اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

یو پی اس

یو پی اس

شرکت بهین تجهیز ماهور (بهین یو پی اس) به شماره ثبت ۵۸۲۷۴۴ با بیش از 10 سال سابقه و فعالیت در زمینه های مختلف برق و الکتریک به همراه پرسنلی مجرب و کارآزموده توانسته در خدمت رسانی و جلب رضایت مشتریان محترم توفیق حاصل نماید.

عمده فعالیت های این شرکت در ارائه ی  انواع یو پی اس (UPS) ، باتری (با برندهای مختلف)، امور پسیو و تابلو برق  به بخش های مختلف صنعتی  و خدماتی و  مشاوره فنی رایگان میباشد.

دستاوردهای این شرکت همانا مشتریانی هستند که رضایت کامل را از خدمات ما داشته اند و این را بزرگترین دستاورد خود میدانیم و همه همت خود را در جهت رضایت و جلب نظر مشتریان متعددی از جمله بانک ها - صنایع پتروشیمی - بیمارستان ها و گروه های خودرو سازی و نیز سایر ادارات دولتی و فعالان در بخش خصوصی بکار گرفته ایم و خوشبختانه دراین راستا توفیقات خوبی حاصل گردیده است

ضمنا این شرکت در زمینه گارانتی و خدمات پس از فروش  از امکان و توانایی سرویس و تعمیرات کاملا برخوردار ، با قرار دادن تلفن OnCall در هر زمان پاسخگوی مشتریان گرامی میباشد.

جهت تماس با شرکت بهین تجهیز ماهور (بهین یو پی اس ) از سایت دیدن فرمایید و برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

برای تماس با ما میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
همراه: 09197924474

همراه: 09359183349

اینستاگرام : behin_tajhiiz

تلگرام : behin_tajhiiz
 

یو پی اس چیست و چند نوع دارد؟ - What is UPS

یو پی اس چیست؟ / Uninterruptible Power Supply یا به عبارت مختصر یو پی اس (UPS) ، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS یک منبع تغذیه الکترونیکی است که کارعمده آن ، تامین توان مورد نیاز بار مصرفی بدون وقفه می باشد.به عبارت دیگر UPS به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین می نماید. سیستم یو پی اس بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار میگیرد که اضافه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده می شود .

 یو پی ااس

 

یو پی اس ها چند نوع اند:

دسته بندی یو پی اس ها غالباً در سه قسمت انجام می شود.

یو پی اس آفلاین (OFF LINE)

این دسته از UPS ها هنگام قطع برق و به عنوان منابع جایگزین فعال می شوند.

 

یو پی اس آنلاین (ON LINE)

در شرایط طبیعی، تأمین خروجی در این نوع UPS ها پس از تصحیح ورودی یعنی پاک سازی ورودی از نویز و احیاناً سطح ولتاژ ورودیانجام می پذیرد. تنها در مواقعی همچون بروز نقص فنی ،OVER LOAD یا افزایش خارج از رنج دما، یو پی اس به مد BYPASS می رود.

 

 

یو پی اس لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE)

در شرایط عادی این UPS ها ورودی از طریق BYPASS به ترانسفورماتور منتقل می شود در این هنگام TRANSFORMATOR به عنوان شارژر عمل کرده و در نهایت از همین طریق خروجی AC تأمین می شود .

رنج و توان دستگاه ها

UPS  ها دارای توان های مختلفی می باشند که نسبت به میزان توان بار مصرفی , محاسبه و طراحی می گردد که معمولا توان این دستگاه با واحد ولت آمپر (VA) نشان داده می شود. که شکل های متداول بازار به این صورت 600VA، 1KVA، 1.5KVA، 2KVA، 6KVA، 10KVA، 15KVA، 20KVA می باشد .

 

 

انواع یو پی اس UPS
مولد برق بدون وقفه (UPS) به صورتهای تک فاز و سه فاز با برند های معتبر اروپایی ، آمریکایی و آسیایی را دارا می باشد.

باتری یو پی اس
باتری یو پی اس نیکل-کادمیوم از برندهای معتبر باتری یو پی اس می باشد. (انواع باتری اروپایی، کره ای، ژاپنی، چینی، تایوانی، ویتنام، ایرانی)

استابلایزر
به دلایل مختلف، ولتاژ توزیع انرژی ثابت باقی نمی‌ماند و نوسانات قابل‌توجهی را در مقدار اسمی نشان می‌دهد

اصول کار یک UPS
اصول کار یک UPS در ساده ترین ساختار خود به این شکل  است که بار در حالت معمول از ورودی AC تغذیه می کند و همزمان با یکسوسازی ورودی AC توسط شارژر و تبدیل آن به جریان DC باتری را شارژ می کند. بلافاصله در صورت اینکه ورودی AC قطع  شودو یا نا مناسب تشخیص داده شود، INVENTER  با تبدیل ولتاژ DC باتری به برق AC ولتاژ بار را بدون وقفه در کار تامین می کند. در حال حاضر طبق استاندارد UPS ها دارای تکنولوژی  همچون Passive Standby،Line Interactive، Double Conversion  می باشند.
 
استابلایزر یا تثبیت کننده ی ولتاژ چیست؟

تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر دستگاهی الکترونیکی همانگونه که از اسمش معلوم است تضمین کننده یک جریان بدون نوسان است که این موضوع و استفاده از ترانس استابلایزر باعث می شود تا وسیله برقی بواسطه نواسانات جریان الکترونیکی آسیبی نبیند.

کاربردهای استابلایزر ولتاژ به نیاز هر خانه‌ای بدل شده است. هم‌اکنون انواع متفاوتی از استابلایرهای ولتاژ برای کاربردها و با کارایی‌های متفاوت موجود است. پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی مانند چیپ‌های میکروپروسسور و تجهیزات الکترونیک قدرت سبب شده تا نگاه ما به ولتاژ استابلایزر تغییر کند. اکنون این دستگاه‌ها تمام اتوماتیک، هوشمند و به همراه بسیاری کارایی دیگر هستند. همچنین واکنش فوق‌العاده سریعی به نوسانات ولتاژ نشان می‌دهند و به کاربر خود این قابلیت را می‌دهند تا ولتاژ مورد نیاز خود را از راه دور تنظیم کنند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به خاطر نوسانات برق شهری دستگاه های برقی شما آسیب دیده و یا سوخته باشد.

و اگر تا به حال هیچ کدام از لوازم برقی شما نسوخته است ، انسان خوش شانسی بوده اید.

 

استابلایزر ولتاژ چیست؟ چرا به آن نیاز داریم؟
استابلایزر ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که صرف نظر از هر تغییر یا نوسانی در ورودی یک ولتاژ ثابت را در پایانه‌های خروجی خود به بار می‌رساند.

