اخبار پزشکی اخبار پزشکی .

اخبار پزشکی

درمان مشکلات ستون فقرات با کمک طب فیزیکی و توانبخشی

درمان مشکلات ستون فقرات با کمک طب فیزیکی و توانبخشی

 


کلینیک طب فیزیکی

ستون فقرات شما شبیه به دیگر قسمتهای بدن شما نیست بنابراین به صورت طبیعی آسیب‌ها و بیماریهای ستون فقرات نیاز به فیزیوتراپی تخصصی دارند.

ایلنا نیوز

متخصصان فیزیوتراپی مخصوص ستون فقرات برای درمان آسیب‌ها و شرایطی که برای ستون فقرات پیش می‌آید مانند سرخوردگی مهره‌های کمر آموزش دیده‌اند. اگر شما دنبال اجتناب از جراحی یا بهبود پس از جراحی هستید متخصص ستون فقرات می‌تواند بهترین موارد را برای بهبودی شما ارائه کند.

 


فیزیوتراپیست متخصص ستون فقرات برای اینکه درد گردن و کمر شما کاهش پیدا کند و تحرک سلامتی شما بازگردد با شما کار میکند با توجه به شرایط شما برنامه درمانی مخصوصی را طراحی می‌کند.

 


مواردی که فیزیوتراپی آن را درمان میکند

هدف اصلی از فیزیوتراپی این است که هماهنگی، انعطاف‌پذیری، تعادل و قدرت شما را بهبود ببخشد و کمک کند مفاصل شما بهتر حرکت کند صرف نظر از اینکه چرا شما به فیزیوتراپ مراجعه کرده‌اید توانبخشی شما شامل ورزش می‌شود بنابراین مقداری درد پس از آن طبیعی است امروزه فیزیوتراپی بیماری‌هایی مثل موارد زیر را درمان میکند:

 


درد کمر و گردن

زوال دیسک

فتق دیسک

کیفوز

میلوپاتی

رادیکولوپاتی

سیاتیک

آرتروز نخاعی

شکستگی ستون فقرات

تنگی نخاعی

اسپوندیلولستیز

اسپوندیلوز

 

 


فیزیوتراپی ستون فقرات پس از عمل جراحی

جراحی ستون فقرات سخت و طاقت‌فرساست. با کمک فیزیوتراپی ستون فقرات می‌توانید به طور موثر و به سرعت روی پاهای خود بایستید. متخصص درد در اصفهان برای اطمینان از اینکه بهبودی بیماران موفقیت آمیز بوده است آنها را قبل و بعد از جراحی معاینه می‌کند. او در طول کل فرایند جراحی با جراح شما هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا برنامه درمانی شما را بررسی کند و شما بتوانید درمان جامعی داشته باشید و در تمام مدت مراقبت‌های منسجم را ادامه می‌دهد.

 


درمان فعال و غیرفعال فیزیوتراپی

دو نوع فیزیوتراپی وجود دارد: فیزیوتراپی فعال و غیر فعال

 


فیزیوتراپی غیرفعال موقتاً درد کمر را با استفاده از پک یخ، پک گرم و محرکهای الکتریکی عصب و دیگر روش‌ها کاهش می‌دهد.

 


فیزیوتراپی فعال که شامل کشش‌ها و انجام یکسری ورزش‌های روزانه می‌شود به شما کمک می‌کند تا عضلات کمر خود را تقویت کنید و به ثبات بیشتری برسید این به نوبه خود تولید ماهیچه در اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها را افزایش می‌دهد و فشار کمتری روی کمر وارد می‌شود. شکل دیگری از فیزیوتراپی درمان رفع فشار از ستون فقرات است که درد کمر و گردن و درد فتق دیسک را درمان میکند درمان رفع فشار ستون فقرات پس از جراحی بسیار موثر است.

