اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

آيا بوئيدن يك فنجان قهوه گرم باعث آغاز يك روز خوب مي شود؟

آيا بوئيدن يك فنجان قهوه گرم باعث آغاز يك روز خوب مي شود؟

 


نوار مغزي براي چيست

يك دستگاه مخصوص انتشار بو همراه با تجزيه و تحليل نوار مغزي مبتني بر يادگيري ماشيني، به پژوهشگران دانشگاه توكيو اين امكان را داده است كه ببينند بوها چه زماني و در كدام قسمت از مغز پردازش مي‌شوند.

شفاآنلاين>سلامت> آيا بوي يك فنجان قهوه گرم به شما كمك مي‌كند تا روز خود را به شيوه‌ درستي آغاز كنيد؟ پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهند كه سرعت پردازش بوي نوشيدني صبحگاهي توسط مغز شما ممكن است به اين بستگي داشته باشد كه فكر مي‌كنيد آن بو خوشايند است يا خير.

به گزارش شفاآنلاين: اطلاعات مربوط به بو در مراحل ابتدايي پردازش در مغز، ارتباطي با ادراك ندارد اما بعدا زماني كه درك صورت مي‌گيرد، بوهاي ناخوشايند سريع‌تر از بوهاي خوشايند پردازش مي‌شوند.

پژوهشگران دانشگاه توكيو در بررسي جديدي، نحوه پردازش بوها در مغز را ارزيابي كردند.

يك دستگاه مخصوص انتشار بو همراه با تجزيه و تحليل نوار مغزي مبتني بر يادگيري ماشيني، به پژوهشگران دانشگاه توكيو اين امكان را داده است كه ببينند بوها چه زماني و در كدام قسمت از مغز پردازش مي‌شوند.

اين پژوهش نشان مي‌دهد كه اطلاعات مربوط به بو در مراحل ابتدايي پردازش در مغز، ارتباطي با ادراك ندارد اما بعدا زماني كه درك صورت مي‌گيرد، بوهاي ناخوشايند سريع‌تر از بوهاي خوشايند پردازش مي‌شوند.

مشكلات پيش‌ آمده در درك بو مي‌توانند يكي از نشانه‌هاي ابتدايي بيماري‌هاي عصبي باشند. بنابراين، كشف بيشتر پايه‌هاي عصبي ادراك بو مي‌تواند به درك بهتر اين بيماري‌ها در آينده كمك كند.

آيا بوي يك فنجان قهوه گرم به شما كمك مي‌كند تا روز خود را به شيوه‌ درستي آغاز كنيد؟ پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهند كه سرعت پردازش بوي نوشيدني صبحگاهي توسط مغز شما ممكن است به اين بستگي داشته باشد كه فكر مي‌كنيد آن بو خوشايند است يا خير.

پژوهشگران دانشگاه توكيو، دستگاه ويژه‌اي ساخته‌اند كه مي‌تواند ۱۰ بوي گوناگون را با روشي دقيق و به موقع ارائه دهد. اين بوها به شركت‌كنندگاني ارائه شد كه كلاه‌هاي مخصوص ثبت نوار مغزي(الكتروانسفالگرافي) را پوشيده بودند تا سيگنال‌هاي داخل مغز آنها به صورت غيرتهاجمي و از روي پوست سر ثبت شود. پژوهشگران با استفاده از تجزيه و تحليل رايانه‌اي و مبتني بر يادگيري ماشيني توانستند به پردازش داده‌هاي نوار مغزي بپردازند تا براي نخستين بار و با وضوح زماني بالا ببينند كه محدوده بوها در مغز چه زماني و در كجا پردازش مي‌شود.
بوها چگونه در مغز پردازش مي‌شوند؟

«موگيهيكو كاتو» از پژوهشگران اين پروژه گفت: ما از اين كه مي‌توانيم سيگنال‌هاي بوهاي پخش شده را به سرعت ۱۰۰ ميلي‌ثانيه پس از آغاز پخش بو بوسيله دستگاه الكتروانسفالگرافي تشخيص دهيم، شگفت‌زده شديم. اين امر نشان مي‌دهد كه نمايش اطلاعات بو در مغز به سرعت رخ مي‌دهد.

تشخيص بو توسط مغز پيش از درك بو صورت گرفت. كاتو ادامه داد: پژوهش ما نشان داد كه جنبه‌هاي گوناگون ادراك به ويژه بوي خوش، ناخوشايند و كيفيت آن، از طريق پردازش‌هاي مختلف در مكان و زمان پديدار مي‌شوند.

«ماساكو اوكاموتو» از پژوهشگران اين پروژه گفت: نمايش بوي ناخوشايند در مغز، زودتر از بوي خوشايند ظاهر شد.

هنگامي كه بوهاي ناخوشايند ارائه شدند، مغز شركت‌كنندگان تا ۳۰۰ ميلي ثانيه پس از آغاز توانست آنها را از بوهاي خنثي يا خوشايند تشخيص دهد. با وجود اين، نمايش بوهاي خوش مانند بوي گل و ميوه در مغز، تا ۵۰۰ ميلي ثانيه به بعد رخ نداد.

درك زودهنگام بوهاي نامطبوع ممكن است يك سيستم هشدار اوليه در برابر خطرات احتمالي باشد.

اوكاموتو ادامه داد: روشي كه هر سيستم حسي به واسطه آن، سيستم عصبي مركزي را به كار مي‌گيرد، در حس كردن موارد گوناگون مانند بو، نور، صدا، طعم، فشار و دما متفاوت است. روشن كردن زمان و مكان ادراك بويايي در مغز به ما كمك مي‌كند تا نحوه عملكرد سيستم بويايي را درك كنيم. ما باور داريم كه پژوهش ما پيامدهاي روش‌شناختي گسترده‌تري دارد.