هدف اصلی استابلایزر ولتاژ حفاظت از تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی مانند تهویه مطبوع، یخچال، تلویزیون و... در مقابل خسارت احتمالی از نوسانات ولتاژ می‌باشد.

خدمات پس از فروش
خدمات پشتیبانی 24 ساعته شرکت بهین تجهیز ماهور

 
 
مشاوره رایگان
شما در هر زمان از شبانه روز که نیاز به مشاوره دارید میتوانید با ما تماس بگیرید

 
 
تامین انواع یو پی اس
ارائه دهنده انواع یو پی اس ، برق اضطراری، باتری، استابلایزر و….

 
 
خدمات یو پی اس
امکان ارائه خدمات به کلیه یو پی اس های موجود از انواع برند را دارد.

 
 
محصولات برق اضطراری
دارای سبد کامل محصولات برق اضطراری( یوپی اس و … )می باشد.

 
جهت تماس با شرکت بهین تجهیز ماهور (بهین یو پی اس ) از سایت دیدن فرمایید و برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

برای تماس با ما میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
همراه: 09197924474

همراه: 09359183349

اینستاگرام : behin_tajhiiz

تلگرام : behin_tajhiiz
 


برچسب: یو پی اس، خرید یو پی اس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۳:۱۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

آیا درمان پارکینسون امکان‌پذیر است؟

آیا درمان پارکینسون امکان‌پذیر است؟
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری پارکینسون درمان قطعی ندارد، اما با تجویز داروهای دارای ساختمان دوپامین برای بیماران، سعی می‌شود علائم بیمار تا حد امکان کنترل و کم شود.

فرشته اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیماری پارکینسون جزو بیماری‌های تحلیل‌برنده مغزی است، که در آن سلول‌های سازنده دوپامین با سرعتی بیش از حد معمول از بین می‌روند. این بیماری درمان قطعی ندارد، اما با تجویز داروهای دارای ساختمان دوپامین برای بیماران، سعی می‌شود علائم بیمار تا حد امکان کنترل و کم شود، تا فرد مبتلا بتواند سیر طبیعی زندگی خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه داروهایی تحت عنوان «لئوپال» برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون تجویز می‌شود، افزود: این داروها وارد مغز بیمار شده، تبدیل به دوپامین می‌شود و در نتیجه تا حد زیادی توان کنترل کمبود دوپامین در مغز بیمار را دارد.

عوارض افزایش دوز دارو بر بیماران پارکینسون
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه گاهی به‌علت عوارض دارو نمی‌توان دوز آن را افزایش داد، تصریح کرد: این دارو در اوایل تأثیر بسیار خوبی بر بیماران دارد، اما به مرور زمان در نتیجه کاهش یافتن دوپامین مغز فرد، پزشک ناگزیر به افزایش دوز دارو می‌شود؛ و متعاقب آن، عوارض دارو پدیدار می‌شود.

وی با بیان اینکه در درمان برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون از روش جراحی استفاده می‌شود، اضافه کرد: با انجام جراحی مغز، محرکی در مغز بیمار جای‌گذاری می‌شود که می‌تواند سلول‌های مغز را تحریک کند و بیمارانی که در پی عوارض این بیماری ناتوان شده‌اند، با جراحی بهتر می‌شوند.

اشتری با بیان اینکه تزریق برخی از مواد نیز برای بهبود این بیماری کمک‌کننده است، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما با این حال، دارودرمانی و جراحی می‌تواند علائم فرد مبتلا به پارکینسون را مقداری بهبود ببخشد، تا عملکرد بهتری داشته باشد.

مقالات دیگر: درمان اختلالات خواب

تأثیر ورزش و رژیم غذایی سالم بر بیماران پارکینسون
وی با بیان اینکه انجام ورزش‌های ساده مانند نرمش یا پیاده‌روی به بیماران توصیه می‌شود و این اقدامات به بهبود وضعیت عضلات و استخوان‌های بیماران می‌انجامد، ادامه داد: این بیماری، خشکی بدن را به همراه دارد و با بی‌حرکت ماندن بیمار، خشکی بدن او بیشتر خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بهتر است بیماران مبتلا به پارکینسون رژیم غذایی سالمی داشته باشند، تصریح کرد: رژیم‌های کم‌نمک و کم‌چرب و مصرف سبزیجات و میوه‌جات نیز به بیماران توصیه می‌شود، زیرا کمک‌کننده بهبود وضعیت بیمار هستند. به علت اینکه سن بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۶۰ سال است و احتمال سکته نیز وجود دارد، هدف، جلوگیری از سایر عللی است که می‌تواند زمینه ناتوانی هرچه بیشتر فرد را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مصرف مواد پروتئینی همراه با دارو منجر به کم‌اثر شدن دارو می‌شود، خاطرنشان کرد: به بیماران توصیه می‌شود هم‌زمان با مصرف داروی خود، مواد غذایی پُرپروتئین مصرف نکنند، تا جذب دارو بهتر صورت گیرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۰۸:۰۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

آیا نور سبز درمان جدید میگرن است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان اعتقاد دارند که بیش از 80 درصد از حملات میگرنی همراه با حساسیت به نور است و به همین خاطر افراد در حین سردرد میگرنی به دنبال جایی تاریک برای استراحت می‌کردند.

انواع سردرد و دلایل آن
قسمتی در مرکز مغز به نام تالاموس وجود دارد که به‌صورت نوعی رله واسط بین چشم و کورتکس بینایی است و این قسمت از مغز در مبتلایان به میگرن می‌تواند حساسیت به نور را تشدید کند.

در یک مطالعه جدید محققان افراد مبتلا به میگرن را در برابر نورهای با رنگ متفاوت قرار داده و متوجه شدند نور آبی احتمال بروز میگرن را بیشتر کرده درحالی‌که نور سبز می‌تواند اثری محافظتی در برابر شروع آن داشته باشد و حتی در تعدادی از افراد نور سبز توانسته است شدت درد میگرن را تا 20 درصد کاهش دهد.

اختلال خواب در کودکان

لازم به ذکر است که نتایج مطالعه ذکرشده در شماره ماه می 2016 مجله Brain منتشرشده است.

همچنین به گزارش مدیکال دیلی، به گفته بیماران نور سبز با شدت پایین میزان درد را 20 درصد کاهش می‌دهد در حالی که رنگ‌های دیگر این خاصیت را ندارند.

