اخبار پزشكي اخبار پزشكي .

اخبار پزشكي

تفاوت افسردگي با غمگيني چيست؟

تفاوت افسردگي با غمگيني چيست؟

يك روان‌شناس با اشاره به اينكه افسردگي دلايل و انواع مختلفي دارد گفت: برخي افسردگي‌ها بدون دارو و برخي با دارو بهبود مي‌يابند اما نبايد افسردگي را با غمگيني اشتباه گرفت.

سيما فردوسي روانشناس باليني در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاري فارس، با اشاره به اينكه افسردگي جزو اختلالات عاطفي است گفت: افسردگي انواع مختلف دارد . از علامت هاي بارز افسردگي اين است كه اتفاقاتي كه قبلا فرد از آنها لذت مي برده الان او را شاد نمي كند. همچنين فرد افسرده يا بسيار زود تحريك و عصباني مي شود و يا خُلق پاييني دارد و حوصله حرف زدن و تحرك و انجام هيچ كاري را ندارد.

مقالات ديگر: دندانپزشكي در منزل

وي افزود: افسردگي علامت هاي ديگري هم دارد . در برخي بيماران افسرده ، خواب و اشتها مشكل پيدا مي‌كند. افسردگي مي‌تواند موجب اختلال در روابط فرد با ديگران شود. افراد افسرده بيش از انسان هاي معمولي به مرگ فكر مي‌كنند و بعضا دچار كابوس هستند. افسردگي مي‌تواند مشكلات جسماني مثل كمردرد و معده درد را همراه داشته باشد و در خانم ها مي‌تواند موجب اختلال در قاعدگي شود.

 


فردوسي با بيان اينكه براي تشخيص باليني افسردگي؛ اين علامت هاي مذكور بايد حداقل براي دو هفته و مستمر وجود داشته باشند متذكر شد: غمگيني با افسردگي كاملا متفاوت است. همه ما غمگيني را تجربه كرده ايم . غمگيني مي‌تواند در اثر اتفاق و خبري بد براي مدتي كوتاه ايجاد شود.

متخصص مغز و اعصاب براي تشنج

وي در پاسخ به اينكه چه كار كنيم تا غمگيني تبديل به افسردگي نشود گفت: اينطور نيست كه غم‌هاي معمولي انسان را به يك فرد افسرده تبديل كند. چون افسردگي دلايل مختلفي دارد و مي تواند مربوط به عوامل داخلي بدن انسان مثل عدم تعادل در ترشح هورمون‌هاي مختلف باشد. بخشي ديگر از افسردگي ها در اثر عوامل محيطي به وجود مي آيند. فرد افسرده آنچه كه برايش بسيار عزيز بوده را از دست داده و با فقداني بزرگ روبرو است.

 


روانشناس باليني كشورمان با تاكيد بر اينكه با يك علامت نمي توان افسردگي را تشخيص داد گفت: اين علامت ها بايد توامان بوده و حداقل دو هفته مستمر ادامه داشته باشد. افرادي كه بسيار درگير كارهاي روزانه و خسته هستند و زندگي برايشان تكراري شده است، مي‌توانند با فعاليت‌هاي ورزشي و سفرهاي كوتاه از افسردگي خود پيشگيري كنند.

 


فردوسي با اشاره به اينكه درمان افسردگي در مراحل اول نياز به دارو ندارد گفت: افسردگي شديد نياز به دارو درماني دارد. افسردگي‎ هاي شديد معمولا دو قطبي هستند. افراد دو قطبي گاهي كاملا افسرده و گاهي كاملا سرخوش هستند. مواقعي كاملا بي‌اشتها و برخي مواقع كاملا پر اشتها هستند. اين افراد برخي مواقع كم خواب و برخي مواقع پرخواب هستند. اين افراد كاملا افراطي هستند برخي مواقع خُلق بسيار بالا و برخي مواقع خُلق بسيار پايين دارند. بسيار صحبت مي كنند و به ديگران اجازه صحبت تمي دهند. اين افراد بايد كمي دارو مصرف كنند تا به حالت تعادل برسند

 


وي شد: اما معمولا افرادي كه در اثر عوامل محيطي افسرده و خسته مي‌شوند نياز به دارو درماني زيادي ندارند و با مراجعه به روانشناس بايد از راه درمان هاي شناختي، سبك زندگي خود را تغيير دهند تا روحيه آنها بهتر شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۹:۴۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

رئيس انجمن علمي فيزيوتراپي ايران؛

رئيس انجمن علمي فيزيوتراپي ايران؛

افزايش اختلالات اسكلتي و عضلاني كودكان ايراني در دوران كرونا

رئيس انجمن علمي فيزيوتراپي ايران هشدار داد شيوع همه گيري بيماري كرونا باعث شده اختلالات اسكلتي و عضلاني در كودكان كشورمان ۳۰ درصد افزايش يابد.

 


به گزارش صباي سلامت، احمد مؤذن زاده روز يكشنبه در يك نشست خبري كه در محل انجمن برگزار شد، افزود: اختلالات اسكلتي و عضلاني در كودكان به علت بي تحركي، استفاده از رايانه و تغذيه نادرست در مدت شيوع همه گيري كرونا تاكنون افزايش يافته و آنان در ۴۰ سالگي دچار بيماري پوكي استخوان و غيره مي شوند در حاليكه تمرين و آموزش‌ وزرش هاي مناسب در پيشگيري و درمان اين اختلالات موثر است.

 


وي اظهارداشت: به عنوان مثال اگر يك فرد روزانه ۴۵ دقيقه پياده روي داشته باشد، از بروز پوكي استخوان در سنين ۵۰ سال به بالا پيشگيري مي شود.

 


رئيس انجمن علمي فيزيوتراپي ايران ادامه داد: تشخيص و درمان بيماري برعهده پزشك است و با روشهاي درمان فيزيوتراپي مي تواند از اين بيماري‌ها پيشگيري كرد.

مقالات ديگر: كدكم دندانسازي

مؤذن زاده با بيان اينكه تعيين شرح وظايف مقطع پايه فيزيوتراپي تدوين شده و به تصويب شوراي عالي نظام پزشكي رسيده است، گفت: ۱۴ ماه از تصويب اين شرح وظايف مي گذرد،

ولي ابلاغ نشده است، در عرصه تصميم گيري و سياست گذاري عرصه سلامت رعايت استانداردهاي جهاني و منافع بيمار حائز اهميت است ولي در كشور ما تعارض منافع وجود دارد.

مقالات ديگر: كاربرد فيزيوتراپي

وي با اشاره به نگراني در مورد مهاجرت فيزيوتراپيست ها، گفت: بطور متوسط سالانه ۲۰۰ درخواست مهاجرت فيزيوتراپيست به ساير كشورها داريم كه اين موضوع نگران كننده است.

 


وي اظهار داشت: با توجه به شيوع مشكلات اسكلتي و عضلاني و اينكه مردم نياز بيشتري به دريافت خدمات فيزيوتراپي دارند، بايد شرايط مطلوب براي فيزيوتراپيست ها فراهم شود تا آنها به دلايل مختلف از جمله رفاهي و معيشتي مهاجرت نكنند.

 


وي تصريح كرد: اكنون هشت هزار فيزيوتراپيست در كشور، داريم و حدود هزار دانشجوي فيزيوتراپي در مقاطع مختلف تحصيلي تحصيل مي‌كنند كه ارتقا دكتراي حرفه‌اي را خواستار هستيم‌.

 


مؤذن زاده توضيح داد: برخي از فيزيوتراپيست ها در كشورهاي ديگر در مقطع دكتري حرفه‌اي فارغ التحصيل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصيل فيزيوتراپي در مقطع دكتراي حرفه‌اي داريم كه حدود ۸۰ نفر اين افراد در داخل كشور و مابقي در ساير كشورها فعاليت مي‌كنند.

 


رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران ادامه داد: خدمات فيزيوتراپي با مقطع كارشناسي جوابگوي نياز جامعه نيست و بايد به دنبال ارتقاي رشته فيزيوتراپي در مقطع دكتراي حرفه‌اي بود، با توجه به جمعيت كشور، حداقل ۴۰ هزار فيزيوتراپيست نياز داريم كه در حال حاضر يك پنجم نياز ما فراهم شده و همين موضوع باعث ورود افراد غيرمتخصص به اين حرفه شده است.