 


روش‌های فیزیوتراپی

 

 

 

هر برنامه فیزیوتراپی سه‌جنبه اصلی دارد: ورزش، درمان دستی و آموزش

 


ورزش، به طور معمول در ورزش حرکات با شدت کم طراحی شده‌اند تا محدوده حرکتی و حجم ماهیچه را دوباره بازگرداند. همچنین شما ورزش می‌کنید تا فشار را از روی مفاصل خود بردارید مثلاً با تقویت ماهیچه‌های شکمی فشار را از روی ستون فقرات برمی‌دارید درمان دستی شامل ماساژ، درمان با دست و تحرک می‌شود. ماساژ باعث افزایش جریان خون به ماهیچه‌ها می‌شود که باعث رهایی عضلات و کاهش درد می‌شود. درمان با دست و تحرک شامل حرکات و اعمال فشار دقیقی است و این کمک می‌کند مفاصل خود را در وضعیت صحیح نگه دارید.

 


آموزش نقش مهمی در درمان فیزیوتراپی دارد از آنجا که هدف نهایی این است که بیمار ورزش‌های مفیدی که آموزش دیده است را پس از اتمام برنامه درمانی ادامه دهد. این باعث می‌شود تا فیزیوتراپیست به شما نشان دهد که چگونه به شکل صحیح این کشش‌ها را در منزل انجام دهید یا حتی به شما طرز صحیح استفاده از یکسری وسایلی که می‌توانید در باشگاه بدنسازی استفاده کنید را آموزش دهند. فیزیوتراپیست شما می‌گوید چگونه برنامه روزانه خود را به شکل ایمن و بدون ریسک و خطر آسیب‌دیدگی انجام دهید. ادامه دادن ورزش‌های مفید فیزیوتراپی پس از اتمام برنامه درمانی به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

 


اگر شما متوجه شدید که فعالیت‌های روزانه شما موجب درد و رنج شما می‌شود یا اگر پس از عمل جراحی در دوره بهبودی هستید یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین روش درد خود را از بین ببرید.

 


آیا درمان فیزیوتراپی به کاهش و تسکین علائم گردن و کمر کمک می‌کند بله در صورتی که علائم محیط اسکلتی عضلانی داشته باشند درمان فیزیوتراپی بسیار کمک کننده است. به این معنی است که اگر منبع علائم از مفاصل‚ ماهیچه‌ها و رباط‌ها و تاندون‌ها یا دیسک‌ها یا حالت بد بدن باشد درمان فیزیکی بسیار موثر است.

 


پزشک یا فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا مشکل شما با درمان فیزیوتراپی برطرف میشود یا خیر.

 


برای درمان پارگی دیسک کمر در اصفهان راه‌های زیادی وجود دارد که برای انتخاب بهترین راه باید با متخصص مشورت کرد.

 


آیا من باید نگران وضعیت بد بدنم باشم؟

این بستگی به علائمی دارد که شما به عنوان نتیجه وضعیت بد بدن خود تجربه می‌کنید به طور کلی وضعیت بد بدن باعث می‌شود که ما بد راه برویم و فعالیت‌های روزانه را به طرز اشتباهی انجام بدهیم و فشار غیرطبیعی به ستون فقرات و دیگر بخش بدن وارد می‌شود این مشکلات به صورت درد‚ سفت شدن عضلات‚ خستگی و علائم دیگر نمایان می‌شود وضعیت بد بدن تا حدی با به کارگیری دقیق ورزش‌های خاص و تکنیک‌های درمانی دستی اصلاح میشود.

 


آیا قبل از شروع درمان فیزیوتراپی نیاز به عکس رادیولوژی MRI و دیگر تصویربرداری‌ها هست؟

 


این مورد بستگی به شرایط دارد اگر شما اخیراً این کار را انجام داده‌اید آخرین عکسی که گرفته‌اید را با خود بیاورید. اگر عکس ندارید مشکلی ندارد ممکن است نیازی به آن نداشته باشید. متخصص فیزیوتراپی در اولین جلسه در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

 


در اولین جلسه باید انتظار چه‌چیزی را داشته باشم؟

برای درمان گودی کمر در اصفهان شما باید توسط یک متخصص فیزیوتراپیست ماهر و دارای مجوز تحت ارزیابی قرار بگیرید. چون او علت علائم شما را مشخص می‌کند و بر اساس این ارزیابی، برنامه درمانی برای تسکین درد یا مدیریت علائم بیماری به شما پیشنهاد می‌شود.

 


متخصص فیزیوتراپی ابزار و وسایل بسیار زیادی دارد که در طول این فرایند از آن استفاده می‌کند انتظار مهمی که ما از بیمارانمان داریم این است که در طول فرایند درمان به طور فعال شرکت کنند آموزش بیمار بسیار مهم و حیاتی است. چون هم علائم او را در حال حاضر کاهش می‌دهد و هم از بروز مجدد آن پیشگیری می‌کند.