نتایج به دست آمده آشکار ساخت نور سبز کوچک‌ترین مقدار سیگنال‌های الکتریکی در مغز و شبکیه را موجب شده که نشان می‌دهد کمترین میزان تحریک‌کنندگی را داشته است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۹:۰۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

علائمی ساده‌ای که نشان از فشار خون بالا در افراد است

باشگاه خبرنگاران دانشجویی : اگر فشار خون شما به طور ناگهانی خیلی بالا برود می‌تواند باعث ایجاد علایمی شود که هر کدام از آنها یک زنگ خطر جدید برای شما هستند. علایمی مانند: سردرد شدید، سر گیجه، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه، تنفس سخت، ضربان قلب نا منظم، وجود خون در ادرار

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بیماری فشار خون به عنوان یکی از علل ابتلا به بسیاری بیماری‌ها همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی کلیوی و آسیب رسیدن به چشم و...در علم پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که سالیانه صد ها هزار نفر در جهان و ایران در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرند؟
این بیماری با همه شرایطی که دارد علامت و مشخصه اصلی و واضحی نداشته و به عنوان قاتل خاموش مشهور شده است.

همه دیگر درباره اهمیت فشار خون می‌دانند و اینکه اگر فشار خون آنها در کنترل نباشد دچار مشکل خواهند شد.

فشار خون چیست؟
فشار خون نیرویی است که از طرف خون به دیواره رگ‌ها وارد می شود. خونی که قلب آن را به داخل شریانها پمپ می‌کند تا با کمک آنها به همه نقاط بدن برسد. افزایش فشار خون که «هایپرتنشن» نیز نامیده می‌شود بیماری خطرناکی است؛ زیرا باعث می‌شود تا قلب با فشار و سختی بیشتری کار کرده و هم چنین عاملی برای سخت شدن جداره رگها یا «آترواسکلروز» است.

این آسیب‌ها در نهایت به نارسایی قلب منتهی می‌شود.

چه عاملی باعث به وجود آمدن فشار خون می‌شوند؟
دلایل قطعی افزایش فشار خون هنوز شناخته نشده اند اما بر اساس تحقیقات چندین عامل که در ادامه مطلب می‌آیند ممکن است که در این افزایش نقش داشته باشند. این موارد شامل؛

سیگار کشیدن

داشتن اضافه وزن

نداشتن فعالیت فیزیکی
رژیم غذایی پر نمک

مصرف مشروبات الکلی

استرس و اضطراب

سن بالا

عوامل ژنتیکی

سابقه خانوادگی فشار خون بالا

بیماری کلیوی مزمن

اختلالات غدد فوق کلیوی و تیروئید

علایم فشار خون کدام ها هستند؟
متاسفانه در بیشتر اوقات فشار خون بالا هیچ علامت و نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهد. در حقیقت یک سوم از کسانی که به افزایش فشار خون مبتلا هستند از بیماری شان هیچ اطلاعی ندارند. تنها راه قطعی برای اینکه شما را از وضعیت فشار خونتان با خبر کند کنترل مداوم آن به وسیله پزشک است.

اگر فشار خون شما به طور ناگهانی خیلی بالا برود می‌تواند باعث ایجاد علایمی شود که هر کدام از آنها یک زنگ خطر جدید برای شما هستند. علایمی مانند:
سردرد شدید
سر گیجه
مشکلات بینایی
درد قفسه سینه
تنفس سخت
ضربان قلب نا منظم
وجود خون در ادرار

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند؟
همه انسانها به شکل بالقوه در معرض ابتلا به این بیماری هستند، اما خطر بعضی از ما را بیشتر تهدید می‌کند.
این افراد شامل افرادی که بعضی از اعضای خانواده شان مبتلا به فشار خون هستند.
افرادی که سیگار می‌کشند.
زنانی که حامله هستند.
زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.
افرادی که بالای ۳۵ سال سن دارند.
افرادی که اضافه وزن داشته و یا چاق هستند.
افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند.
کسانی که الکل مصرف می‌کنند.
کسانی که رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی دارند.

فشار خون چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک شما می‌تواند با معاینه روتین، شما را از وجود فشار خون آگاه کند. فقط کافی است در سال حداقل یک بار از این نظر خود را بررسی کنید. قبول کنید که این کار سختی نیست.

فشار خون باعث ایجاد چه مشکلاتی برای سلامتی شما می‌شود؟
فشار خون بالا بیماری خطرناکی است که می‌تواند مشکلاتی جدی را برای قلب و عروق شما ایجاد کند و در صورت ادامه یافتن حتی برای سایر ارگانها خطرناک بوده و می‌تواند باعث مواردی چون:
سکته

نارسایی قلبی

حمله قلبی

نارسایی کلیه و مشکلات دید شود.

چگونه می‌توان فشار خون را درمان کرد؟

فشار خون به طور عمده با استفاده از تغییر شیوه زندگی بیماران و سپس با استفاده از دارو درمانی بهبود می‌یابد. تغییر شیوه زندگی شامل موارد زیر است:

کاهش وزن

ترک کردن سیگار

داشتن یک برنامه غذایی مناسب (برنامه غذایی مناسب شامل غذاهای کم چربی، کم سدیم و مصرف روزانه میوه و سبزیجات است)
انجام ورزش‌های مناسب به خصوص ورزش‌های هوازی

درمان فشار خون بالا با دمنوش‌های گیاهی
بسیاری از گیاهان دارویی، مشابه داروهای شیمیایی می‌توانند در لحظه فشار خون را کاهش دهند. از این گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پونه کوهی

سنبل‌الطیب

اسطوخودوس

گیاه دم‌اسبی

گیاه قاصدک

گل ساعتی

چای ترش

مکانیسم اثر اکثر آن‎ها بر مبنای گشاد کردن عروق یا آرامبخشی بدن است. از آن جایی ‎‎که استفاده همزمان این گیاهان به ‏صورت دمنوش یا چای ممکن است با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد، پیش از مصرف با پزشک متخصص طب سنتی خود صحبت کنید.

درمان فشار خون بالا با طب سنتی
از تاثیر عسل برای فشار خون بالا غافل نشوید. زیرا مطالعات نشان داده‌اند که مصرف هر چه بیشتر آن باعث کاهش فشار خون می‎‌شود. متخصصان برای پایین آوردن سریع فشار خون در طب سنتی، معتقد به خوردن روزانه یک حبه سیر به صورت ناشتا هستند. این روند باید تا ۴۰ روز ادامه یابد و به مرور می‎‌توانید میزان آن را کم کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می‌شود؛ زیرا معمولاً هیچ علائم و نشانه‌های هشدار دهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد نمی دانند که به آن مبتلا هستند. به‎ همین‌ دلیل بسیاری از پزشکان در ویزیت‎های معمول، ابتدا به سراغ اندازه‎ گیری فشار خون شما می‌روند.