 


به گفته مؤذن زاده ، مردم نيازمند استفاده از خدمات توانبخشي و فيزيوتراپي هستند و با توجه به اين موضوع بايد افراد با صلاحيت حرفه اي در رشته فيزيوتراپي تربيت شوند.

 


محمد اكبري دبير علمي سي و سومين كنگره فيزيوتراپي نيز در ادامه اين نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگي ماشيني از ۳ دهه پيش و شيوع كرونا فعاليت فيزيكي بين مردم كاهش يافته ،شيوع آسيب هاي اسكلتي و عضلاني در مردم به خصوص دانش آموزان۲ برابر افزايش يافته است.

 


وي افزود: سيستم اسكلتي و عضلاني اهميت زيادي دارد در واقع موتور محركه تمام سيستم هاي بدن است ، امروزه دغدغه اين است مقاطع تحصيلي فيزيوتراپي ارتقا نيافته و ارائه خدمات نيز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت .

 


وي با بيان اينكه خدمات فيزيوتراپي خطر ابتلا به بيماري ها را كاهش مي دهد، اظهارداشت: بيش از ۷۰ درصد مراجعان فيزيوتراپي اختلالات اسكلتي و عضلاني دارند و اگر حرفه فيزيوتراپي ارتقا پيدا نكند، در آينده با جامعه‌اي بيمار مواجه خواهيم شد، چون از خدمات روزآمد فيزيوتراپي محروم خواهند بود.

 


وي خاطرنشان كرد: در كشورهاي پيشرفته هزينه درمان با وجود فعاليت فيزيوتراپيست هاي حرفه‌اي، كاهش پيدا مي‌كند. پيشنهاد مي شود مسوولان وزارت بهداشت به استانداردهاي جهاني فكر كرده و سياست هاي لازم را در اين زمينه اتخاذ كنند.

 


سي و سومين كنگره ساليانه انجمن فيزيوتراپي ايران، در روزهاي ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپيك تهران برگزار مي‌شود.

 


اختلال در فيزيوتراپي، فيزيوتراپي در آسيب‌هاي عصبي عضلاني و اسكلتي، فيزيوتراپي در آسيب‌هاي قلبي عروقي و تنفسي، فيزيوتراپي در آسيب‌هاي ورزشي، فيزيوتراپي در بيماري‌هاي كودكان و عمره ، از مهم‌ترين محورهاي مورد بحث در اين كنگره خواهد بود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۲۵:۵۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

عواملي كه حمله ميگرني را آغاز مي‌كنند

نكته بهداشتي روز:

عواملي كه حمله ميگرني را آغاز مي‌كنند

ميگرن سردرد شديدي است كه مي‌تواند باعث تهوع و حساسيت به نور و صدا هم بشود.

 


علت دقيق ميگرن نامعلوم است، اما تصور بر اين است كه نتيجه فعاليت غيرطبيعي مغزي باشد كه بر طور گذرا بر پيام‌هاي عصبي، مواد شيميايي و عروق خوني در مغز اثر مي‌گذارد.

 


هنوز روشن نيست كه چه چيزي باعث اين تغيير فعاليت مغزي مي‌شود، اما ممكن است زمينه ژنتيكي فرد احتمال دچار شدن به ميگرن در نتيجه عوامل خاص را بيشتر كند.

 


عوامل زيادي به عنوان عوامل احتمالي محرك يا آغازگر ميگرن پيشنهاد شده‌اند، از جمله عوامل هورموني، عاطفي، جسمي، رژيم غذايي، محيطي و دارويي.

 


اين عوامل محرك بسيار شخصي هستند، و ثبت يادداشت‌هاي روزانه براي شناسايي يك عامل محرك كه به طور مداوم باعث حمله ميگرن مي‌شود، سودمند است.

 


گاهي تشخيص اينكه چيزي يك عامل محرك ميگرن است يا در واقع يك علامت اوليه حمله ميگرن است، مشكل مي‌شود.

 


عوامل هورموني

برخي از زنان در حدود زمان خونريزي قاعدگي احتمالا به علت تغييرات هورمون‌هايي مانند استروژن در اين زمان دچار ميگرن مي‌شوند.

 


اين نوع ميگرن معمولا در فاصله روز دوم پيش از شروع قاعدگي تا روز سوم پس از آن رخ مي‌دهد.

 


برخي از زنان فقط در اين هنگام دچار حمله ميگرني مي‌شوند كه «ميگرن قاعدگي خالص» ناميده مي‌شود. اما اغلب زنان ميگرن را در زمان‌هاي ديگر هم تجربه مي‌كنند كه در اين صورت آن را «ميگرن مربوط به قاعدگي» مي‌ناميم.

خريدار فرش دستباف

در بسياري از زنان ميگرن پس از يائسگي بهبود پيدا مي‌كند، اما يائسگي به نوبه خود مي‌تواند در برخي از زنان آغازگر ميگرن باشد يا آن را بدتر كند.

 


عوامل عاطفي

استرس، اضطراب، تنش، ضربه عاطفي، افسردگي و هيجان مي‌توانند آغازگر ميگرن باشند.

 


عوامل جسمي

خستگي، خواب با كيفيت پايين، كار در شيفت شب، قرارگيري غيرطبيعي قامت، فشارهاي وارد بر گردن يا شانه، جت‌زدگي، افت قند خون، ورزش شديدي كه به آن عادت نداريد نيز مي‌توانند باعث آغاز حمله ميگرن شوند.

دكتر ميگرن در تهران

عوامل رژيم غذايي

- تاخير در وعده غذايي يا از دست دادن آن يا بي‌نظمي وعده‌هاي غذايي، كم‌آبي بدن، الكل، فراورده‌هاي كافئين‌دار مانند چاي و قهوه، برخي از غذاها مانند شكلات و مركبات، غذاهاي حاوي ماده تيرامين از جمله گوشت‌هاي فراوري شدخ، عصاره‌هاي مخمر، ماهي ساردين كنسرو شده، ماهي دودي و برخي پنيرها (مانند پنير چدار و كممبر) هم مي‌توانند محرك ميگرن باشند.

 


غذاهايي كه در دماي اتاق نگهداري مي‌شوند نه درون يخچال و نه به صورت منجمد، ميزان بيشتري از تيرامين دارند.

 


عوامل محيطي

نورهاي درخشنده، صفحه نمايش چشمك‌زن مانند صفحه تلويزيون يا صفحه كامپيوتر، سيگار يا اتاق حاوي دود سيگار، سروصداي بلند، تغييرات اقليمي مانند تغييرات رطوبت و دماهاي بسيار پايين و بوهاي تند، رطوبت بالاي جو از جمله عوامل محيطي آغازگر حمله ميگرن هستند.

 


داروها

برخي از انواع قرص‌هاي خواب، قرص‌هاي تركيبي ضدبارداري، درمان هورموني جايگزين كه گاهي براي رفع علائم يائسگي استفاده مي‌شود.

 


منبع: همشري آنلاين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۹:۵۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

پرخوابي موجب چه بيماري‌هايي مي‌شود؟

پرخوابي موجب چه بيماري‌هايي مي‌شود؟
خواب زياد اگرچه بيماري نيست اما مي‌تواند نشانه بيماري باشد.

به گزارش گروه وب‌گردي خبرگزاري صدا و سيما، شايد خيلي افراد در كنار ما باشند يا حتي خود ما علاقه‌اي به خواب بيشتر داريم. خواب كافي براي داشتن پوست زيبا، بدن سالم و آرامش ذهني لازم است اما پرخوابي پيامد‌هاي مضري براي سلامت انسان دارد.

كم‌خوابي

كمبود خواب، علت همه‌چيز از تصادفات اتومبيل گرفته تا خطا‌هاي پزشكي و بروز انواع بيماري‌ها است.

هر ساله فقط در آمريكا، سالانه صدهزار مرگ و مير در بيمارستان‌ها به دليل خطا‌هاي پزشكي رخ مي‌دهد و نشان داده شده كه كمبود خواب سهم مهمي در اين مرگ و ميرها داشته است.
دندان مصنوعي

تخمين زده مي‌شود ۲۷ درصد از آمريكايي‌ها در خواب مشكل دارند، در حالي‌كه تقريباً ۱۶۴ ميليون تن در هفته از مشكلات مربوط به خواب رنج مي‌برند.