 


چرا باید برای درمان ستون فقرات به فیزیوتراپیست مراجعه کرد چرا‌به دکتر کایروپراکتر یا ماساژ درمانی مراجعه نکنم؟

همه این متخصصان می‌توانند به بهبود شرایط ستون فقرات شما کمک کنند اگر در حال حاضر و هر کدام یک از آنها کار می‌کنید و نتایج خوبی می‌گیرید لطفاً به مراقبت خود ادامه دهید. اما اگر نتایج خوبی نمی‌گیرید و شرایط شما بهتر نمی‌شود برای درمان به یک متخصص فیزیوتراپی که در زمینه ستون فقرات مهارت دارد مراجعه کنید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۶:۵۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

۹۰ درصد دردهای گردنی با ورزش بهبود می‌یابد

۹۰ درصد دردهای گردنی با ورزش بهبود می‌یابد

 


متخصص مغز و اعصاب

تهران- ایرنا- استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: بیش از ۹۰ درصد دردهای گردنی ناشی از اسپاسم و رگ به رگ شدن و رعایت نکردن استانداردهای ارگونومیک است که با ورزش، نرمش و درمان‌های ساده بهبود می‌یابد.

دکتر علیرضا زالی به تبیین انواع دردهای گردنی و دلایل آنها پرداخت و افزود: گردن متحرک ترین بخش ستون فقرات و دارای دامنه حرکتی متنوعی است. گردن وزن ۶ کیلویی سر را تحمل می کند و به دلیل حرکات متنوع در معرض دردهای مختلفی قرار دارد.

 


به گزارش سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی زالی در گفت و گویی با اشاره به ساختار و آناتومی مهره های گردنی، اعصاب و عضلات گردن توضیح داد: گردن دارای ۷ مهره اصلی است که در مرکز این کانال استخوانی نخاع قرار گرفته و مقدار زیادی عضلات و رباطها و لیگامانها در پیرامون آن قرار گرفته که درصورتی که هر یک از این بخشها دچار مشکل شوند ایجاد درد می کنند.

 


به گفته وی گاهی منشا دردهای گردنی در جای دیگری قرار دارد و فرد ممکن است دارای مشکلات قلبی عروقی و یا مغزی باشد اما در ناحیه گردن احساس درد می کند. گاهی نیز مشکلات گردنی باعث بروز درد در نواحی دورتری می شوند که شایعترین آنها درد کتفها ، دردسر ، درد اندام فوقانی و کمربند شانه ای است.

 


زالی با اشاره به ساختار دیسک‌های بین مهره ای گفت: بین دو مهره یک بخش بالشتکی به نام دیسک وجود دارد که نرم و مملو از آب است و در حرکات گردن نقش مهمی را ایفا می کند. با افزایش سن افراد آب دیسک کاهش می یابد و منجر به بروز مشکلات و درد می شود .همچنین در صورت فرسایش مفاصل مهره ای اعصاب تحت فشار قرار گرفته و ایجاد درد می کند.

 


وی خاطرنشان کرد: با افزایش سن و بروز آرتروز، مفاصل مهره های گردنی دچار فرسایش شده و به عامل درد مبدل می شوند که یکی از دلایل عمده دردهای گردن در افراد مسن و کسانی است که فعالیت های سنگین داشتند.

 


زالی بهترین، مناسبترین و استاندارترین روش تشخیصی درخصوص دردهای گردنی را تجویز MRI توسط پزشک متخصص عنوان کرد زیرا با این روش تشخیصی بافت نرم گردن، نخاع، رشته های عصبی و دیسک و عضلات به خوبی نشان داده می شود و همچنین رابطه کل این عناصر نیز مشاهده می شود.

 


این استاد دانشگاه درخصوص شایعترین علل درد گردن گفت: درد گردن دومین درد شایع ستون فقرات پس از کمردرد در ایران است که ممکن است به دلیل ضعف عضلات، کشیدگی رباطها و فشار بیش از حد مجموعه رباطها و لیگامانها رخ دهد. با افزایش سن افراد به ویژه اگر دچار ضعف عضلات باشند بروز دردهای مزمن بیشتر رخ می دهد.