اگر ۱۸ سال به بالا هستید و سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، از پزشک متخصص بخواهید که به ‎صورت منظم وضعیت فشار خون شما را بررسی کند. اصولا میزان فشار خون در هر دو بازو یکسان نیست و عدد بالاتر به عنوان فشار خون معمول شما در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : دکتر سر درد در تهران

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در پاسخ به این پرسش که فشارخون چه علامتی دارد؟، بیان داشت: معمولا فشار خون در افراد مسن پیدا می‌شود؛ یعنی وقتی رگ سخت می‌شود اما در اطفال و جوانان نیز ممکن است به علت اختلالات کلیوی، تنگی عروق کلیوی و اختلال قلب یا هورمونی پیدا شود و میزان آن بالا رود.

وی ادامه داد: بنابراین باید بررسی کامل شود و علت ان مشخص شود و وقتی علت مشخص شد، داروی خاص ان نیز تجویز می‌شود.

این متخصص داخلی درباره نشانه فشار خون بالا، خاطرنشان کرد: ممکن است فشار خون هیچ علامت مشخصی نداشته باشد یا ممکن است همراه با سردرد، بدن درد، سرگیجه و خونریزی بینی همراه باشد.کسانی هم هستند که فشار خون آنها همراه با سکته مغزی و قلبی همراه است.

خسرونیا درباره اقدام اورژانسی در زمان بالا رفتن فشار خون، ابراز کرد:‌معمولا کسانی که فشار خون بالا دارند اگر عوارضی ایجاد نشود باید استراحت کنند و از داروهایی که قبلا پزشک تجویز کرده استفاده کنند؛ ضمن اینکه باید از مصرف نمک خودداری کنند.

وی تاکید کرد:‌استرس و اضطراب نیز باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۱:۱۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

بلایی که پوشیدن کفش پاشنه بلند سرتان می‌آورد/ دلایل ایجاد خار پاشنه چیست؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید: «افردی که دچار خار پاشنه هستند ممکن است مشکلاتی مانند کوتاهی تاندول آشیل داشته باشند، کوتاهی تاندول آشیل می‌تواند از عوارض استفاده از کفش‌های پاشنه بلند خصوصاً در زنان باشد.»

پونه شیرازی: شاید در روزهایی‌که بیماری‌های قلبی و ریوی باتوجه به آلودگی هوا بیش از هر موقع دیگری مورد توجه قرار گرفته، یا مشکلات درمان بیماران خاص و تامین داروی آن‌ها در صدر اخبار قرار دارد، کسی به سلامت پا فکر نکند، پاهایی که اگر سلامت نباشند شما را برای رفتن به یک پیاده‌روی ساده و حتی انجام یک خرید کوچک از سوپرمارکت محل هم یاری نمی‌کنند. یکی از مواجهه‌های بیماران با سلامت پا، بیماری به‌نام خار پاشنه است.

درباره این بیماری، دکتر احمد موذن زاده، فیزیوتراپیست و رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران به خبرآنلاین می‌گوید: «معمولاً افرادی که خار پاشنه دارند، دچار درد استخوان پاشنه‌ی پا در زمان بیدار شدن از خواب هستند.»

بیشتر بخوانید : کاربرد فیزیوتراپی

او ادامه می‌دهد: «این افراد بعد از بیدار شدن از خواب و هنگام شروع راه رفتن به محض این‌که پای خود را روی زمین قرار بدهند درد شدیدی را در ناحیه پاشنه احساس می‌کنند البته ممکن است بعد از مقداری راه رفتن و قدم زدن میزان درد کاهش پیدا کند.»

دلایل ایجاد خار پاشنه؟

وی با اشاره به علل ابتلای بیماران به خار پاشنه بیان می‌کند: «ایجاد خار پاشنه نشانه استرس فیزیکی بیش از حد تحمل بر استخوان پاشنه و استخوان سازی است، طبیعی است که ایستادن طولانی مدت، استفاده از کفش‌های نامناسب مانند کفش‌هایی که کفی سفت و تخت دارند، و البته وزن زیاد به همراه کم تحرکی می‌تواند از عوامل اصلی ایجاد خار پاشنه باشد.»

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید: «افردی که دچار خار پاشنه هستند ممکن است مشکلاتی مانند کوتاهی تاندول آشیل داشته باشند، کوتاهی تاندول آشیل می‌تواند از عوارض استفاده از کفش‌های پاشنه بلند خصوصاً در زنان باشد.»

توصیه‌ها

موذن‌زاده در پایان بیان می‌کند: «توصیه‌ ما این است که افراد با داشتن چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنند و از پاشنه پا عکسبرداری شود، با این اقدام مشخص می‌شود آیا فرد دچار خار پاشنه شده است یا صرفاً التهاب نیام کف پا دارد، البته التهاب نیام کف پا درصورت ادامه داشتن می‌تواند منجر به بروز خار پاشنه هم شود.»

منبع : خبر آنلاین 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۸:۳۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

آواز خواندن به روند بهبودی بعد از سکته مغزی کمک می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، حدود ۴۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی دچار آفازی، یعنی مشکل در ارائه یا درک زبان گفتاری یا نوشتاری هستند. این اختلال در حدود نیمی از این بیماران یک سال پس از سکته مغزی ادامه دارد و به طور بالقوه بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد یا منجر به انزوای اجتماعی می‌شود.

محققان فنلاندی یک برنامه توانبخشی گروهی مبتنی بر آوازخوانی را مطالعه کردند.

«آنی پیتکانیمی»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هلسینکی فلاند، گفت: «مطالعه ما از طیف گسترده‌ای از عناصر آوازخوانی، مانند آواز کُر، آهنگ ملودیک درمانی و آموزش آواز به کمک تبلت استفاده کرد.»

آهنگ ملودیک درمانی شامل استفاده از ملودی و ریتم برای پیشرفت تدریجی از آواز خواندن به سمت گفتار است. این روش تا حدودی در توانبخشی آفازی استفاده شده است.

اگرچه تحقیقات قبلی مشخص کرده بود که حفظ توانایی آواز خواندن حتی در آفازی شدید امکان پذیر است، اما استفاده از آواز- به ویژه آواز گروه کر- به طور گسترده در توانبخشی آفازی مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

جلسات توانبخشی توسط یک موسیقی درمانگر آموزش دیده و یک رهبر گروه کر آموزش دیده رهبری می‌شد.