اين بررسي با وضوح زماني بالا در مورد نحوه پردازش بوها توسط مغز ممكن است گامي براي درك بهتر مكانيسم‌هاي مربوط به بيماري‌هاي عصبي مانند بيماري پاركينسون و آلزايمر در آينده باشد كه اختلال در حس بويايي، يك علامت هشدار اوليه براي آنها به شمار مي‌رود. اين گروه پژوهشي علاقمند هستند كه بررسي‌هاي بيشتري را در مورد اين موضوع انجام دهند.

كاتو گفت: در زندگي روزمره ما، بوها همراه با ساير اطلاعات حسي مانند بينايي درك مي‌شوند و هر حس بر درك حس ديگري تأثير مي‌گذارد. اگرچه ما در اين پژوهش، محرك‌هاي بويايي را به تنهايي ارائه كرديم اما باور داريم كه تجزيه و تحليل فعاليت مغز در شرايط طبيعي‌تر، موضوعي مهمب است.

محافظ دندان قروچه

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۴۸:۴۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

كيفيت خواب چه تاثيري در بروز يا تشديد بيماري‌ها دارد؟

كيفيت خواب چه تاثيري در بروز يا تشديد بيماري‌ها دارد؟


درمان اختلالات خواب

كتاب «خواب و طب روان‌ تني» ترجمه مهدي جعفري، اميرسام كياني مقدم، مريم صالحي و نازنين آهنگري با رويكرد بين‌رشته‌اي ضمن طبقه‌بندي اختلالات خواب، به ارتباط ميان بسياري از بيماري‌هاي مختلف جسمي و رواني با كيفيت خواب مي‌پردازد.
به گزارش ايران پزشك، شناخت صحيح از خواب كه حدود يك سوم از عمر آدمي را به خود اختصاص مي‌دهد، از اهميت بالايي برخوردار است. اختلالات خواب ازجمله بيماري‌هاي شايع و پرعارضه محسوب مي‌شوند كه در بسياري از مبتلايان با تأخير مورد توجه قرار گرفته و در بسياري از مواقع سال‌هاي سال بيمار بدون تشخيص صحيح و درمان مناسب از اين دسته از بيماري‌ها رنج مي‌برد.

كتاب «خواب و طب روان‌تني» تاليف اس. آر. پَندي پرومال، ميرا ناراسيمان و ميلتون كريمر كه از سوي انتشارات ابن‌سينا منتشر شده، در 21 فصل به جنبه‌هاي مختلف خواب و سلامت مي‌پردازد.

مهدي جعفري، اميرسام كياني مقدم، مريم صالحي و نازنين آهنگري به‌طور مشترك اين كتاب را به فارسي ترجمه كرده‌اند.

 

«طبقه‌بندي اختلالات خواب»، «خواب و عملكرد دستگاه گوارش»، «نقش استرسورهاي اجتماعي طب خواب شغلي»، «خواب و اختلالات سردرد»، «خواب در سندرم خستگي مزمن»، «خواب و اختلالات شخصيت»،‌ «خواب و درماتولوژي»، «تغييرات خواب در اسكيزوفرنيا»، «اثرات داروها روي خواب» و «مداخله رفتاري در مورد اختلالات خواب» برخي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب است.

التهابي روده و خواب

مطالعات متعدد نشان داده‌اند كه اختلال در چرخه نرمال خواب با افزايش ريسك هموستاز ناقص عملكرد گوارشي شامل GERD،‌ اختلال زخم معده و IBS مرتبط است. اختلال خواب مي‌تواند عملكرد ايمني را تغيير داده و در نتيجه بر طول دوره بيماي در اختلالات التهابي GI مانند بيماري كرون و كوليت اولسراتيو تاثير گذارد. سيتوكين‌هاي التهابي عامل اختلال در خواب شناخته شده‌اند. بنابراين ممكن است يك چرخه نادرست و حلقه فيدبك مثبت را ايجاد كنند كه التهاب را دائمي كنند. از اين‌رو تغييرات خواب در بيماران با اختلال التهابي روده (IBD) اثبات شده و فرضيه تشديد آسيب مخاطي ناشي از تغيير الگوهاي خواب با شواهدي از مطالعات حيواني پشتيباني شده‌اند.

به خوبي اثبات شده كه اختلال خواب مي‌تواند موجب خستگي در بيماري‌هاي التهابي شده و ممكن است يكي از دلايل خستگي در بيماران IBD باشد. اين نكته مهم است كه خستگي يكي از شايع‌ترين شكايت‌هاي بيماران IBD است و بدون درنظر گرفتن شدت التهاب فعال نيز تاثيري بسيار منفي بر كيفيت زندگي دارد. علاوه بر آن نشان داده شده است كه اختلال خواب با افزايش ريسك عود بيماري كرون ارتباط داشته، ولي با كوليت اولسراتيو ارتباطي ندارد. مطالعات ديگر نيز ارتباط معني‌داري بين فعاليت بيماري و اختلال خواب را نشان داده‌اند.

خصايص شخصيتي بيماران مبتلا به اختلال خواب

تنها مطالعات محدودي در زمينه ارزيابي شخصيت بيماران مبتلا به اختلال خواب انجام شده است. يكي از دلايل عمده‌اي كه انگيزه چنين مطالعاتي مي‌شود، ناشناخته بودن پاتوفيزيولوژي اين اختلالات است. بنابراين تعريف پروفايل شخصيتي اين بيماران حداقل تا حدودي نقش عوامل روان‌شناختي را در سبب‌شناسي، تداوم و درمان اختلالات خواب توضيح مي‌دهد. فرضيه اصلي اين است كه در اين افراد خلق و خوي آسيب‌پذيري وجود دارد كه اين بيماران را مستعد ابتلا به اختلال خواب مي‌كند.

قطعا براي تأييد عليت (و نه صرفا يك ارتباط يا عامل خطر)، صفات شخصيتي در اختلالات خواب، مطالعات طولي قبل و بعد از ظهور علائم خواب موردنياز است. تحقيقات رسمي محدودي درخصوص ويژگي‌هاي خواب بيماران مبتلا به اختلالات شخصيت وجود دارد. بيشترين اختلالات شخصيتي كه تاكنون مورد بررسي قرار گرفته‌اند، اختلال شخصيت مرزي (BPD) و اختلال شخصيت ضداجتماعي (ASP) هستند.