به گفته كارشناسان علمي، برنامه‌هاي كاري، تغيير در زندگي شخصي و مسائل مربوط به سلامت عمومي همگي مي‌توانند در نخوابيدن نقش عمده‌اي داشته باشند. با اين حال اگر به درستي با آن برخورد نشود، محروميت از خواب مي‌تواند خطرناك باشد.

در حقيقت، كمبود خواب فقط نمي‌تواند براي سلامتي خود شخص خطرناك باشد، بلكه براي اطرافيان نيز خطرناك است.


بيماري‌هاي پرخوابي

درمان پرخوابي
اكنون، تحقيقات جديدي در مركز تحقيقات ايمز ناسا انجام شده كه نشان داد طيف وسيعي از آزمايشات حركت چشم، يك نشانگر قابل اعتماد براي از دست دادن خواب است.

مركز تحقيقات ايمز يك مركز سازمان ناسا است و در بخشي از دره سيليكون، فرودگاه صحرايي فدرال موقت، در ايالت كاليفرنيا واقع شده‌ است.

محققان دريافتند كه يك مجموعه ساده و به راحتي قابل دستيابي از اندازه‌گيري حركت چشم مي‌تواند بينش دقيقي از هرگونه نقص عصبي احتمالي ارائه دهد. جالب‌تر از همه، اين اندازه‌گيري‌هاي مشابه به‌طور بالقوه مي‌تواند براي شناسايي اختلالات مربوط به خواب ناشي از الكل يا حتي آسيب مغزي باشد.

خواب بيش از اندازه با ابتلا به بيماري‌هاي زيادي مرتبط است و معمولا پيشنهاد مي‌شود افراد بزرگسال تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. در ادامه به برخي مشكلات ناشي از پرخوابي اشاره مي‌شود.


بيماري‌هاي پرخوابي


سردرد

خواب بيش از اندازه و پرخوابي كه معمولا در تعطيلات اتفاق مي‌افتد بر انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مغز از جمله سروتونين، تأثير منفي مي‌گذارد. به همين ترتيب اگر در طول روز زياد بخوابيد و خواب شب‌ دچار اختلال شود، احتمالا صبح روز بعد دچار سردرد مي‌شويد.

اضافه وزن

همانند كم‌خوابي، پرخوابي نيز موجب اضافه‌وزن مي‌شود. مطالعات نشان مي‌دهد افرادي كه بيش از ۹ ساعت مي‌خوابند تقريبا ۲۱ درصد با اضافه وزن در طول يك دوره ۶ ساله مواجه هستند. محققان معتقدند اين اضافه‌وزن با رژيم غذايي و ورزش مناسب جبران نمي‌شود. پرخوابي بر نحوه ذخيره چربي نيز تأثير مي‌گذارد.

كمردرد

خوابيدن براي ساعت‌هاي طولاني و با وضعيت نامناسب مي‌تواند موجب كمردرد شود. در نتيجه پرخوابي، عضلات سفت شده و كمردرد ايجاد مي‌شود. به منظور كاهش كمردرد، داشتن زندگي پرتحرك و ورزش توصيه مي‌شود.

امراض قلبي و ديابت نوع ۲

مطالعات نشان داده‌اند پرخوابي با ريسك ابتلا به امراض قلبي مرتبط است. در حقيقت، پرخوابي موجب افزايش ريسك مرگ به دليل مشكلات قلبي مي‌شود. همچنين موجب افزايش قند خون در كنار اضافه وزن مي‌شود كه ريسك ديابت نوع ۲ را افزايش مي‌دهد.

اختلال در سلامت روان

همان‌طور كه بي‌خوابي موجب افسردگي مي‌شود، پرخوابي نيز با كندشدن روند بهبود مشكلات سلامت روان مرتبط است. افراد پرخواب با اختلال در سلامت روان و مشكلاتي نظير نوسانات اخلاقي روبرو هستند.


بيماري‌هاي پرخوابي


خطر پرخوابي

خواب زياد اگرچه بيماري نيست اما مي‌تواند نشانه بيماري باشد؛ افرادي كه بيش از حد مي‌خوابند نسبت به ساير افراد، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هايي نظير ديابت و چاقي قرار دارند. در اين‌جا ۶ عارضه جسمي و رواني ناشي از خواب زياد در شبانه‌روز معرفي شده است:

كاهش تمركز: بر اساس تحقيقات انجمن طب سالمندان آمريكا، خواب مزمن و طولاني‌مدت مي‌تواند تأثيرات منفي روي تمركز در انجام كار‌هاي روزمره داشته باشد.

مرگ زودرس: مطالعات اپيدميولوژيك در مقياس بزرگ نشان داده‌اند كه خواب طولاني‌مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. البته هنوز علت دقيق اين ارتباط مشخص نيست اما ظاهرا التهاب در اين ميان نقش جدي دارد. افزايش خواب و به تبع آن ابتلا به اضافه‌وزن و چاقي، التهاب در بدن را افزايش مي‌دهد و خود عامل خطري براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، ديابت و در نهايت مرگ زودرس است.

افسردگي: خواب زياد و افسردگي مي‌توانند علت و معلول هم باشند، به اين معني كه هم افسردگي منجر به خواب طولاني‌مدت مي‌شود و هم خواب بيش از حد، خطر ابتلا به افسردگي را افزايش مي‌دهد. افراد مبتلا به پرخوابي دو برابر بيش از سايرين در معرض خطر افسردگي هستند.

خستگي تمام‌ وقت: ساعت بيولوژيكي بدن نياز به برنامه ثابتي دارد. اگر خواب و بيداري‌ شما زمان مشخصي ندارد، كارايي‌تان را از دست مي‌دهيد. درست است كه آخر هفته‌ها و روز‌هاي تعطيل برنامه خواب همه به هم مي‌ريزد اما با اين حال بايد سعي كنيد زمان خواب و بيداري‌تان را تنظيم كنيد. نتايج پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهند افرادي كه ساعت مشخصي براي خواب و بيداري ندارند حتي اگر زياد هم خوابيده باشند، باز هم احساس خستگي مي‌كنند.

ابتلا به بيماري‌هاي قلبي: اين بيماري‌ها در حال حاضر علت اصلي مرگ و مير در آمريكا هستند و در اين ميان خواب بيش از ۹ ساعت در شبانه‌روز شانس ابتلا به اين بيماري‌ها را تا ۳۴ درصد افزايش مي‌دهد. در اين ميان خطر ابتلاي زنان به بيماري‌هاي قلبي ناشي از خواب زياد، نسبت به مردان بيشتر است.

افزايش وزن: تحقيقات نشان مي‌دهد كم‌خوابي به ميزان ۲۷ درصد و خواب زياد به ميزان ۲۵ درصد خطر ابتلا به چاقي را افزايش مي‌دهد. مسلما زماني كه شما بيشتر مي‌خوابيد، كمتر تحرك داريد و در نتيجه كالري كمتري هم مي‌سوزانيد.

ابتلا به ديابت: هر چه افراد بيشتر بخوابند، بيشتر مستعد اضافه‌وزن مي‌شوند و اضافه‌وزن مقاومت به انسولين را افزايش مي‌دهد كه نتيجه آن نيز افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع دو است. خواب بيش از حد اختلالاتي را در متابوليسم گلوكز به‌وجود مي‌آورد و حساسيت به انسولين را كاهش مي‌دهد.

گفتني است خواب كافي باعث بازسازي تعادل جسمي، روحي و حفظ انرژي مي‌شود؛ ما به طور متوسط در شبانه‌روز به ۷ تا ۸ ساعت خواب نيازمنديم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۰:۴۴ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

علت اصلي گرگرفتگي و داغ شدن كف‌پا چيست؟

علت اصلي گرگرفتگي و داغ شدن كف‌پا چيست؟ | بيماري «نوروپاتي» چيست؟ + نحوه درمان
يكي از شايع ترين دلايل داغ شدن كف پا و به اصطلاح گُر گرفتگي آن نوروپاتي ديابتي است كه از عواض ابتلا به ديابت نوع ۱ و ۲ به شمار مي آيد و در نتيجه آسيب رسيدن به اعصاب پا ايجاد مي شود.