در حالی که آواز درمانی به طور معمول به صورت فردی انجام می‌شود، این محققان پیشنهاد کردند که آموزش گروهی مبتنی بر آواز باید به عنوان بخشی از توانبخشی آفازی استفاده شود.

محققان همچنین دریافتند که بار مسئولیت در میان مراقبان خانواده شرکت کننده در مطالعه به طور قابل توجهی کاهش یافت.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی سکته مغزی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۲:۲۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

عوارض تشنج بر مغز کودک و جلوگیری از آن

تشنج چیست و علائم آن در کودکان به چه صورت است؟

تشنج ناشی از تب در کودکان ناشی از تغییر ناگهانی دمای بدن کودک شما است و معمولاً در هنگام تب رخ می‌دهد.

تشنج کودکان ممکن است برای خانواده و والدین ناراحت‌کننده باشد و باعث نگرانی آن‌ها شود؛ اما بر خلاف تصور عموم برای کودک شما مضر نیست. حتی تشنج‌های بسیار طولانی که یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد تقریباً هرگز به کودک شما آسیب نمی‌زند. تشنج‌های ناشی از تب باعث آسیب مغزی نمی‌شوند و خطر ابتلا به صرع در کودکانی که تشنج‌های ساده تب داشته‌اند، افزایش نمی‌یابد.

در طول تشنج:

کودک شما معمولاً هوشیاری خود را از دست می‌دهد.
ماهیچه‌های کودک ممکن است سفت شده یا تکان بخورد.
ممکن است صورت کودک شما قرمز یا آبی شود.
تشنج ممکن است چند دقیقه طول بکشد. هنگامی که حرکات او متوقف می‌شود، کودک شما هوشیاری خود را به دست می‌آورد؛ اما احتمالاً پس از آن خواب‌آلود یا تحریک‌شده خواهد بود.

آیا تشنج کودکان درمان می‌شود؟

برای توقف و درمان تشنج شما هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید؛ بهتر است در این حالت به صورت زیر عمل کنید:

آرام باشید و نترسید.
کودک خود را روی یک سطح نرم، به پهلو یا پشت بخوابانید.
سعی کنید ببینید چه اتفاقی می‌افتد تا بتوانید بعداً آن را برای پزشک توضیح دهید. اگر بتوانید فیلمی از تشنج کودکان ضبط کنید تا به پزشک نشان دهید، به تشخیص پزشک کمک خواهید کرد.
در صورت امکان مدت زمان تشنج را اندازه بگیرید.
انگشتان خود را در دهان آن‌ها قرار ندهید.
برای کاهش دما، کودک را در حمام قرار ندهید.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر تشنج تب کودک شما کمتر از پنج دقیقه طول کشید، در اسرع وقت برای یافتن علت تب به دکتر نورولوژی اطفال مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم ناخوشی زیاد کودک فورا او را به نزدیک‌ترین بخش اورژانس بیمارستان منتقل کنید.

اگر:

این اولین تشنج کودک شما است؛
تشنج بیش از پنج دقیقه طول کشید؛
هنگامی که تشنج متوقف شد، کودک شما از خواب بیدار نشد؛
هنگامی که تشنج متوقف شد، کودک شما بسیار بیمار به نظر رسید؛
نیاز است که به پزشک اورژانس و بعدا به متخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه نمایید. گاهی اوقات کودکانی که تشنج طولانی‌مدت داشته‌اند، نیاز دارند تا چند روزی در بیمارستان تحت نظر باشند. این کار معمولاً برای بررسی علت تب و مشاهده روند بیماری فرزندتان انجام می‌شود.

مراقبت در منزل

در بیشتر موارد پس از ویزیت توسط پزشک می‌توانید در خانه از او مراقبت کنید. کودک ممکن است برای چند روز کمی بداخلاق باشد؛ این موضوع کاملا طبیعی است. روال معمول زندگی خود را از سر بگیرید. شب او را در در زمان همیشگی و در تخت خودش بخوابانید. نگران تشنج مجدد نباشید؛ در صورت تشنج مجدد تخت او امن خواهد بود.

عوارض تشنج بر کودکان

بیشتر کودکان تنها یک بار تشنج ناشی از تب را تجربه می‌کنند؛ اما برخی از کودکان هم هستند که معمولاً در طول بیماری‌هایی که باعث تب می‌شوند بیش از یک تشنج را تجربه می‌کنند. اکثر کودکانی که تشنج ناشی از تب دارند هیچ مشکل سلامتی در طولانی مدت ندارند. اگر کودک شما تشنج‌های طولانی مدت مکرر دارد، مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان مفید و لازم است. درباره ضرورت مراجعه به متخصص از پزشک عمومی یا اورژانس بیمارستان که کودک را ویزیت می‌کند سؤال کنید.

راه های جلوگیری از تشنج

تب پاسخ طبیعی بدن به عفونت است و همیشه نیازی به پایین‌آوردن تب نیست. درمان تب کودک با استامینوفن یا ایبوپروفن از تشنج کودکان جلوگیری نمی‌کند. با این حال اگر تب حال برای فرزند شما بسیار ناراحت‌کننده است، می‌توانید با پیروی از توصیه‌های این مقاله به او کمک کنید تا احساس راحتی بیشتری کند.

جمع‌بندی؛ نکات کلیدی در تشنج کودکان که باید به خاطر بسپارید

یک کودک از هر 30 کودک یک بار و معمولا بین شش ماهگی تا شش سالگی دچار تشنج کودکان ناشی از تب می‌شود.
هیچ کاری نمی‌توان برای جلوگیری از بروز تشنج ناشی از تب انجام داد.
در طول تشنج سعی کنید آرام باشید و وحشت نکنید. کودک خود را در حمام قرار ندهید، او را مهار نکنید و چیزی در دهانش نگذارید.
تشنج ناشی از تب برای کودک شما مضر نیست و باعث آسیب مغزی نمی‌شود.
اگر تشنج بیش از پنج دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید.
اگر تشنج کمتر از پنج دقیقه طول کشید و حال کودک شما قبل از تشنج بسیار ناخوشایند بود، در اسرع وقت او را نزد پزشک یا بخش اورژانس بیمارستان ببرید. در غیر این صورت از متخصص مغز و اعصاب وقت ویزیت بگیرید.
سوالات متداول

اگر کودک من تشنج ناشی از تب داشته باشد، آیا به این معنی است که او صرع دارد؟

خیر. تشنج کودکان ناشی از تب به حملات یا تشنج‌هایی گفته می‌شود که فقط با تب رخ می‌دهند. کودکان مبتلا به صرع حملات مکرر بدون تب دارند. حتی اگر کودک شما تشنج‌های تب زیادی داشته باشد، باز هم به این معنی نیست که او صرع دارد.در کودکانی که تشنج‌های ساده تب دارند، خطر ابتلا به صرع افزایش نمی‌یابد.

