اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

جوانان؛ قربانيان سكته‌هاي قلبي و مغزي

جوانان؛ قربانيان سكته‌هاي قلبي و مغزي

مركز نوار مغز كودكان تهران

مير ملاس نيوز

آمارهاي وزارت بهداشت طي يكسال اخير نشان مي‌دهد سالانه ۹۳ هزار سكته قلبي در كشور اتفاق مي‌افتد، اين روزها تعداد مرگ‌وميرهاي ناشي از حملات قلبي نسبت به گذشته تا حدي كاهش يافته است اما بازهم هر روز تعداد زيادي از افراد در سراسر دنيا به سكته قلبي دچار مي‌شوند. اگرچه همه‌ي حملات قلبي به مرگ […]

آمارهاي وزارت بهداشت طي يكسال اخير نشان مي‌دهد سالانه ۹۳ هزار سكته قلبي در كشور اتفاق مي‌افتد، اين روزها تعداد مرگ‌وميرهاي ناشي از حملات قلبي نسبت به گذشته تا حدي كاهش يافته است اما بازهم هر روز تعداد زيادي از افراد در سراسر دنيا به سكته قلبي دچار مي‌شوند. اگرچه همه‌ي حملات قلبي به مرگ منجر نمي‌شود اما متأسفانه اگر يك فرد جوان دچار سكته‌ي قلبي شود، در اكثر مواقع فوت خواهد كرد.

علت ۹۰ درصد سكته‌هاي قلبي مشخص نيست

در اين زمينه يحيي ابراهيمي متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين‌كه سكته قلبي يكي‌از بيماري‌هاي شايع در جامعه امروزي است، اظهار كرد: علت اصلي سكته‌هاي قلبي فشارخون بوده كه بين شمار زيادي از مردم شايع شده و كم‌وبيش افراد به آن دچار هستند.

وي با اشاره به اين‌كه با تغييرات فشارخون بروز سكته محتمل است، تصريح كرد: در چنين حالتي عروق شكننده مي‌شوند و احتمال پارگي در بالاترين حالت ممكن قرار مي‌گيرد و در صورت ايجاد لخته و يا پارگي شريان‌ها، سكته‌هاي قلبي و مغزي رخ مي‌دهند كه عمده بيماران قلبي با چنين حالتي مواجه مي‌شوند.

ابراهيمي با بيان اين‌كه علت ۹۰ درصد سكته‌هاي قلبي مشخص نيست، عنوان كرد: در ۱۰ درصدي كه علت‌ها تقريباً مشخص است ۸۰ درصدشان براثر نارسايي‌هاي كليوي و ۲۰ درصد ديگر نيز علت‌هاي چون چاقي، تغذيه نامناسب، عدم تحرك، ديابت و … است كه به بروز بيماري قلبي منجر مي‌شود.

اين متخصص قلب و عروق ادامه داد: شايع‌ترين موردي كه در بيماري‌هاي قلبي ديده مي‌شود كرونر است كه در آن عروق با نارسايي منجر و تنگي عروق رخ مي‌دهد و همين عامل باعث فوت و يا نارسايي افراد مي‌شود كه بعدها فرد به همين علت جان خود را از دست مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه معمولاً تنگي عروق در افراد منجر به آنژيوگرافي مي‌شود، اضافه كرد: ۸۰ درصد كساني‌كه آنژيوگرافي مي‌كنند به‌دليل نارسايي‌هاي قلبي و عروقي در سال‌هاي بعد ناچار به عمل جراحي باز مي‌شوند.

ابراهيمي با اشاره به اين‌كه در سطح دنيا سكته قلبي امري شايع است به طوري‌كه بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان‌ها و تصادفات سه‌ دليل اصلي مرگ‌ومير هستند، بيان كرد: مي‌توان با اتخاذ يك شيوه درست بيماري قلبي و عروقي را مديريت كرده و از بروز اين بيماري پيشگيري كرد.

فوت ۶۹۰۲ لرستاني / بيماري قلبي و عروقي بيشترين عامل مرگ‌ومير

در اين راستا مصطفي اماني‌پور مديركل ثبت‌احوال لرستان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در ۹ ماهه سال جاري شش هزار و ۹۰۲ واقعه فوت در استان به ثبت رسيده است كه از اين تعداد چهار هزار و ۴۷ نفر مرد و دو هزار و ۸۵۵ نفر زن بوده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز ۲۵ مورد فوت به ثبت رسيده‌است، افزود: از تعداد كل فوت‌هاي ثبت شده چهار هزار و ۹۶۵ مورد شهري و يك هزار و ۹۳۷ مورد روستايي بوده‌اند.

اماني‌پور تأكيد كرد: ۹۲.۶ درصد از فوت‌هاي استان در مهلت قانوني ۱۰ روزه به ثبت رسيده‌است.

مديركل ثبت‌احوال لرستان در رابطه با علل فوت در استان، عنوان كرد: مهم‌ترين عامل مرگ‌ومير در اين مدت بيماري‌هاي قلبي و عروقي با دو هزار و ۵۴۲ واقعه و بيماري‌هاي تعريف شده مانند كهولت شن با ۹۱۴ واقعه، سرطان و ساير تومورها با ۷۴۹ واقعه و حوادث غيرعمدي با ۷۰۰ واقعه بوده است.