علت اصلي گرگرفتگي و داغ شدن كف‌پا چيست؟ | بيماري «نوروپاتي» چيست؟ + نحوه درمان
به گزارش سلام آنا، شايد شما نيز از جمله كساني باشيد كه دستكم چند بار تجربه داغ شدن كف پا و احساس سوزش در اين منطقه از بدن را داشته ايد. اين احساس ناخوشايند و شايع معمولاً در طول شب رخ داده و باعث مي شود نتوانيد خواب راحتي داشته باشيد هر چند شدت آن متغير بوده و معمولاً با گزگز كردن و مورمور شدن همراه است.
نام اين عارضه «نوروپاتي» (neuropathy) است. اما علت چيست؟ در بسياري از موارد، فشار بيش از حد به كف پا مانند كوهپيمايي يا ايستادن بيش از حد عامل اصلي سوزش كف پاست اما در برخي موارد علت اين امر به عفونت قارچي، بارداري يا حتي آسيب به اعصاب محيطي پا باز مي گردد.
افرادي كه به ديابت يا عفونت اچ آي وي مبتلا هستند و كساني كه مصرف الكل زياد داشته، از كمبود ويتامين ب رنج مي برند يا حتي با سم هاي خاصي تماس داشته اند، ممكن است دچار داغ شدن كف پا شوند. به طور كلي مي توان علت داغ شدن كف پا را به عوامل زير نسبت داد:

مقالات مرتبط: تشخيص ميگرن با نوار مغز

چاقي و اضافه وزن
اعتياد به دخانيات
مصرف الكل
اضطراب و تنش هاي عصبي
پوشيدن كفش هاي نامناسب
پوشيدن جوراب هاي بافته شده از الياف مصنوعي
بيماري ديابت
كمبود ويتامين هاي B6 و B-12
افزايش اسيد اوريك خون
اختلال در فعاليت هاي كليه
شيمي درماني
بيماري مزمن كليوي
نوروپاتي ديابتي

يكي از شايع ترين دلايل داغ شدن كف پا و به اصطلاح گُر گرفتگي آن نوروپاتي ديابتي است كه از عواض ابتلا به ديابت نوع ۱ و ۲ به شمار مي آيد و در نتيجه آسيب رسيدن به اعصاب پا ايجاد مي شود. در اين صورت ممكن است علائمي مانند سر درد، بي حسي در دست و پا و سوزن سوزن شدن زير پا را نيز حس كنيد.

پزشك با انجام آزمايش ها و روش هاي تشخيصي مختلف عامل داغ شدن پا را كشف كرده و با توجه به آن براي شما دارو تجويز مي كند اما برخي روش هاي خانگي براي جلوگيري از ابتلا به داغ شدن پا نيز وجود دارد كه به شرح زير هستند:

جوراب و كفش مرطوب نپوشيد
مرتباً جوراب هاي خود را عوض كرده و جوراب تميز بپوشيد
كفش هاي مناسب و اندازه پا بپوشيد
از پياده روي يا ايستادن طولاني مدت خودداري كنيد
اگر براي طولاني مدت مجبور به ايستادن هستيد هر چند وقت يكبار به پايتان استراحت بدهيد
دخانيات و الكل مصرف نكنيد
در هواي گرم صندل يا كفش هاي داراي منفذ بپوشيد
در فضاهاي عمومي مانند استخر و حمام مواظب عفونت هاي قارچي باشيد
قبل از خواب پاهايتان را براي چند دقيقه در آب سرد قرار دهيد و ماساژ بدهيد / روزياتو

 


مقالات ديگر: دندانپزشكي ديجيتال چيست


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۱:۲۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

اختلال هايپرسومنيا چيست؟ + تشخيص، علائم و درمان اختلال پرخوابي EDS

اختلال هايپرسومنيا چيست؟ + تشخيص، علائم و درمان اختلال پرخوابي EDS


درمان پر خوابي

 


اختلال هايپرسومنيا يا پر خوابي يكي از اختلالات خوابيدن است كه امروزه برخي افراد را درگير كرده است. آگاهي درباره چيستي، تشخيص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشي از اين اختلال براي مبتلايان لازم است.

به گزارش ايمنا، اختلال هايپرسومنيا از دسته اختلالات خواب است كه در اين اختلال، فرد به طور افراطي به خوابيدن روي مي‌آورد. در اختلال هايپرسومنيا، فرد در هر زماني كه اقدام كند مي‌تواند سريعاً به خواب برود اما پس از حتي چند ساعت خوابيدن بازهم نمي‌تواند خود را شاداب و سرحال ببيند.

اختلال هايپرسومنيا چيست؟
اختلال هايپرسومنيا يا پرخوابي از دسته اختلالات خوابيدن است. در اين اختلال فرد به طور طولاني مدت به خواب مي‌رود به طوري كه حتي از ۱۰ ساعت هم بيشتر مي‌خوابد. اختلال پرخوابي يا خواب آلودگي روزانه به گونه ايست كه فرد در طول روز دچار احساسي فراتر از خستگي مي‌شود. اختلال هايپرسومنيا فرد را حتي در مواقع رانندگي و كارهاي روزانه دچار خواب بدون اراده مي‌كند.

اختلال هايپرسومنيا چيست؟ + تشخيص، علائم و درمان اختلال پرخوابي EDS

انواع اختلال هايپرسومنيا
اختلال هايپرسومنيا از دسته اختلالاتي است كه در مغز و سيستم عصب مركزي آن ايجاد مي‌شود. اين اختلال در زير گروه اختلالات هشت‌گانه هايپرسومنولنس قرار مي‌گيرد كه فرد در آن دچار منگي و خواب آلودگي مي‌شود. هايپرسومنياي ايديوپتيك، سندرم كلاين لوين، ناركولوپسي نوع يك و دو، پرخوابي ناشي از بيماري، پرخوابي ناشي از دارو يا مواد، سندرم خواب ناكافي و پرخوابي ناشي از جمله اختلال رواني موارد هشت‌گانه در اين اختلال به شمار مي‌روند.

تشخيص اختلال هايپرسومنيا
اختلال هايپرسومنيا علائم مختلفي دارد كه با بررسي آن علائم در افراد مي‌توان ابتلاء يا عدم ابتلاي آنها را به اين بيماري سنجيد. يكي ديگر از راه‌هاي تشخيص فرد مبتلا به اختلال پر خوابي، پرسشنامه خواب آلودگي اپورت است كه ميزان و شدت خواب آلودگي فرد را مي‌سنجد. اگر فردي در اين پرسشنامه نمره صفر آورد، يعني فاقد اين اختلال است. آنچه كه رايج‌ترين روش تشخيص پر خوابي يا هايپرسومنيا است مسيري است كه فرد با مراجعه به كلينيك خواب به انجام تست خواب‌ها يا پلي سومنوگرام اقدام مي‌كند. فرد با اين اقدام‌ها بين پرخوابي و بي خوابي تفاوت قائل مي‌شود.

علائم فرد مبتلا به اختلال هايپرسومنيا
افراد مبتلا به اين اختلال اگرچه ساعت‌ها به خواب بروند، باز هم نمي‌توانند خود را شاداب و سرحال ببينند و هميشه حالت خواب آلوده‌اي دارند به گونه‌اي كه به سختي مي‌توانند چشمان خود را باز نگه دارند. در اين اختلال افراد مبتلا هر زمان كه اقدام كنند سريعاً به خواب فرو مي‌روند. اضطراب، بي قراري، خستگي، توهم، آشفتگي، كاهش اشتها، مشكلات حافظه و مشكل در تفكر از ديگر علائم ابتلاي فرد به اين اختلال است. بر اساس مطالعاتي كه در كشور آمريكا به دست آمده است، بنياد ملي خواب آمريكا اعلام داشت كه افراد مبتلا، در طول زماني مشخص نزديك به ۴۰ درصد علائم اين اختلال را از خود نشان مي‌دهند.

علل اختلال هايپرسومنيا
عوامل مختلفي از جمله ژنتيك، افسردگي، اضافه وزن و بي خوابي شبانه مي‌توانند در ايجاد اين اختلال تأثير بگذارند. همچنين افرادي كه دچار بيماري ام اس يا پاركينسون هستند در خطر ابتلاء به اين بيماري قرار مي‌گيرند. علاوه بر مصرف داروهايي همچون آرام بخش‌ها يا آنتي هيستامين‌ها، مصرف مواد مخدر و الكل‌ها را هم مي‌توان عاملي براي ايجاد اين اختلال در افراد دانست. مبتلايان ممكن است در ابتلاي به اين بيماري بعضي از احساسات را مانند كمبود انرژي يا دشواري تفكر از خود بروز دهند. اختلال ناركولپسي و آپنه خواب (وقفه تنفسي در خواب) از ديگر علل‌هاي ايجاد اين اختلال در افراد است.

