شما شبيه به ديگر قسمتهاي بدن شما نيست بنابراين به صورت طبيعي آسيب‌ها و بيماريهاي ستون فقرات نياز به فيزيوتراپي تخصصي دارند.

ايلنا نيوز

متخصصان فيزيوتراپي مخصوص ستون فقرات براي درمان آسيب‌ها و شرايطي كه براي ستون فقرات پيش مي‌آيد مانند سرخوردگي مهره‌هاي كمر آموزش ديده‌اند. اگر شما دنبال اجتناب از جراحي يا بهبود پس از جراحي هستيد متخصص ستون فقرات مي‌تواند بهترين موارد را براي بهبودي شما ارائه كند.

 


فيزيوتراپيست متخصص ستون فقرات براي اينكه درد گردن و كمر شما كاهش پيدا كند و تحرك سلامتي شما بازگردد با شما كار ميكند با توجه به شرايط شما برنامه درماني مخصوصي را طراحي مي‌كند.

 


مواردي كه فيزيوتراپي آن را درمان ميكند

هدف اصلي از فيزيوتراپي اين است كه هماهنگي، انعطاف‌پذيري، تعادل و قدرت شما را بهبود ببخشد و كمك كند مفاصل شما بهتر حركت كند صرف نظر از اينكه چرا شما به فيزيوتراپ مراجعه كرده‌ايد توانبخشي شما شامل ورزش مي‌شود بنابراين مقداري درد پس از آن طبيعي است امروزه فيزيوتراپي بيماري‌هايي مثل موارد زير را درمان ميكند:

 


درد كمر و گردن

زوال ديسك

فتق ديسك

كيفوز

ميلوپاتي

راديكولوپاتي

سياتيك

آرتروز نخاعي

شكستگي ستون فقرات

تنگي نخاعي

اسپونديلولستيز

اسپونديلوز

 

 


فيزيوتراپي ستون فقرات پس از عمل جراحي

جراحي ستون فقرات سخت و طاقت‌فرساست. با كمك فيزيوتراپي ستون فقرات مي‌توانيد به طور موثر و به سرعت روي پاهاي خود بايستيد. متخصص درد در اصفهان براي اطمينان از اينكه بهبودي بيماران موفقيت آميز بوده است آنها را قبل و بعد از جراحي معاينه مي‌كند. او در طول كل فرايند جراحي با جراح شما هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد تا برنامه درماني شما را بررسي كند و شما بتوانيد درمان جامعي داشته باشيد و در تمام مدت مراقبت‌هاي منسجم را ادامه مي‌دهد.

 


درمان فعال و غيرفعال فيزيوتراپي

دو نوع فيزيوتراپي وجود دارد: فيزيوتراپي فعال و غير فعال

 


فيزيوتراپي غيرفعال موقتاً درد كمر را با استفاده از پك يخ، پك گرم و محركهاي الكتريكي عصب و ديگر روش‌ها كاهش مي‌دهد.

 


فيزيوتراپي فعال كه شامل كشش‌ها و انجام يكسري ورزش‌هاي روزانه مي‌شود به شما كمك مي‌كند تا عضلات كمر خود را تقويت كنيد و به ثبات بيشتري برسيد اين به نوبه خود توليد ماهيچه در اطراف ستون فقرات و ديسك‌ها را افزايش مي‌دهد و فشار كمتري روي كمر وارد مي‌شود. شكل ديگري از فيزيوتراپي درمان رفع فشار از ستون فقرات است كه درد كمر و گردن و درد فتق ديسك را درمان ميكند درمان رفع فشار ستون فقرات پس از جراحي بسيار موثر است.

 


روش‌هاي فيزيوتراپي

 

 

 

هر برنامه فيزيوتراپي سه‌جنبه اصلي دارد: ورزش، درمان دستي و آموزش

 


ورزش، به طور معمول در ورزش حركات با شدت كم طراحي شده‌اند تا محدوده حركتي و حجم ماهيچه را دوباره بازگرداند. همچنين شما ورزش مي‌كنيد تا فشار را از روي مفاصل خود برداريد مثلاً با تقويت ماهيچه‌هاي شكمي فشار را از روي ستون فقرات برمي‌داريد درمان دستي شامل ماساژ، درمان با دست و تحرك مي‌شود. ماساژ باعث افزايش جريان خون به ماهيچه‌ها مي‌شود كه باعث رهايي عضلات و كاهش درد مي‌شود. درمان با دست و تحرك شامل حركات و اعمال فشار دقيقي است و اين كمك مي‌كند مفاصل خود را در وضعيت صحيح نگه داريد.