وي تأكيد كرد: بيماري‌هاي قلبي و عروقي با ۳۶.۸ درصد بيشترين عامل در مرگ‌ومير در استان دارد.

بيماري‌هاي عروقي از مشكلات زندگي پشت‌ميزنشيني

در اين زمينه دكتر عباس پزشكي معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان با بيان اينكه زندگي پشت‌ميزنشيني و عاري از تحرك مشكلاتي را به وجود آورده است، اظهار كرد: اين مشكلات زمينه‌ساز خيلي از بيماري‌هاي عروقي است كه روي مغز و قلب اثر مي‌گذارد.

وي با اشاره به اين‌كه استرس بالا، نوع رژيم غذايي، تمايل به مصرف فست فود، غذاهاي چرب، مصرف نمك و شيريني‌جات، كم‌تحركي و استعمال دخانيات و… منجر به افزايش فشارخون، قند و بروز بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي و مغزي خواهد شد، عنوان كرد: در بحث پيشگيري رعايت رژيم غذايي، محدود كردن مصرف فست‌فودها، انجام چكاپ قند، چربي، فشارخون و در اولويت قراردادن رژيم كم‌نمك توصيه مي‌شود.

حمله‌هاي قلبي اوايل صبح رخ مي‌دهد

پزشكي با طرح اين سؤال كه در زمان رخ دادن بيماري وظيفه اطرافيان چيست؟ افزود: در زمينه بيماري‌هاي قلبي، چند ساعت اول براي احياي بيمار بسيار مهم است؛ حمله‌هاي قلبي اوايل صبح رخ مي‌دهد و در افرادي كه سابقه قند، چربي و فشارخون دارند چنانچه در اين زمان دچار درد قفسه سينه تا چانه، درد در قسمت دست چپ و راست همراه با علائمي نظير تنگي نفس، تپش قلب، تعريق سرد، سرگيجه و حالت تهوع شوند بايد بلافاصله به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شود، آمبولانس مجهز به دستگاه نوار قلب هستند كه تكنسين اورژانس مي‌تواند با گروه قلب و كد ۲۴۷ بيمارستان شهيد مدني اطلاع‌رساني كند.

علت سكته حاد قلبي لخته شدن خون و مسدود كردن رگ خوني

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان با اشاره به اين‌كه كد ۲۴۷ را در بيمارستان شهيد مدني فعال كرديم و متخصصين قلب در آنجا مستقر هستند تا بتوانند ۲۴ ساعته به بيماران ارائه خدمات دهند، افزود: نياز است مردم با مشاهده علائم فوق بيمار خود را به سانتر قلب كه بيمارستان شهيد مدني است انتقال داده و يا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگيرند.

وي علت سكته حاد قلبي را لخته شدن خون در رگ كه منجر به مسدود كردن رگ خوني مي‌شود دانست و اضافه كرد: لازم است براي حل كردن لخته خون تحت نظر پزشك داروي استرپتوكيناز استفاده شود كه مصرف آن از بروز حمله قلبي جلوگيري مي‌كند.

سكته خاموش در بيماران ديابتي

پزشكي با بيان اين‌كه درد قلبي آنقدر شديد است كه به گفته بيماران انگار سنگ بزرگي روي قفسه سينه گذاشته شده است لذا هر فردي كه بالاي ۴۰ سال دارد و دچار چنين علائمي شد لازم است ابتدا نوار قلب از او گرفته شود، بيان كرد: بيماران ديابتي به دليل اينكه دچار نوروپاتي عصبي هستند ممكن است دردي را احساس نكنند كه به آن سكته خاموش گفته مي‌شود.

در سال‌هاي اخير تعداد جوانان و به‌خصوص ورزشكاراني كه به‌خاطر ايست قلبي ناگهاني در هنگام ورزش فوت مي‌كنند، به‌شدت افزايش يافته است.

اسنپ آن اسمايل

واقعيت اين است كه متأسفانه آمار دقيقي از اين موضوع در دسترس نيست. بعضي‌ها از رسيدن سن سكته قلبي به ۳۰ سال مي‌گويند و در بعضي اظهارنظرها حتي پاي سن ۲۰ سال در ميان است. مهم‌ترين توصيه‌هاي پزشكان به جوانان و ميان‌سالان علاوه‌بر اصلاح سبك زندگي، مراجعه منظم و مداوم به پزشك براي كنترل وضعيت جسماني و حفظ يك الگوي ثابت ورزشي براي فرار از كم تحركي است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۶:۱۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

توليد انبوه آي سي هاي اخذ نوار قلب ، نوار مغز و نوار عصب و عضله در ايران

توسط استاد بسيجي اردبيلي تحقق يافت؛

توليد انبوه آي سي هاي اخذ نوار قلب ، نوار مغز و نوار عصب و عضله در ايران

 


بهترين كلينيك نوار مغز

استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران مدار مجتمعي طراحي كرده است كه مي تواند نوار قلب، نوار مغز و نوار عصب و عضله را براي پيش بيني و تشخيص بسياري از بيماري ها و درمان آن ها ثبت كند.