درمان اختلال هايپرسومنيا
در درمان اختلال هايپرسومنيا مانند ساير اختلالات بايد از سلامت جسماني فرد اطمينان حاصل كرد. در سير درماني اين بيماري ابتدا پزشك به بررسي علائم مي‌پردازد و با بررسي آزمايش خون، اسكن‌هاي كامپيوتري و آزمايش خواب به صحت يافته‌ها و تشخيص‌هاي خود مي‌پردازد. بنابراين پس از آنكه پزشك به ابتلاي شما اطمينان يافت، مي‌تواند داروهايي مانند داروهاي افسردگي تجويز كند. البته رفتار درماني شناختي در كاهش علائم پرخوابي بسيار مؤثر است. بايد توجه داشت كه وجود راه‌هاي درماني مبني بر آن نيست كه فرد به طور كلي درمان مي‌شود.

اختلال هايپرسومنيا چيست؟ + تشخيص، علائم و درمان اختلال پرخوابي EDS

عوارض و خسارات ناشي از ابتلاي فرد به بيماري اختلال هايپرسومنيا تا چه اندازه است؟
اختلال هايپرسومنيا، مي‌تواند افراد را دچار اختلال‌هاي متفاوتي كند. در اين اختلال افراد در حين رانندگي مي‌توانند دچار خميازه شوند و يا در حين كار خود و حضور در جمع‌ها به خوابيدن نياز پيدا كنند. اين احساس ايجاد شده در افراد مي‌تواند آنها را با تصادف و ديگر موارد خطرناك رو به رو كند. خستگي ايجاد شده در افراد آنها را از انجام برنامه زماني خود دور مي‌سازد و با كاهش اشتها مي‌تواند افراد را دچار كاهش وزن افراطي كند. همچنين افسردگي بعد از بروز اين حس خواب آلودگي تا جايي پيش مي‌رود كه فرد مبتلا از روند طبيعي زندگي اجتماعي و كاري خود فاصله مي‌گيرد بنابراين بايد اين اختلال به زودي پيگيري و درمان شود. ايجاد مشكلات در تفكر و حافظه از مهمترين خساراتي است كه اين اختلال از خود باقي مي‌گذارد.


دندانپزشكي اميرآباد

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۰۰:۳۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

معرفي كتاب راهنماي نوروفيدبك و نقشه برداري مغز

معرفي كتاب راهنماي نوروفيدبك و نقشه برداري مغز

فوايد نوروفيدبك چيست

به گزارش ميگنا كتاب راهنماي نوروفيدبك و نقشه برداري مغز توسط رابرت لانگو ، پزشك باليني و رييس انجمن بين المللي تحقيقات نوروفيدبك نوشته شده است اين كتاب توسط دكتر ياسين نجفي زادگان و خانم حميده پناهي به فارسي برگردانده شده و در انتشارات پژوهشگران برتر چاپ شده است

اين كتاب شامل ۵ فصل است كه به سوالاتي از اين دست پاسخ مي‌دهد:
۱-الكتروانسفالوگرافي با نقشه برداري مغز qeeg چيست ؟

۲- براي يك ثبت خوب نقشه مغزي بايد چه كرد ؟

۳-آماده سازي نوروفيدبك چيست ؟ قراردادهاي لازم براي كار ، تعداد جلسات ، هزينه ها و ... چگونه محاسبه مي‌شود ؟

۴- در فصل چهارم به ۳۰ سوال متداول در مورد نوروفيدبك و نقشه برداري مغز پاسخ داده ميشود

۵-و در نهايت چگونه يك نوروفيدبك بهينه داشته باشيم ؟

 


در اين كتاب سعي شده است به صورت خلاصه و كامل تمام آنچه شما در مورد نقشه برداري مغز و همچنين نوروفيدبك بدانيد ، شرح داده شده است

پس از مسلط شدن به اين كتاب آمادگي براي ورود به پروتكل هاي درمان و روش هاي باليني در كمك درمان نوروفيدبك را خواهيد داشت
آموزش نوروفيدبك راه حل علمي براي آسيب‌هاي سر، اثرات استرس در زندگي و شرايط مختلف، توسط تنظيم عملكرد موج مغزي است. الكتروانسفالوگرافي كمي (QEEG)، كه به عنوان”نقشه برداري مغز” اطلاق ميشود و همچنين آموزش نوروفيدبك قدمتي 50 ساله دارند.

با اين حال آنها هنوز هم از بسياري جهات حوزه‌هاي جديدي به حساب مي‌آيند. تعداد زيادي از مبتكرين و متخصصان از حوزه‌هاي مختلف گرد هم آمده اند تا با اشتراك تخصص خود به رشد هر دو حوزه كمك كنند . در نتيجه، QEEG و Neurofeedback از يك تاريخ متمايز و منحصر به فرد بهره مند اند. براي درك صحيح اين رشته‌ها مطالعه چند نظريه مرتبط با آنها ضروري است؛ اينكه نوروفيدبك چه كاري براي مغز انجام ميدهد، چگونه به اختلالات آن كمك مي‌كند، و بهترين راه به كار گيري آن چيست .
هر نظريه طرفداران خودش را دارد. بنابراين، پزشكان از ادعاي درمان اختلالات مغز توسط نوروفيدبك اجتناب ميكنند و درمقابل پيشنهاداتي درباره چگونگي تعديل علائم از طريق آموزش امواج مغزي ومراعات سبك زندگي(به عنوان مثال، رژيم غذايي، عادات خواب) ارائه مي‌دهند. علاوه بر اين، طول درمان (آموزش امواج مغزي) در ميان مراجعان متفاوت است.

بنا به همين گزارش از ميگنا نوروفيدبك مؤثر معمولا به طور متوسط 30-40 جلسه طول مي‌كشد. بعضي از مراجعان در عرض 20 جلسه به نتيجه مي‌رسند در حالي كه ديگران ممكن است بيش از 60 جلسه براي درمان موثرلازم داشته باشند. هنگامي كه مراجعان به اهداف خود براي بهبود علائم، كيفيت زندگي روزمره و غيره دست يابند، معمولا 5 تا 10 جلسه اضافي براي كمك به تثبيت مزاياي آموزش نوروفيدبك براي آنها در نظر گرفته ميشود.
نوروفيدبك مداخله اي است كه به منظور بهبود، حل يا درمان اختلالات مغز و سيستم عصبي مركزي مورد استفاده قرار ميگيرد. برخي از اختلالات و نشانه‌هاي رايج عبارتند از: اضطراب، افسردگي، نقص شناختي، بي خوابي، كمبود تمركز و توجه، نقص‌هاي هيجاني، سردرد، درد مزمن و ساير مشكلات. نوروفيدبك تاريخچه اي 50 ساله دارد. و در ابتدا براي تشخيص تشنج، كمبود توجه و اعتياد استفاده مي‌شد. نوروفيدبك به طور كلي يك روش امن و بي خطر در نظر گرفته مي‌شود و عوارض جانبي مضر ندارد.

لمينت بدون تراش

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۵:۳۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

علت و درمان زانو درد: چگونه درد زانو را تسكين دهيم؟

علت و درمان زانو درد: چگونه درد زانو را تسكين دهيم؟

فيزيوتراپي دست

صمت نيوز

زانودرد مشكل رايجي است كه افراد را در سنين مختلف درگير خواهد كرد. زانودرد مي‌تواند ناشي از آسيب، مانند پارگي رباط يا غضروف باشد. علاوه بر اين مشكلات پزشكي مانند آرتريت و نقرس و عفونت هم ممكن است باعث زانودرد شوند. بسياري از انواع زانودرد خفيف، با مراقبت خوب مي‌شوند. فيزيوتراپي و زانوبند نيز مي‌توانند باعث تسكين درد شوند. با اين حال در برخي موارد زانوي شما نيازمند درمان جراحي خواهد بود.

مختصري از آناتومي زانو
زانو مفصل آسيب‌پذيري است كه در اثر فعاليت‌هاي روزمره، مانند بلند كردن اجسام و زانو زدن و فعاليت‌هاي سنگين مانند دويدن و ايروبيك فشار زيادي را تحمل مي‌كند.