 


آموزش نقش مهمي در درمان فيزيوتراپي دارد از آنجا كه هدف نهايي اين است كه بيمار ورزش‌هاي مفيدي كه آموزش ديده است را پس از اتمام برنامه درماني ادامه دهد. اين باعث مي‌شود تا فيزيوتراپيست به شما نشان دهد كه چگونه به شكل صحيح اين كشش‌ها را در منزل انجام دهيد يا حتي به شما طرز صحيح استفاده از يكسري وسايلي كه مي‌توانيد در باشگاه بدنسازي استفاده كنيد را آموزش دهند. فيزيوتراپيست شما مي‌گويد چگونه برنامه روزانه خود را به شكل ايمن و بدون ريسك و خطر آسيب‌ديدگي انجام دهيد. ادامه دادن ورزش‌هاي مفيد فيزيوتراپي پس از اتمام برنامه درماني به شما كمك مي‌كند تا از بروز مشكلات در آينده جلوگيري كنيد.

 


اگر شما متوجه شديد كه فعاليت‌هاي روزانه شما موجب درد و رنج شما مي‌شود يا اگر پس از عمل جراحي در دوره بهبودي هستيد يك فيزيوتراپيست مي‌تواند به شما كمك كند تا به بهترين روش درد خود را از بين ببريد.

 


آيا درمان فيزيوتراپي به كاهش و تسكين علائم گردن و كمر كمك مي‌كند بله در صورتي كه علائم محيط اسكلتي عضلاني داشته باشند درمان فيزيوتراپي بسيار كمك كننده است. به اين معني است كه اگر منبع علائم از مفاصل‚ ماهيچه‌ها و رباط‌ها و تاندون‌ها يا ديسك‌ها يا حالت بد بدن باشد درمان فيزيكي بسيار موثر است.

 


پزشك يا فيزيوتراپيست به شما كمك مي‌كند تا بفهميد كه آيا مشكل شما با درمان فيزيوتراپي برطرف ميشود يا خير.

 


براي درمان پارگي ديسك كمر در اصفهان راه‌هاي زيادي وجود دارد كه براي انتخاب بهترين راه بايد با متخصص مشورت كرد.

 


آيا من بايد نگران وضعيت بد بدنم باشم؟

اين بستگي به علائمي دارد كه شما به عنوان نتيجه وضعيت بد بدن خود تجربه مي‌كنيد به طور كلي وضعيت بد بدن باعث مي‌شود كه ما بد راه برويم و فعاليت‌هاي روزانه را به طرز اشتباهي انجام بدهيم و فشار غيرطبيعي به ستون فقرات و ديگر بخش بدن وارد مي‌شود اين مشكلات به صورت درد‚ سفت شدن عضلات‚ خستگي و علائم ديگر نمايان مي‌شود وضعيت بد بدن تا حدي با به كارگيري دقيق ورزش‌هاي خاص و تكنيك‌هاي درماني دستي اصلاح ميشود.

 


آيا قبل از شروع درمان فيزيوتراپي نياز به عكس راديولوژي MRI و ديگر تصويربرداري‌ها هست؟

 


اين مورد بستگي به شرايط دارد اگر شما اخيراً اين كار را انجام داده‌ايد آخرين عكسي كه گرفته‌ايد را با خود بياوريد. اگر عكس نداريد مشكلي ندارد ممكن است نيازي به آن نداشته باشيد. متخصص فيزيوتراپي در اولين جلسه در اين مورد با شما صحبت خواهد كرد.

 


در اولين جلسه بايد انتظار چه‌چيزي را داشته باشم؟

براي درمان گودي كمر در اصفهان شما بايد توسط يك متخصص فيزيوتراپيست ماهر و داراي مجوز تحت ارزيابي قرار بگيريد. چون او علت علائم شما را مشخص مي‌كند و بر اساس اين ارزيابي، برنامه درماني براي تسكين درد يا مديريت علائم بيماري به شما پيشنهاد مي‌شود.

 


متخصص فيزيوتراپي ابزار و وسايل بسيار زيادي دارد كه در طول اين فرايند از آن استفاده مي‌كند انتظار مهمي كه ما از بيمارانمان داريم اين است كه در طول فرايند درمان به طور فعال شركت كنند آموزش بيمار بسيار مهم و حياتي است. چون هم علائم او را در حال حاضر كاهش مي‌دهد و هم از بروز مجدد آن پيشگيري مي‌كند.