تنظيم دما و تعريق در زمان خواب

در افراد سالم، تمايل به خواب زماني افزايش مي‌يابد كه دماي پوست ديستال نسبت به دماي پوست پروگزيمال افزايش مي‌يابد. كاهش در CBT قبل از شروع خواب و در زمان آن، در ارتباط با اتساع عروق خوني محيطي دانسته شده است كه موجب تسهيل انتقال حرارت از مركز به محيط بدن مي‌گردد. تمايل به خواب ممكن است در اثر گرم شدن پوست تا دمايي كه در حالت نرمال قبل و در زمان خواب اتفاق مي‌افتد، افزايش يافته و تأخير شروع خواب كاهش يابد. مطالعات PSG نشان داده‌اند كه شتاب گرفتن شروع خواب در افراد پيرتر فروكش مي‌كند... تنظيم دما و سيستم اعصاب اتونومي در ارتباط نزديك با يكديگر هستند و تعرق در زمان خواب مي‌تواند يكي از نشانه‌هاي مهم باليني از اختلالات احتمالي خواب باشد.

لابراتوار دندانپزشكي

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۵۵:۱۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نوار عصب عضله بهترين روش براي بررسي علت درد عصبي

نوار عصب عضله بهترين روش براي بررسي علت درد عصبي

نوار عصب عضله

راهبرد معاصر

الكترميوگرافي (EMG) و مطالعه هدايت عصبي (NCS) تست هايي هستند كه از الكترودها براي شناسايي، تفسير و ثبت سيگنال هاي الكتريكي در عضلات و سلول هاي عصبي، هنگامي كه فعال هستند ونيز هنگامي‌كه در حال استراحت هستند، استفاده مي‌كنند.

اين آزمايشات ابزارهاي تشخيصي با ارزشي هستند كه به متخصصان مغز و اعصاب كمك مي‌كنند تا علت بيماري هايي را كه بر اعصاب و عضلات شما تاثير مي‌گذارند را پيدا كرده و ميزان آسيب وارده را تعيين نمايند. تست نوار عصب و عضله يا الكترو ميوگرافي(EMG) به نام هاي ديگري همچون الكترو ميوگرام و يا ميوگرام نيز شناخته مي شود. هميشه هنگام انجام تست عصب عضله تست هدايت عصبي كه با نام NCS شناخته مي شود انجام مي‌پذيرد.

هدف از انجام اين آزمايشات
هنگامي كه علائم و نشانه هايي مانند ضعف عضلاني، گزگز كردن، بي حسي، درد عضلاني، گرفتگي و ساير احساسات غير طبيعي را داريد، پزشك شما ممكن است تست EMG را انجام دهد.

يك الكترود سوزني كوچك از طريق پوست به داخل عضله شما وارد مي شود تا فعاليت الكتريكي بافت عضلاني شما (پاسخ به تحريك عصبي) را اندازه گيري نمايد. اين آزمايش مي تواند به تشخيص علت بروز علائم در شما، كمك كند. و حتي ممكن است به تعيين مدت زماني كه اين مشكل را داشته ايد نيز كمك كند.

مطالعه هدايت عصبي ، سرعت حركت سيگنالهاي الكتريكي از طريق اعصاب شما را اندازه گيري مي نمايد تا ميزان گستردگي مسئله را مشخص كند. سيگنال الكتريكي ارسال شده در امتداد آكسون يا رشته عصبي در يك عصب، پتانسيل عمل ناميده مي شود. در مطالعات هدايت عصبي، اين پتانسيل هاي عمل بطور مصنوعي توسط تحريك الكتريكي به منظور ارزيابي نحوه پاسخ آكسون ايجاد مي شود. به كمك EMG مي توانند تشخيص دهند كه آيا ضعف يا بي حسي عضلاني، به دليل اختلال سيستم عصبي و يا آسيب رسيدن به عصب متصل به عضله است يا خير. اين دو آزمايش با هم مي توانند مشخص كنند كه آيا شما يك اختلال عضلاني داريد و يا يك اختلال عصبي. برخي از نمونه هاي رايج عبارتند از:

اختلال عصبي پيش رونده مانند ديستروفي عضلاني و پلي ميوزيت
اختلالاتي كه بر اتصالات عضلاني/عصبي (نوروماسكيولار) تاثير مي گذارند مانند مياستني گراويس، سندرم لامبرت-ايتون و سندرم گيلن باره
اسكلروز جانبي آميوترونيك (ALS) ، بيماري كه بر سلولهاي عصبي در مغز و نخاع تاثير مي گذارد
اختلالات اعصاب محيطي كه در اثر آسيب به سيستم عصبي محيطي، اعصاب خارج از مغز و نخاع مانند نوروپاتي محيطي و سندرم تونل كارپ ايجاد مي شود.
اختلالات ريشه عصبي سياتيك، راديكولوپاتي (فشرده شدن عصب)، تنگي نخاع و فتق ديسك
EMG نمي تواند بيماريهاي اسكلتي(اختلالات و بيماري هاي استخوان ها مفاصل و ماهيچه ها) مانند پوكي استخوان كه شايع‌ترين نوع بيماريهاي اسكلتي است، تنگي كانال نخاعي و آرتروز را تشخيص دهد. با اينحال مي تواند در تشخيص هرچه بهتر علائم اين بيماريها موثر باشد. براي مثال كاربرد تست عصب عضله در تشخيص تنگي كانال نخاعي به اين صورت است كه با حذف علائم بيماري هاي ديگر به تشخيص بهتر اين بيماري كمك ميكند اما به طور مستقيم نميتوان با استفاده از اين تست به تشخيص بيماري تنگي كانال نخاعي پرداخت.

پيشنهاد مي كنيم براي كسب اطلاعات تكميلي در اين مورد، مقاله «هدف از انجام تست نوار عصب و عضله چيست» را مطالعه بفرمائيد.