 


به گزارش خبرگزاري علم و فناوري از اردبيل؛ دكتر بابك رضايي افشار مخترع بسيجي، مدير و از محققين مركز پژوهش هاي صنعتي سازگار با بيان اينكه ثبت سيگنال هاي نوارقلب، نوار مغز و نوار عصب و عضله يكي از راه هاي مطالعات و معاينات باليني براي كشف بيماري ها و نارسايي هاي اندام هاي مربوطه است گفت: پژوهشگران مركز پژوهش هاي صنعتي سازگار توانستند يك مدار مجتمع و يكپارچه را براي ثبت اين سيگنال ها طراحي كنند.

 

 

 

 


استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران عنوان كرد: اين دستگاه مي تواند سيگنالهاي حياتي از جمله الكتروانسفالوگرافي، الكترومايوگرافي و الكتروكارديوگرافي را كه در تشخيص بيماري هاي بسياري از جمله بيماري هاي قلبي، مغزي و عضلاني و همچنين در پيش بيني مشكلاتي مانند سكته هاي قلبي و مغزي مفيد هستند با كيفيت و دقت بالايي ثبت و به خروجي ارسال كند.

 


دكتر بابك رضايي افشار با بيان اينكه موضوع مهم در ثبت سيگنال هاي حياتي كاهش آرتيفكت ها و نويزهاي سيگنال هم در مرحله ثبت و هم در مرحله پردازش است افزود: سعي شده در اين ابزار با استفاده از متدهاي سخت افزاري و نرم افزاري اين نويزها به حداقل برسد تا شاهد يك سيگنال با حداقل آرتيفكت باشيم.

 

 

 

 


وي افزود: به طور كلي سه مرحله مهم در اخذ سيگنال هاي حياتي وجود دارد كه مرحله اول پيش تقويت سيگنال، مرحله دوم فيلتر سيگنال در يك باند فركانسي مشخص و مرحله سوم تقويت سيگنال تا حد كفايت است كه اين ابزار مي تواند هر سه مرحله را انجام داده و سيگنالي با نويز بسيار پايين را بر روي خروجي نشان دهد؛همچنين ميتوان با اتصال اين مجموعه به يك سيستم مبتني بر هوش مصنوعي بسياري از مشكلات و بيمارها را پيش بيني كرد تا طرح هاي نوآورانه ديگري از دل اين محصول پديد آيد.

 


رضايي افشار همچنين با برشمردن مزاياي اين طرح نسبت به تجهيزات مشابه گفت: نوآوري هايي در زمينه سيگنالي و ابزار دقيقي در اين ابزار اجرا شده كه حاصل كار و تلاش شش ساله يك تيم دانشگاهي است؛ از جمله اينكه در اين ابزار به جاي استفاده از زمين الكتريكي از ولتاژ مشترك استفاده شده و همچنين مقاومت ورودي اين آي سي تا دوگيگااهم بالا رفته است و با اجراي اين ابزار در ابعاد يك آي سي با سايز ميلي متري امكان استفاده آن در ابزارهاي پوشيدني و هولترهاي قلبي كوچك فراهم شده است. همچنين اين ابزار امكان شستشو با قوي ترين مواد ضدعفوني كننده و آب را داراست و در محيط هاي بيمارستاني مي توان آنرا با اتوكلاو ضدعفوني كرد. كاهش نشتي جريان با توجه به متريال خاص بدنه نيز از ويژگي هاي خاص آن است.

 

 

 

 


مدير مركز پژوهش هاي صنعتي سازگار با بيان اينكه تاكنون تعداد زيادي پايان نامه دانشگاهي، پروژه تحقيقاتي ، كتاب و بيش از ده مقاله از دستاوردهاي علمي اين مدارمجتمع اجرا و منتشر شده است گفت: مجوزهاي تحقيق و توسعه اين محصول در سال گذشته اخذ شد و امسال توانستيم پس از عبور از فازهاي تحقيقاتي متعدد و انتشارنتايج بررسي هاي آزمايشگاههاي مورد تاييد در اين خصوص مجوز توليد انبوه اين محصول را اخذ كنيم و پروانه بهره برداري اين محصول طي 2 ماه گذشته و با تائيد و استعلام از سازمان هاي مختلف صادر گرديد. همچنين گواهي ثبت اختراع اين محصول نيز پس از داوري علمي صادر گرديده است.