زانو از قسمت‌هاي زير تشكيل شده است:

تيبيا (درشت‌ني): اين قسمت همان استخوان ساق پا يا استخوان بزرگ‌تر پايين پا است.
فمور: اين قسمت همان استخوان ران يا استخوان بالاي پا است.
پاتلا (كشكك زانو): اين قسمت همان كشكك زانو است.
دلايل زانودردپر
زانودرد ممكن است در اثر آسيب، مشكلات حركتي، انواع آرتريت و مشكلات ديگر باشد.

آسيب


آسيب به زانو ممكن است رباط‌ها، تاندون‌ها يا كيسه‌هاي پر از مايع (بورسا) را كه دور مفصل زانو و استخوان‌ها هستند، غضروف و رباط‌هاي تشكيل دهنده‌ي اين مفصل را تحت تأثير قرار دهد. برخي از رايج‌ترين آسيب‌هاي زانو عبارتند از:

آسيب ACL: آسيب ACL عبارت است از پارگي رباط صليبي (ACL) كه يكي از 4 رباطي است كه استخوان ساق پا را به استخوان ران وصل مي‌كند. آسيب ACL بيشتر در افرادي رخ مي‌دهد كه بسكتبال، فوتبال آمريكايي يا ورزش‌هاي ديگري انجام مي‌دهند كه نيازمند تغيير مسير ناگهاني هستند. ACL عمدتاً باعث درد جلوي زانو مي‌شود.
شكستگي: ممكن است استخوان‌هاي زانو، از جمله كشكك زانو (پاتلا) در اثر افتادن يا تصادفات رانندگي دچار شكستگي شوند. همچنين افرادي كه استخوان‌هايشان در اثر پوكي استخوان ضعيف شده‌اند، ممكن است با حركات ساده‌اي مثل قدم برداشتن نادرست دچار شكستگي زانو شوند.
پارگي مينيسك: مينيسك غضروفي سفت و لاستيكي مانند است كه نقش جاذب فشار بين استخوان ساق پا و استخوان ران را دارد. اين قسمت ممكن است با چرخش ناگهاني در زماني كه وزني روي آن است، پاره شود.
بورسيت زانو: برخي از آسيب‌هاي زانو باعث التهاب بورسا، كه كيسه‌هاي كوچك حاوي مايع هستند و از قسمت بيروني مفصل زانوي شما محافظت مي‌كنند تا تاندون‌ها و رباط‌ها به نرمي روي مفصل بلغزند، خواهند شد.
تاندونيت كشكك زانو: تاندونيت باعث التهاب و تورم يك يا چند تاندون، كه بافت‌هايي ضخيم و فيبري هستند كه عضلات را به استخوان‌ها متصل مي‌كنند، خواهد شد.
مشكلات حركتي
شل شدن: گاهي اوقات آسيب يا دژنراسيون استخوان مي‌تواند باعث جدا شدن تكه‌اي از استخوان يا غضروف و رها شدن آن در فضاي مفصل شود. اين مورد باعث بروز مشكلي نخواهد شد مگر اينكه اين قسمت جدا شده باعث اختلال در حركات مفصل شود؛ كه در اين صورت، حالتي پيش مي‌آيد كه مانند گير كردن مداد لاي لولاي در خواهد بود.
سندرم باند ايليوتيبيال: اين مشكل زماني رخ مي‌دهد كه نوار بافتي محكمي كه از بيرون ران تا بيرون زانو كشيده شده (باند ايليوتيبيال)، به قدري كشيده و تنگ شود كه به قسمت بيروني استخوان ران ساييده شود. دوندگان دوي مسافت (ماراتن) و دوچرخه‌سواران بيشتر از ساير افراد در معرض ابتلا به اين سندرم قرار دارند.
انواع آرتريت


بيش از 100 نوع آرتريت وجود دارد. رايج‌ترين انواع آرتروز زانو عبارتند از:

استئوآرتريت (آرتروز): آرتروز كه گاهي اوقات آرتريت دژنراتيو نيز ناميده مي‌شود، رايج‌ترين نوع آرتريت است.اين مشكل نوعي مشكل پارگي و فرسودگي بوده و زماني رخ مي‌دهد كه غضروف زانو در اثر استفاده و افزايش سن تحليل رود.
آرتريت روماتوئيد (روماتيسم): روماتيسم، طاقت‌فرساترين نوع آرتريت، مشكل خودايمني است كه ممكن است هر يك از مفاصل بدن، از جمله زانو را درگير كند. اگرچه روماتيسم يك بيماري مزمن است، اما شدت‌هاي مختلفي دارد و حتي ممكن است متناوب باشد.
نقرس: اين نوع آرتريت زماني رخ مي‌دهد كه كريستال‌هاي اسيد اوريك در مفصل به وجود آيد. اگرچه نقرس اكثراً شست پا را درگير مي‌كند، اما ممكن است زاو را نيز درگير كند.
شبه نقرس يا نقرس كاذب: نقرس كاذب كه گاهي با نقرس اشتباه گرفته مي‌شود، به دليل تشكيل كريستال‌هاي حاوي كلسيم در مايع مفصلي ايجاد مي‌شود. شبه نقرس اكثراً زانوها را بيشتر از ساير مفاصل درگير مي‌كند.
امروزه پزشكان از روش هاي درماني بسياري براي كنترل درد انواع آرتروز زانو استفاده مي‌كنند تا بيماران بتوانند به فعاليت‌هاي روزانه خود ادامه دهند. بنابراين در صورت داشتن هر يك از بيماري‌هاي بالا نگران نباشيد زيرا مشكل شما قابل درمان خواهد بود.

مشكلات زانو چگونه تشخيص داده مي‌شوند؟
اشعه‌ي ايكس: در اين آزمايش از پرتوهاي انرژي الكترومغناطيسي براي ايجاد تصاويري از بافت‌ها، استخوان‌ها و اندام داخلي استفاده مي‌شود.
تصويربرداري رزونانس مغناطيسي (MRI): در اين آزمايش از آهنرباهاي بزرگ، امواج راديويي و كامپيوتر براي ايجاد تصاوير دقيق از اندام‌ها و ساختارهاي داخلي بدن استفاده مي‌شود و اغلب براي تشخيص آسيب يا بيماري در رباط‌ها و عضلات پيراموني كاربرد دارد.
اسكن توموگرافي كامپيوتري (CT يا CAT): در اين آزمايش از اشعه‌ي ايكس و كامپيوتر استفاده مي‌شود تا تصاوير افقي يا محوري (كه اسلايس ناميده مي‌شود) از بدن ايجاد شود. در سي‌تي اسكن تصاوير دقيقي از بخش‌هاي مختلف بدن از جمله: استخوان‌ها، عضلات، چربي‌ها و اندام داخلي به دست خواهد آمد.
درمان زانودرد
بسته به اين كه دليل زانودردتان چيست، پزشكان و متخصصان طب فيزيك روش‌هاي درماني مختلفي را براي درمان زانو درد شما توصيه مي‌كنند. اما هنگامي كه روش‌هاي درماني غيرجراحي موثر واقع نشوند و زانو درد شما بسيار حاد باشد از روش جراحي استفاده مي‌كنند.

جراحي
جراحي آرتروسكوپي: بسته به آسيب شما، پزشك آسيب مفصل شما را با استفاده از دوربين فيبر-اپتيك و ابزار باريك و بلندي كه از طريق برش‌هاي كوچكي در اطراف زانو وارد بدن مي‌شوند، معاينه و ترميم خواهد كرد. ممكن است از آرتروسكوپي براي خارج كردن تكه‌ها شل از مفصل زانو، خارج كردن يا ترميم غضروف آسيب‌ديده (مخصوصاً اگر باعث قفل شدن زانو شود) و ترميم رباط‌هاي پاره استفاده شود.
جراحي تعويض نسبي زانو: در اين عمل جراح فقط قسمتي كه بيشترين آسيب‌ديدگي را دارد را با اجزايي از جنس فلز و پلاستيك تعويض مي‌كند. اين جراحي را مي‌توان از طريق برش‌هاي كوچك انجام داد، در نتيجه زودتر از جراحي تعويض كامل زانو بهبود خواهيد يافت.
جراحي تعويض كامل زانو: در اين عمل جراح استخوان و غضروف آسيب‌ديده را از استخوان ران، استخوان ساق پا و كشكك زانو جدا مي‌كند و به جاي آن مفصل مصنوعي از جنس آلياژ فلز، پلاستيك‌هاي باكيفيت و پليمر قرار مي‌دهد.
استئوتومي: در اين عمل استخوان از استخوان ران و استخوان ساق پا جدا مي‌شود تا زانو متوازن‌تر شود و درد آرتروز كاهش يابد. اين عمل كمك مي‌كند تا نياز به جراحي تعويض كامل مفصل زانو به تعويق افتد يا ديگر نيازي به اين جراحي نباشد.