آمادگي براي آزمايش

 

هنگامي كه براي تست EMG برنامه ريزي مي كنيد، سؤال كنيد كه آيا لازم است قبل از تست مصرف هرگونه داروي تجويزي يا بدون نسخه را متوقف كنيد. اگر دارويي به نام مستينون (پيريد وستيگمين) مصرف مي كنيد، مخصوصاً بايد بپرسيد كه آيا مصرف اين دارو بايد قبل از انجام تست قطع شود يا خير.

حمام كردن
كمي قبل از انجام تست حمام كنيد تا چربي هاي پوستتان پاك شود. قبل از تست از لوسيون يا كرم استفاده نكنيد.

ساير اقدامات احتياطي
متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيست) كه EMG را انجام مي دهد بايد بداند كه آيا شرايط پزشكي خاصي داريد يا خير. بطور مثال:

اگر شما يك ضربان ساز و يا هر وسيله پزشكي الكتريكي ديگر داشته باشيد
داروهاي رقيق كننده خون مصرف مي كنيد
اگر مبتلا به هموفيلي هستيد ( اختلال لخته شدن خون كه باعث خونريزي طولاني مدت مي شود)
آنچه بايد قبل از شروع تست انتظار آن را داشته باشيد.
احتمالاً از شما خواسته مي شود كه براي اين عمل لباس بيمارستان بپوشيد و روي تخت معاينه دراز بكشيد. براي آمادگي تست مطالعه هدايت عصبي، متخصص مغز و اعصاب و يا يك تكنسين، الكترودهاي سطحي را در جاهايي كه علائم را تجربه مي كنيد، در نقاط مختلف پوست شما قرار مي دهد و يا متخصص مغز و اعصاب بر اساس علائم شما، الكترودهاي سوزني را در نقاط مختلف بدن قرار مي دهد.

در طول انجام تست


هنگاميكه مطالعه در حال انجام است الكترودهاي سطحي در برخي مواقع جريان الكتريكي كوچكي را منتقل مي كنند كه ممكن است آنها را به حالت تير كشيدن و يا اسپاسم، احساس كنيد. الكترود سوزني ممكن است باعث ناراحتي و يا درد شود كه معمولا" پس از مدت كوتاهي از برداشتن سوزن ها پايان مي يابد.

در طول EMG سوزني، متخصص مغز و اعصاب ارزيابي مي كند كه آيا زمانيكه عضله در حال استراحت است، فعاليت الكتريكي خود به خودي وجود دارد يا خير(فعاليتي كه در بافت عضلاني سالم وجود ندارد). همچنين ميزان فعاليت الكتريكي هنگاميكه ماهيچه را كمي منقبض مي كنيد را نيز مي آزمايد.

پزشك پي در پي دستوراتي در جهت استراحت دادن و يا منقبض كردن عضله به شما مي دهد. بسته به اينكه متخصص مغز و اعصاب، چه ماهيچه ها و اعصابي را بررسي مي كند، ممكن است از شما بخواهد در طول معاينه وضعيت خود را تغيير دهيد. اگر ناراحتي يا دردي در هر زماني در طول معاينه احساس كرديد، مي توانيد از پزشك خود درخواست يك استراحت كوتاه بكنيد.

بعد از انجام تست
ممكن است در جايي كه الكترود سوزني در عضله شما وارد شده، كبودي جزئي و موقتي ايجاد شود. اين كبودي بايد پس از چند روز محو شود اگر ادامه پيدا كرد با پزشك خود تماس بگيريد.

مديريت عوارض جانبي


ممكن است در عضلاتي كه مورد آزمايش قرار گرفته اند تا چند روز احساس درد داشته باشيد و احتمال دارد متوجه كبودي، سوزن سوزن شدن و يا تورم در آن ناحيه شويد. اين حالات بايد ظرف چند روز از بين برود، اما مي توانيد هر بار 10تا 20 دقيقه از يخ و يا كيسه سرد استفاده نمائيد و تايلنول (استامينوفن) يا موترين/ ادويل (ايبوپروفن) مصرف كنيد.

نتايج
متخصص مغز و اعصاب نتايج معاينه شما را تفسير كرده و گزارشي تهيه مي كند. پزشك شما و پزشكي كه دستورEMG را داده است گزارش را در قرار ملاقات بعدي با شما در ميان مي گزارد.

خطرات و موانع منع استفاده از اين آزمايشات
تست هاي EMG و NCS هر دو كم خطر هستند. در EMG كمي خطر عفونت و يا خونريزي در جايي كه الكترودها وارد شده اند وجود دارد. اگر داروهاي ضد انعقاد (رقيق كننده خون) مصرف مي كنيد و يا اگر به هموفيلي يا اختلال ديگري مبتلا هستيد كه از لخته شدن خون جلوگيري مي كند، به متخصص مغز و اعصابي كه تست را انجام مي دهد از قبل اطلاع دهيد.

اگر ماهيچه هاي قفسه سينه شما با EMG آزمايش مي شود مقدار كمي احتمال خطر وجود دارد كه هوا به فضاي بين ديواره قفسه سينه و ريه هاي شما وارد شده و باعث پنوموتوراكس (جمع شدن ريه) شود. اگر آزمايش NCS داريد حتماً بيش از موعد به متخصص مغز و اعصاب اطلاع دهيد كه آيا پيس ميكر و يا دفيبريلاتور قلبي داريد يا خير. زيرا قرار است يك شوك الكتريكي خفيف دريافت كنيد. در اين مورد ممكن است نياز باشد كه اقدامات احتياطي انجام شود.

روكش زيركونيا

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۰۹:۳۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

درمان افسردگي با نوروفيدبك (بررسي ۰ تا ۱۰۰)

درمان افسردگي با نوروفيدبك (بررسي ۰ تا ۱۰۰)

فوايد نوروفيدبك

ويكي روان

غلبه-بر-افسردگي-با-نوروفيدبك

درمان افسردگي با نوروفيدبك (neurofeedback) يكي از بهترين روش هاي غلبه بر بيماري افسردگي است كه در مواردي خاص در جلسات مشاوره روانشناسي درمان افسردگي توسط متخصص روان شناس پيشنهاد مي شود. اما منظور از درمان افسردگي با نوروفيدبك چيست و به چه صورت انجام مي شود؟ در ادامه اين مطلب سايت ويكي روان به بررسي دقيق درمان افسردگي با دستگاه نوروفيدبك خواهيم پرداخت.