 

 

 

ايمپلنت دندان فوري

اين محقق در ادامه با اشاره به اين موضوع كه امروز با اتمام فاز تحقيقاتي اين پروژه وارد فاز فروش محصول شده ايم افزود: برگزاري كارگاه ها و دوره هاي آموزشي متعدد براي كاربري اين محصول در دانشگاهها و مراكز علمي و همچنين مشاركت با توليدكنندگان تجهيزات الكتروفيزيولوژي را در دستور كار داريم و با همكاري فروشگاه هاي مختلف در سطح كشور چه به صورت سنتي و به چه به صورت الكترونيك اقدام به فروش اين محصول كرده ايم كه علاقه مندان مي توانند از فروشگاه هاي اينترنتي يا وبسايت مجموعه به آدرس www.sglab.ir اقدام به خريد اين چيپست هاي ثبت سيگنال حياتي كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۸:۲۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله

 


نوار عصب و عضله كودكان

 


1پزشك

تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله يك بررسي تشخيصي براي پي بردن به عملكرد عصب هاي محيطي بدن انسان است. بدن انسان يك مولد الكتريسيته است و هدف از توليد اين الكتريسيته انتقال پيام ها بين مغز و ديگر اعضاي بدن از جمله اندام هاست. انتقال پيام بصورت حس لمس، درد، فشار، گرما در پوست و ديگر حسهايي مثل ديدن، شنيدن و … از ارگان ها و اندام به مغز از طريق عصب انجام مي­شود. همچنين دستورات مغز به اندام ها براي انجام دادن كارهايي مثل حركت دادن عضو از طريق ارسال پيام بوسيله عصب ها صورت مي پذيرد.

 


نوار عصب و عضله با ثبت و تحليل اين امواج الكتريكي اطلاعات مفيدي را در زمينه عملكرد عصب و آسيب هاي احتمالي در اختيار پزشك مي گذارد. با اين تست مي توان شدت و محل آسيب عصبي را مشخص كرد و نيز مي توان شواهدي از ترميم عصب را نيز در اين تست بررسي كرد.

 

 

 

 


كاربردهاي تشخيصي نوار عصب و عضله

تعيين شدت آسيب ريشه عصب در بيرون زدگي هاي ديسك كمر و گردن

 


تعيين محل گيرافتادگي هاي عصب هاي محيطي بدن

 


سفارش طراحي سايت در كارلنسر با قيمت توافقي

خريد بليط لحظه آخري هواپيما از فلايتيو

خريد ساك پارچه اي

كلاه تبليغاتي

درمان ديسك كمر با آندوسكوپي ديسك كمر

تشخيص سندرم تونل كارپال و تعيين شدت آن

 


تشخيص سندرم تونل كوبيتال و تعيين شدت آن

 


تشخيص سندرم خروجي قفسه سينه (دنده گردني)

 


تشخيص آسيب هاي عصبي ناشي از بريدگي و له شدگي عصب و شدت اين آسيب ها

 


بررسي ميزان ترميم عصب بعد از پيوند عصب

 


تشخيص بيماري ها عضله مثل ميوپاتي هاي ارثي و اكتسابي

 


تشخيص بيماري هايي موتور نورون مثل ALS

 


تشخيص بيماري هاي محل اتصال عصب و عضله مثل مياستني گراويس

 


تست نوار عصب و عضله در بيرون زدگي ديسك كمر

نوار عصب يكي از تستهاي بسيار كمك كننده در صدمات عصب و تشخيص دردهاي ناشي از آسيب و فشار عصبي در دست و پا مي باشد. همانطور كه اشاره شده تست نوار عصب مي تواند محل آسيب عصبي و ميزان آسيب عصب را تعيين كند؛ درگيري عصب ناشي از فشار حاصل از بيرون زدگي ديسك روي ريشه هاي عصبي كه اصطلاحا در بيرون زدگي ديسك كمر سياتيك هم گفته مي شود، از اين قاعده مستثني نيست.

 


علايم دربيرون زدگي ديسك كمر

گاهي با بيماراني برخورد مي كنيم كه داراي درد، گزگز، احساس سوزن سوزن شدن و خستگي و گرفتگي در پاها مي باشند و انجام تستهاي مكرر در آنها از جمله ام آر آي، سي تي اسكن، سونوگرافي و ديگر تست هاي تشخيصي تصويربرداري و آزمايشگاهي نرمال بوده است اما تست نوار عصب و عضله بيماري و درگيري ديسك يا آرتروز مهره ها و فشار ثانويه آن روي عصب را نشان داده است. گاهي بيرون زدگي ديسك كمر و يا تنگي كانال نخاعي بدون اينكه درد قابل توجهي در ناحيه كمر ايجاد كنند، باعث ايجاد علائم در پاها شده كه مي توان با انجام نوار عصب و عضله اين بيماري را تشخيص داد.

 


فاكتور هاي درماني بيرون زدگي ديسك

همچنين براي تصميم گيري در مورد درمان بيرون زدگي ديسك چند فاكتور مهم علاوه بر ام آر آي وجود دارد. هر بيرون زدگي ديسك كمر نياز به جراحي ندارد، حتي اگر بيرون زدگي از نوع شديد يا اكستروژن ديسك باشد. مهمترين فاكتور فشار روي ريشه عصب و نتايج حاصل از اين فشار است كه در قدم اول معاينه دقيق بيمار و بررسي قدرت عضلات تعيين كننده است و بعد از آن تست نوار عصب و عضله است كه اطلاعاتي در مورد حاد يا مزمن بودن و شدت آسيب و از بين رفتن رشته هاي عصبي احتمالي به پزشك مي دهد. اطلاعات حاصل از نوار عصب و عضله به پزشك كمك مي كند، تصميم بگيرد كه بيرون زدگي ديسك نياز به جراحي دارد و يا بهتر است با روش غيرجراحي درمان شود و از بين روش هاي غيرجراحي درمان ديسك كمر هم مناسب ترين روش براي بيمار انتخاب شود.