ايمپلنت دندان فوري در تهران

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۸:۳۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

بيوفيدبك چيست؟

بيوفيدبك چيست؟

مركز بيوفيدبك

بيوفيدبك يك تكنيك ذهن و بدن است كه شامل استفاده از بازخورد ديداري يا شنيداري براي آموزش افراد، تشخيص علائم و نشانه‌هاي فيزيكي استرس و اضطراب است؛ مانند: افزايش ضربان قلب، دماي بدن و تنش عضلاني.

ناطقان: با يادگيري نحوه كنترل اثرات فيزيكي و رواني استرس با استفاده از بيوفيدبك، افراد مي توانند ياد بگيرند كه چگونه ذهن و بدن خود را آرام كنند و بهتر با علائم استرس كنار بيايند.

هدف بيوفيدبك ايجاد تغييرات ظريف در بدن است كه منجر به اثر دلخواه مي شود. اين ممكن است شامل آرام كردن برخي از ماهيچه ها باشد كه ضربان قلب يا احساس درد را كاهش مي دهد. برخي از عملكردهايي كه افراد مي توانند كنترل آن ها را ياد بگيرند عبارتند از: جريان فشار خون، ضربان قلب، تنش عضلاني و كنترل درد

انجمن فيزيولوژي رواني كاربردي و بيوفيدبك را به عنوان فرآيندي تعريف مي كند كه به افراد اجازه مي دهد فعاليت فيزيولوژيكي خود را به منظور بهبود سلامت يا عملكرد تغيير دهند. با استفاده از ابزارهاي اندازه گيري دقيق، اطلاعات مربوط به عملكرد بدن در اختيار كاربر قرار مي گيرد.

ارائه اين اطلاعات اغلب همراه با تغييرات در تفكر، احساسات و رفتار از تغييرات فيزيولوژيكي مورد نظر پشتيباني مي كند. با گذشت زمان، اين تغييرات مي تواند بدون استفاده مداوم از يك ابزار دوام بياورد.


انواع بيوفيدبك

انواع مختلفي از بيوفيدبك وجود دارد. رويكرد خاصي كه براي استفاده انتخاب مي‌كنيد ممكن است به آنچه اميدواريد انجام دهيد و آنچه درمانگر يا پزشك شما توصيه مي‌كند، بستگي دارد.


بيوفيدبك تنفسي

بيوفيدبك تنفسي شامل پوشيدن نوارهاي حسگر در اطراف قفسه سينه و شكم براي نظارت بر ميزان و الگوهاي تنفس است. با آموزش، افراد مي توانند ياد بگيرند كه كنترل بيشتري بر ميزان تنفس خود داشته باشند كه همين موضوع مي تواند در موقعيت هاي مختلف از جمله هنگام تجربه اضطراب كمك كند.
دريافت مشاوره آنلاين از پزشك متخصص
بيوفيدبك تغييرپذيري ضربان قلب

با بيوفيدبك تغييرپذيري ضربان قلب، بيماران از دستگاهي استفاده مي كنند كه به حسگرهاي گوش يا انگشتان يا حسگرهايي كه روي مچ دست، قفسه سينه يا بالاتنه قرار مي گيرد متصل است. شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد بيوفيدبك تغييرپذيري ضربان قلب ممكن است براي تعدادي از اختلالات مختلف از جمله آسم و افسردگي مفيد باشد.


پاسخ گالوانيكي پوست

پاسخ پوست گالوانيك كه به عنوان رسانايي پوست نيز شناخته مي‌شود، نوعي بيوفيدبك است كه شامل اندازه‌گيري عرق روي سطح پوست است. اين نوع بيوفيدبك يك نشانگر مفيد براي تشخيص سطح برانگيختگي عاطفي است. جدا از عملكرد تنظيم كننده حرارت عرق، حركت عاطفي نيز مي تواند باعث تعريق شود. هرچه افراد قوي‌تر برانگيخته شوند، رسانايي پوست آنها قوي‌تر خواهند بود.


بيوفيدبك فشار خون

بيوفيدبك فشار خون شامل پوشيدن دستگاهي است كه اطلاعاتي در مورد فشار خون بيمار ارائه مي دهد. اين دستگاه‌ها اغلب كاربر را از طريق تكنيك‌هاي آرام‌سازي كه ممكن است از نشانه‌هاي بصري، تمرين‌هاي تنفسي يا موسيقي استفاده كنند، راهنمايي مي‌كنند. در حالي كه چنين دستگاه‌هايي محبوبيت پيدا كرده‌اند، اما يك مطالعه با مرور هشت كارآزمايي قبلي، شواهدي مبني بر اينكه اين نوع بيوفيدبك تأثير طولاني‌مدتي بر فشار خون بالا دارد، پيدا نكرد.


بيوفيدبك حرارتي (بازخورد دما)

در بيوفيدبك حرارتي، بيماران از حسگرهايي استفاده مي كنند كه جريان خون را در پوست تشخيص مي دهد. از آنجايي كه افراد اغلب در مواقع استرس افت دماي بدن را تجربه مي‌كنند، چنين دستگاه‌هايي مي‌توانند به افراد كمك كنند تا بهتر تشخيص دهند كه چه زماني احساس ناراحتي مي‌كنند.


نوروفيدبك (EEG Biofeedback)

نوروفيدبك شامل استفاده از الكتروانسفالوگرافي (EEG) براي اندازه گيري فعاليت امواج مغزي است. سنسورهاي پوست سر به دستگاه EEG متصل مي شوند. نوروفيدبك گاهي اوقات به عنوان يك درمان غير تهاجمي براي اختلال نقص بيش فعالي (ADHD)، درد، اعتياد، اضطراب، افسردگي و ساير اختلالات استفاده مي شود.


الكتروميوگرافي

با الكتروميوگرافي، سنسورها در نقاط مختلف بدن قرار مي گيرند و به دستگاه EMG متصل مي شوند. اين دستگاه با نظارت بر فعاليت الكتريكي كه منجر به انقباض عضلاني مي شود، تغييرات تنش عضلاني را در طول زمان تشخيص مي دهد.

بيوفيدبك

به اين نكته توجه كنيد كه تكنيك بيوفيدبك به طور كلي به عنوان يك نوع آموزش در نظر گرفته مي شود تا يك درمان! با آموزش و تمرين، مي توان از بيوفيدبك براي كمك به افراد در توسعه مهارت هاي جديد استفاده كرد كه ممكن است به آنها در مقابله يا عملكرد بهتر كمك كند.

يك جلسه بيوفيدبك اغلب بين ۳۰ تا ۶۰ دقيقه طول مي كشد. يك دوره درماني معمولي اغلب شامل چهار تا شش جلسه است، اگرچه هشت تا ۱۰ جلسه نيز غيرمعمول نيستند. مدت زمان درمان و تعداد جلسات مورد نياز به عوامل زيادي بستگي دارد، از جمله:

چگونه به آموزش پاسخ مي دهيد
شرايطي كه روي آن تمركز مي كنيد
اهداف شما براي درمان

در طول يك جلسه معمولي بيوفيدبك حسگرهاي الكتريكي بسته به نوع پاسخ اندازه گيري شده به نواحي خاصي از بدن شما متصل مي شوند. اين حسگرها به يك دستگاه اندازه گيري متصل خواهند شد كه بازخورد پاسخ هاي فيزيكي شما را ارائه مي دهد. در طول جلسه، درمانگر شما را از طريق تمرينات ذهني مختلف كه ممكن است شامل تكنيك هاي تجسم، مديتيشن، تنفس يا آرامش باشد، راهنمايي مي كند. در حين انجام اين فعاليت ها، اطلاعات مربوط به پاسخ فيزيكي خود را از دستگاه اندازه گيري دريافت خواهيد كرد. براي اينكه بيوفيدبك مؤثر باشد، نياز است كه افراد در درمان آن ها نقش فعالي داشته باشند. موفقيت معمولا مستلزم آن است كه افراد به طور منظم بين جلسات آموزشي تمرين كنند.