 


این متخصص جراحی مغز و اعصاب عدم رعایت اصول ارگونومی کار، استفاده از بالش نامناسب هنگام خواب، عدم رعایت بهداشت ستون فقرات را باعث کشیدگی رباط های گردنی و دردگردن برشمرد که در اکثر موارد با درمانهای طبی و دارو رفع می شود و در موارد ضعف عضلات با کمک ورزشهای مناسب توسط فیزیوتراپیستها قابل درمان است.

 


وی افزود: در صورت عدم درمان دردهای گردنی در برخی بیماران ممکن است به تدریج شاهد بروز بی حسی دستها، ازدست رفتن قدرت عضلانی، و در مراحل پیشرفته اختلال در راه رفتن یا حتی اختلالات ادراری باشیم اما خوشبختانه اکثر دردهای گردنی با اقدامات بسیار ساده و رعایت برخی نکات رفع می شود.

 


زالی تاکید کرد: افراد در صورت داشتن دردهای گردنی که بیش از ۲ هفته طول کشیده و شدت آن مرتب افزایش می یابد و یا همراه با علایم عمومی نظیر تب بالا، کاهش وزن، کاهش اشتها، بدن درد و لرزش باشد باید برای بررسی های بیشتر به متخصص مراجعه کنند.

 


وی برخی دردهای گردن را مکانیکی نامید که با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می یابد نظیر آرتروز یا تنگی کانال گردنی اما برخی دردها را هم از نوع التهابی برشمرد مانند بیماریهای روماتیسمی که با استراحت بدتر می شوند.

 


زالی یادآور شد: دردهای گردنی که به دستها انتشار می یابد، همراه با ضعف و لاغری اندام های فوقانی است، یا همراه با عدم تعادل و زمین خوردن و علایم پیشرونده عصبی هستند حتما باید مورد بررسی قرار گیرند.

 


۱۵ مرکز شبانه روزی واکسیناسیون در تهران در حال فعالیت هستند

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از فعالیت ۱۵ مرکز واکسیناسیون شبانه روزی و رکورد تزریق ۲۴۵ هزار دوز تزریق روزانه واکسن در تهران خبر داد و تاکید کرد: شهروندان تهرانی باید پس از ثبت نام در سامانه نوبت دهی واکسیناسیون و دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند.

 


به گفته وی مراجعه افراد با توجه به پیامک های اعلام شده باعث اجرای طرح واکسیناسیون با نظم و ترتیب می شود اما مراجعه افراد بدون دریافت نوبت به مراکز باعث ایجاد ازدحام و اختلال در اجرای کار می شود.

 


به گفته زالی علاوه بر گروههای سنی واکسیناسیون ۱۰ گروه از مشاغل پرخطر نیز نظیر رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و رانندگان تاکسی، کارکنان اداری، دانشجویان، کارکنان بانکی، اساتید دانشگاهها، معلمان، پسماند شهرداری، کارکنان بهشت زهرا و ....در حال انجام است.

 


وی یادآور شد که براساس پروتکل جهانی و با توجه به بروز مرگ و میر بالا در سالمندان بالای ۶۵ سال واکسیناسیون ازاین سنین شروع شده است و به تدریج واکسیناسیون گروههای سنی جوانتر نیز انجام می شود.

 


او از فعالیت ۱۵ مرکز ۲۴ ساعته واکسیناسون درتهران خبر داد و گفت در هفته آتی تعداد قابل توجهی از مراکز بصورت شبانه روزی به مدار واکسیناسون خواهند پیوست و هم اکنون ۹۰ درصد مراکز دو شیفته هستند که هر روز به صورت سرزده از آنها بازدید می کنیم.

 


به گفته وی روز گذشته تزریق واکسن در تهران از ۲۴۵ هزار دوز گذشت که یک رکوردشکنی است و هدفگذاری را رسیدن به تزریق ۳۲۰ هزار واکسن روزانه در تهران عنوان کرد.

 


فرمانده ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: هم اکنون در تهران بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده که از این آمار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هر دو دوز را دریافت کردند. خوشبختانه اکثر مشاغل پرخطر هر دو دوز واکسن را دریافت کردند.