 


گاهي نيز يك ديسك براي بيمار كمردرد و يا درد در پاها ايجاد مي كند اما بيمار كاملا بهبود مي يابد اما پس از مدتي دوباره علائم بيمار برمي گردد. تعيين اين مسئله كه آيا درگيري عصبي جديد رخ داده است يا همان مسئله قديمي باعث درد بيمار شده است، با تست نوار عصب و عضله انجام مي شود.

 


گاهي بيمار تحت عمل جراحي ديسك قرار مي گيرد اما بعد از مدتي درد بيمار بهبود نمي يابد يا بدتر مي شود و يا پس از مدتي بهبودي درد به همان شكل يا نوع ديگري باز مي گردد؛ در اين موارد تعيين اينكه آيا بيرون زدگي ديسك ديگري عامل اين مشكل است يا چسبندگي حاصل از جراحي باعث علائم بيمار شده است و يا در حين جراحي به اعصاب آسيب وارد شده تست نوار عصب و عضله و مقايسه آن با تست نوار قبل از عمل همراه با ام آر اي با تزريق مي تواند كمك كننده باشد.

 


درمان كمر درد

 


تست نوار عصب و عضله در گيرافتادگي هاي عصبي خصوصا سندرم تونل كارپال

 


يكي ديگر از موارد كاربرد تست نوار عصب و عضله تعيين گير افتادگي عصب و آسيب حاصل از اين گيرافتادگي در مناطق مختلف مي باشد. براي تعيين گيرافتادگي هاي عصب در دست از نوار عصب اندام هاي فوقاني و براي تعيين گيرافتادگي هاي عصب در پاها كه ناشايع تر از دست هاست از نوار عصب اندام هاي تحتاني استفاده مي شود.

 


يكي از اين بيماري هاي كه در تست نوار عصب و عضله دست مي توان تشخيص داد، سندرم تونل كارپ مي باشد كه در نتيجه فشار و گيرافتادگي عصب مدين در مچ دست به وجود مي آيد و تا به امروز دقيق ترين و در دسترس ترين راه تشخيص بيماري تونل كارپ يا اصطلاحا CTS نوار عصب و عضله از دست ها است. اين بيماري كه موجب خواب رفتگي، درد و حس سوزش، گزگز و مورمور و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست مي شود، از آسيب خفيف رشته هاي عصبي حسي شروع شده و به آسيب شديد رشته هاي عصبي حركتي ختم مي شود و نهايتا موجب اختلال حركت انگشتان خصوصا شست مي شود. تشخيص به موقع موارد خفيف بيماري كه با نوار عصب و عضله امكان پذير است و درمان به موقع اين بيماري، مي تواند از عمل جراحي و اختلال عملكرد دست جلوگيري كند.

 


علاوه بر عصب مدين ممكن است عصب اولنار هم در آرنج و كمتر در مچ دست، گير بيفتد و گزگز و خواب رفتگي انگشت كوچك و نيمي از انگشت حلقه را ايجاد كند؛ در اين موارد هم تست نوار عصب و عضله مي تواند محل گيرافتادن و ميزان آسيب عصبي را مشخص كند و در نهايت درمان موثر صورت گيرد.

 

 

 

 


طب فيزيكي و توانبخشي يك رشتهٔ پزشكي تخصصي باليني است كه به بررسي، پيشگيري و درمان معلوليت‌ها و ناتواني‌هاي فيزيكي مي‌پردازد.

 


استفاده از لفظ فيزيكي در اين رشته بيشتر اشاره به فيزيك بدن و كالبد است.

 


استفاده از وسايل و مواد فيزيكي در درمان بيماري‌ها ريشه در تاريخ بشر دارد اما توجه روزافزون به اين نوع درمان و گسترش اطلاعات علمي در اين زمينه باعث شد از سال ۱۹۴۷ بورد تخصصي رشته طب فيزيكي و توانبخشي در آمريكا تصويب شود. در حال حاضر طب فيزيكي و توانبخشي شامل سه بخش طب توانبخشي، طب فيزيكي و الكترودياگنوز است. اين رشته به صورت مختصر «فيزياتري» Physiatry و متخصصين اين رشته «فيزياتريست» Physiatrist نام دارند كه از لغت يوناني physiغير مجاز مي باشد به معناي «فيزيك» و iatreia به معناي «هنر درمان» گرفته شده‌است. فيزياتريست از درمانهاي غير داروئي در كنار ساير درمانهاي متداول در درمان بيماري‌ها استفاده مي‌كند و علاوه بر درمان بيماري در جهت رسيدن به حداكثر عملكرد بيمار و بهبود كيفيت زندگي تلاش مي‌نمايد.