 


چرا بايد براي درمان ستون فقرات به فيزيوتراپيست مراجعه كرد چرا‌به دكتر كايروپراكتر يا ماساژ درماني مراجعه نكنم؟

همه اين متخصصان مي‌توانند به بهبود شرايط ستون فقرات شما كمك كنند اگر در حال حاضر و هر كدام يك از آنها كار مي‌كنيد و نتايج خوبي مي‌گيريد لطفاً به مراقبت خود ادامه دهيد. اما اگر نتايج خوبي نمي‌گيريد و شرايط شما بهتر نمي‌شود براي درمان به يك متخصص فيزيوتراپي كه در زمينه ستون فقرات مهارت دارد مراجعه كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۶:۵۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

۹۰ درصد دردهاي گردني با ورزش بهبود مي‌يابد

۹۰ درصد دردهاي گردني با ورزش بهبود مي‌يابد

 


متخصص مغز و اعصاب

تهران- ايرنا- استاد جراحي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي گفت: بيش از ۹۰ درصد دردهاي گردني ناشي از اسپاسم و رگ به رگ شدن و رعايت نكردن استانداردهاي ارگونوميك است كه با ورزش، نرمش و درمان‌هاي ساده بهبود مي‌يابد.

دكتر عليرضا زالي به تبيين انواع دردهاي گردني و دلايل آنها پرداخت و افزود: گردن متحرك ترين بخش ستون فقرات و داراي دامنه حركتي متنوعي است. گردن وزن ۶ كيلويي سر را تحمل مي كند و به دليل حركات متنوع در معرض دردهاي مختلفي قرار دارد.

 


به گزارش سه شنبه دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي زالي در گفت و گويي با اشاره به ساختار و آناتومي مهره هاي گردني، اعصاب و عضلات گردن توضيح داد: گردن داراي ۷ مهره اصلي است كه در مركز اين كانال استخواني نخاع قرار گرفته و مقدار زيادي عضلات و رباطها و ليگامانها در پيرامون آن قرار گرفته كه درصورتي كه هر يك از اين بخشها دچار مشكل شوند ايجاد درد مي كنند.

 


به گفته وي گاهي منشا دردهاي گردني در جاي ديگري قرار دارد و فرد ممكن است داراي مشكلات قلبي عروقي و يا مغزي باشد اما در ناحيه گردن احساس درد مي كند. گاهي نيز مشكلات گردني باعث بروز درد در نواحي دورتري مي شوند كه شايعترين آنها درد كتفها ، دردسر ، درد اندام فوقاني و كمربند شانه اي است.

 


زالي با اشاره به ساختار ديسك‌هاي بين مهره اي گفت: بين دو مهره يك بخش بالشتكي به نام ديسك وجود دارد كه نرم و مملو از آب است و در حركات گردن نقش مهمي را ايفا مي كند. با افزايش سن افراد آب ديسك كاهش مي يابد و منجر به بروز مشكلات و درد مي شود .همچنين در صورت فرسايش مفاصل مهره اي اعصاب تحت فشار قرار گرفته و ايجاد درد مي كند.

 


وي خاطرنشان كرد: با افزايش سن و بروز آرتروز، مفاصل مهره هاي گردني دچار فرسايش شده و به عامل درد مبدل مي شوند كه يكي از دلايل عمده دردهاي گردن در افراد مسن و كساني است كه فعاليت هاي سنگين داشتند.

 


زالي بهترين، مناسبترين و استاندارترين روش تشخيصي درخصوص دردهاي گردني را تجويز MRI توسط پزشك متخصص عنوان كرد زيرا با اين روش تشخيصي بافت نرم گردن، نخاع، رشته هاي عصبي و ديسك و عضلات به خوبي نشان داده مي شود و همچنين رابطه كل اين عناصر نيز مشاهده مي شود.

 


اين استاد دانشگاه درخصوص شايعترين علل درد گردن گفت: درد گردن دومين درد شايع ستون فقرات پس از كمردرد در ايران است كه ممكن است به دليل ضعف عضلات، كشيدگي رباطها و فشار بيش از حد مجموعه رباطها و ليگامانها رخ دهد. با افزايش سن افراد به ويژه اگر دچار ضعف عضلات باشند بروز دردهاي مزمن بيشتر رخ مي دهد.