عوامل موثر در موفقيت بيوفيدبك

بيوفيدبك به ويژه براي مديريت استرس و همچنين شرايط مختلفي كه ممكن است در اثر استرس تشديد شوند مفيد است، از جمله:

اختلال نقص توجه يا بيش فعالي (ADHD)
اضطراب
صدمات مغز يا افسردگي
اختلالات گوارشي مانند سندرم روده تحريك پذير (IBS)
فشار خون بالا و پايين
شرايط سلامت روان
ميگرن
درد
واكنش هاي فيزيكي به استرس
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)


مزاياي بيوفيدبك

مانند ساير روش هاي درمان، بيوفيدبك هم جنبه هاي مثبت و منفي خاص خود را دارد. اين روش ممكن است براي همه مناسب نباشد، بنابراين مهم است كه مزايا و خطرات آن را قبل از تعيين اينكه آيا بهترين انتخاب براي شرايط شماست، در نظر بگيريد. بنابراين برخي از دلايل انتخاب بيوفيدبك را در ادامه مرور مي كنيم:


بيوفيدبك غير تهاجمي است

بيوفيدبك ممكن است در شرايطي كه ساير درمان ها مؤثر نبوده اند يا افراد قادر به مصرف داروهاي خاص نيستند، مناسب باشد. از آنجايي كه بيوفيدبك غير تهاجمي است، بيماران ممكن است آن را در شرايطي ترجيح دهند كه ساير درمان ها ممكن است تهاجمي تر يا مختل كننده باشند.


بيوفيدبك مي تواند درمان هاي ديگر را تكميل كند

آموزش بيوفيدبك نيز مي تواند به عنوان بخشي از رويكرد درماني مورد استفاده قرار گيرد. مردم اغلب استفاده از بيوفيدبك را براي تقويت ساير درمان ها، از جمله داروها و استراتژي هاي آرامش، انتخاب مي كنند.


بيوفيدبك مي تواند به شما كمك كند تا احساسات خود را كنترل كنيد

بيوفيدبك همچنين به افراد مي‌آموزد كه چگونه واكنش‌هاي خود را در موقعيت‌هاي استرس‌زا كنترل كنند، همين موضوع مي‌تواند به افراد كمك كند تا كنترل بيشتري داشته باشند و بهتر بتوانند استرسي را كه ممكن است در زندگي روزمره خود با آن مواجه مي‌شوند و همچنين استرس ناشي از شرايط سلامتي ديگر را مديريت كنند. بيوفيدبك همچنين مي تواند مزاياي ديگري براي سلامت روان داشته باشد، از جمله يادگيري تكنيك هاي جديد براي مقابله با احساس اضطراب و مديريت پاسخ هاي عاطفي.

آموزش بيوفيدبك مي تواند به افراد كمك كند تا در مورد سلامتي خود احساس مسئوليت، كنترل و توانمندي كنند.


اثربخشي

در حالي كه محققان مطمئن نيستند كه چگونه و چرا بيوفيدبك اثر بخش است، اما اين را مي‌دانند كه در درمان انواع شرايط، اميدواركننده بوده است. اين امر توسط بسياري در زمينه پزشكي به عنوان يك درمان جايگزين براي اختلالات خلقي و اضطراب پذيرفته شده است.

يك بررسي نشان داده كه بيوفيدبك و نوروفيدبك پتانسيل زيادي براي درمان اختلالات خلقي و اضطرابي، از جمله PTSD، اختلال اضطراب فراگير و افسردگي در بزرگسالان دارند.
همچنين ثابت شده است كه بيوفيدبك، به ويژه نوروفيدبك، تمركز را بهبود مي بخشد و بيش فعالي را در افراد مبتلا به ADHD كاهش مي دهد.
يك متاآناليز نشان داد كه بيوفيدبك افسردگي و تنش عضلاني را كاهش مي دهد و مقابله شناختي را در بيماران مبتلا به كمردرد مزمن بهبود مي بخشد.
يك بررسي سيستماتيك نشان داد كه بيوفيدبك به بهبود فرآيندهاي شناختي، خلق و خو و اضطراب در درمان اختلالات باليني مانند ADHD، بيماري آلزايمر، بي اشتهايي، افسردگي، اسكيزوفرني، اختلال مصرف مواد و PTSD كمك مي كند.


مواردي كه بايد در نظر بگيريد

بيوفيدبك به طور كلي به عنوان يك روش ايمن در نظر گرفته مي شود، اما هميشه بايد قبل از شروع با پزشك يا درمانگر خود در مورد گزينه هاي خود صحبت كنيد. بيوفيدبك لزوما براي همه مناسب نيست و ساير رويكردها ممكن است براي موقعيت منحصر به فرد شما بهتر عمل كنند. اگر به اين نتيجه رسيديد كه بيوفيدبك براي شما مناسب است، مطمئن شويد كه اعتبار حرفه اي را كه شما را درمان مي كند بررسي كنيد و از هزينه هاي احتمالي آموزش بيوفيدبك خود، از جمله هزينه هر جلسه و هزينه هاي مرتبط با دستگاه هايي كه ممكن است نياز به خريد داشته باشيد، آگاه باشيد.


هزينه

هزينه هاي بيوفيدبك مي تواند به طور قابل توجهي متفاوت باشد و اين موضوع به آموزش، صلاحيت و تجربه درمانگر بيوفيدبك بستگي دارد. همچنين تعدادي دستگاه بيوفيدبك خانگي و پوشيدني در بازار موجود است.


دستگاه هاي بيوفيدبك

دستگاه هاي بيوفيدبك به دو دسته مختلف تقسيم مي شوند. اولين مورد آن‌هايي هستند كه توسط متخصصان پزشكي و سلامت روان استفاده مي شوند. دوم آن‌هايي هستند كه در بازار مصرف براي استفاده شخصي در دسترس هستند. به ياد داشته باشيد كه اكثر دستگاه هايي كه براي خريد در دسترس هستند، از نظر ايمني يا اثربخشي توسط سازمان غذا و دارو (FDA) ارزيابي نشده اند. فراموش نكنيد كه بهتر است با پزشك خود در مورد دستگاه هاي موجود صحبت كنيد.

دستگاه هاي بيوفيدبك باليني: دستگاه هاي بيوفيدبك كه براي اهداف باليني استفاده و توسط FDA تنظيم مي شوند. اين دستگاه ها اغلب از طريق مطب درمانگر بيوفيدبك يا مطب يك پزشك ديگر در دسترس هستند.
دستگاه هاي بيوفيدبك استفاده شخصي: تعدادي از دستگاه هاي بيوفيدبك را مي توان براي استفاده شخصي و خانگي از خرده فروشان مختلف آنلاين خريداري كرد. چنين دستگاه‌هايي اغلب شامل سنسورهايي هستند كه اطلاعات را ضبط مي‌كنند و سپس مي‌توانند به رايانه متصل شوند. ساير دستگاه‌هاي پوشيدني از حسگرهايي استفاده مي‌كنند كه سپس اطلاعات را از طريق يك برنامه در دستگاه تلفن همراه شما ارائه مي‌كنند. اين دستگاه ها شامل ابزارهاي پوشيدني از حسگرهاي عضلاني گرفته تا واحدهاي پاسخ پوست و مانيتورهاي امواج مغزي هستند.

 

كلام آخر

شايان ذكر است؛ اگر فكر مي كنيد براي شما يا اطرافيانتان بيوفيدبك مفيد است، با درخواست از پزشك مراقبت اوليه خود براي ارجاع به يك پزشك معتمد را شروع كنيد.

در انتها بار ديگر گفتني است كه بيوفيدبك يكي از گزينه هايي است كه ممكن است به شما براي كنترل بيشتر بر پاسخ ها و رفتارهاي فيزيكي خود كمك كند. همچنين مزايا، خطرات و هزينه هاي بالقوه مرتبط با اين نوع آموزش را در نظر داشته باشيد.

مراقبت هاي بعد از لمينت دندان

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۱۹:۲۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)