اگر با نوروفيدبك آشنايي نداريد حتما پيش از شروع مقاله تعريف نوروفيدبك چيست و چه كاربردهايي دارد را به قلم دكتر ميترا جراحها در سايت ويكي روان مطالعه نمائيد.

موضوعاتي كه در اين مطلب ويكي روان به آنها پرداخته مي شود:

فوايد درمان افسردگي با نوروفيدبك چيست؟
افسردگي چيست؟
چرا افسرده مي شويم؟
غلبه بر افسردگي با نوروفيدبك چطور انجام مي شود؟
استفاده از نوروفيدبك براي درمان بيماري افسردگي
فوايد درمان افسردگي با نوروفيدبك
درمان-افسردگي-با-نوروفيدبك

با ويكي روان همراه باشيد.

همانطور كه قبلا در سايت ويكي روان گفتيم، راه هاي زيادي براي غلبه بر افسردگي وجود دارد.

استفاده از نوروفيدبك براي ۸۰ % از افراد مبتلا به افسردگي كمك ‌كننده است، به خصوص آن ‌هايي كه داراي استعدادهاي بيولوژيكي افسردگي هستند

اثرات نوروفيدبك بر افسردگي برخلاف داروهاي اعصاب و روان كه باعث بهبود موقتي مي ‌شوند‌، بلند مدت است.

اين خبري خوب براي افرادي است كه با افسردگي دست و پنجه نرم مي‌ كنند چون مي توانند براي درمان افسردگي با نوروفيدبك اقدام نمايند.


افسردگي چيست؟
چند روز احساس ناراحتي يا خستگي به اين معني نيست كه افسردگي داريد.

همانطور كه پيش تر درباره تعريف بيماري افسردگي در ويكي روان گفتيم:

افسردگي براي هفته ‌ها و ماه‌ ها دوام مي ‌آورد و با احساس غم، نااميدي، كاهش علاقه به فعاليت ‌ها و احساس گريه مشخص مي ‌شود

افسردگي يك بيماري واقعي با درجات مختلف است، از احساس روحيه ضعيف گرفته تا احساس اينكه اين زندگي بي ‌ارزش، ارزش زندگي كردن را ندارد و برنامه ‌ريزي براي خودكشي. دليل خاصي براي افسردگي وجود ندارد و مي‌تواند به دلايل مختلف و عوامل مختلفي ايجاد شود.

به همين خاطر مهم است تا انواع مختلف بيماري افسردگي را بشناسيد و بي دليل خود را افسرده خطاب نكنيد.

چرا افسرده مي شويم؟
علل اصلي كه منجر به افسردگي مي ‌شوند شرايط زندگي و وقايع هستند، به عنوان مثال:

تنهايي
داغديدگي و غم از دست دادن عزيزان و نزديكان
طلاق
زايمان
استفاده از داروها و الكل
بيماري و روند درمان آن
دارو درماني سنگين
سندرم هاي رواني
و برخي ويژگي‌ هاي شخصيتي (ارثي)
گاهي اوقات تركيبي از علل رخ مي ‌دهند و باعث ايجاد افسردگي مي شوند.

براي مثال، فردي به دليل بيماري احساس ناراحتي مي ‌كند و سپس يك رويداد زندگي مانند طلاق را تجربه مي ‌كند كه افسردگي را به همراه مي ‌آورد.

به همين دليل فرد انگيزه كمتري براي ديدن دوستانش دارد و منزوي مي شود كه اين موارد به طور منفي به افسردگي كمك مي ‌كنند.

درمان نوروفيدبك براي افسردگي چطور صورت مي گيرد؟
استفاده از نوروفيدبك براي درمان افسردگي

مطالعات باليني در جلسات مشاوره درمان افسردگي شديد نشان داده است كه:

بيماراني كه در حال بهبود از علائم اختلال افسردگي هستند قادرند برخي از ارتباطات مغزي خود را تقويت كنند و خاطراتي كه باعث ايجاد احساس گناه مي‌ شوند را از بين مي‌ برند و اعتماد به نفسشان را افزايش مي‌ دهند.

تحقيقات روانشناسي نشان داده ‌‌اند كه مناطق خاصي از مغز – كه معمولا ارتباط ضعيفي در افراد مبتلا به افسردگي دارند – در يك جلسه نوروفيدبك تقويت مي ‌شوند

نتيجه ‌اي كه با مقايسه تصوير برداري تشديد مغناطيسي عملكردي به اثبات رسيد.

اختلال افسردگي حاد (MDD) كه به افسردگي نيز معروف است، نوعي اختلال ناشي از مجموعه عوامل اجتماعي، روانشناختي و بيولوژيكي است.

علائم آن با از دست دادن مداوم علاقه يا لذت در زندگي روزمره و شيوع احساسات منفي مانند غم عميق، احساس گناه و عزت نفس پايين مشخص مي شود.

طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهاني، سال گذشته افسردگي بيش از ۳۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان را تحت ‌تاثير قرار داده است

با توجه به اهميت اين مساله در سلامت عمومي جهان، جوامع پزشكي و علمي به طور فزاينده ‌اي به دنبال درك اختلال افسردگي هستند كه هدف آن توسعه درمان ‌هاي جديد و بهبود كيفيت زندگي بيماران است.

درمان افسردگي با نوروفيدبك يكي از راه هاي مطمئن براي غلبه بر اين بيماري فراگير است كه تعداد بسيار زيادي از آن استفاده كرده اند.

در مورد استفاده از نوروفيدبك براي درمان افسردگي، محققان بيماري افسردگي را از طريق تصوير سازي تشديد مغناطيسي عملكردي مورد مطالعه قرار دادند، اين يعني يك تكنيك غير تهاجمي كه به تجزيه و تحليل ساختار و عملكرد مغز كمك مي‌كند.