 


اين متخصص جراحي مغز و اعصاب عدم رعايت اصول ارگونومي كار، استفاده از بالش نامناسب هنگام خواب، عدم رعايت بهداشت ستون فقرات را باعث كشيدگي رباط هاي گردني و دردگردن برشمرد كه در اكثر موارد با درمانهاي طبي و دارو رفع مي شود و در موارد ضعف عضلات با كمك ورزشهاي مناسب توسط فيزيوتراپيستها قابل درمان است.

 


وي افزود: در صورت عدم درمان دردهاي گردني در برخي بيماران ممكن است به تدريج شاهد بروز بي حسي دستها، ازدست رفتن قدرت عضلاني، و در مراحل پيشرفته اختلال در راه رفتن يا حتي اختلالات ادراري باشيم اما خوشبختانه اكثر دردهاي گردني با اقدامات بسيار ساده و رعايت برخي نكات رفع مي شود.

 


زالي تاكيد كرد: افراد در صورت داشتن دردهاي گردني كه بيش از ۲ هفته طول كشيده و شدت آن مرتب افزايش مي يابد و يا همراه با علايم عمومي نظير تب بالا، كاهش وزن، كاهش اشتها، بدن درد و لرزش باشد بايد براي بررسي هاي بيشتر به متخصص مراجعه كنند.

 


وي برخي دردهاي گردن را مكانيكي ناميد كه با فعاليت تشديد شده و با استراحت بهبود مي يابد نظير آرتروز يا تنگي كانال گردني اما برخي دردها را هم از نوع التهابي برشمرد مانند بيماريهاي روماتيسمي كه با استراحت بدتر مي شوند.

 


زالي يادآور شد: دردهاي گردني كه به دستها انتشار مي يابد، همراه با ضعف و لاغري اندام هاي فوقاني است، يا همراه با عدم تعادل و زمين خوردن و علايم پيشرونده عصبي هستند حتما بايد مورد بررسي قرار گيرند.

 


۱۵ مركز شبانه روزي واكسيناسيون در تهران در حال فعاليت هستند

فرمانده ستاد مقابله با كروناي تهران از فعاليت ۱۵ مركز واكسيناسيون شبانه روزي و ركورد تزريق ۲۴۵ هزار دوز تزريق روزانه واكسن در تهران خبر داد و تاكيد كرد: شهروندان تهراني بايد پس از ثبت نام در سامانه نوبت دهي واكسيناسيون و دريافت پيامك براي تزريق واكسن به مراكز مراجعه كنند.

 


به گفته وي مراجعه افراد با توجه به پيامك هاي اعلام شده باعث اجراي طرح واكسيناسيون با نظم و ترتيب مي شود اما مراجعه افراد بدون دريافت نوبت به مراكز باعث ايجاد ازدحام و اختلال در اجراي كار مي شود.

 


به گفته زالي علاوه بر گروههاي سني واكسيناسيون ۱۰ گروه از مشاغل پرخطر نيز نظير رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي و رانندگان تاكسي، كاركنان اداري، دانشجويان، كاركنان بانكي، اساتيد دانشگاهها، معلمان، پسماند شهرداري، كاركنان بهشت زهرا و ....در حال انجام است.

 


وي يادآور شد كه براساس پروتكل جهاني و با توجه به بروز مرگ و مير بالا در سالمندان بالاي ۶۵ سال واكسيناسيون ازاين سنين شروع شده است و به تدريج واكسيناسيون گروههاي سني جوانتر نيز انجام مي شود.

 


او از فعاليت ۱۵ مركز ۲۴ ساعته واكسيناسون درتهران خبر داد و گفت در هفته آتي تعداد قابل توجهي از مراكز بصورت شبانه روزي به مدار واكسيناسون خواهند پيوست و هم اكنون ۹۰ درصد مراكز دو شيفته هستند كه هر روز به صورت سرزده از آنها بازديد مي كنيم.

 


به گفته وي روز گذشته تزريق واكسن در تهران از ۲۴۵ هزار دوز گذشت كه يك ركوردشكني است و هدفگذاري را رسيدن به تزريق ۳۲۰ هزار واكسن روزانه در تهران عنوان كرد.

 


فرمانده ستاد مقابله با كرونا خاطرنشان كرد: هم اكنون در تهران بيش از ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار دوز واكسن تزريق شده كه از اين آمار ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر هر دو دوز را دريافت كردند. خوشبختانه اكثر مشاغل پرخطر هر دو دوز واكسن را دريافت كردند.