بیشتر بخوانید : مرکز نوار مغز کودکان

آیا تشنج ناشی از تب باعث آسیب مغزی می‌شود؟

خیر. تشنج‌های ناشی از تب هر چقدر هم ترسناک به نظر برسند باعث آسیب مغزی نمی‌شوند. حتی تشنج‌های بسیار طولانی که یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشند تقریباً هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کنند.

اگر کودک من یک بار تشنج تب را تجربه کند، آیا دوباره تشنج می‌کند؟

تقریباً از هر سه کودکی که تشنج می‌کند یک کودک تا حدود 6 سالگی همزمان با بیماری‌های تب‌دار مجددا تشنج خواهد داشت. اگر کودک شما سابقه یک تشنج ناشی از تب را دارد، بهتر است که یاد بگیرید در صورت تکرار این اتفاق چه کاری باید انجام دهید.

آیا می‌شود با دادن استامینوفن یا ایبوپروفن به کودک از تشنج او جلوگیری کرد؟

خیر. حتی اگر این داروها به کاهش تب کمک کنند، اگر قرار باشد کودک شما تشنج تب داشته باشد، این اتفاق خواهد افتاد و شما نمی‌توانید هیچ کاری برای جلوگیری از آن انجام دهید.

منبع : تسنیم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۷:۱۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

چرا تیروئید کم کار می شود

به گزارش اینتیتر به نقل از سلامت نیوز، ساسان شرقی گفت: تیروئید، غده‌ای است پروانه‌ای شکل در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه. تیروئید، دو نوع هورمون ترشح می‌کند که وارد خون می‌شود و آنها باعثِ سوخت و ساز سلول‌های بدن اعم از پوست، عصب و…، می‌شود.

بیشتر بخوانید : نوار عصب عضله

وی افزود: هدف اصلی تیروئید، تنظیم سوخت‌وساز بدن است که اگر نتواند این کار را به درستی انجام دهد طبیعتاً سوخت و ساز بدن دچار مشکل می‌شود که این حالت، را کم کاری تیروئید می‌گویند؛ بدین معنا که، کار تیروئید، کم شده است اما چرا این اتفاق می‌افتد.

شرقی با بیان اینکه ید لازم است تا تیروئید بتواند کار خودش را انجام دهد، ادامه داد: هنگامی که ید وجود نداشته باشد مواد ساخته نمی‌شود و کم کاری تیروئید اتفاق می‌افتد. از حدود ۲۰ سال پیش، در خاورمیانه از جمله ایران، نمک طعام را یددار کردند و خوشبختانه کمبود ید نداریم و کمبود ید در بسیاری از مناطق دنیا ریشه کن شده است؛ اما همچنان با رفع کمبود ید و اقدامات دیگر، هنوز هم با شیوع قابل توجهی از کم کاری تیروئید در کشور مواجه هستیم.

وی افزود: هنگامی که کمبود ید در جامعه‌ای رفع می‌شود. یک نوع خود ایمنی در بدن رخ می‌دهد، بدین معنا که بدن علیه خودش وارد عمل شده است. در همه جای دنیا، بعد از رفع کمبود ید، این مورد شایع است. در حال حاضر، بسیاری از کم کاری تیروئیدها، در اثر خود ایمنی است. بیماری که به اسم هاشیموتو شناخته می‌شود و ترسناک نیست ولی بیماران را می‌ترساند. هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که غده تیروئید را مورد حمله قرار می‌دهد و موجب بروز اختلال در کارکرد آن می‌شود. مورد دیگری هم که در کم کاری تیروئید تأثیرگذار است، کمبود روی است.

این متخصص غدد در پاسخ به این پرسش که کم کاری تیروئید در بدن چه می‌کند، بیان کرد: در موارد خفیف هیچ اتفاقی نمی‌افتد. معیارهایی برای خفیف یا شدید بودن کم کاری تیروئید وجود دارد؛ اما خفیف بودن کم کاری تیروئید، هیچ کاری نمی‌کند ولی در موارد شدید، عواقب جدی دارد. به طور مثال، در کودکان و نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی می‌شود. در بزرگسالان سبب افزایش وزن، خواب آلودگی و حتی می‌تواند تا نارسایی قلبی پیش رود. از این رو، غربالگری نوزادان قانونی شده است و در همه جا انجام می‌شود.

وی خواب آلودگی، کسل شدن و پر خوابی را یکی از نشانه‌ها و علائم کم کاری تیروئید دانست و خاطرنشان کرد: فرد دچار کاهش اشتها می‌شود؛ اما به رغم اینکه کاهش اشتها پیدا کرده است چون بدن سوخت و ساز انجام نمی‌دهد، فرد چاق می‌شود و افزایش وزن دارد. معمولاً افزایش وزن در حد زیر ۱۰ کیلو است. در مواقعی که افراد احساس راحتی می‌کنند، فرد سردش می‌شود. ریزش مو، پوست خشک، یبوست، مشکل شنوایی، کندی ذهن هم از دیگر علائم کم کاری تیروئید است. البته این را هم باید بدانیم که کم کاری تیروئید، روی خلق و خو هم تأثیر می‌گذارد و باعث کم حوصلگی افراد می‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۴۰:۰۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

زیاد ارضا شدن مردان در رابطه جنسی چه عوارضی دارد

تفاوت های رابطه جنسی زن و مرد که هیچکس نمی داند!

کارشناسان مسائل جنسی و مشاوران فعال در این حوزه، هیچ گاه تمایل چندانی برای تعیین گزارشی از حد کفایت میزان و تعداد رابطه جنسی برای افراد نداشته اند. چرا که باعث میشود خیلی از افراد در مورد خود دچار گمان اشتباه شده و نتوانند مرز بین میزان میل و غریزه جنسی طبیعی را با مشکلاتی مانند اعتیاد و بیش فعالی جنسی تشخیص دهند. با این وجود به طورکلی بین یک زوج سالم داشتن رابطه جنسی یک تا دو بار در ماه و به طور کلی کمتر از 10 مرتبه در یکسال ازدواج بدون رابطه جنسی تلقی شده و معمولا میانگین یک تا سه بار در هفته برای بیشتر افراد ارتباطی طبیعی و متعادل محسوب میگردد


زیاد ارضا شدن مرد، زیاده روی در مقاربت و از آن بدتر داشتن شریک های جنسی متعدد آسیب ها و مشکلات فراوانی برای مردان، خانواده و جامعه به همراه خواهد داشت. در ادامه برخی از مضرات زیاد ارضا شدن مرد از نظر متخصصان طب سنتی و صاحبنظران گردآوری شده است

مضرات زیاد ارضا شدن مرد


علاوه بر عوارض فراوان زیاده روی در مقاربت و زیاد ارضا شدن مرد، این افراد با مشکلات روحی متعددی مواجه میگردند. غیر از آنکه چنین افرادی اگر کنترل میل و افزون خواهی خود را از دست بدهند ممکن است تا جایی به خیال پردازی های جنسی بپردازند که در حقیقت مرز بین واقعیت و رویا را از دست داده و چنانچه ازدواج کرده باشند از عهده وظایف زناشویی خود به خوبی بر نیایند و اگر مجرد باشند دچار سرخوردگی، یاس و افسردگی میگردند.