اين تحقيق پيش از اين دريافته بود كه افراد مبتلا به افسردگي كه پس از بهبودي از نشانه ‌هاي افسردگي دچار احساس گناه يا خشم مي ‌شوند، ارتباط كمتري بين دو بخش ويژه مغز دارند، يعني دو بخش:

لوب گيجگاهي مياني راست
و قشر مغز
اين مطالعه به ارتباط تبادل اطلاعات بين اين دو ساختار اشاره دارد كه به طور مستقيم با تفسير تعاملات اجتماعي مرتبط هستند.

بر اساس “نشانه ‌هاي عصبي” بيماران، اين تحقيق امكان تقويت اين ارتباطات از طريق نوروفيدبك را مورد آزمايش قرار داد، برنامه اي كه به بيماران امكان مشاهده و اصلاح فعاليت ‌هاي مغزي در زمان واقعي را مي ‌دهد.

اگرچه در مرحله مقدماتي، نتيجه قابل ‌توجه بود، تنها در يك جلسه درمان افسردگي با نوروفيدبك، شركت كنندگان ارتباط بيشتري بين مناطق مذكور را نشان دادند و بعد از تعامل با نوروفيدبك، افزايش اعتماد به نفس داشتند.

براي مطالعه مطالب مربوط به افسردگي مي توانيد به بخش مربوط در سايت ويكي روان مراجعه كنيد.
غلبه بر بيماري افسردكي توسط نوروفيدبك چطور انجام شد؟
نوروفيدبك چيست

دكتر Roland Zahn، اولين نويسنده و محقق در دانشگاه كينگ، توضيح مي دهد كه چرا انتخاب بيماران فقط به كساني كه قبلا علائم افسردگي آنها بهبود يافته، محدود شده است.

علايم عصبي بيش از حد، در بيماراني پيدا شد كه علائم بيماري آن‌ها پيش از اين كنترل شده‌ بود، همچنين او اشاره كرد كه اين ويژگي ممكن است بر علايم افسردگي غلبه كند و باعث شود مردم نسبت به اين بيماري بيشتر آسيب‌ پذير شوند.

به غير از اين، به دلايل حفظ سلامتي، ما مي خواستيم مطمئن شويم كه افسردگي پس از اين مطالعه بدتر نخواهد شد و احتمال خطر كمتري براي بيماراني كه قبلا تحت درمان افسردگي با نوروفيدبك قرار گرفته‌ اند وجود دارد و وضعيت باليني آنها بدتر نمي ‌شود.

براي انجام تحقيق، ۲۸ شركت كننده با شرايط كنترل شده افسردگي به ۲ گروه تقسيم شدند.

گروه اول در معرض تمرين نوروفيدبك با دستورالعمل‌ هايي براي حفظ شدت اتصالات مغزي قرار گرفتند كه به عنوان يك كنترل كننده بود.

در حالي كه به گروه ديگر دستور داده شد كه سعي كنند اين اتصالات را در حين تمرين تحريك كنند.

اين روش از طريق بازخورد بصري انجام شد كه بر روي يك صفحه نمايش داده ‌مي ‌شد و نشان مي ‌داد اين افراد تمرين مغز را به درستي انجام دهند يا خير

شركت كنندگان بايد يك خاطره ‌اي خاص از گذشته خود را تصور مي‌ كردند كه باعث مي‌شد احساس گناه يا خشم نسبت به افراد ديگر داشته باشند. آن‌ ها بايد روش فكر كردن و احساس خود را تغيير مي‌ دادند، به اين ترتيب در صفحه رنگي كه ارتباطات مغزي آن‌ها منعكس مي‌‌ شد نيز تغييراتي مشاهده مي ‌كردند.

اگرچه زمان مواجهه با نوروفيدبك در هر دو گروه يكسان بود، اما شركت كنندگاني كه به آنها آموزش داده شد تا فعاليت اتصالات مغزي خود را افزايش دهند، در تصويربرداري رزونانس مغناطيسي، تقويت ساختاري نواحي اعمال شده در مغزشان، ديده شد.

در عين حال، افزايش در الگوهاي اعتماد به نفس آن‌ ها مشاهده شد و در گروهي كه ارتباطات آن‌ ها در همان سطح ابتدايي حفظ شده بود، مشاهده نشد.


لمينت كانتكت لنز

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۴۵:۱۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

آيا گوش دادن به موسيقي موجب بروز اختلال در خواب مي شود؟

آيا گوش دادن به موسيقي موجب بروز اختلال در خواب مي شود؟

 


درمان اختلال خواب در كودكان

اكثر مردم در طول روز و غالباً نزديك زمان خواب به موسيقي گوش مي دهند تا آرامش بيابند. اما تحقيقات نشان مي دهد اين كار منجر به بروز اختلال خواب مي شود.

 


به گزارش برنا و به نقل از ساينس ديلي، محققان دانشگاه بايلور تكزاس آمريكا، رابطه بين گوش دادن به موسيقي و خواب را مورد بررسي قرار داده و بر مكانيزمي كه به ندرت مورد كاوش قرار گرفته تمركز كردند: تصاوير غيرارادي موسيقي موسوم به "كرم گوش" كه زماني اتفاق مي‌افتد كه آهنگ بارها و بارها در ذهن فرد پخش مي‌شود. اين موارد معمولاً هنگام بيداري اتفاق مي‌افتد، اما محققان دريافتند كه اين موارد در هنگام تلاش براي خواب نيز اتفاق مي‌افتد.

 


«مايكل اسكولين»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: «مغز ما حتي در هنگام عدم پخش موسيقي، همچنان به پردازش موسيقي ادامه مي‌دهد. همه مي‌دانند كه گوش دادن به موسيقي احساس خوبي دارد. نوجوانان و جوانان به طور مرتب در نزديكي زمان خواب موسيقي گوش مي‌دهند. هرچه بيشتر به موسيقي گوش دهيد، بيشتر احتمال دارد كرم گوش بگيريد و روند خوابيدن به تاخير بيفتد. در نتيجه اختلال خواب روي مي‌دهد.»