 


زالي با اشاره به تاثير واكسن در كاهش مرگ و ميرها گفت: بر طبق مطالعات انجام شده در تهران در خيز پنجم بالاترين ميزان موارد شديد بيماري، بستري در بخش ويژه و مرگ و مير مربوط به افراد بالاي ۷۰ سال بود. اين درحالي است كه هنوز تعدادي از اين گروه سني به دلايل مختلف براي تزريق واكسن مراجعه نكردند.

 


وي ضمن ابراز تاسف از اين كه ۱۲ درصد سالمندان بالاي ۷۰ سال تهراني هنوز براي دريافت واكسن مراجعه نكردند گفت: براساس تحقيق مذكور در خيز پنجم بيماري، سالمنداني كه واكسن نزدند ۱۱ برابر بيشتراز سالمنداني كه واكسينه شده اند در معرض مرگ و مير بوده اند.

 


زالي با بيان اين كه هدف واكسيناسيون كاهش شدت بيماري و ميزان مرگ و مير است گفت: واكسن زدن به اين معنا نيست كه ديگر مبتلا به كرونا نمي شويم بلكه افراد واكسينه شده در صورت ابتلا علايم خفيف تري را تجربه كرده و واكسن باعث كاهش مرگ ناشي از كرونا مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۵:۳۴ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

عمل موفقيت‌آميز تومور نخاع جوان خوزستاني

عمل موفقيت‌آميز تومور نخاع جوان خوزستاني

عمل جراحي تومور نخاع جوان خوزستاني با موفقيت كامل در بيمارستان وليعصر(عج) خرمشهر ، توسط جراح متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات منطقه انجام شد.

 

جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات

به گزارش آبادان خبر، اين عمل كه توسط دكتر هوشان شريعتي، معاون درمان دانشكده علوم پزشكي آبادان انجام شد در شهرستان بي‌سابقه بوده و سابق بر اين شهروندان خرمشهري، شادگاني و آباداني براي دريافت خدمات مشابه، ناگزير مجبور به مراجعه به مركز استان و ديگر شهرهاي بزرگتر بودند.

قاليشويي جشنواره

جوان يادشده كه به دنبال ضايعه نخاعي دچار نقص سيستم عصبي (اختلال در حركت و راه رفتن ) شده بود، اكنون در سلامت كامل بدون كمك راه مي‌رود و هيچ نقص عصبي ندارد.

انجام اين عمل، افق روشني را در توانمندي منطقه در مسير اعمال جراحي پرريسك مغز و اعصاب، ترسيم مي‌كند.

در همين راستا با توجه به توانمندي و تبحر پرسنل، تجهيزات بيمارستاني و پزشكان توانمند منطقه، از اين پس در عمل‌هاي مشابه نياز به اعزام بيماران به مراكز درماني ديگر نخواهيم داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۹:۴۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نوار عصب و عضله چيست؟

نوار عصب و عضله چيست؟

الكتروميوگرافي، يا نوار عصب و عضله تكنيكي است براي محاسبه و ضبط حالات عضلات بدن در مواقع انقباض و انبساط كه از دستگاهي به نام ماهيچه‌نگار برقي كه به نتايج آن ماهيچه‌نگاشت گفته مي‌شود.

كد خبر: ۵۲۱۳۵۰۱:۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

نوار عصب و عضله

نوار عصب عضله

به گزارش گروه اجتماعي يكتا پرس، الكتروميوگرافي (emg) يك روش تشخيصي است كه وضعيت سلامتي ماهيچه ها و سلول هاي عصبي كنترل كننده آنها را ارزيابي مي كند. اين سلولهاي عصبي به عنوان نورونهاي حركتي شناخته مي شوند. آنها سيگنال هاي الكتريكي را منتقل مي كنند كه باعث انقباض و شل شدن عضلات مي شود. الكتروميوگرافي اين سيگنال ها را به نمودار يا اعداد ترجمه مي كند و به پزشكان در تشخيص كمك مي كند.

 


وقتي كسي علائم اختلال عضلاني يا عصبي را نشان مي دهد ، پزشك معمولاً الكتروميوگرافي را تجويز مي كند. اين علائم ممكن است شامل گزگز ، بي حسي يا ضعف غير قابل توضيح در اندام ها باشد. نتايج الكتروميوگرافي مي تواند به پزشك كمك كند تا اختلالات عضلاني ، اختلالات عصبي و اختلالات موثر بر ارتباط بين اعصاب و عضلات را تشخيص دهد.

 


بعضي از پزشكان ممكن است الكتروميوگرافي را به عنوان يك معاينه الكترو دياگونيك معرفي كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۷:۳۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)