 


گروه پزشكان متخصص طب فيزيكي و توانبخشي متشكل از دوازده تن از پزشكان متخصص رشته طب فيزيكي و توانبخشي فارغ‌التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران است كه هم اكنون در شهرهاي مختلف كشور در حال خدمت و ويزيت بيماران هستند.

هدف از اين همكاري آشنايي جامعه با خدمات طب فيزيكي و توانبخشي و نيز آگاهي بيماران با روشهاي پيشگيري، تشخيص و درمان بيماري هاي اسكلتي-عضلاني و ستون فقرات در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي است.

 


گروه تخصصي پزشكان طب فيزيكي و توانبخشي جمعي متشكل از ۱۲ متخصص اين رشته است كه با بالاترين رتبه در امتحان تخصص وارد اين رشته در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي شده اند.

اكثريت پزشكان اين گروه داراي بورد تخصصي بوده و برخي عضو علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور هستند و يا سابقه عضويت در هيئت علمي را در رزومه كاري خود دارند.

اعضاي اين گروه علاوه بر فعاليت جمعي به منظور آموزش بيماران، فعاليت هاي آموزشي درون گروهي دارند كه باعث مي شود همواره با علم روز پزشكي به درمان بيماران خود بپردازند.

 


نايت گارد

همچنين پزشكان اين مجموعه بيماراني را كه در تشخيص و درمانشان چالش‌هايي به وجود مي آيد، در گروه واتس آپي مجموعه مطرح كرده، تا جمعي دوازده نفره براي تشخيص و درمان اين موارد تصميم بگيرند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۸:۱۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

كلينيك تخصصي توانبخشي خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟

كلينيك تخصصي توانبخشي خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟

كلينيك طب فيزيكي

نيني بان

ويژگي‌هاي يك كلينيك تخصصي توانبخشي خوب و باكيفيت چيست؟ چطور مي‌توانيم عزيزان خود را به اين مراكز درماني ببريم؟ در اين كلينيك‌ها براي بيمار ما، چه خدماتي انجام مي‌دهند؟ انواع روش‌هاي درمان در كلينيك تخصصي طب فيزيكي و توانبخشي چيست؟ در اين صفحه ني‌ني‌بان، تمام اين اطلاعات را براي‌تان گفته‌ايم.
مراكز توانبخشي چيست
در كلينيك تخصصي توانبخشي چه كار مي‌كنند؟


توانبخشي يكي از شاخه‌هاي علوم پزشكي است كه به كمك آن مي‌توان بيماري‌هاي حركتي و فيزيكي افراد را تا حدودي بهبود بخشيد. از طرفي برخي دردهاي عضلاني و اندامي نيز در كلينيك تخصصي توانبخشي قابل تسكين هستند.
به همين بهانه تصميم گرفتيم در اين صفحه ني‌ني‌بان درباره طب فيزيكي و توانبخشي با شما صحبت كنيم و كلينيك‌هاي تخصصي توانبخشي شهر را، نشان دهيم.
علم توانبخشي به اين منظور به كار گرفته مي‌شود كه مجموعه‌اي از خدمات درماني را به افراد ارائه كند تا بتوانند به حداكثر حركت و توانايي‌هاي خود برسند.
توانبخشي مي‌تواند به بازگشت، حفظ و پيشرفت عملكرد سيستم اسكلتي- عضلاني بيماران كمك كند و باعث بهبود عملكرد در سيستم قلبي عروقي، سيستم ادراري و سيستم تنفسي آن‌ها شود.
در ادامه مي‌خوانيد:

علم توانبخشي چيست؟
در كلينيك تخصصي توانبخشي به بيمار چه كمكي مي‌كنند؟
برنامه‌هاي توانبخشي و طب فيزيكي چيست؟
كدام بيماري‌ها با توانبخشي بهبود مي‌يابند؟
كلينيك توانبخشي چيست؟
چطور يك كلينيك تخصصي توانبخشي خوب پيدا كنيم؟
تعداي كلينيك تخصصي توانبخشي در تهران بشناسيد.
در كلينيك تخصصي توانبخشي به بيمار چه كمكي مي‌كنند؟

علم توانبخشي چيست؟
توانبخشي شاخه‌اي از علم پزشكي است كه به كمك آن انواع دردها و بيماري‌هاي مربوط به فيزيك بدن، تسكين و بهبود مي‌يابند. از طرفي برخي توانايي‌هاي حركتي بيمار نيز به او باز گردانده مي‌شود. براي اين منظور علم توانبخشي و طب فيزيكي گسترده شده و محققان با بررسي علمي، هر روز روش‌هاي جديدي براي درمان اين بيماري‌ها كشف كرده و به جامعه پزشكي ارائه مي‌دهند.