 


افرادي كه به طور مرتب شب‌ها دچار كرم گوش مي‌شوند (يك يا چند بار در هفته)، در مقايسه با افرادي كه بندرت كرم گوش را تجربه مي‌كنند، شش برابر بيشتر با كيفيت خواب پايين روبرو هستند.

 

با كمال تعجب، اين مطالعه نشان داد كه برخي از موسيقي‌هاي دستگاهي بيشتر از موسيقي غنايي منجر به كرم گوش شده و كيفيت خواب را مختل مي‌كند.

 


اسكولين گفت: «تقريباً همه فكر مي‌كنند موسيقي خواب آنها را بهبود مي بخشد، اما ما دريافتيم كساني كه بيشتر به موسيقي گوش مي‌دهند بدتر مي‌خوابند.»

 


اين مطالعه نشان داد افرادي كه بيشتر عادت به گوش دادن به موسيقي دارند، كرم گوش مداوم و كاهش كيفيت خواب را تجربه مي‌كنند. اين نتايج برخلاف اين تصور است كه موسيقي به عنوان يك خواب آور ممكن است به خواب كمك كند.

 


سازمان‌هاي بهداشتي معمولاً گوش دادن به موسيقي آرام قبل از خواب را توصيه مي‌كنند اما اسكولين به طور عيني نشان داده است كه مغز در خواب حتي پس از توقف موسيقي به پردازش موسيقي براي چندين ساعت ادامه مي‌دهد.

پر كردن دندان

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۴۹:۲۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نوار عصب عضله بهترين روش براي بررسي علت درد عصبي

نوار عصب عضله بهترين روش براي بررسي علت درد عصبي

نوار عصب عضله

راهبرد معاصر

الكترميوگرافي (EMG) و مطالعه هدايت عصبي (NCS) تست هايي هستند كه از الكترودها براي شناسايي، تفسير و ثبت سيگنال هاي الكتريكي در عضلات و سلول هاي عصبي، هنگامي كه فعال هستند ونيز هنگامي‌كه در حال استراحت هستند، استفاده مي‌كنند.

اين آزمايشات ابزارهاي تشخيصي با ارزشي هستند كه به متخصصان مغز و اعصاب كمك مي‌كنند تا علت بيماري هايي را كه بر اعصاب و عضلات شما تاثير مي‌گذارند را پيدا كرده و ميزان آسيب وارده را تعيين نمايند. تست نوار عصب و عضله يا الكترو ميوگرافي(EMG) به نام هاي ديگري همچون الكترو ميوگرام و يا ميوگرام نيز شناخته مي شود. هميشه هنگام انجام تست عصب عضله تست هدايت عصبي كه با نام NCS شناخته مي شود انجام مي‌پذيرد.

هدف از انجام اين آزمايشات
هنگامي كه علائم و نشانه هايي مانند ضعف عضلاني، گزگز كردن، بي حسي، درد عضلاني، گرفتگي و ساير احساسات غير طبيعي را داريد، پزشك شما ممكن است تست EMG را انجام دهد.


يك الكترود سوزني كوچك از طريق پوست به داخل عضله شما وارد مي شود تا فعاليت الكتريكي بافت عضلاني شما (پاسخ به تحريك عصبي) را اندازه گيري نمايد. اين آزمايش مي تواند به تشخيص علت بروز علائم در شما، كمك كند. و حتي ممكن است به تعيين مدت زماني كه اين مشكل را داشته ايد نيز كمك كند.

مطالعه هدايت عصبي ، سرعت حركت سيگنالهاي الكتريكي از طريق اعصاب شما را اندازه گيري مي نمايد تا ميزان گستردگي مسئله را مشخص كند. سيگنال الكتريكي ارسال شده در امتداد آكسون يا رشته عصبي در يك عصب، پتانسيل عمل ناميده مي شود. در مطالعات هدايت عصبي، اين پتانسيل هاي عمل بطور مصنوعي توسط تحريك الكتريكي به منظور ارزيابي نحوه پاسخ آكسون ايجاد مي شود. به كمك EMG مي توانند تشخيص دهند كه آيا ضعف يا بي حسي عضلاني، به دليل اختلال سيستم عصبي و يا آسيب رسيدن به عصب متصل به عضله است يا خير. اين دو آزمايش با هم مي توانند مشخص كنند كه آيا شما يك اختلال عضلاني داريد و يا يك اختلال عصبي. برخي از نمونه هاي رايج عبارتند از:

اختلال عصبي پيش رونده مانند ديستروفي عضلاني و پلي ميوزيت
اختلالاتي كه بر اتصالات عضلاني/عصبي (نوروماسكيولار) تاثير مي گذارند مانند مياستني گراويس، سندرم لامبرت-ايتون و سندرم گيلن باره
اسكلروز جانبي آميوترونيك (ALS) ، بيماري كه بر سلولهاي عصبي در مغز و نخاع تاثير مي گذارد
اختلالات اعصاب محيطي كه در اثر آسيب به سيستم عصبي محيطي، اعصاب خارج از مغز و نخاع مانند نوروپاتي محيطي و سندرم تونل كارپ ايجاد مي شود.
اختلالات ريشه عصبي سياتيك، راديكولوپاتي (فشرده شدن عصب)، تنگي نخاع و فتق ديسك
EMG نمي تواند بيماريهاي اسكلتي(اختلالات و بيماري هاي استخوان ها مفاصل و ماهيچه ها) مانند پوكي استخوان كه شايع‌ترين نوع بيماريهاي اسكلتي است، تنگي كانال نخاعي و آرتروز را تشخيص دهد. با اينحال مي تواند در تشخيص هرچه بهتر علائم اين بيماريها موثر باشد. براي مثال كاربرد تست عصب عضله در تشخيص تنگي كانال نخاعي به اين صورت است كه با حذف علائم بيماري هاي ديگر به تشخيص بهتر اين بيماري كمك ميكند اما به طور مستقيم نميتوان با استفاده از اين تست به تشخيص بيماري تنگي كانال نخاعي پرداخت.