 


زالی با اشاره به تاثیر واکسن در کاهش مرگ و میرها گفت: بر طبق مطالعات انجام شده در تهران در خیز پنجم بالاترین میزان موارد شدید بیماری، بستری در بخش ویژه و مرگ و میر مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بود. این درحالی است که هنوز تعدادی از این گروه سنی به دلایل مختلف برای تزریق واکسن مراجعه نکردند.

 


وی ضمن ابراز تاسف از این که ۱۲ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال تهرانی هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکردند گفت: براساس تحقیق مذکور در خیز پنجم بیماری، سالمندانی که واکسن نزدند ۱۱ برابر بیشتراز سالمندانی که واکسینه شده اند در معرض مرگ و میر بوده اند.

 


زالی با بیان این که هدف واکسیناسیون کاهش شدت بیماری و میزان مرگ و میر است گفت: واکسن زدن به این معنا نیست که دیگر مبتلا به کرونا نمی شویم بلکه افراد واکسینه شده در صورت ابتلا علایم خفیف تری را تجربه کرده و واکسن باعث کاهش مرگ ناشی از کرونا می شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۵:۳۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

عمل موفقیت‌آمیز تومور نخاع جوان خوزستانی

عمل موفقیت‌آمیز تومور نخاع جوان خوزستانی

عمل جراحی تومور نخاع جوان خوزستانی با موفقیت کامل در بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر ، توسط جراح متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات منطقه انجام شد.

 

جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

به گزارش آبادان خبر، این عمل که توسط دکتر هوشان شریعتی، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد در شهرستان بی‌سابقه بوده و سابق بر این شهروندان خرمشهری، شادگانی و آبادانی برای دریافت خدمات مشابه، ناگزیر مجبور به مراجعه به مرکز استان و دیگر شهرهای بزرگتر بودند.

قالیشویی جشنواره

جوان یادشده که به دنبال ضایعه نخاعی دچار نقص سیستم عصبی (اختلال در حرکت و راه رفتن ) شده بود، اکنون در سلامت کامل بدون کمک راه می‌رود و هیچ نقص عصبی ندارد.

انجام این عمل، افق روشنی را در توانمندی منطقه در مسیر اعمال جراحی پرریسک مغز و اعصاب، ترسیم می‌کند.

در همین راستا با توجه به توانمندی و تبحر پرسنل، تجهیزات بیمارستانی و پزشکان توانمند منطقه، از این پس در عمل‌های مشابه نیاز به اعزام بیماران به مراکز درمانی دیگر نخواهیم داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۹:۴۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله چیست؟

الکترومیوگرافی، یا نوار عصب و عضله تکنیکی است برای محاسبه و ضبط حالات عضلات بدن در مواقع انقباض و انبساط که از دستگاهی به نام ماهیچه‌نگار برقی که به نتایج آن ماهیچه‌نگاشت گفته می‌شود.

کد خبر: ۵۲۱۳۵۰۱:۲۰ - ۱۷ شهریور ۱۴۰۰

نوار عصب و عضله

نوار عصب عضله

به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، الکترومیوگرافی (emg) یک روش تشخیصی است که وضعیت سلامتی ماهیچه ها و سلول های عصبی کنترل کننده آنها را ارزیابی می کند. این سلولهای عصبی به عنوان نورونهای حرکتی شناخته می شوند. آنها سیگنال های الکتریکی را منتقل می کنند که باعث انقباض و شل شدن عضلات می شود. الکترومیوگرافی این سیگنال ها را به نمودار یا اعداد ترجمه می کند و به پزشکان در تشخیص کمک می کند.

 


وقتی کسی علائم اختلال عضلانی یا عصبی را نشان می دهد ، پزشک معمولاً الکترومیوگرافی را تجویز می کند. این علائم ممکن است شامل گزگز ، بی حسی یا ضعف غیر قابل توضیح در اندام ها باشد. نتایج الکترومیوگرافی می تواند به پزشک کمک کند تا اختلالات عضلانی ، اختلالات عصبی و اختلالات موثر بر ارتباط بین اعصاب و عضلات را تشخیص دهد.

 


بعضی از پزشکان ممکن است الکترومیوگرافی را به عنوان یک معاینه الکترو دیاگونیک معرفی کنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۷:۳۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)