مطلب پيشنهادي: اختلال گفتار درماني كودكان چيست و چطور درمان مي‌شود؟

كلينيك تخصصي طب فيزيكي و توانبخشي

در كلينيك تخصصي توانبخشي به بيمار چه كمكي مي‌كنند؟
پزشكان و متخصصان طب فيزيكي و توانبخشي در مراكز درماني و كلينيك‌هاي تخصصي توانيبخشي، برنامه ريزي مي‌كنند تا با روش‌هاي علمي درد بيمار تسكين يابد؛ عضو از كارافتاده، دوباره به حركت دربيايد. همچنين بيمار اعتماد به نفس پيدا كند. به اين ترتيب سطح كيفي عملكرد زندگي فرد بهبود مي‌يابد. عملكرد عضلاني، مفصلي و روحي رواني او بهتر مي‌شود. همين‌ها معجزه بسيار بالايي در يك فرد از كارافتاده است كه طب فيزيكي و توانبخشي، باعث آن است.

 


برنامه‌هاي توانبخشي و طب فيزيكي چيست؟

برنامه‌هاي توانبخشي و طب فيزيكي چيست؟
حال سوال پيش مي‌آيد كه اگر ما عزيزي كه مشكل حركتي يا تكلم دارد را به نزد چنين متخصصي ببريم؛ دركلينيك تخصصي توانبخشي چه برنامه‌اي براي او دارند؟ به دنبال چه باشيم. در پاسخ بايد بگوييم، برنامه درماني هر كلينيكي با ديگري متفاوت است اما به طور كلي روش‌هاي كاردرماني تجويزي هم مي‌توانند در خانه انجام شوند؛ هم در خود كلينيك تخصصي توانبخشي.

چه متخصصاني در كلينيك تخصصي توانبخشي به ما كمك مي‌كنند؟

چه متخصصاني در كلينيك تخصصي توانبخشي به ما كمك مي‌كنند؟
در يك كلينيك تخصصي طب فيزيكي و توانبخشي معمولا گروهي از متخصصان با هم براي بيمار شما، برنامه درماني را تجويز و اجرا مي‌كنند؛ از جمله: فيزيوتراپيست، كاردرمان، گفتاردرمان، ارتوپد فني، روانشناس و مددكار و غيره.

 

برنامه‌هاي توانبخشي و طب فيزيكي چيست؟

كدام بيماري‌ها با توانبخشي بهبود مي‌يابند؟
اگر مي‌خواهيد براي درمان بيماري عزيز خود به اين كلينيك‌ها مراجعه كنيد؛ بهتر است نگاهي به فهرست بيماريهايي كه در اين مراكز قابل تسكين و بهبودي هستند؛ بياندازيد: از جمله:

بيماري‌هاي مغز و اعصاب: اثرات فيزيكي و حركتي ناشي از سكته مغزي، ام اس، آسيب نخاعي، پاركينسون، التهابات مغز و نخاع، گيلن باره، جراحي‌هاي مختلف مغز و نخاع و ديسك كمر و گردن و …

بيماري‌هاي ارتوپدي يا عضلاني – اسكلتي: تمامي مشكلات فيزيكي بعد از عمل جراحي زانو، شانه، لگن و پا يا قبل از جراحي. آرتروز، دردهاي مفصلي و عضلاني؛ همچنين توانبخشي‌هاي تخصصي مناسب براي كف لگن، مشكلات بي‌اختياري ادراري و مدفوع، دفع ناهماهنگ و يبوست. دردهاي كف لگن و مشكلات ديگر مرتبط با كف لگن

توانبخشي دستگاه قلبي و ريوي
توانبخشي به دنبال انواع سرطان
توانبخشي به كودكان
توانبخشي شناختي
توانبخشي به زنان
توانبخشي به سالمندان
فيزيوتراپي ورزشي
كاردرماني ذهني و مهارت‌هاي حافظه‌اي
برطرف كردن يا كاهش دادن مشكلات بلع
گفتاردرماني (كودكان و بزرگسالان)
يادگيري و تطابق اجتماعي و محيطي
كنترل درد
آناليز راه رفتن و ساختار بدني فرد (پوسچر بيمار)
تعداي كلينيك تخصصي توانبخشي در تهران بشناسيد

خدمات جانبي مراكز طب فيزيكي و توانبخشي چيست؟
در كلينيك تخصصي توانبخشي همچنين به بيمار و خانواده او كمك مي‌كنند بهترين تجهيزات كمكي را براي خود تهيه كند؛ از جمله:

تجويز وسايل كمكي توسط ارتوپد فني
تجويز دارويي و مديريت مشكلات ثانويه بيماري با مداخلات دارويي
مشاوره‌هاي تغذيه‌اي مناسب شرايط پس از آسيب و ناتواني جديد

مطلب پيشنهادي: چطور براي بچه‌اي كه سو تغذيه داره، متخصص تغذيه پيدا كنم؟


كدام بيماري‌ها با توانبخشي بهبود مي‌يابند؟

كلينيك توانبخشي چيست؟

شاخه‌هاي مناسب براي طب فيزيكي و توانبخشي زياد است اما معمولا در يك كلينيك تخصصي توانبخشي، اكثر برنامه‌هاي درمان اجرا مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۹:۵۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

اگر اين داروها را مدام مي‌خوريد، معتاد هستيد!

اگر اين داروها را مدام مي‌خوريد، معتاد هستيد!