دیگر مضرات زیاد ارضا شدن مرد در برخی افراد اقدام به خود ارضایی است. افرادی که خود ارضایی را تجربه می‌کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند و بعد همه چیز برعکس شده و مضرات زیاد ارضا شدن بروز می‌نمایند. این عمل ناشایست عوارض روحی و جسمی متعددی برای فرد به همراه دارد


زیاد ارضا شدن مرد چه ضرری دارد

پژوهشهای جدید محققان در زمینه زیاد ارضا شدن به ویژه در رابطه با مردان نشان داده است، که تکرار و زیاده روی در اعمال جنسی علاوه بر کاهش قدرت و بنیه مردان بر قدرت باروری آنها نیز موثر بوده و باعث کاهش قدرت باروری میگردد. چنان چه تعداد دفعات رابطه جنسی افزایش یابد، میزان اسپرم در هر بار انزال کاهش می یابد و اگر این میزان که به طور معمول بین 40 تا 60 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی است، به کمتر از بیست میلیون اسپرم برسد می تواند در زمینه باروری ایجاد مشکل کند.


زیاد ارضا شدن مرد آسیب به قلب و ایجاد مشکلات قلبی و همچنین تشدید امکان سکته مغزی است. در حقیقت بین میزان و تعداد رابطه جنسی مردان با برخی هورمونهای جنسی خاص که نوعی فاکتور خطرزا برای بیماری های قلبی و ایجاد سکته مغزی هستند، ارتباط مستقیمی وجود دارد که لازم است مردان در زمینه تعدیل نیازهای جنسی خود دقت کننند.

زیاد ارضا شدن مرد باعث داشتن شریکهای جنسی متعدد نیز زمینه بروز بیماری های مختلف نظیر ایدز، هپاتیت، زگیل تناسلی، سوزاک و …، انتشار و گسترش آن در جامعه را ایجاد میکند.

بیشتر بخوانید : کلینیک سلامت جنسی

مضرات زیاد ارضا شدن از نظر ابن سینا


ابوعلی سینا اعتقاد داشت که برای کم کردن شهوت استفاده از تخم کاهو، آب کاهو و خوردن برگهای کاهو بسیار مفید است. از نظر این دانشمند ایرانی منی، مایه حیات و قوت جان مردان است. پس بایستی در جماع رعایت حد اعتدال را نمود .کثرت جماع و زیاده روی در مقاربت، باعث کاهش طول عمر و سستی بدن می شود . افراط در جماع در هر حال مضرترین چیز هاست، خصوصا هنگامی که پی در پی باشد چرا که باعث ضعف مغز، قلب، کبد، قوا، اعصاب، بینایی، معده، کلیه، مثانه و تپش قلب و درد کمر و باسن، سیاتیک، نقرس و امثال اینها می گردد . همچنین سبب کاهش توان و ضعف اعصاب و حدوث امراضی مانند فلج، رعشه، لقوه، تشنّج، ضعف قوه هاضمه، کاهش قوای جسمانی مردان، قولنج، بدبویی دهان و ضعف سایر قوا می شود. علت این امر، آن است که بدن برای تولید منی مراحل زیادی طی کرده و قوای زیادی صرف کرده است . همچنین کثرت جماع به چشم و میزان دید فرد آسیب می‌رساند .

به طور کلی متخصصان طب سنتی معتقدند در هنگام زیاد ارضا شدن بدن خشک و سرد میشود و افزایش سردی بدن زمینه بروز سایر امراض و بیماری ها خواهد بود. عوارض نزدیکی زیاد ارضا شدن در مردان باعث می شود تا در صورت عدم وجود زن؛ مرد به خود ارضایی روی بیاورد و یکی از مضرات زیاد ارضا شدن ، تماشای فیلم مستهجن و خود ارضایی است.

منبع : روزنو


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۰۳:۴۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

بهترین زمان برای جدا کردن اتاق خواب کودک

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نسبت‌های تقریباً همه‌گیر کودکان، امروزه با والدین مشترک می‌خوابند. همچنین ۴۵ درصد از مادران به کودکان ۸ تا ۱۲ ساله خود اجازه می‌دهند هر از گاهی با آن‌ها بخوابند و ۱۳ درصد از مادران هر شب اجازه به این کار می‌دهند. دلایلی که والدین به کودکان اجازه می‌دهند تا پیش آن‌ها بخوابند دقیقاً مشخص نیست اما داده‌ها نشان می‌دهد که کودکان امروزی نسبت به نسل‌های قبلی دارای سطوح بالاتری از اضطراب هستند که دلایل این امر عبارت‌اند از: نرخ طلاق بالاتر، فشارهای تحصیلی بیشتر، استفاده مفرط از تلفن همراه و بازی‌های آنلاین و...؛ درنتیجه، امروزه کودکان کمتر به خود متکی هستند و والدین اغلب این مشکل را با اجازه دادن به خواب مشترک حل می‌کنند درحالی‌که این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را برای کودک و والدین به دنبال داشته باشد که در این رابطه با دکتر زهره واثقی، روانشناس کودک و عضو انجمن روانشناسی سلامت ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

انجمن پزشکان اطفال نسبت به خواب مشترک کودک و والدین در هر سنی هشدار می‌دهد، به‌خصوص اگر نوزاد کمتر از چهار ماه باشد. این سازمان توصیه می‌کند که نوزادانی که در یک اتاق با والدینشان می‌خوابند، باید حداقل به مدت شش ماه، ترجیحاً یک سال، به‌جای اینکه در یک‌تخت مشترک باشند، در رختخواب یا تخت‌های جداگانه قرار بگیرند زیرا خوابیدن کودک وسط والدین و یا در فاصله نزدیک از مادر می‌تواند خطر خفگی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و سایر مرگ‌های مرتبط با خواب را افزایش دهد؛ از طرف دیگر، اگر کودکان در سن مناسب روی تخت جداگانه قرار نگیرند، انجام این کار با بزرگ‌تر شدن آن‌ها دشوار می‌شود. دکتر واثقی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه از تولد تا ۲ سالگی مرحله شکل‌گیری اعتماد کودک است، پیشنهاد می‌شود بعد از سن ۲ سالگی برای جدا خوابیدن کودک اقدام شود. برای اقدام به این کار ابتدا باید بدانید که این پروسه بسیار مهم و وقت‌گیر است و نیازمند صبر و شکیبایی والدین است.»