پيشنهاد مي كنيم براي كسب اطلاعات تكميلي در اين مورد، مقاله «هدف از انجام تست نوار عصب و عضله چيست» را مطالعه بفرمائيد.

آمادگي براي آزمايش



هنگامي كه براي تست EMG برنامه ريزي مي كنيد، سؤال كنيد كه آيا لازم است قبل از تست مصرف هرگونه داروي تجويزي يا بدون نسخه را متوقف كنيد. اگر دارويي به نام مستينون (پيريد وستيگمين) مصرف مي كنيد، مخصوصاً بايد بپرسيد كه آيا مصرف اين دارو بايد قبل از انجام تست قطع شود يا خير.

حمام كردن
كمي قبل از انجام تست حمام كنيد تا چربي هاي پوستتان پاك شود. قبل از تست از لوسيون يا كرم استفاده نكنيد.

ساير اقدامات احتياطي
متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيست) كه EMG را انجام مي دهد بايد بداند كه آيا شرايط پزشكي خاصي داريد يا خير. بطور مثال:

اگر شما يك ضربان ساز و يا هر وسيله پزشكي الكتريكي ديگر داشته باشيد
داروهاي رقيق كننده خون مصرف مي كنيد
اگر مبتلا به هموفيلي هستيد ( اختلال لخته شدن خون كه باعث خونريزي طولاني مدت مي شود)
آنچه بايد قبل از شروع تست انتظار آن را داشته باشيد.
احتمالاً از شما خواسته مي شود كه براي اين عمل لباس بيمارستان بپوشيد و روي تخت معاينه دراز بكشيد. براي آمادگي تست مطالعه هدايت عصبي، متخصص مغز و اعصاب و يا يك تكنسين، الكترودهاي سطحي را در جاهايي كه علائم را تجربه مي كنيد، در نقاط مختلف پوست شما قرار مي دهد و يا متخصص مغز و اعصاب بر اساس علائم شما، الكترودهاي سوزني را در نقاط مختلف بدن قرار مي دهد.

در طول انجام تست


هنگاميكه مطالعه در حال انجام است الكترودهاي سطحي در برخي مواقع جريان الكتريكي كوچكي را منتقل مي كنند كه ممكن است آنها را به حالت تير كشيدن و يا اسپاسم، احساس كنيد. الكترود سوزني ممكن است باعث ناراحتي و يا درد شود كه معمولا" پس از مدت كوتاهي از برداشتن سوزن ها پايان مي يابد.

در طول EMG سوزني، متخصص مغز و اعصاب ارزيابي مي كند كه آيا زمانيكه عضله در حال استراحت است، فعاليت الكتريكي خود به خودي وجود دارد يا خير(فعاليتي كه در بافت عضلاني سالم وجود ندارد). همچنين ميزان فعاليت الكتريكي هنگاميكه ماهيچه را كمي منقبض مي كنيد را نيز مي آزمايد.

پزشك پي در پي دستوراتي در جهت استراحت دادن و يا منقبض كردن عضله به شما مي دهد. بسته به اينكه متخصص مغز و اعصاب، چه ماهيچه ها و اعصابي را بررسي مي كند، ممكن است از شما بخواهد در طول معاينه وضعيت خود را تغيير دهيد. اگر ناراحتي يا دردي در هر زماني در طول معاينه احساس كرديد، مي توانيد از پزشك خود درخواست يك استراحت كوتاه بكنيد.


بعد از انجام تست
ممكن است در جايي كه الكترود سوزني در عضله شما وارد شده، كبودي جزئي و موقتي ايجاد شود. اين كبودي بايد پس از چند روز محو شود اگر ادامه پيدا كرد با پزشك خود تماس بگيريد.

مديريت عوارض جانبي


ممكن است در عضلاتي كه مورد آزمايش قرار گرفته اند تا چند روز احساس درد داشته باشيد و احتمال دارد متوجه كبودي، سوزن سوزن شدن و يا تورم در آن ناحيه شويد. اين حالات بايد ظرف چند روز از بين برود، اما مي توانيد هر بار 10تا 20 دقيقه از يخ و يا كيسه سرد استفاده نمائيد و تايلنول (استامينوفن) يا موترين/ ادويل (ايبوپروفن) مصرف كنيد.

نتايج
متخصص مغز و اعصاب نتايج معاينه شما را تفسير كرده و گزارشي تهيه مي كند. پزشك شما و پزشكي كه دستورEMG را داده است گزارش را در قرار ملاقات بعدي با شما در ميان مي گزارد.

خطرات و موانع منع استفاده از اين آزمايشات
تست هاي EMG و NCS هر دو كم خطر هستند. در EMG كمي خطر عفونت و يا خونريزي در جايي كه الكترودها وارد شده اند وجود دارد. اگر داروهاي ضد انعقاد (رقيق كننده خون) مصرف مي كنيد و يا اگر به هموفيلي يا اختلال ديگري مبتلا هستيد كه از لخته شدن خون جلوگيري مي كند، به متخصص مغز و اعصابي كه تست را انجام مي دهد از قبل اطلاع دهيد.

اگر ماهيچه هاي قفسه سينه شما با EMG آزمايش مي شود مقدار كمي احتمال خطر وجود دارد كه هوا به فضاي بين ديواره قفسه سينه و ريه هاي شما وارد شده و باعث پنوموتوراكس (جمع شدن ريه) شود. اگر آزمايش NCS داريد حتماً بيش از موعد به متخصص مغز و اعصاب اطلاع دهيد كه آيا پيس ميكر و يا دفيبريلاتور قلبي داريد يا خير. زيرا قرار است يك شوك الكتريكي خفيف دريافت كنيد. در اين مورد ممكن است نياز باشد كه اقدامات احتياطي انجام شود.

اسنپ آن اسمايل

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۸:۵۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)