 


مركز نوروفيدبك

مصرف تمامي داروهاي روانپزشكي و مغز و اعصاب، بدون تجويز پزشك متخصص مي‌تواند سبب اعتياد و وابستگي به دارو شود. بعلاوه بسياري از اين داروها بجز اعتياد، مي‌توانند مشكلات بسياري را در روابط، حافظه و خلق فرد ايجاد كنند .

 


به گزارش برنا؛ استفاده سوء يا خودسرانه از داروهاي اعتيادآور ممكن است نتايج خطرناك و حتي مرگ‌باري به دنبال داشته باشد. تجويز شدن يك دارو توسط پزشك به معناي بي‌خطري مطلق آن دارو نيست.

 


سوءمصرف دارو يعني يك دارو به‌ دليلي غير از دليل پزشكي استفاده شود. اين داروها با ترشح‌كردن دوپامين فراوان، روي سيستم پاداش مغز تأثير مي‌گذارند. اين پاداش براي مغز آن‌قدر خوشايند است كه تمايل پيدا مي‌كند با مصرف دوباره دارو، آن حس را مجددا تجربه كند.

 


يكي از دلايل افزايش استفاده غير اصولي از داروها اين است كه اين داروها بيش از هر زمان ديگري از طريق داروخانه‌ها در دسترس‌اند. عوامل ديگري مانند شرايط روحي، سن و تاثير اطرافيان نيز در ايجاد اين اعتياد دخيل هستند.

 


داروهاي اعتيادآور كدام‌ها هستند؟

۱.اپيوئيدها

 


بيشتر بخوانيد:

نگهداري 300 معتاد متجاهر وبيمار رواني در خرم آباد /اهدا 500 سبد غذايي به مددجويان سيل زده به كمك خيرين

تشكيل پرونده شخصيت به نفع آقاي نجفي است/ احتمال مي دهم نجفي دارو مصرف كرده بود/ بايد بررسي كرد آيا فشار زندگي باعث قتل شد يا فشار داروها؟

اپيوئيدها در بدن احساس سرخوشي ايجاد مي‌كنند. اين داروهاي اعتيادآور عموما براي درد تجويز مي‌شوند.

 


اكسي‌كدون‌

 


اكسي‌كدون‌ (Oxycodone) يك اپيوئيد است و اصولا با نام تجاري اكسي‌كانتين (OxyContin) فروخته مي‌شود. مصرف مداوم اين دارو مثل هروئين به بيمار احساس سرخوشي و آرامش مي‌دهد.

 


كدئين‌

 


كدئين‌ نيز جزء دسته اپيوئيد‌هاست و معمولا براي كنترل دردهاي متوسط و سرماخوردگي تجويز مي‌شود. اگر از اين دارو در تعداد دفعات بالا استفاده شود، اثرات سرخوشي ايجاد مي‌كند. بعلاوه، ممكن است سطح هوشياري را نيز تغيير دهد.

 


مپريدين

 


اين دارو عموما با نام تجاري دمرول (Demerol) فروخته مي‌شود. مپريدين معمولا براي تسكين دردهاي متوسط تا حاد توصيه مي‌شود.

 


۲.داروهاي آرام‌بخش

 


اين داروها مستقيما بر سيستم مغز و اعصاب تاثير گذاشته و اثرات آرام‌كننده و ضدافسردگي دارند. آرام‌بخش‌ها فعاليت مغز را كند مي‌كنند و حس خواب‌آلودگي يا آرامش ايجاد مي‌كنند.

 


آلپرازولام

 


آلپرازولام عموما با نام تجاري زاناكس (Xanax) فروخته مي‌شود. برخي افراد به‌دليل سرعتي كه اين دارو در ايجاد احساس آرامش دارد، از آن استفاده سوء مي‌كنند.

 


كلونازپام و ديازپام

 


كلونازپام و ديازپام هم نوعي آرام‌بخش هستند. اين داروها احساس سرخوشي كه از استفاده اين داروها ايجاد مي‌شود مشابه اثر الكل است؛ يعني حس مستي، پرحرفي و آرامش ايجاد مي‌كنند.

 


۳.محرك‌ها

 


محرك‌ها فعاليت مغز را افزايش مي‌دهند. اين موضوع سطح هوشياري و انرژي بدن را افزايش مي‌دهد. محرك‌ها به افراد، احساس طراوت و پرانرژي‌ بودن مي‌دهند.

 


آمفتامين (آدرال)

 


اين داروي محرك پيش‌ از اين براي درمان اختلال بيش‌فعالي و حمله خواب استفاده مي‌شد. محصولاتي كه آمفتامين دارند عموما به اين دليل مورد سوءمصرف قرار مي‌گيرند كه انرژي‌زا هستند.

 


ريتالين

مراقبت هاي بعد از لمينت دندان

ريتالين سطح دوپامين مغز را افزايش مي‌دهد و به افزايش تمركز كمك مي‌كند. متاسفانه سوءمصرف ريتالين براي جلوگيري از خواب‌آلودگي شب امتحان، در ميان دانشجويان رايج است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۲:۰۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)