به گفته واثقی وادار کردن کودک به جدا خوابیدن یا به‌زور نگه‌داشتن کودک در یک اتاق جداگانه برای خوابیدن روش نامناسبی است. کودکان باید از آزادی جدایی برخوردار باشند و هر زمان که کودک ترسیده یا مضطرب است، والدین باید او را از حضور خود اطمینان دهند. به همین منظور برای اقدام به جدا خواباندن کودک خود، هر شب در اتاق او حضور داشته باشید و به او این امنیت خاطر را بدهید که من تا وقتی‌که به خواب نرفتی، کنارت خواهم بود. اگر کودکتان نیمه‌های شب به اتاق شما آمد، او را به اتاقش ببرید و کنار او بخوابید یا بنشینید تا دوباره بخوابد. همچنین کودک را تشویق کنید و در ابتدا بعد از هر بار خوابیدن در اتاق خودش به او جایزه دهید و کم کم فواصل جایزه دادن را زیاد کنید. توجه داشته باشید در مقابل اصرار کودک برای خوابیدن در اتاقتان باید مقاومت کنید.

بسیاری از کودکان به دلیل ترس از تنهایی خوابیدن اصرار دارند تا در کنار والدینشان بخوابند. ترس‌های شبانه در بین کودکان بسیار رایج است و ممکن است شامل ترس از تاریکی، ترس از دزد، هیولا و... باشد. واثقی اولین اقدام برای کودکانی که از تنهایی خوابیدن هراس دارند را پیدا کردن ریشه ترس می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: «تخیلات ذهنی کودک از شخصیت تخیلی فیلم، کارتون، آزار و اذیت جسمی و جنسی از جانب یکی از نزدیکان و اختلاف پدر و مادر از عمده‌ترین دلایل ترس کودک از تنهایی است. ریشه‌یابی و حل مسئله توسط یک روانشناس در سرعت از بین بردن این هراس بسیار کمک‌کننده است.»

این روانشناس کودک بعد از ریشه‌یابی ترس، به روش‌های کمک‌کننده در این امر می‌پردازد و می‌گوید: «دکوراسیون اتاق فرزندتان را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال با روتختی جدید، چراغ‌خواب جدید و...اتاق کودک را برایش جذاب کنید. محل خواب فرزندتان را با یک چراغ‌خواب روشن کنید. همچنین آرامش فرزند خود را زمانی که کنار شماست از بین ببرید. به‌عنوان‌مثال، جای خواب او را تنگ کنید و اگر اعتراض کرد بگویید که در اتاق خودش آرامش بیشتری خواهد داشت.»

اغلب والدین در سن ۳ یا ۴ سالگی از خوابیدن فرزندشان در اتاق مشترک خودداری می‌کنند و از این سن سعی می‌کنند تا کودک را به‌تنهایی خوابیدن عادت دهند. برخی از والدین تا سن ۵ سالگی به خواب مشترک ادامه می‌دهند و معتقدند که جدا کردن خواب کودک به‌یک‌باره ممکن است منجر به اضطراب جدایی در فرزندشان شود. عده دیگر از والدین تا سنین ۱۰-۱۱ سالگی همچنان به فرزندشان اجازه می‌دهند تا در کنارشان بخوابد و اظهار می‌کنند فرزندشان هنوز راضی به‌تنهایی خوابیدن نشده است اما والدین باید بدانند که ادامه این روند تا سن ۱۰-۱۱ سالگی می‌تواند منجر به مشکلاتی ازجمله عدم استقلال و اعتمادبه‌نفس در کودک شود.

وقتی برای سال‌های طولانی کنار فرزندتان می‌خوابید، به او یاد می‌دهید که بیش‌ازحد به شما وابسته باشد. اگر کودک شما با بزرگ‌تر شدن هنوز احساس امنیت نکند و عادت به این داشته باشد که شما همیشه درکنارش باشید و دستش را بگیرید، شما یک کودک مضطرب را پرورش خواهید داد. از طرف دیگر، کودکی که ۱۰-۱۱ سال است که در کنار والدینش می‌خوابد، فردی وابسته خواهد بود که برای انجام هر کاری به والدینش تکیه خواهد کرد. چنین کودکی ممکن است نتواند به‌خوبی از پس مشکلات خود برآید و هیچ نوع روش خود آرام بخشی یا مراقبت از خود برای کنار آمدن با موقعیت‌های منفی بعدی در زندگی را ایجاد نکند. این مسئله به‌طور بالقوه می‌تواند مشکلی بزرگ برای کودکانی باشد که در مدرسه یا سایر موقعیت‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ این کودکان به دلیل مشکل اتکای به والدین و عدم اعتمادبه‌نفس نمی‌دانند چگونه مشکلاتشان را حل کنند. هرچه فرزند شما مستقل‌تر باشد، در طول رشد شادتر و سازگارتر خواهد بود. کودک شما باید به‌اندازه کافی احساس امنیت کند و این کار با تجربیات جدید ازجمله تنهایی خوابیدن تحقق پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : درمان اختلالات خواب

چطور کودکان بزرگ‌تر را به‌تنهایی خوابیدن عادت دهیم؟
واثقی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «با توجه به اینکه تا سن ۱۰-۱۱ سالگی کودک نتوانسته مستقل شود حتماً باید ریشه هراس از تنها خوابیدن شناسایی گردد. بعد از تشخیص و حل ریشه ترس، قاطع بودن والدین حائز اهمیت است. به فرزند خود نه‌تنها در کلام بلکه در عمل نیز «نه» بگویید. حتی اگر فرزندتان چندین بار به اتاق شما آمد نباید اجازه دهید در کنار شما بخوابد و باید قاطعانه بگویید نه!. علاوه بر این، با استفاده از تشویق و تنبیه می‌توانید انجام این پروسه را سرعت دهید. مثلاً اگر کودک ۱۰- ۱۱ ساله شما حاضر به‌تنهایی خوابیدن شد برای او هدیه موردعلاقه‌اش را بخرید و اگر مقاومت نشان داد او را با محروم کردن از بازی با موبایل یا ایکس باکس تنبیه کنید.

منبع : دنیای اقتصاد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۶:۲۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)